Решение по дело №4708/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1003
Дата: 16 декември 2021 г. (в сила от 6 април 2022 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20212120204708
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1003
гр. Бургас, 16.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, VIII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:ПЕТЯ КР. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря ВИОЛЕТА К. ДИМОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ КР. ГЕОРГИЕВА Административно
наказателно дело № 20212120204708 по описа за 2021 година
Производството по делото е образувано по повод жалбата на С.И.З., ЕГН **********, с
постоянен адрес на местоживеене: гр.Бургас, ****, против наказателно постановление №
21-0769-002465/ 19.07.2021г., издадено от началник група към ОД на МВР-Бургас, Сектор
„Пътна полиция“, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП на основание чл.175, ал.3,
пр.1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на
200 лева, лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца и в
съответствие с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне първоначалния максимален
размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им,
списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на
водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както
и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение са
отнети 10 контролни точки. С жалбата се иска отмяна на обжалваното постановление, като
се сочат доводи за незаконосъобразност. Релевират се доводи за маловажен случай на
административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
Жалбата е депозирана в преклузивния седемдневен срок за обжалване от легитимирано
лице и е допустима.
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и
съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено
от фактическа и правна страна следното :
Административнонаказателното производство е по реда на чл.36, ал.2 от ЗАНН е
образувано въз основа на постановление за отказ за образуване на досъдебно производство
от 14.07.2021г. на прокурор от Районна прокуратура-Бургас.
Наблюдаващият прокурор е установил, че на 25.03.2021г. около 10,15 часа в гр.Бургас
служител на „Пътна полиция“-Бургас Н.К. извършил проверка на лек автомобил марка
„Пежо Партнер“ с рег. № ********, управляван от С.И.З.. В хода на проверката било
установено, че автомобилът бил със служебно прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от
ЗДвП, считано от 21.01.2021г.. За автомобила бил сключен договор за продажба от
19.11.2020г., като новият собственик бил дружеството „**“ЕООД, но автомобила не бил
пререгистриран в Сектор „Пътна полиция“-Бургас.
Предвид приетото за установено от фактическа страна, прокурорът е обосновал правен
1
извод, че наказателно производство не следва да се образува, като е счел, че деянието не
съставлява престъпление по смисъла на чл.24, ал.1, т.1 от НПК.
Административнонаказващият орган, след като се е запознал с преписката е приел, че е
осъществено нарушение, поради което на 19.07.2021г. е издал наказателно постановление на
жалбоподателя за това, че на 25.03.2021г. около 10,15 часа е управлявал лек автомобил
марка „Пежо Партнер“ с рег. № ********, собственост на „**“ЕООД, чийто едноличен
собственик е жалбоподателя, което моторно превозно средство не било регистрирано по
надлежния ред – със служебно прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от ЗДвП на
21.01.2021г..
Административнонаказващият орган е приел фактическите констатации за доказани и е
издал обжалваното постановление, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложил на жалбоподателя административно
наказание глоба в размер на 200 лева, лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 6 месеца и в съответствие с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. за
определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за
отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от
наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно
допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане
на допълнително обучение на жалбоподателя са отнети 10 контролни точки.
Разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП предвижда, че по пътищата, отворени за обществено
ползване се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и
са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Нарушението
по същество не се оспорва от жалбоподателя и се установява по безспорен начин от
материалите по административнонаказателната преписката. Моторното превозно средство
управлявано от жалбоподателя е било със служебно прекратена регистрация на основание
чл.143, ал.15 от ЗДвП. Служебното прекратяване на регистрацията на автомобила, на
основание чл.143, ал.15 от ЗДвП е законовата последица от неизпълнението на
задължението да се регистрира закупения автомобил, в предвидените срокове. Това
задължение е изцяло в тежест на новия собственик на автомобила, като разпоредбата на
чл.143, ал.15 от ЗДвП, не вменява задължение на органа за уведомяване, поради което съдът
приема, че деянието е извършено виновно от жалбоподателя, още повече, че същият е
едноличен собственик и управител на „**“ЕООД, чиято собственост е процесния
автомобил.
Деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените
случаи на други такива нарушения, поради което института на чл.28 от ЗАНН в случая е
неприложим.
Разпоредбата на чл.175, ал.3 от ЗДвП предвижда, че се наказва с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лева
водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. По отношение на
наложените административни наказания, за извършеното нарушение по чл.140, ал.1 от
ЗДвП, съдът намира, че при определянето на техния размер, административнонаказващият
орган се е съобразил с разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗАНН, отчитайки в достатъчна степен
обстоятелствата, при които е извършено нарушението, неговата тежест, като е даден превес
на смекчаващите обстоятелства.
Предвид гореизложените съображения Бургаският районен съд счете обжалваното
постановление за законосъобразно и обосновано, поради което на основание чл.63, ал.1 от
ЗАНН




РЕШИ:
2
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 21-0769-002465/ 19.07.2021г., издадено
от началник група към ОД на МВР-Бургас, Сектор „Пътна полиция“, с което за нарушение
на чл.140, ал.1 от ЗДвП на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП на на С.И.З., ЕГН:
**********, с постоянен адрес на местоживеене : гр.Бургас, ****, е наложено
административно наказание глоба в размер на 200 лева, лишаване от право да управлява
моторно превозно средство за срок от 6 месеца и в съответствие с Наредба № Iз-2539 от
17.12.2012г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки,
условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при
извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се
отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на
разрешение за провеждане на допълнително обучение са отнети 10 контролни точки.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-
гр.Бургас в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
3