№ 4031
гр. София, 27.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 96-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и осми септември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:КИРИЛ Г. ДИМИТРОВ
при участието на секретаря ПЕТЯ Г. ДИМОВА
като разгледа докладваното от КИРИЛ Г. ДИМИТРОВ Административно
наказателно дело № 20211110217327 по описа за 2021 година
За да се произнесе, съдът взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следв. от ЗАНН.
С електронен фиш Серия К № **********/2019 г., издаден от СДВР, на К.
В. А. е наложено административно наказание „глоба” в размер на 600 лева за
извършено административно нарушение по чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП,
изразяващо се в това, че на 20.05.2019 г., в 13.31 часа, в гр. София, по бул.
„Цар Борис III“ на кръстовището с ул. „Мала Кория“ с посока на движение от
бул. „Никола Петков“ към с. Владая при ограничение на скоростта от 40 км/ч
за населено място, въведено с пътен знак „В26“, е управлявал л.а. марка
„БМВ“, модел „5 ЕР РЕИХЕ“ с ********** със скорост на движение от 84
км/ч, като нарушението е заснето с автоматизирано техническо средство
„ARH CAM S1” № 11743с7.
Срещу така издадения електронен фиш е подадена жалба от
санкционираното лице К. В. А., с която се иска неговата отмяна поради
незаконосъобразността му. Твърди се, че кръстовището на ул. „Мала Кория“
се образува с път Е871, а не с бул. „Цар Борис III”. Оспорва се да е имало
поставен пътен знак за ограничение на скоростта от 40 км/ч в обсега на
кръстовището. Изложено е, че не е имало поставен пътен знак „Е24“,
1
регламентиращ използването на АТСС. Оспорва се техническата изправност
на процесното АТСС, като не е бил отчетен толерансът от 3 км/ч в полза на
нарушителя. Твърди се, че неправилно е приложена санкционната разпоредба,
описана в електронния фиш предвид неотчетения толеранс в полза на
нарушителя. С оглед на изложеното, от съда се иска да отмени обжалвания
електронен фиш като незаконосъобразен.
Процесуалният представител на жалбоподателя поддържа подадената
жалба по изложените в нея съображения. В допълнение е посочено, че от
представените снимки се виждало, че камерата е поставяна на три различни
места, което означава, че или камерата е местена, или снимките не са от
процеснто място. Твърди се, че не е доказано наличието на пътен знак за
въведената скорост на движение в процесния пътен участък. С оглед на
изложеното, от съда се иска да отмени атакувания електронен фиш като
незаконосъобразен.
В хода на съдебното производството въззиваемата страна не изпращат
свой процесуален представител. В представени писмени бележки е изложено,
че издаденият електронен фиш е законосъобразен, като с изложени
съображения, с които се оборват възраженията в процесната жалба. С оглед
на изложеното, от съда се иска да потвърди атакуваният електронен фиш,
като присъди юрисконсултско възнаграждение в полза на СДВР. Релевирано е
възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение от
страна на жалбоподателя.
При разглеждане на подадената жалба, съдът намира същата за
процесуално допустима, доколкото е подадена в законоустановения 14-
дневен срок от процесуално легитимирана страна и срещу акт, подлежащ на
съдебен контрол. Софийски районен съд, след като обсъди доводите в
жалбата‚ в контекста на събраните по делото доказателства и след като в
съответствие с чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 314 НПК провери изцяло правилността на
обжалвания електронен фиш, констатира, че не са налице основания за
неговата отмяна или изменение. Съображенията на съда за това са следните:
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема следната
фактическа обстановка:
Към 20.05.2019 г. К. В. А. бил собственик на л.а. марка „БМВ“, модел „5
ЕР РЕИХЕ“ с **********.
2
На 20.05.2019 г., в 13.31 часа, неустановено по делото лице управлявало
горепосочения лек автомобил в гр. София, по бул. „Цар Борис III“ на
кръстовището с ул. „Мала Кория“ с посока на движение от бул. „Никола
Петков“ към с. Владая, като се движил със скорост от 84 км/ч. В посочения
пътен участък бил поставен пътен знак „В26“ за въвеждане на различна от
посочената в чл. 21, ал. 1 ЗДвП максимална скорост на движение, като
ограничението на скоростта в населено място било 40 км/ч.
Това обстоятелство било установено и заснето с мобилна автоматизирана
система за видеоконтрол „ARH CAM S1” № 11743с7. Системата за
видеоконтрол е вписана под № 5126 в регистъра на одобрените за използване
типове средства за измерване, като е одобрена и вписана в списъка на
07.09.2017 г. със срок на валидност на одобрението до 07.09.2027 г. Въз
основа на констатираното нарушение за скорост, заснето с мобилната система
за видеоконтрол, бил издаден процесният електронен фиш Серия К №
**********/2019 г., с който на К. В. А. било наложено административно
наказание „глоба” в размер на 600 лева за извършено административно
нарушение по чл. 21, ал. 2, вр. ал 1 ЗДвП – превишаване на максимално
разрешената скорост в населено място с 44 км/ч.
Към датата на извършване на нарушението (20.05.2019 г.), мобилна
система „ARH CAM S1” № 11743с7 е преминала последваща периодична
техническа проверка на 19.10.2018 г., като срокът на валидност на проверката
е до 19.10.2019 г., включително.
Така изложената фактическа обстановка се установява по безспорен начин
от събраните по делото доказателства и доказателствени средства, а именно:
приложен снимков материал към електронен фиш Серия К № 2757948/2019 г.;
справка от АИС – КАТ относно собствеността на лек автомобил „БМВ” с
**********; Заповед № 8121з-931/30.08.2016 г. на министъра на вътрешните
работи; справка от Български институт по метрология с изх. № 57-00-17-
1/25.01.2022 г., ведно с протокол за проверка № 68-С-ИСИ/19.10.2018 г.;
заверено копие от Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
17.09.5126, касаещо мобилна система за видеоконтрол тип „ARH CAM S1”;
писмо-справка от ОПП-СДВР, ведно със снимков материал; справки от
Дирекция „Управление и анализ на трафика“ към Столична община, ведно със
схема за организация на движението на процесния пътен участък.
3
Съдът кредитира изцяло приложените по делото писмени доказателства,
приобщени от съда на основание чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 283 НПК, тъй като
същите са пряко относими към предмета на доказване по делото. От
приложената справка от Български институт по метрология, ведно с
писмените доказателства към нея, се установява, че процесната мобилна
система „ARH CAM S1” № 11743с7, с която е констатирано и заснето
процесното нарушение, е одобрена съобразно нормативните изисквания, като
към датата на констатиране на нарушението е преминала периодична
техническа проверка. Съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП
„Изготвените с технически средства или системи, заснемащи или
записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са
веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес”. С оглед на изложеното, съдът кредитира изцяло приложения към
процесния електронен фиш снимков материал като годно веществено
доказателствено средство. От снимките се установява видът, марката и
регистрационният номер на управлявания автомобил, както и измерената
скорост – 84 км/ч (след приспадане на 3 км/ч в полза на нарушителя като
възможна техническа грешка).
Нарушението се установява по несъмнен начин и от приложения по
преписката протокол за използване на автоматизирано техническо средство и
система (АТСС), който е изготвен съобразно изискването на чл. 10 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Съдът счита, че приложеният по
преписката протокол за използване на АТСС отговаря на всички изисквания
на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., като са посочени датата, мястото,
контролираният пътен участък и видът на използваното мобилно АТСС.
От справката от Дирекция „Управление и анализ на трафика“ към
Столична община с вх. № 202926/29.09.2022 г.(л. 126 от делото) се
установява, че процесният участък от платното за движение е бил регулиран с
допълнително поставен пътен знак „В26“, с който е въведена максимално
разрешена скорост на движение от 40 км/ч. Действително, Столична община
не съхранява към момента проект за организацията на движението на
процесния пътен участък в посока с. Владая, но в същата справка е
категорично посочено, че скоростта на движение по бул. „Цар Борис III“ в
4
района на кръстовището с ул. „Мала Кория“ в посока с. Владая е 40 км/ч.
Това обстоятелство по безспорен начин се установява и от снимка на пътен
знак „В26“ (л. 80 от делото), изготвена към момента на използване на
процесното АТСС на 20.05.2019 г., така и от приложената на л. 108 от делото
снимка, изготвена към настоящия момент с изрично посочване от страна на
Столична община, че не са налице данни за промяна в маркировката от
20.05.2019 г. до настоящия момент.
На следващо място, от Протокол № 68-С-ИСИ/19.10.2018 г. се установява,
че процесната мобилна система за видеоконтрол е преминала периодичен
технически преглед на 19.10.2018 г. с валидност от 12 месеца, поради което
към момента на констатиране на процесното нарушение е била технически
изправна. В този смисъл съдът намира за неоснователно възражението на
жалбоподателя в тази насока.
Съдът намира приложените по делото доказателства за безпротиворечиви,
обективни и необорени от други доказателства, поради което съдът ги
кредитира изцяло. Въз основа на тях по безсъмнен начин се установява
възприетата от съда фактическа обстановка.
При така установената фактическа обстановка настоящият съдебен състав
намира от правна страна следното:
Съдът счита, че жалбоподателят К. В. А. е извършил от обективна и
субективна страна състава на вмененото му административно нарушение по
чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДвП.
С ДВ, бр. 19 от 2015 г. са въведени промени в законодателната уредба,
касаеща процедурата за издаване на електронни фишове с оглед съобразяване
със задължителните указания на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г.
по т.д. № 1/2013 г. на ОСК на ВАС. В този смисъл с параграф 6, т. 65 от ДР на
ЗДвП изрично бе посочено, че „Автоматизирани технически средства и
системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни -
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б)
мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на
участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен
5
орган, който поставя начало и край на работния процес“. С оглед на това,
съгласно промените в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП и Допълнителните
разпоредби на ЗДвП, при нарушенията, установени с мобилни камери, може
да се издава електронен фиш. В този смисъл е и легалната дефиниция за
електронен фиш съгласно параграф 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. В случая е
въведена и изрична процедура за обозначаване и използване на мобилната
система за видеоконтрол, както и заснемането на нарушението с нея,
регламентирана с приетата на основание чл. 165, ал. 3 ЗДвП – Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. на министъра на вътрешните работи. Безспорно
установено е, че ограничението в този участък от пътя е било 40 км/ч
съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДвП, съгласно поставения
пътен знак „В26“. Освен това, функционирането на мобилната видеосистема е
било при стационарно положение и при липсата на каквато и да е намеса от
страна на контролния орган, който единствено е поставил началото на
действие на системата в работен режим.
По изложените съображения, съдът счита, че в процесния случай,
нарушението е заснето с годно автоматизирано техническо средство съгласно
разпоредбите на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, вр. параграф 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, при
спазване на правилата, регламентирани в Наредба № 8121з-532 от 12 май
2015 г. на министъра на вътрешните работи. Както се посочи по-горе, с
измененията на ЗДвП с ДВ, бр. 19 от 2015 г. (след постановяване на
горепосоченото Тълкувателно решение на ВАС) изрично е регламентирано в
чл. 189, ал. 4 ЗДвП, вр. параграф 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, че електронен фиш се
издава и при констатиране на нарушението с мобилна система за
видеоконтрол. В този смисъл е и практиката на АССГ – Решение 8085 от
19.12.2016 г. по адм. дело № 6627/2016 г. по описа на АССГ, XVII-ти
касационен състав; Решение № 6987 от 10.11.2016 г. по адм. дело №
5100/2016 г. по описа на АССГ, XVII-ти касационен състав и др., в които е
прието, че след промените в ЗДвП от 2015 г. е допустимо съставянето на
електронен фиш при констатиране на нарушението с мобилно
автоматизирано техническо средство.
Видно от справката от БИМ и техническата спецификация на мобилната
система за видеоконтрол, в електронния фиш са приспаднати в полза на
нарушителя 3 км/ч (допустимата техническа грешка при измерване на
6
скоростта с процесната мобилна система за видеоконтрол), като е посочена
скорост на движение от 84 км/ч (при измерена 87 км/ч – снимка на л. 78 от
делото), което е с 44 км/ч повече от позволената максимална скорост в този
участък на пътя от 40 км/ч. С оглед на това съдът намира за неоснователно
възражението на жалбоподателя за неприспадане в негова полза на толеранса
от 3 км/ч от реално измерената скорост на движение на процесния автомобил.
Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя, че е
допуснато съществено нарушение на материалния закон, доколкото
процесният участък от пътя не е бил сигнализиран с пътен знак „Е24“.
Разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 8 ЗДвП, която вменява задължение на
контролните органи предварително да обозначават чрез пътни знаци пътния
участък, контролиран с АТСС, е отменена с ДВ, бр. 54 от 2017 г. С оглед на
това, към датата на извършване на процесното нарушение не е имало
задължение контролните органи да поставят пътен знак „Е24“ преди пътния
участък, попадащ в зоната на действие на процесното АТСС.
Неоснователно е и възражението, че мястото на извършване на
нарушението не попада в населено място, а е част от път Е871. Видно от
приложените справки от органа, стопанисващ пътя, а именно Столична
община, кръстовището на бул. „Цар Борис III” и ул. „Мала кория“ попада в
рамките на населено място, а именно гр. София. Никъде в справката на
Столична община не е посочено, че процесният пътен участък представлява
част от път Е871. Напротив, изрично е посочено, че в случая се касае за част
от път, попадащ на територията на гр. София.
Неоснователно е и възражението, че процесното АТСС е поставено на три
различни места, видно от приложените снимки по делото, с което е допуснато
съществено процесуално нарушение в хода на образуваното
административнонаказателно производство. Действително, по делото са
приложени снимки, които касаят процесното АТСС (л. 9 и л. 39 от делото),
които обаче не касаят различно място на поставяне в стационарно положение
на последното, а различно време и ракурс на заснемането му. При това
положение, съдът счита, че е спазена разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от Наредба
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност
на жалбоподателя К. В. А., доколкото от приложената справка от ОПП-СДВР
7
се установява, че последният е собственик на заснетия автомобил. В този
смисъл и съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 5 ЗДвП електронният фиш
следва да се издаде и връчи именно на собственика на автомобила –
жалбоподателят А., който се явява административнонаказателно отговорно
лице съгласно нормата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП.
Извършеното от К. В. А. деяние е съставомерно и от субективна страна,
доколкото е извършено от дееца при форма на вина пряк умисъл, доколкото
жалбоподателят е съзнавал, че максимално разрешената скорост на движение
в този участък от пътя е 40 км/ч съгласно чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДвП, като е
целял извършване на нарушението и управление на автомобила със скорост
от 84 км/ч.
Съгласно разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗДвП при превишаване на
максимално разрешената скорост в населено място с повече от 40 км/ч, но не
повече от 50 км/ч (какъвто е настоящият случай – превишаване на
максимално разрешената скорост на движение с 44 км/ч), предвиденото
административно наказание е „глоба” в размер на 600 лева. С оглед на това,
обжалваният електронен фиш е законосъобразен и в тази си част, като
административното наказание е правилно индивидуализирано в
законоустановения му размер.
Съдът счита, макар и да не е направено изрично възражение в тази насока,
че в настоящата хипотеза не е налице „маловажен случай” на нарушение по
смисъла на чл. 11 ЗАНН, вр. чл. 93, т. 9 НК. Извършеното нарушение е
формално такова, като законодателят не е предвидил настъпването на каквито
и да е съставомерни вреди от същото. С оглед на това се явява ирелевантно
изследването на въпроса дали са настъпили или не някакви вредни последици
от извършеното нарушение. Освен това, следва да се отбележи, че
нарушенията, свързани с управлението на МПС с превишена скорост,
застрашават в значителна степен обществените отношения, обект на защита
от ЗДвП, тъй като създават опасност от настъпването на вредни последици,
свързани с увреждане живота, здравето и имуществото на останалите
участници в движението по пътищата. При това положение съдът счита, че
извършеното нарушение не представлява „маловажен случай” по смисъла на
чл. 93, т. 9 НК, доколкото не се характеризира с по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от
8
този вид. С оглед на това, административнонаказващият орган правилно не е
приложил разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.
При извършената на основание чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 314 НПК цялостна
служебна проверка на обжалвания електронен фиш, съдът не констатира
основания за неговата отмяна или изменение, поради което същият следва да
бъде потвърден изцяло, а подадената жалба да се остави без уважение като
неоснователна.
С оглед направеното искане от страна на въззиваемата страна за заплащане
на възнаграждение за юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 63д,
ал. 4 ЗАНН жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на СДВР
разноски в тази насока. Предвид липсата на правна и фактическа сложност на
делото, юрисконсултското възнаграждение в полза на въззиваемата страна
следва да се определи в предвидения в разпоредбата на чл. 27е от Наредба за
заплащането на правната помощ минимален размер, а именно 80 лева.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН, Софийски районен
съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш Серия К № **********/2019 г.,
издаден от СДВР, с който на К. В. А. е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 600 лева за извършено административно нарушение по
чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА К. В. А. с ЕГН ********** да заплати на Столична дирекция на
вътрешните работи с адрес: гр. София, ул. „Антим I“ № 5 сумата от 80
(осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за
процесуално представителство на въззивемата страна по настоящото дело.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - гр. София на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от
АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
9
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
10