№ 130
Гр. Силистра, 21 декември 2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на двадесет и
девети ноември през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:
Съдия: Елена Чернева
при секретаря Анета Тодорова, като разгледа докладваното от съдията адм. д
№ 189 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във
връзка с чл. 21, ал. 3 АПК, § 8 от
Преходните и заключителните разпоредби на АПК и чл. 40, ал. 4 от Закона за
лечебните заведения.
Производството по делото е образувано по жалба на
„Амбулатория за специализирана и първична медицинска помощ – индивидуална
практика д-р А.Н.“ ЕООД с ЕИК ********* и със седалище и адрес на управление:
с. Паисиево, ул. „Независимост“ № 97, общ. Дулово, представлявано от д-р А.Н. И.,
против Отказ с изх. № АУ – 3041 – 18 – 1 / 13. 09. 2021 г. на Директора на РЗИ
гр. Силистра за издаване на удостоверение за спазване на здравните изисквания и
утвърдените медицински стандарти от лечебните заведения за извънболнична помощ
относно „АСМП – ИП д-р А.Н.“ ЕООД по заявление за пререгистрация на лечебното
заведение с вх. № АУ – 3041 – 18 / 10. 09. 2021 г.
В жалбата и уточнението към нея, постъпило в съда на
04. 11. 2021 г. (л. 106-108), се изтъква, че в хипотезата на подадено заявление
по чл. 43 от ЗЛЗ за регистрация на промени на обстоятелствата относно
регистрирано лечебно заведение РЗИ само следва да извърши проверка за спазване
на здравните изисквания и утвърдените медицински стандарти, съгласно чл. 40 от ЗЛЗ. Посочено е, че оспореният отказ за издаване на удостоверение е обоснован
със съображения за противоречие на подаденото заявление с чл. 8, ал. 1 от ЗЛЗ,
без органът да разполага с компетентност да тълкува ЗЛЗ. Акцентира се, че в
конкретния случай не са били установени нарушения на здравните изисквания и
медицинските стандарти, респ. не са били давани и указания за отстраняването
им, но почти два месеца след подаването на заявлението същото не е било
изпратено за произнасяне до изпълнителния директор на ИА „Медицински надзор“,
който е компетентният административен орган. По тези съображения моли да бъде
постановено решение, с което да се отмени оспорения отказ, като се върне
преписката на органа с указания за издаването на удостоверение за спазване на
здравните изисквания и утвърдените медицински стандарти и по нататъшно администриране
на заявлението. Моли и за присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът по делото - Директорът на РЗИ - Силистра, чрез
процесуален представител – юриск. М. Н., изразява становище за неоснователност
на жалбата и моли за отхвърлянето ѝ. Подробни доводи излага в депозирани
по делото писмени бележки. Претендира за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, след преценка на събраните по делото
доказателства, доводите и становищата на страните, приема за установено
следното:
Началото на административното производство е сложено с
подаването на Заявление с вх. № АУ – 3041 – 18 / 10. 09. 2021 г. от дружеството
жалбоподател за вписване на промени в обстоятелствата по чл. 41, ал. 1, т. 1-8
от ЗЛЗ относно разширяване на предмета на дейност, по която е регистрирано
лечебното заведение (ЛЗ), чрез прибавяне на специалност „Обща медицина и промяна на името от „Амбулатория за специализирана медицинска
помощ – индивидуална практика д-р А.Н.“
ЕООД съответно в „Амбулатория за специализирана и първична медицинска помощ
- индивидуална практика д-р А.Н.“
ЕООД. Искането е обосновано с придобиването на втора специалност „Обща
медицина“ от д-р А. Н..
На 15. 09. 2021 г. на управителя на дружеството жалбоподател
е било връчено писмо с изх. № АУ – 3041 – 18 – 1 / 13. 09. 2021 г. на Директора
на РЗИ гр. Силистра, с което заявителят бива уведомен, че съгласно чл. 8, ал. 1
от ЗЛЗ лечебните заведения за извънболнична помощ могат да бъдат амбулатории за
първична медицинска помощ (индивидуална или групова практика) или амбулатории
за специализирана медицинска помощ, като изброяването е алтернативно и амбулаториите
за специализирана медицинска помощ не могат да съвместяват упражняване и на
първична медицинска помощ, поради което исканата промяна е неприложима по
отношение на дружеството.
След получаването на писмото е инициирано настоящото
производство. Преди провеждането на първото съдебно заседание по делото от
страна на ответния орган са предприети действия по чл. 40, ал. 4 от ЗЛЗ по
подаденото заявление с вх. № АУ – 3041 – 18 / 10. 09. 2021 г. като е издадена
Заповед № РД-02-61 / 17. 11. 2021 г. за проверка на ЛЗ за съответствие с
изискванията на медицински стандарт по „Физикална и рехабилитационна медицина“
и медицински стандарт по „Обща медицина“. Представен е протокол от проверката, в който е отбелязано,
че управителят на ЛЗ е отказал да получи заповедта и да допусне служителите на
РЗИ за извършване на проверката. Вписано е и изявление на д-р А. И., че не е
заявявала промяна в обстоятелствата по чл. 40, ал. 4 от ЗЛЗ. На 25. 11. 2021 г.
преписката по подаденото заявление от дружеството е изпратена до изпълнителния
директор на ИА „Медицински надзор“.
Предмет на настоящото производство е
законосъобразността на посоченото писмо с изх. № АУ – 3041 – 18 – 1 / 13. 09. 2021 г. на
Директора на РЗИ гр. Силистра.
Компетентен да извърши регистрацията на лечебните
заведения, респ. да впише промени по извършена регистрация или да откаже
регистрация или вписване на промени, е изпълнителният директор на Изпълнителна
агенция "Медицински надзор". Тези правомощия са му дадени по силата
на чл. 40, чл. 43 и чл. 44 от Закона за лечебните заведения. В посочените производства ролята на РЗИ е
ограничена до извършване на проверка за спазване на здравните изисквания и
утвърдените медицински стандарти от лечебното заведение – чл. 40, ал. 4 от ЗЛЗ,
резултатът от която е или издаването на удостоверение за спазването на
здравните изисквания и утвърдените медицински стандарти, ако нередовности не са
открити, или даване на предписания и определяне на срок за отстраняването на
нередовностите, ако такива са открити. Производството по издаването на
удостоверението по чл. 40, ал. 4 от ЗЛЗ е свързано с предоставянето на
административна услуга по смисъла на § 1, т. 2 б. "б" ДР на Закона за
администрацията, като специално тази услуга е с идентификатор 3041 от регистъра
на административните услуги, предоставяни от специализирани териториални
администрации. Съгласно § 8 от ПЗР на АПК, уредените в кодекса производства за
издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен
и съдебен ред, се прилагат и при извършване на административни услуги, както и
при обжалване на отказите за извършването им, т. е. отказът за издаване на
удостоверение по чл. 40, ал. 4 от АПК подлежи на обжалване пред Адм. съд –
Силистра. В настоящият случай и предвид уточнението към жалбата, постъпило в
съда на 04. 11. 2021 г., съдът приема, че е сезиран с оспорване на отказа на
ответния орган да изпълни вменените задължения по чл. 40, ал. 4 от ЗЛЗ,
рефлектиращ и върху последващото изпълнение на фактическите действия във връзка
с администриране на преписката по подаденото заявление съгласно чл. 40, ал. 8
от ЗЛЗ и изпращането ѝ до ИА „Медицински надзор“. В този смисъл съдът
приема, че е сезиран с жалба срещу подлежащ на оспорване акт, поради което производството
е допустимо. Не могат да бъдат споделени възраженията на ответника, че
приложеното писмо има само уведомителен характер – ако това беше така, РЗИ
следваше да предприеме съответните действия в 10-дневен срок от постъпването на
заявлението във връзка с извършването на проверки доколко исканите промени в
регистрираните обстоятелства относно ЛЗ съответстват на здравните изисквания и
медицинските стандарти. Заявлението е подадено на 10. 09. 2021 г., което
означава, че най-късно на 20. 09. 2021 г. е следвало по разпореждане на директора
на РЗИ– Силистра да бъде извършена съответната проверка на ЛЗ. Ако липсваше
изричен отказ, чиято законосъобразност да е предмет на настоящото производство,
то отсъствието на своевременно предприети действия по подаденото заявление би
могло да се квалифицира като мълчалив отказ съгласно чл. 58 АПК. При условие,
че срокът за администриране на преписката съгласно чл. 40, ал. 8 от ЗЛЗ е
тридневен след извършване на проверката по ал. 4, то следователно и
удостоверението би следвало да се издаде в рамките на тези три дни, т. е. до
23. 09. 2021 г., което означава, че след тази дата би бил налице мълчалив отказ
по чл. 40, ал. 4 от ЗЛЗ. Издаването в последствие на Заповед № РД-02-61 / 17.
11. 2021 г. на директора на РЗИ може да се приеме само като опит за преразглеждане
на становището на органа по вече постановения отказ за издаване на удостоверението
за спазване на здравните изисквания и утвърдените медицински стандарти от ЛЗ, който
е осуетен от управителя на дружеството жалбоподател А. Н., тъй като същата не е
оказала необходимото съдействие на проверяващите да ги допусне да извършат
съответните проверки. В този смисъл, макар и ЛЗ да е имало интерес да оспорва
постановения преди това отказ, в последствие само се е поставило в
неблагоприятно положение, като не е допуснало проверяващите, които е следвало
да се произнесат дали същото отговаря на изискванията на Наредба № 2 от 23.12.2020 г. за утвърждаване
на медицински стандарт "Обща медицина"
и на
Наредба №
30 от 19.07.2004 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Физикална и
рехабилитационна медицина“. Макар първоначалният отказ да е бил
незаконосъобразен, тъй като не е почивал на данни на кое конкретно здравно
изискване или на кой стандарт не отговаря ЛЗ, а е бил обоснован с преценка за
съответствие с изискванията на закона, за което съгласно чл. 44, ал. 1, т. 3 от ЗЛЗ следи изпълнителният директор на ИА „Медицински надзор“, а не директорът на
РЗИ, настъпилите нови факти съгласно чл. 142, ал. 2 от АПК сочат за несъмнено
намерение за изпълнение на процедурата по издаването на удостоверението по чл.
40, ал. 4 от ЗЛЗ при условията на чл. 156, ал. 1 и ал. 2 от АПК (оттегляне на
оспорения акт, респ. – издаване на акта, чието издаване е отказано, до първото
съдебно заседание, за което не е необходимо съгласие на оспорващия). При тази хипотеза дружеството жалбоподател не
е оказало необходимото съдействие на органа, дължимо съгласно чл. 36, ал. 2 от АПК, за събирането на доказателства в производството, а след като това е така и съгласно чл. 35 от АПК при
неизяснени факти и обстоятелства органът не би могъл да удостовери дали ЛЗ,
разширявайки предмета си на дейност, ще отговаря на медицинските изисквания и
стандарти за новата специалност „Обща медицина“ и дали покриването на тези стандарти
ще се отрази на дейността по първоначалната специалност "Физикална и
рехабилитационна медицина“.
Във връзка с изложеното относно настъпилите нови
обстоятелства в хода на производството подадената жалба се явява неоснователна
и следва да се отхвърли. Въпреки отхвърлянето на жалбата и по аргумент от чл.
143, ал. 3 от АПК на ответната страна не
следва да се присъждат разноски, тъй като с поведението си несъмнено е дала
повод за завеждане на делото.
Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА на „Амбулатория за специализирана и
първична медицинска помощ – индивидуална практика д-р А.Н.“ ЕООД с ЕИК
********* и със седалище и адрес на управление: с. Паисиево, ул. „Независимост“
№ 97, общ. Дулово, представлявано от д-р А.Н. И., против Отказ с изх. № АУ –
3041 – 18 – 1 / 13. 09. 2021 г. на Директора на РЗИ гр. Силистра за издаване на
удостоверение за спазване на здравните изисквания и утвърдените медицински
стандарти от лечебните заведения за извънболнична помощ относно „АСМП – ИП д-р А.Н.“
ЕООД по заявление за пререгистрация на лечебното заведение с вх. № АУ – 3041 –
18 / 10. 09. 2021 г.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: