Р Е Ш Е Н И Е
№ 143/05.03.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО заседание на двадесет и четвърти февруари , през две хиляди и двадесета година в състав :
Председател : БИСЕРКА
БОЙЧЕВА
при секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа
докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№637/2019г., и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/ във връзка с чл.38,т.3,пр.1 във вр.с чл. 27, ал. 1 от Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове
(ЗУСЕСИФ).
Образувано е по жалба на Ф*** „Р*** -Л*** “ ,с
Е*** ,със седалище и адрес на управление,гр.Л*** ,ул. „Н*** Б*** “ №4 , представлявано
от Председателя на УС В.Ц.Н. срещу
Решение № РД05-302/05.12.2019 г., издадено от заместник-министъра на труда и
социалната политика и ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна
програма "Развитие на човешките ресурси" (ОП РЧР)2014-2020, с която е отказано предоставянето на
безвъзмездна финансова помощ на дружеството по проектно предложение №
BG05M9OP001-2.034-0001, подадено в процедура чрез подбор на проекти BG05M9OP001-2.034
МИГ ЛОМ“Интеграция на маргинализираните общности,в т.ч. роми,мигранти,други“,на
основание чл.38, т.3,пр.1 от ЗУСЕСИФ. В жалбата се поддържа, че оспореното
решение е незаконосъобразно, тъй като е постановено в противоречие с материалноправните
разпоредби, и несъответствие с целта на закона. Твърди се, че дружеството към
днешна дата няма неизплатени задължения по друга схема за финансиране ,т.к. към
09.12.2019г. е изплатило налични такива ,при което не са налице фактическите предпоставки за
прилагането на чл. 38, т. 3, предл. 1 от ЗУСЕСИФ. Твърди се и,че при издаване на
решението са допуснати съществени
процесуални нарушения ,изразяващи се в недаване възможност на дружеството да
представи възражение по чл.63,ал.2 ЗУСЕСИФ във връзка с направени констатации
по доклада,а също неспазване на чл.34 и чл.35 от АПК за изясняване фактите и
обстоятелствата по делото .Моли се за отмяна на решението.В съдебно заседание
жалбоподателят, представляван от адв.Н*** К*** , поддържа жалбата и моли тя да
бъде уважена,по изложени съображения в нея.Претендира и разноски.
Ответникът – заместник-министърът на труда и
социалната политика и ръководител на УО на ОП РЧР2014-2020, представляван от гл.експерт
И*** Д*** , оспорва жалбата и моли тя да бъде отхвърлена като неоснователна.
Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Подробни доводи
излага в писмени бележки.
Съдът, като обсъди доводите на страните и
прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
Не
се оспорва по делото ,че дружеството-жалбоподател е участник в процедура чрез
подбор на проекти BG05M9OP001-2.034МИГ ЛОМ“Интеграция на маргинализираните
общности,в т.ч. роми,мигранти,други“ и е подал проектно предложение № BG05M9OP001-2.034-0001./л.65/.
Със
заповед № РД 01-268/04.04.2018 г. на министъра на труда и социалната политика е
определена З*** Р*** -зам. министър на труда и социалната политика да изпълнява функциите на ръководител на
управляващия орган и договорящ орган по Оперативна програма „Развитие на
човешките ресурси“2014-2020г.,съфинансирана от Европейския социален фонд в
пълния обхват от функции по чл.125 от Регламент 1303/2013г./л.4/.
Със
заповед№21/02.07.2019г./л.58/ е назначена комисия за подбор на проектни
предложения по процедура за подбор на проектни предложения за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ/БФП/ BG05M9OP001-2.034 МИГ ЛОМ „Интеграция на
маргинализираните общности,в т.ч. роми,мигранти,други“.Със заповед №28/09.08.2019г./л.63/
е удължен срокът за работа на Комисията
за подбор на проектни предложения по програмата.Приложени са и Условията за
кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по програмата/л.22/.Приложена
е и заповед№РД01-1055/10.12.2018г. на УО РЧР2014-2020г.З*** Р*** ,с която са
определени отговорни лица за уведомяване на кандидати ,подали проектни
предложения./л.89/.Приложена е и декларация на кандидата,Приложение
ІІ,подписана от В.Ц.Н. ,в качеството и на представляващ Ф*** „Р*** -Л*** “,в
която в т.8 изрично е записано ,че няма
задължения въз основа на неизпълнение на договор за предоставяне на финансови
средства по друга схема за финансиране по ОП“Развитие на човешки
ресурси“2007-2013,ОП“РЧР“2014-2020 и програма ФАР към ИА на МТСП./л.86/.
С
Решение за одобряване на оценителен доклад на МИГ №РД05-255/03.10.2019г. на ръководителя
на УО на ОП РЧР2014-2020/л.15/ е одобрен доклада на оценителната комисия на МИГ
ЛОМ от 05.09.2019г.,прието е становището й за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по предложения за финансиране проект от списъка по чл.44,ал.3,т.1
от ПМС№161/04.07.2016г.и е одобрен общ размер на безвъзмездна финансова помощ,
възлизащ на 99 186,96лв. ,като е отказано предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ за проектно предложение,посочено в списъка по чл.44,ал.3,т.3 от
ПМС №161/ 04.07.2016г.
В
съответствие с чл.36,ал.2 ЗУСЕСИФ ,с писмо изх.№9104/269/ 25.10.2019г./л.10/кандидатът
е поканен да представи не по-късно от 27.11.2019г. доказателства ,че отговаря
на изискванията за бенефициент с цел сключване на административен договор.В
рамките на срока,на 25.11.2019г. Ф*** „Р*** -Л*** “е представила всички
необходими документи за сключване на административен договор . След извършване
на служебна проверка от страна на УО на декларираните обстоятелства от
кандидата в Приложение №2 –декларация на кандидата ,са констатирани задължения
по друга схема за финансиране по ОП РЧР2007-2013г.,при което УО е длъжен да
откаже финансиране ,при наличие на тези обстоятелства.
С
оспореното в настоящето производство Решение№ РД05-302/05.12.2019 г.на
заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководител на
Управляващия орган (УО) на Оперативна програма "Развитие на човешките
ресурси" (ОП РЧР)2014-2020, е отказано предоставянето на безвъзмездна
финансова помощ на дружеството по проектно предложение № BG05M9OP001-2.034-0001,
подадено в процедура чрез подбор на проекти BG05M9OP001-2.034МИГЛОМ“Интеграция
на маргинализираните общности,в т.ч. роми,мигранти,други“,на основание чл.38,
т.3,пр.1 от ЗУСЕСИФ.Решението е съобщено на дружеството на 6 декември 2019г./л.7/
.При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна
следното:
Жалбата е допустима ,като подадена в срок,
срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, от лице, пряко и
непосредствено засегнато от него. Решението е съобщено редовно на 06.12.2019г ,
а жалбата срещу него е депозирана на 19.12.2019г.,тоест в 14- дневния срок по
чл.149,ал.1 АПК.Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Съгласно чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ при одобрен
оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1, а в случаите по чл.
37, ал. 2 – и от списъка по чл. 35, т. 2, се поканват да представят в 30-дневен
срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на
условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени
към формуляра за кандидатстване. Според чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен
срок от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 ръководителят на управляващия
орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна
финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент
или не е представил в срок доказателства за това.
Видно от цитираната разпоредба, решението, с
което се отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, се издава от
ръководителя на УО. Предвид представената по делото Заповед № РД
01-268/04.04.2018 г., издадена от министъра на труда и социалната политика, с
която на заместник – министър З*** Р*** са делегирани функциите на Ръководител
на УО на ОП РЧР 2014 – 2020, съдът намира, че оспореното решение е издадено от
компетентен орган. Не се констатират съществени нарушения на административно-производствените
правила, спазени са и изискванията за форма на
административния акт, посочени в чл. 38, ал. 1 от ЗУСЕСИФ – мотивирано решение.
В оспореното решение са посочени фактическите и правни основания за издаването
му,при което същото отговаря на изискванията за форма на акта.
Според изложеното в решението, правното
основание за отказа за предоставяне на безвъзмездната помощ е чл. 38, т. 3,
предл. първо от ЗУСЕСИФ- кандидатът не отговаря на изискванията за
бенефициент. Като конкретно фактическо основание административният орган е
посочил, че жалбоподателят е имал задължения по друга схема за финансиране по
ОП РЧР2007-2013г. Същевременно ръководителят на УО е изложил подробно ,че
кандидата преди изтичане на срока по
чл.36,ал.2ЗУСЕСИФ е представил всички изискуеми документи за сключване на
административен договор. Разликата между двете хипотези на чл. 38, т. 3 от
ЗУСЕСИФ се свежда до това, че в първия случай се касае за дължимо от органа
установяване на определено фактическо обстоятелство – че кандидатът не отговаря
на изискванията за бенефициент - в случая, поради това, че има задължения по
друга схема за финансиране ,които не е погасил към датата на издаване на акта,
а във втората хипотеза е достатъчно административният орган да констатира
непредставянето от кандидата в съответния срок на доказателства за изпълнение
на критериите за бенефициент, когато това е възложено в негова тежест. В случая
административният орган е заявил наличие на първата хипотеза по чл. 38, т. 3 от
ЗУСЕСИФ и съдебната проверка следва да установи дали посочената
материалноправна разпоредба съответства на изложените в акта фактически
констатации. При това положение ,основният спорен по делото въпрос е дали
жалбоподателят е имал задължения по друга схема по ОП РЧР и в зависимост от това дали е отговарял на
изискванията за бенефициент.
Съгласно чл. 7, ал. 1 от Постановление № 162
на МС от 5.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските
структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г (ПМС 162/2016 г.),
в процедура чрез подбор не може да участват и безвъзмездна финансова помощ не
се предоставя на лица, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие
в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно чл. 54 от Закона за
обществените поръчки или които не са изпълнили разпореждане на Европейската
комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима
държавна помощ. Видно от разпоредбата на чл. 7 от ПМС 162/2016 г.,
ограниченията за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ са свързани с
основанията за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена
поръчка по чл. 54 от ЗОП. Относимо към настоящия спор е основанието по чл. 54,
ал. 1, т. 3 от ЗОП - отстранява се от участие кандидат, който има задължения за
данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или
към общината по седалището на възложителя и на кандидата или участника, или аналогични задължения, установени с акт
на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която
кандидатът или участникът е установен, освен ако е допуснато разсрочване,
отсрочване или обезпечение на задълженията или задължението е по акт, който не
е влязъл в сила. По делото е доказано ,че кандидатът има задължения по друга схема по ОП РЧР
2007-2013г.,като същите са в резултат на неизпълнение по договор за БФП№BG051PO001-1.1.07-0048 със страни: Агенция по заетостта и
жалбоподателя-бенефициент.Съдът е изискал от жалбоподателя и с писмо вх.№278/31.01.2020г. са
представени от него доказателства
относно фактът дали тези задължения са отсрочени ,разсрочени с погасителен план
или изплатени към датата на издаване на оспореното решение.Видно от писмо от
05.02.2019г./л.100/ е предложен погасителен план от фондацията с посочени
ежемесечни вноски за изплащане на задължението по договора с Агенция по
заетостта ,като задължението е изплатено изцяло към 09.12.2019г.,четири дни
след издаване на оспореното решение/л.102/.
Аналогично изискване за липса на задължения по
други схеми се съдържа и в
„Условията за кандидатстване по програмата-т.24.7 ,където е посочено, че
кандидатите на етап кандидатстване подават Декларация Приложение II. /л.86-88/,където
в т. 8 се декларира, че няма задължения въз основа на неизпълнение на договор
за предоставяне на финансови средства по друга схема за финансиране по ОП РЧР
2007-2013, ОП РЧР 2014-2020 и програма ФАР към изпълнителна агенция МТСП. В
конкретния случай на етап кандидатстване представляващият фондацията - В.Н., е
представила същата, като е декларирала, че няма задължения по други схеми, с
което е заблудила УО. В т. 24.7. „Представяне на подкрепящи документи към
момента на сключване на административен договор" от „Условия за
кандидатстване (л.55) е посочено, че „Управляващият орган ще откаже да сключи договор с
кандидат, в случай че кандидат и/или някои от неговите партньори - Имат
задължения въз основа на неизпълнение на договор за предоставяне на финансови
средства по друга схема за финансиране по ОП РЧР2007-2013 г.,ОП РЧР 2014-2020
и/или програма ФАР към ИА МТСП към момента на сключване па договора по
настоящата процедура. (За целта ще бъде извършена служебна проверка от
УО)". В резултат от направена служебна проверка е
установено, че по договор за предоставяне на БФП № BG051Р0001-1.1.07-0048 по ОП РЧР 2007 -
2013 с бенефициент Ф*** „Р*** - Л*** ", същата има задължение, поради
неизпълнение на цитирания договор. Предвид гореописаното и в резултат на
изискванията , посочени в „Условията за кандидатстване", е видно, че Ф*** „Р***
- Л*** " не отговаря на изискванията за бенефициент и законосъобразно е
отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ.Неоснователно в жалбата
жалбоподателя се позовава на наличие на погасителен план за разсрочване на
задължението към момента на служебната проверка ,а също и на фактът ,че същото
е изплатено 4 дни след издаване на оспореното решение-на 09.12.2019г.
На следващо място, следва да се има предвид,
че съгласно чл. 36. ал. 2 от ЗУСЕСИФ кандидата е поканен в 30 дневен срок да
представи доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент,
включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, а именно
Условията за кандидатстване по процедурата. В изпратеното писмо е посочено, че се извършва служебна проверка
по отношение на изискванията към кандидатите. Законоустановеният тридесет
дневен срок е преклузивен и с изтичането му жалбоподателя е пропуснал
възможността да докаже, че отговаря на изискванията за бенефициент. Съгласно
датата на получаване на поканата, срокът за представяне на доказателствата е
бил до 27.11.2019 г., но до тогава Ф*** „Р*** - Л*** " не е погасила задълженията
си във връзка с неизпълнението на договор за предоставяне на финансови средства
по ОП РЧР 2007- 2013. Това е извършила на 09.12.2019 г., което е не само след
изтичане на законоустановения срок за представяне на доказателства, но и след
издаването на Решение № РД05-302 от 05.12.2019 г. от страна на РУО.
Що се отнася до твърдението в жалбата , че при постановяване на оспореното решение
е допуснато процесуално нарушение, изразяващо се в не даване на възможност на Ф***
„Р*** - Л*** " в разумен срок по чл. 63, ал. 2 от ЗУСЕСИФ да представи
възражение и придружаващи доказателства по направените констатации следва да се
отбележи ,че посоченият срок по чл. 63, ал. 2 от ЗУСЕСИФ е по отношение на
плащания, верифициране и сертифициране на разходи във връзка със сключени
договори за БФП, а договор с жалбоподателя не е сключван. Процедурата по
предоставяне на БФП и приложимите правила са разписани в Раздел II (от чл. 29 до чл. 42) от ЗУСЕСИФ.
Досежно приложение на чл.34 и чл.35 АПК съдът намира ,че делото е изяснено от фактическа страна ,спазена е
процедурата по специалния закон ЗУСЕСИФ и са изяснени фактите и обстоятелствата
по случая. В тежест на кандидата е било да докаже ,тоест да представи
доказателства в рамките на предоставения му 30 дневен срок,който е преклузивен
,че няма задължения по други оперативни
програми ,което той не е направил ,при което правилно му е отказана БФП
по настоящата програма на основание чл.38,т.3 ,пр.1 от ЗУСУЕСИФ. Ирелевантен е
фактът ,че задълженията са изплатени по-късно ,след издаване на оспореното
решение-на 09.12.2019г. ,не и към датата на неговото издаване-05.12.2019г.
С оглед гореизложеното, оспореният административен акт, се явява
законосъобразен и мотивиран, издаден при спазване на материално-правните
разпоредби и процесуалните правила, както и в съответствие с целта на закона.Жалбата
като неоснователна следва да се отхвърли.
При
своевременно постъпило искане от представителя на ответната страна за
присъждане на юрисконсултско възнграждение,с оглед изхода на делото ,същото му
се следва ,на основание чл. 78. ал. 8 от ГПК във връзка с чл.37 ЗПП във вр. с чл.
24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, определено от съда в размер на 150 лева.
Така мотивиран и на основание чл.
172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд Монтана –ІІІ състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ф*** „Р*** -Л*** “ ,с Е*** ,със седалище и
адрес на управление:гр.Л*** ,ул. „Н*** Б*** “ №4 , представлявана от
Председателя на УС В.Ц.Н. срещу Решение № РД05-302/05.12.2019 г., издадено от
заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководител на
Управляващия орган (УО) на Оперативна програма "Развитие на човешките
ресурси" (ОП РЧР)2014-2020, с която
е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на дружеството по
проектно предложение № BG05M9OP001-2.034-0001, подадено в процедура чрез подбор
на проекти BG05M9OP001-2.034 МИГ ЛОМ“Интеграция на маргинализираните общности,в
т.ч. роми,мигранти,други“,на основание чл.38, т.3,пр.1 от ЗУСЕСИФ.
ОСЪЖДА
Ф*** „Р*** -Л*** “ ,с Е*** ,със седалище и адрес на управление:гр.Л*** ,ул. „Н***
Б*** “ №4, представлявана от
Председателя на УС В.Ц.Н. да заплати на Министерството на труда и социалната
политика сумата в размер на 150 лв. (сто
и петдесет лева) за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд на Република България в 14 – дневен срок от получаването
му.
СЪДИЯ: