Определение по дело №708/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1322
Дата: 9 септември 2020 г. (в сила от 19 септември 2020 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20207170700708
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

    ОПРЕДЕЛЕНИЕ

    № 1322

гр.Плевен, 09.09.2020  год.

 

Административен съд-гр.Плевен, IV –ти състав, в закрито съдебно заседание на девети септември   две хиляди и двадесета година в състав:         

 

                                            Председател:  Цветелина Кънева

 

като разгледа докладваното от съдията Кънева административно дело №708 по описа на Административен съд-Плевен за 2020 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството по делото е образувано по жалба от Областен управител на Област Плевен против Решения №№249, 250, 251, 252, 253, 254, всичките от 30.07.2020г., на Общински съвет Плевен, взети по протокол №16/30.07.2020г., в частта им за изменение на т.2.4, с които се прегласуват Решение №№236, 237, 238, 239, 240, 241, всичките от 25.06.2020г., на  Общински съвет Плевен, с които е взето решение да се отдадат под наем чрез публично оповестен конкурс с тайно наддаване, чрез предварително представяне на предложенията от участниците в администрацията на Община Плевен, за срок от пет години части от имоти-частна общинска собственост, представляващи терени за поставяне на преместваеми съоръжения – павилиони за търговска и обслужваща дейност.

Настоящият състав на съда намира  жалбата против процесните решение на Общински съвет Плевен за недопустима за разглеждане по същество, поради следните съображения:

С оспорените решения са изменени в т.2.4 Решение №№236, 237, 238, 239, 240, 241, всичките от 25.06.2020г., на  Общински съвет Плевен, с които на основание чл.21 ал.2 вр. чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.14, ал.1 от ЗОС и чл.76, т.1, чл.79  и  чл.98 от Наредба №7 на Общински съвет-Плевен, е взето решение да се отдадат под наем чрез публично оповестен конкурс с тайно наддаване, чрез предварително представяне на предложенията от участниците в администрацията на Община Плевен, за срок от пет години части от имоти-частна общинска собственост, представляващи терени за поставяне на преместваеми съоръжения – павилиони за търговска и обслужваща дейност, като за всеки имот е определена начална месечна цена и депозит за участие в публичния конкурс. Определени са с решенията: процедурата за отдаване под наем-публично оповестен конкурс с тайно наддаване чрез предварително представяне на предложения от участниците; определени са условията, на които следва да отговарят участниците, за да бъдат допуснати до участие в конкурса; определени са конкурсните критерии за отдаване под наем; възложено е на кмета на общината да назначи комисия, която да организира и проведе публично оповестения конкурс.

Съгласно чл. 21, ал.1, т. 8 ЗМСМА, посочена като правно основание за приемане на оспорените решения, Общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.

Съгласно чл. 8, ал.11 от Закона за общинската собственост актовете на общинския съвет и на кмета за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, подлежат на контрол и могат да бъдат оспорвани по реда на чл. 45 от ЗМСМА. Според  чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА областният управител упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. Оспорването спира изпълнението на индивидуалните и на общите административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове, освен ако съдът постанови друго. Съгласно ТР №5 от 10.12.2008г. на ВАС по т.д.№20/2007г. Областният управител може да упражнява контрол за законосъобразност върху всички решения на общинските съвети чрез оспорването им пред съответния административен съд по реда на чл.45 ал.4 от ЗМСМА, включително и тези, издадени на основание чл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА. Смисълът, заложен в това разрешение е, че областният управител може да упражнява контрол за законосъобразност върху всички решения на общинските съвети чрез оспорването им пред съответния административен съд, стига те да имат белезите на административни актове, без значение от кой вид са – индивидуални, общи или нормативни. Това следва и от препращането в чл. 45, ал. 12 от ЗМСМА към реда по АПК като приложим за неуредените въпроси по издаването, оспорването и изпълнението на актовете на общинските съвети.

В тази връзка следва да се посочи, че константната практика на ВАС на РБ по аналогични казуси приема, че по силата на нормата на чл. 18, ал.1 от ЗМСМА, Общинския съвет е орган на местното самоуправление, поради което актовете, издадени в това качество на Общинския съвет са административни актове. Приема се, че процедурите по управление и разпореждане с имоти- общинска собственост имат сложен фактически състав, в който решенията за откриването им и за определяне на купувач, респ. наемател, концесионер са административни актове, а гражданските правоотношения възникват и се развиват след процеса на сключването/изменението, прекратяването или развалянето/ на съответните договори, в който страните са равнопоставени. С оглед на изложеното се приема, че актовете, с които се взема решение за управление/ разпореждане с имот общинска собственост, са административни актове и като такива подлежат на оспорване по реда на АПК.

С обжалваните решения на Общинския съвет обаче, не се определят наематели на имотите след проведена процедура, а с него се  открива процедура за отдаване под наем на имоти/части от имоти/терени  - публична или частна общинска собственост. Т.е., тези решения поставят  начало на цялостната процедура по отдаване под наем на описаните имоти и с тях освен че се открива процедурата по отдаване под наем, те определят  условията и начина на провеждане на конкурса. В това си качество, оспорените решения  не са от категорията административни актове, които подлежат на оспорване по реда на чл. 145 и сл. от АПК, защото не представляват индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1, 2, 3 и 4 от АПК. Видно от съдържанието на оспорените решения, те попадат в хипотезата на чл. 21, ал. 5 от АПК и представляват волеизявления на Общински съвет-Плевен, които са част от производството по издаване на индивидуален административен акт – заповед за определяне на наемател за всеки един от имотите, които се отдават под наем с оспорените решения, с каквато заповед следва да приключи производството по отдаването под наем на недвижимите имоти – публична или частна общинска собственост, и която заповед именно като индивидуален административен акт подлежи на съдебен контрол.

С промяната на чл. 21, ал. 5 от АПК, с ДВ бр. 77 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., изрично се предвиди, че не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове. Съгласно изр.второ на чл.21 ,ал.5 от АПК, не са индивидуални административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за участие в състезателно административно производство по издаване на индивидуални административни актове, освен ако в специален закон не е предвидено друго. Предвид второто изречение на посочения текст, вече решението  за откриване на процедурата за провеждане на конкурс за отдаване под наем се обжалва при атакуване на заповедта/заповедите  за определяне, в случая, на наемател (в този смисъл Опр. № 15653/19.11.2019 г. по адм. дело № 13213/2019 г., IV отд.). Едва при обжалване на заповедта на кмета, с която се слага край на публично оповестения конкурс с определяне на конкретен наемател на всеки един от имотите, се проверява и правилността на решението за откриване на процедурата за провеждането на конкурса.

Ето защо, жалбата против оспорените решения се явява недопустима за разглеждане по същество, поради което следва да се остави без разглеждане, а производството по делото следва да се прекрати.

Воден от горното и на основание чл.159, т.1 във връзка с чл.21, ал.5 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Областен управител на Област Плевен против Решения №249, 250, 251, 252, 253, 254, всичките от 30.07.2020г., на Общински съвет Плевен, взети по протокол №16/30.07.2020г., в частта им за изменение на т.2.4, с които се прегласуват Решение №236, 237, 238, 239, 240, 241, всичките от 25.06.2020г., на  Общински съвет Плевен, с които е взето решение да се отдадат под наем чрез публично оповестен конкурс с тайно наддаване, чрез предварително представяне на предложенията от участниците в администрацията на Община Плевен, за срок от пет години части от имоти-частна общинска собственост, представляващи терени за поставяне на преместваеми съоръжения – павилиони за търговска и обслужваща дейност.

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по административно дело №708 по описа на Административен съд-Плевен за 2020 год.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се оспори с частна жалба пред Върховен административен съд в 7 /седем/ дневен срок от съобщението за изготвянето му.

ПРЕПИСИ от определението да се изпратят на страните.

 

 

СЪДИЯ: /П/