Решение по дело №1349/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 61
Дата: 5 февруари 2020 г. (в сила от 8 март 2020 г.)
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20197150701349
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№61/5.2.2020г.

 

гр. Пазарджик, 05.02.2020 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

 

при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Лесенски адм. дело № 1349 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по реда на чл.145 от АПК, във връзка с чл. 166, ал.3 от ДОПК, вр. чл.27, ал.5 от Закона за подпомагане на земеделските производители и е образувано по жалба на С.Ф.Е. с ЕГН: ********** *** против Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ № 01-6500/3302 от 03.10.2019 г., издаден от Зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с който спрямо С.Ф.Е. е установено публично държавно вземане в размер на 978,24 лв., представляващо 75 % от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2013 и 2014, на основание чл. 14, ал.1, т. 2 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“ и мярка 212 „Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г. (Наредба № 11). 

Жалбоподателката счита административния акт за незаконосъобразен, поради което моли да бъде отменен изцяло. Сочи, че в случая са налице условията на чл.15 от Наредбата - форсмажорни или изключителни обстоятелства, които изключват прилагането на чл.14 от Наредбата, а именно претърпяна операция на ставата, поради което не могла да се движи и да подаде изискваната декларация. Като доказателство прилага епикриза от 2012 г. Не се отрича в жалбата, че не разполага с решение на ТЕЛК или НЕЛК за намалена трудоспособност.

            В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована, не се явява и не изпраща процесуален представител.

Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П. М., счита жалбата за неоснователна и желае да се потвърди процесния АУПДВ. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Подробни съображения излага в писмена защита.

 

Административен съд Пазарджик, след запознаване с жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

 

Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима. Съгласно разпоредбата на чл. 166, ал. 1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. В ал. 3 на същата разпоредба е посочено, че актът за публично общинско вземане се обжалва по административен ред пред кмета на общината, а за публично държавно вземане - пред ръководителя на съответната администрация по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Според разпоредбата на чл. 148 от АПК, административният акт може да се оспори пред съда и без да е изчерпана възможността за оспорването му по административен ред, освен ако в специален закон или в кодекса е предвидено друго. В приложимия Закон за подпомагане на земеделските производители не е предвиден друг ред за обжалване, освен предвидения в чл. 166, ал. 3 от ДОПК, поради което не е налице изискване за задължително обжалване по административен ред, като процесуална предпоставка за допустимост на съдебно обжалване.

 

Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.

Установи се по делото, че жалбоподателката С.Ф.Е. е подала заявление за регистрация 2013 с № 13/140513/69620 от 26.04.2013 г. по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“. На 27.05.2013 г. е било подадено заявление по същата мярка с редакция на първоначално подаденото. На 16.05.2014 г. С.Ф.Е. е подала заявление за подпомагане 2014 по мярка 211 с вх. № 13/060614/76252. Поради неизпълнение на задължението от страна на С.Ф.Е. да подаде заявление за подпомагане за кампания 2015 по мярка 211 е била започната административна процедура за изключване от подпомагане по тази мярка, за което жалбоподателката е била уведомена с писмо с изх. № 01-6500/3302 от 19.06.2019 г., получено на 19.07.2019 г. В посочения в писмото срок жалбоподателката е направила възражения за наличие на форсмажорни или изключителни обстоятелства, които изключват прилагането на чл.14 от Наредбата, а именно претърпяна операция на ставата, поради което не могла да се движи и да подаде изискваното заявление. Като доказателство приложила епикриза от 2012 г. (приложена и към жалбата по делото). Като е приел, че в случая от представените доказателства не се доказва дългосрочна професионална трудоспособност, Зам.-Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е издал акт за изключване от подпомагане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“ и за установяване на публично държавно вземане в размер на 978,24 лв., представляващо 75 % от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2013 и 2014 на основание чл. 14, ал.1, т.2 от Наредба № 11. Този резултат е основан на допуснато нарушение от страна на С.Ф.Е. на чл.4, ал.1, т. 2 и т.3 от Наредба № 11. Посочено е, че за 2013 г. е изплатена сума в размер на 869,55 лв., а за 2014 г. – 434,77 лв.

           

При така установената фактическа обстановка, съдът с оглед задължението си по чл.168, ал.1 във вр. с чл.146 от АПК да следи служебно за валидността и законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт (включително и при липса на направено искане в тази насока), е необходимо да бъде разгледан преди всичко въпроса за компетентността на органа да издава индивидуални административни актове от категорията на процесния АУПДВ. Съобразно чл.27, ал.3 и ал.5 от ЗПЗП, Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и проекти финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на ЕС. Вземанията на Разплащателната агенция, които възникват въз основа на административен акт са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Съобразно нормата на чл.162, ал.2, т.8 от ДОПК - публични са вземанията за недължимо платените и надплатени суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативни програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. Разпоредбите на чл.27 от ЗПЗП, указват компетентния за установяването на тези публични задължения орган, но не и редът по който следва да стане това. В тази насока, приложима е нормата на чл.166, ал.1 от ДОПК, съобразно която, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. По силата на чл.27, ал.3 от ЗПЗП, компетентният орган в тази насока е Разплащателната агенция, чиито функции, на основание чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП се изпълняват от Държавен фонд „Земеделие“. Той е акредитиран да изпълнява функциите на Разплащателна агенция. Съгласно §1, т.13 от Допълнителните разпоредби на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Акредитацията, според § 1, т. 15 от Допълнителните разпоредби на ЗПЗП е „процедура по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз“. За изпълнение на своите функции разплащателната агенция следва да поддържа и използва Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, на основание чл.30 и сл. от ЗПЗП. ИСАК от своя страна е комплексна автоматизирана система, в която се регистрират заявленията за подпомагане по съответните схеми и мерки и посредством която се извършват административни проверки по заявленията. Изпълнителният директор на фонда, по силата на чл.20а от ЗПЗП е Изпълнителен директор на Разплащателната агенция и съответно организира и ръководи дейността ѝ. Към датата на издаване на АУПДВ, в разпоредбата на чл.166, ал.2, изр. второ ДОПК е налице нормативно установена възможност, изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ да делегира правомощията си по установяване на публични държавни вземания на свой заместник. С оглед конкретния казус, следва да се констатира, че Заместник изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е притежавал материалната компетентност да издаде обжалвания АУПДВ по силата на Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за делегиране неговите правомощия по установяване на публични държавни вземания по ЗПЗП.

Според чл. 32, ал. 1 от ЗПЗП, кандидатите за подпомагане, които съгласно § 1, т.18 и т.23 от Допълнителни разпоредби на ЗПЗП са земеделски стопани и други физически или юридически лица, които могат да участват в схеми за подпомагане по Общата селскостопанска политика (като „Земеделски стопанин“ е стопанин по смисъла на чл. 4, параграф 1, буква "а" от Регламент (ЕС) № 1307/2013), подават до териториалните структури на Разплащателната агенция заявление по образец. С разпоредбата на чл.4, ал.1, т.2 и т.3 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. е въведено императивно задължение за кандидатите за подпомагане по мярка 211 и мярка 212, да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период най-малко пет последователни години от първото компенсаторно плащане и да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане. По смисъла на § 1, т.1 от ДР от Наредба № 11/03.04.2008 г.: „Първо компенсаторно плащане“ е плащането, определено за първото подадено заявление за подпомагане по мерките. В конкретния случай – 2013 г. За неизпълнение на тези изисквания от страна на земеделския стопанин, в чл.14, ал.1 от Наредбата е предвидено задължение за ДФ „Земеделие“ да изключи от подпомагане лицето. Нормата на чл.14, ал.1 от Наредбата урежда и задължението за лицата да възстановят съответните суми в размери, определени в зависимост от годината на прекратяване на ангажимента, като съответно след втората година този размер е 75 % от получените суми. В този размер е и определената сума за възстановяване. В процесния случай не са спорни изплатените суми: за 2013 г. в размер на 869,55 лв., а за 2014 г. – 434,77 лв., както и това, че поради незаявяване на участие за третата година е изключено от подпомагане лицето и органът е установил публично вземане за сумата в размер на 978,24 лв., представляващо 75 % от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2013 г. и 2014 г. Възстановяването на получените компенсаторни плащания е законна последица от изключването от подпомагане. Настъпването на тази последица се осуетява само при условията на чл.15, ал.1 от Наредба № 11/03.04.2008 г., съгласно които разпоредбите на чл.14 не се прилагат, ангажиментът се прекратява и не се изисква частично или пълно възстановяване на получената от земеделския стопанин помощ в случаите на форсмажорни или изключителни обстоятелства. Именно наличието на такива твърди жалбоподателката, като сочи претърпяна операция на ставата, поради което не могла да се движи и да подаде изискваното заявление за 2015 г. Като доказателство приложила епикриза от 2012 г., която е приложена и към жалбата по делото и е приета като доказателство. От последната е видно, че действително на 03.01.2012 г. жалбоподателката е претърпяла операция, като е изписана на 05.01.2012 г. в добро общо състояние. Съгласно разпоредбата на чл.15, ал.2 от Наредба № 11/03.04.2008 г. случаите на форсмажорни или изключителни обстоятелства заедно със съответните доказателства /документи, издадени от компетентен административен орган/ се съобщават в писмена форма на ДФ „Земеделие“, Разплащателна агенция от земеделския стопанин или от друго упълномощено от него или наследило го лице в рамките на 10 работни дни от датата, на която земеделският стопанин или упълномощеното от него или наследилото го лице е в състояние да направи това. От тази разпоредба е видно, че установяването и доказването на наличието на форсмажорни или изключителни обстоятелства следва да става само с документи, издадени от компетентен административен орган, т.е. са изключени други способи за доказването им. В тази връзка и съдът не допусна искането за разпит на свидетели от страна на жалбоподателката в жалбата. На следващо място е видно, че жалбоподателката извежда твърденията си за претърпяна операция на ставата, поради което не могла да се движи и да подаде изискваното заявление за 2015 г. върху епикриза, която е от 2012 г. Очевидно е, че така посочената в епикризата операция на 03.01.2012 г. не е попречила на жалбоподателката да подаде заявленията за 2013 г. и за 2014 г., съответно на 26.04.2013 г., на 27.05.2013 г. (редактирано) и на 16.05.2014 г. Но най-важното е в случая, че съгласно §1, т. 3 от ДР на Наредба № 11/03.04.2008 г. „Форсмажорни или изключителни обстоятелства“ са: а) смърт на бенефициента; б) дългосрочна професионална нетрудоспособност на бенефициента; в) експроприация на голяма част от стопанството, ако това не е могло да бъде предвидено в деня, в който е поет ангажиментът; г) сериозно природно бедствие, което силно засяга земята на стопанството. Тъй като в случая жалбоподателката твърди наличието на дългосрочна професионална нетрудоспособност, то доказването ѝ следва да става само с документи издадени от компетентен административен орган. Съобразно нормата на чл.103, ал.4 от Закона за здравето, експертизата на вида и степента на увреждане, степента на трайно намалена работоспособност и професионалните болести се извършва от ТЕЛК и НЕЛК. Именно експертните лекарски комисии са компетентният административен орган, който единствен може да установи и документално да удостовери наличието на професионална болест, вид и степен на увреждане, респ. степен на трайно намалена работоспособност. Жалбоподателката не отрича, че няма подобно решение, тъй като „не е имала желание и възможност“ да се снабди с такова. Тук следва да се отбележи само, че никой не може да черпи права от собственото си бездействие. Пак в този ред на мисли и съгласно чл.15 от Наредбата случаите на форсмажорни или изключителни обстоятелства заедно със съответните доказателства се съобщават в писмена форма на ДФ „Земеделие“, Разплащателна агенция от земеделския стопанин или от друго упълномощено от него лице. Жалбоподателката не е уведомявала по какъвто и да било начин административния орган за настъпил случай на форсмажорно обстоятелство, т.е. не е изпълнила задължението си за съобщаване по чл. 15, ал. 2 от Наредбата и отново е бездействала. Тя реално е и нямала как да стори това в законоустановения срок, след като за подобно обстоятелство се сочи претърпяна операция още преди подаването на заявлението за 2013 г. и преди първото компенсаторно плащане. И на последно място следва да се отбележи още нещо - според чл.4, ал.1 от Наредба № 5 т 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, към чийто разпоредби в тази част препраща Наредба № 11, заявленията се подават през периода от 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане. Когато 15 май е неприсъствен ден, срокът за подаване на заявления за подпомагане изтича в първия следващ работен ден. Видно е, че се касае за значителен период от време, в който жалбоподателката е имала възможност да се организира и да подаде необходимото заявление при съответно желание за това, което отново не е сторила. По тези съображения съдът намира за неоснователно, голословно и неподкрепено от доказателствата по делото, твърдението на жалбоподателката за настъпило форсмажорно или изключително обстоятелство, довело до неизпълнение на задължението ѝ по чл.4, ал.1, т.3 от Наредба № 11, като последица от което да следва, че не се изисква частично или пълно възстановяване на получената от земеделския стопанин помощ.

Въз основа на изложеното и като провери законосъобразността на оспорения АУПДВ на административния орган на основанията, посочени в жалбата и служебно, по реда на чл. 168, ал.1 и ал.2 АПК, на основанията по чл. 146 АПК, съдът приема, че същият е издаден от компетентен административен орган, в установената форма, при липса на съществени нарушения на административно производствените правила и в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което същият е законосъобразен и не подлежи на отмяна. По тези съображения жалбата като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

 

С оглед изхода на делото и констатираната неоснователност на жалбата, както и с оглед направеното своевременно искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение от страна на процесуалния представител на ответника, то съгласно § 2 от ДР на ДОПК за неуредените с този кодекс случаи се прилагат разпоредбите на Административнопроцесуалния кодекс и Гражданския процесуален кодекс, като АПК не урежда заплащането на юрисконсултско възнаграждение, но такова правило се съдържа в разпоредбата на чл.78, ал.8 ГПК, вр.  чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, поради което и в полза на Държавен фонд „Земеделие“ следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 (сто) лева.

Водим от горното, Административен съд Пазарджик

  

Р Е Ш И : 

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на С.Ф.Е. с ЕГН: ********** *** против Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ № 01-6500/3302 от 03.10.2019 г., издаден от Зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с който спрямо С.Ф.Е. е установено публично държавно вземане в размер на 978,24 лв., представляващо 75 % от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2013 г. и 2014 г., на основание чл. 14, ал.1, т. 2 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“ и мярка 212 „Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г.

ОСЪЖДА С.Ф.Е. с ЕГН: ********** *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София сумата от 100 (сто) лева разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщението за постановяването му.

 

 

 

 

СЪДИЯ:/П/