Решение по дело №46/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 октомври 2019 г. (в сила от 23 юни 2020 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20197220700046
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 207

 

Гр.Сливен, 24.10.2019 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на девети октомври, през две хиляди и деветнадесета година в състав :

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ  :  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева и при участието на прокурора …….., като разгледа докладваното от административния съдия Светлана Драгоманска адм.д. № 46 по описа за 2019 г. на Административен съд гр.Сливен, за да се произнесе, съобрази следното:

 

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от „Староселска череша” ЕООД, с ЕИК: ……………., с адрес на управление с. Старо село, общ. Сливен, ул. „6-та“ № 6, представлявано от у. С.Д.Т., със съдебен адрес ***, чрез адв. И.Т.Й. ***, подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания” /„АЕП”/ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2007 – 2013 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 02-200-2600/4396 от 23.08.2018 г., издадено от Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, с което по отношение на оспорващото дружество е установена недопустима площ в размер на 1,06 хектара по АП07 и оторизираната сума е 0 лева, а по АП08 е оторизирана сума в размер на 19 376,33 лева.

            В жалбата си оспорващото дружество твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и необоснованост. Излага съображения, че: актът е немотивиран; нарушена е разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК; не са посочени причините за констатираните несъответствия и не са изложени фактически обстоятелства за издаването на акта. Счита, че посочената като недопустима площ от 1,06 ха /двойно заявени площи/, отнасяща се за парцел 69081-29-3-1, е невярна, тъй като с декларация от 19.10.2015 г. оспорващият е потвърдил имота като е представил договор за наем на земеделска земя и застъпването е било разрешено в негова полза. Заявено е искане актът да бъде отменен като незаконосъобразен. Претендира за сторените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата, моли да бъде уважена и претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган – Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ - София, редовно призован, се представлява от упълномощен представител, който оспорва жалбата. Претендира разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокотския хонорар.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства, и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият „Староселска череша” ЕООД е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ *** в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2015 г. е подал Общо заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/ ***, като по мярка 214 „АЕП” – направление „Биологично растениевъдство”, е заявил за подпомагане площи в общ размер 18,74 ха, находящи се в землището на село Старо село за АП07 и АП08. Към заявлението са приложени Таблица на използваните парцели 2015 г., съдържаща данни за идентификация на парцелите, и карти на съответните блокове на земеделското стопанство /БЗС/. Видно от таблицата /л.22/ един от декларираните парцели № 69081-335-4-1 е неодобрен по АП08 или заявените за подпомагане площи са по АП07 - 4, 69 ха и по АП08 в размер 13, 59 ха. При подаване на заявлението са направени проверки, обективирани в: „Резултати от автоматични проверки на въведените данни, извършени въз основа на наличните към момента на извършването им данни и непредставляващи административни проверки по смисъла на чл. 37 от ЗПЗП”, при които са открити несъответствия – вид грешка – не са декларирани всички площи, за които имате правно основание за ползване, брой единици 1, детайли : ЕКАТТЕ : Старо село /69081/ с площ 13 ха, видно от разпечатка от ИСАК – Регистър „Директни плащания”.

През 2015 г. „Староселска череша" ЕООД и „Ветком-2000“ ООД са били уведомени от ДФЗ с уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат, относно констатирано застъпване за процесния БЗС 69081-29-3, кадастрален имот 69081-036-039 (съответстващ на имот по КВС № 036039) в размер на 1,06 ха, като на бенефициентите е даден срок да потвърдат или откажат принадлежността на имота. С декларация от 19.10.2015 г. бенефициента „Староселска череша“ ЕООД е потвърдил имота, като е представил договор за наем на земеделска земя от 01.12.2014 г. / л. 12-13/. С декларация от 27.10.2015 г. и бенефициента „Ветком-2000“ ООД е потвърдил имота, като е представил договор за отдаване на земеделска земя под наем от 16.02.2009 г. с нотариална заверка /л.75-76/.

            С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „АЕП” от ПРСР 2007 – 2013 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 02-200-2600/4396 от 23.08.2018 г., издадено от Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, е извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по посочената мярка за кампания 2015 г., като по отношение на оспорващия е уважено искане за оторизиране на суми по АЕП - АП08 в размер на 19 376,33 лева, а по АП07 оторизираната сума е 0 лева.

В Уведомителното писмо е посочено, че за декларираните в общото заявление за подпомагане за 2015 г. площи по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство”, е отказано финансово подпомагане, поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане в следните площи, изброени в табличен вид, и въз основа на следните нормативни основания по код АР07:

- парцел с идентификатор 69081-29-3-1: декларирана площ – 2.65 ха; площ след разрешаване на двойно заявени площи – 1.59 ха; недопустима площ- 1.06 ха; на основание чл. 43, ал. 3, т. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 17, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "АЕП" от ПРСР за периода 2007- 2013 г., ДФЗ-РА отказва подпомагане на площта, за която са подадени две или повече заявления и застъпването не е остранено; за констатираните при кръстосаната проверка двойно заявени площи, кандидатът е уведомен с уведомително писмо от 09.09.2015 г.;

По отношение на гореописания парцел, в Уведомителното писмо е посочено, че: на основание чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 28 и чл. 29 от Регламент /ЕО/ № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, са извършени административни проверки, посочени в чл. 74 от Регламент /ЕО/ № 1306/2013 от 17 декември 2013, които включват кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства; кръстосаните проверки представляват пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП по чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК в специализирания слой „Площи допустими за позпомагане”, който включва площите в добро земеделско състояние в рамките на всеки физически блок по чл. 16а на Наредба № 105 от 22.08.2006 г.; Специализираният слой „Площи допустими за подпомагане” за 2015 г. е одобрен със Заповеди № РД 09-937 от 22.12.2015 г. и РД 46-236 от 01.03.2016 г. на Министъра на земеделието и храните; в изпълнение на чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., въз основа на одобрения от Министъра на земеделието и храните специализиран слой „Площи допустими за подпомагане”, РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година; На основание чл. 16а, ал. 6 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. и чл. 43, ал. 3, т. 4 и т. 6 от ЗПЗП, ДФ „Земеделие” отказва частично или пълно плащанията на площ, тъй като кандидатът е заявил площ, която не стопанисва и попадаща извън специализирания слой „ Площи допустими за подпомагане” за 2015  г.

В таблицата в колона 8 е отразена установената площ, изчислена съгласно чл. 2, параграф 1, т. 23 от Делигиран Регламент /ЕС/ № 640/2014г., за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ, без да са взети данните от колона 7.

Общият размер на посочената в уведомителното писмо недопустима площ е 1.06 ха /колона 9 от таблицата – представляваща разликата между декларираната и установената площ, както и площи с установено неспазване на базови изисквания/.

Въз основа на гореизложеното, в оспорения акт е изчислен размер на финансово подпомагане, както следва: код АП07 заявена площ – 4.69 ха; установена площ – 3.63 ха /разлика между заявената площ от 4.69 ха и констатираната недопустима площ от 3.63 ха/; при недопустима /наддекларирана/ площ в  хектари – 1.06 ха, и в проценти – 29.2, санкционираната площ е изчислена, съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент /ЕС/ № 640/2014, а именно : при процентно отношение на недопустима площ към установена площ в рамките над 20 % до 50 % - санкиционираната площ е равна на установената площ – 3.63 ха и оторизираната сума е 0 лева; код АП08 заявена площ – 13.59 ха; установена площ – 13.59 ха, не е установена наддекларирана площ и е оторизирана сума в размер на 19 376, 33 лева /оторизираната площ от 13.59 ха, умножена по 1425.7782 лева – ставка за агроекологична дейност в лева на хектар/.

Оспореното уведомително писмо е съобщено на оспорващия на 22.10.2018 г. Жалбата срещу него е подадена чрез изпращане по пощата на 05.11.2018 г.

            По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от в. л. и. П.Ж.З. със специалност „Г..”. В. л. дава заключение, че: за кампания 2015 г., по Мярка 214 „АЕП" от ПРСР, по направление "Биологично растениевъдство", дружеството „Староселска череша" ЕООД, е заявило за подпомагане в землището на с. Старо село 10 парцела с обща площ 18,74 ха.; от всички заявени площи парцел 69081-335-4-1 е неодобрен по АП08, тъй като е заявен за първи път по мярката (чл. 32, т. 12 от Наредба 11 от 06.04.2009 г.); по АП07 (биологично растениевъдство в преход - за полски култури, включително фуражни) са заявени 2 парцела с обща площ 4,69 ха, по АП08 (биологично растениевъдство в преход - трайни насаждения, лозя и маслодайна роза) са заявени 7 парцела с обща площ 13,59 ха.; тези площи са записани в ред „заявена площ (ха)" при окончателното изчисляване на субсидията в лева по направление „Биологично растениевъдство", съответно за АП07 и АП08; за заявения парцел с № 69081-29-3-1 е констатирано двойно заявяване на площи, като парцел с кадастрален № 69081.036.039 с площ от 1,06 ха, който е част от парцел с № 69081-29-3-1, е деклариран от повече от един кандидат: „Староселска череша" ЕООД и ТД „Ветком-2000" ООД; при проведената от ДФЗ процедура по изясняване и разрешаване на принадлежността на двойно заявените парцели, застъпването е решено в полза на ТД „Ветком -2000" ООД, тъй като представения от тях договор е нотариално заверен, а договора представен от „Староселска череша" ЕООД е без такава заверка.

            По делото е представено заключение изготвено от в. л. и. П.З. по адм. д. 287/2017 г. по описа на Административен съд Сливен, в което същото посочва, че застъпването на парцел с кадастрален № 69081.036.039 с площ от 1,06 ха, който е част от парцел с № 69081-29-3-1 е решено в полза на „Староселска череша" ЕООД. Поради противоречие в дадените заключения, съдът не кредитира заключението в тази му част.

            По делото е разпитан с. А. К. А., който заявява, че той е човекът, който д. д. на „Староселска череша“ ЕООД; процесния имот е заявен от 2012 г. и до днес се обработва от дружеството, на база на едногодишни договори и споразумения.

            По делото са приобщени: потвърждение за оператор в система на контрол на биологичното производство „Контрол Юнион Сертификейшънс“, Заповед № РД-10-086/26.02.2015 г. на Директор ОД „Земеделие“ – Сливен за утвърждаване на разпределението на масивите за ползване в землището на с. Старо село, ЕКАТТЕ 69081, община Сливен, област Сливен съгласно споразумение за създаване на масиви за ползване, сключено между собствениците и/или ползвателите за стопанската 2014/2015 година, ведно с посоченото споразумение, както и споразумение за стопанската 2015/2016 година.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес, и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният акт  е издаден от компетентен орган - Зам. изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”. Съгласно §1 т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз, като според чл.20а, ал.2, т. 2 от с.з., тя се представлява от изпълнителния директор. Изпълнителният директор, на основание чл. 20, т.2 и т.3 и чл. 20а, ал. 1,2 и 4 от ЗПЗП, чл. 10, т. 1, т. 2, т.7 и т.13 и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФ “Земеделие” е делегирал правомощието за издаване и подписване на уведомителни писма по мярка 214 „Агроекологични плащания на заместник изпълнителния директор на ДФЗ със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Твърденията на оспорващия, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. Оспореното уведомително писмо е мотивирано. Посочени са: приетите за недопустими площи, които са индивидуализирани в достатъчна степен; конкретните фактически обстоятелства, мотивирали административния орган да определи тези площи като недопустими; правните основания, въз основа на които при наличие на описаните факти площите са установени като недопустими /наддекларирани/; правилата, по които са изчислени наддекларираната и санкционираната площ, както и размера на финансовото подпомагане в резултат от извършените на земеделския производител административни проверки.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспореното уведомително писмо административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

Основанията въз основа на които ДФ "Земеделие" – РА може да намалява размера на плащането или да откаже плащане по схемите за директни плащания, са посочени в чл. 43, ал. 3 от ЗПЗП.

Съгласно разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено.

От съвкупната преценка на представените по делото доказателствата и конкретно от Заповед № РД-10-086/26.02.2015 г. на Директор ОД „Земеделие“ – Сливен за утвърждаване на разпределението на масивите за ползване в землището на с. Старо село, ЕКАТТЕ 69081, община Сливен, област Сливен съгласно споразумение за създаване на масиви за ползване, сключено между собствениците и/или ползвателите за стопанската 2014/2015 година, съдът приема за безспорно е установено, че 1.06 ха площ от парцел с идентификатор 69081-29-3-1 е двойно деклариран и оспорващото дружество не е доказало правното основание за ползването на имота. Тъй като по отношение на двойно заявената площ, оспорващият не е представил документи, доказващи правно основание за ползване на застъпената площ, законосъобразно в съответствие с разпоредбите на чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП и чл. 17, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "АЕП" от ПРСР за периода 2007- 2013 г., посочената площ е установена като недопустима /наддекларирана/ и за нея е отказано финансово подпомагане. Санкционираната площ е изчислена, съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент /ЕС/ № 640/2014, а именно : при процентно отношение на недопустима площ към установена площ в рамките над 20 % до 50 % - санкиционираната площ е равна на установената площ – 3.63 ха и оторизираната сума е 0 лева.

По изложените съображения, оспореният административен акт е издаден при правилно приложение на материалния закон.

В проведеното административно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Нарушението на административнопроизводствените правила е съществено само в случаите, когато недопускането му е довело или би могло да доведе административния орган до различен от постановения правен резултат.

С оглед изложеното, в хода на валидно проведено административно производство компетентният административен орган правилно е приложил материалния закон спрямо установените в производството факти. Постановеният отказ за финансово подпомагане на оспорващия, обективиран в процесното Уведомително писмо, е в съответствие със закона и неговата цел, а подадената срещу акта жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

Основателно и своевременно се явява искането на ответника за присъждане на направените по делото разноски. Жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на Държавен фонд "Земеделие" разноски в размер на 460 лева, от които 360 лева възнаграждение за вещо лице и 100 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение, определени на основание чл. 78, ал.8 от ГПК във връзка с чл. 37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за плащането на правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

                                                                                                                 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Староселска череша” ЕООД, с ЕИК: …………., с адрес на управление с. Старо село, общ. Сливен, ул. „6-та“ № 6, представлявано от у. С.Д.Т., подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания” /„АЕП”/ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2007 – 2013 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 02-200-2600/4396 от 23.08.2018 г., издадено от Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София.

 ОСЪЖДА „Староселска череша” ЕООД, с ЕИК: ………………, с адрес на управление с. Старо село, общ. Сливен, ул. „6-та“ № 6, представлявано от у. С.Д.Т., да заплати в полза на Държавен фонд „Земеделие” сумата от 460 /Четиристотин и шестдесет / лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

              

 

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :