Решение по дело №50/2020 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юли 2020 г.
Съдия: Татяна Станчева Станчева Иванова
Дело: 20202130100050
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 24 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

            № 122 / 15.7.2020г.                                                                                                        гр. Карнобат

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

КАРНОБАТСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                                                           І граждански състав

На втори юли, две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав :

Председател: Татяна Станчева

Секретар: Веска Христова

като разгледа докладваното от съдия Татяна Станчева

гражданско дело номер 50 по описа за 2020 година

 

Производството е образувано по внесена искова молба на В.П.П., ЕГН-**********, съдебен адрес ***6, представляван от адвокатско съдружие „Добрев и Ко" - адвокат И.М.,***, представлява от Кмета на общината, с адрес: гр.Сунгурларе, ул. Г. Димитров № 10. Ищецът е предявил иск по чл.222, ал.3 от КТ за осъждане на ответника да му плати сумата в размер на 10559,84 лева, ведно със законната лихва върху главницата от завеждане на исковата молба до окончателното заплащане на цялата сума. В исковата молба се излагат твърдения, че ищецът е работил в ответната община през последните 10 години от трудовия си стаж, като при пенсионирането му е получил обезщетение в размер на 2 брутни заплати, вместо дължимото обезщетение от шест брутни заплати.

В срока по чл.131 от ГПК, ответникът е подал писмен отговор, с който счита предявеният иск за неоснователен и недопустим и като такъв моли да бъде отхвърлен.

Страните ангажират доказателства.

След преценка на събраните по делото доказателства, доводите на страните и приложимите законови разпоредби, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:

          Не се спори по делото, че ищецът е бил освободен от зъеманата длъжност „кмет“ на община Сунгурларе. В представения заверен препис от акта за прекратяване на  трудовото правоотношение на ищеца с Община Сунгурларе е отразено, че същият има право на обезщетение в размер на две брутни трудови възнаграждения, на основание чл.222, ал.3 от КТ.

Установява се от изисканата справка от НАП, че  в десетгодишния период преди прекратяването на трудовото му правоотношение с Община Сунгурларе

Ищецът П. е бил в трудови правоотношения с Община Сунгурларе за времето от 16.11.2007 год. до 27.10.2011 год., заемайки длъжността  заместник кмет. В периода от 01.11.2011 год. до 02.11.2015 год. е бил избран за общински съветник в Общинския съвет на Община Сингурларе, а от 09.11.2015 год. до 06.11.2019 год. е изпълнявал функциите на Кмет на Община Сунгурларе, което се установява от представите от ищеца удостоверения за трудов и осигурителен стаж, както и от изисканата справка от НАП. От справката изискана от НОИ – лист 64 от делото се установява, че в периода от 17.02.2012г. до 20.03.2012г. ищецът е бил безработен.

От така установената  фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Предявеният иск е с правно основание по чл.222, ал.3 от КТ.

Съгласно разпоредбата на чл. 222, ал. 3 КТ при прекратяване на трудовото правоотношение след като работникът е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, независимо от основанието за прекратяването, той има право на обезщетение от работодателя в размер на брутното му трудово възнаграждение за срок от два месеца, а ако е работил при същия работодател през последните 10 години от трудовия му стаж - на обезщетение в размер на брутното му трудово възнаграждение за срок от 6 месеца и това обезщетение се изплаща само веднъж. Предпоставките за придобиване на това правото са: прекратяване на трудовото правоотношение, без значение на какво основание и към момента на прекратяването работникът или служителят да е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Критерий за придобиване право на увеличения размер на обезщетението е последните 10 години работникът или служителят да е бил в трудови правоотношения с един и същ работодател.

От материалите по делото не се установява ищецът П. да е бил в трудови правоотношение с ответната община, без прекъсване, през последните десет години, преди придобиване право на пенсия.

Съгласно разпоредбата на чл.34 от ЗМСМА, общинският съветник е изборна длъжност и отношенията му възникват въз основа на резултатите обявени след проведени местни избори от общинската избирателна комисия/ОИК/. При подаване на  оставка от страна на общинския съветник, депозирана пред председателя на Общинския съвет, последният я изпраща на ОИК, която прекратява пълномощията на общинския съветник и обявява за избран общински съветник следващият кандидат в листата, от което следва изводът, че общинският съветник не е в трудови правоотношения с общината.

Общинският съветник получава възнаграждение за участието си в заседанията на общинския съвет и на неговите комисии. Размерът на възнаграждението се определя с решение на общинския съвет, прието с мнозинство повече от половината от общия брой съветници. Законът за местното самоуправление и местната администрация в чл.34, ал.3 предвижда, че за времето, необходимо за изпълнение на задълженията му, общинският съветник ползва неплатен служебен отпуск, ако се намира в трудови правоотношения. Този отпуск се признава за трудов стаж. За трудов стаж се счита времето, през което общинският съветник е заемал длъжността председател на общинския съвет – чл.34, ал.3 изр.последно от ЗМСМА.

В периода от 23.04.2013г. до 15.06.2015г. ищецът е бил в трудови правоотношение с „Вайнс 78“ ЕООД, ЕИК *********. В периода от 01.11.2011 год. до 01.04.2013г. и от 14.06.2015г. до 02.11.2015 год. ищецът е бил на изборна длъжност като общински съветник в Общинския съвет на Община Сингурларе, но не е бил председател на общинския съвет. По времето когато е бил общински съветник ищецът П. е участвал в заседанията на общинския съвет и на комисиите към общинския съвет, но не е бил в трудови правоотношения с Община Сунгурларе, още повече, че в периода от 17.02.2012г. до 20.03.2012 г. е получавал обезщетение за безработица. Ищецът П. през последните десет години преди пенсионирането му П., не е бил в непрекъснати трудови правоотношения с  ответника – Община Сунгурларе, поради което  няма право на обезщетение в размер на шест брутни заплати по реда на чл.222, ал.3 от КТ. Неоснователно е позоваването от ищцовата страна на  чл.4, ал.1 т.8 и чл. 9, ал.1 т.3 от КСО, защото сумите получавани за изпълнение на изборната длъжност „общински съветник“ се включват към осигурителния доход на лицето и при формирането на месечния му доход, както и при определяне на размера на пенсиите, но този период не се зачита за трудов стаж.

Цитираното в исковата молба решение № 417 по гр.д. № 61/2013 по описа на четвърто гражданско отделение на ВКС е неотносимо към настоящия спор. Това решение касае правото на военнослужещ да получи обезщетение на две различни основание –веднъж при освобождаване от кадрова военна служба по реда на чл. 237, ал. 1 ЗОВСРБ (отм.) и право на обезщетение по чл. 222, ал. 3 КТ, в случай, че при освобождаването от кадрова военна служба, лицето не е упражнило правото си на пенсиониране и след това е работило при един и същ работодател в продължение на десет години преди пенсионирането му.

По изложените съображения искът се явява неоснователен и като такъв следва да се отхвърли.

Предвид отхвърлянето на исковите претенции, на основание чл. 78, ал. 8 ГПК ищецът дължи на ответника направените разноски по делото в размер от 600лева, представляващи възнаграждение на упълномощения адвокат.

Воден от горните съображения, Карнобатският районен съд

 

Р Е Ш И :

 

Отхвърля иска на В.П.П., ЕГН-**********, съдебен адрес ***за осъждане на Община Сунгурларе, представлява от Кмета на общината, с адрес: гр.Сунгурларе, ул. Г. Димитров № 10, да плати на ищеца на основание чл.222, ал.3 от КТ в размер на 10559,84 лева, ведно със законната лихва върху главницата от завеждане на исковата молба до окончателното заплащане на цялата сума.

Осъжда В.П.П., ЕГН-**********,***, разноските по делото в размер на 600 лева.

Решението подлежи на въззивно обжалване в двуседмичен срок, считано от 17.07.2020г. пред Бургаския окръжен съд.

.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :