Решение по дело №1522/2021 на Софийски градски съд

Номер на акта: 102
Дата: 19 август 2021 г. (в сила от 11 септември 2021 г.)
Съдия: Атанас Маджев
Дело: 20211100901522
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 29 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 102
гр. София , 19.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО VI-2 в закрито заседание на
деветнадесети август, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Атанас Маджев
като разгледа докладваното от Атанас Маджев Търговско дело №
20211100901522 по описа за 2021 година

Производството е по реда на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ.
Образувано е по жалба с вх. № 10836/29.07.2021 г. на „К.К.“ АД, представлявано
от адв. Нина Стоева, срещу отказ № 20200930144310-4/21.07.2021 г. на длъжностно
лице по регистрацията при Агенция по вписванията, постановен по заявление по
образец Г2 с вх. № 20200930144310/30.09.2020 г. за обявяване по партидата на
дружеството на ГФО за 2019 г.
В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на постановения негативен
охранителен акт. Излагат се подробни съображения срещу становището на
длъжностното лице по регистрацията, че заявеният за обявяване годишен финансов
отчет съставен от „К.К.“ АД отнасящ се за 2019 г. подлежи на задължителен независим
финансов одит от регистрирани одитори по смисъла на чл. 37 ЗСч, защото се касаело
за търговец имащ правноорганизационна форма - АД. Подчертава се, че макар и
понастоящем „К.К.“ АД да е акционерно дружество, то за периода на отчетната
дейност този търговец е бил дружество с ограничена отговорност, като годишните
финансови отчети на търговци с подобна правноорганизационна форма не са от
категорията подлежащи на задължителен независим финансов надзор, поради което
длъжностното лице по регистрацията неправилно е указало на заявителя да представи
одитиран годишен финансов отчет с доклад на одитора и доклад за дейността.
Подбуждан от тези си съображения жалбоподателят настоява обжалваният отказ да
бъде отменен от съда, като на длъжностното лице бъдат дадени указания да обяви
годишният финансов отчет изготвен от дружеството отнасящ се за 2019 г.
На основание чл. 25, ал. 2, изр. трето ЗТРРЮЛНЦ от Агенция по вписванията е
подаден отговор на постъпилата жалба, в който се излагат подробни съображения
срещу нея, по същество възпроизвеждащи изложените в обжалвания отказ
1
разсъждения съставляващи пречка за извършване на исканото обявяване. Обосновава
се схващането, че доколкото се касае за акционерно дружество, непопадащо в
изключението на чл. 37, ал. 2 ЗСч за микропредприятията, неговият годишен финансов
отчет подлежи задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори,
какъвто в случая не е извършен.
Съдът, като взе предвид твърденията на жалбоподателя и събраните по
делото доказателства, намира следното:
Жалбата е подадена в срок срещу подлежащ на обжалване акт на длъжностното
лице по регистрацията и от лице, разполагащо с правен интерес от обжалването,
поради което същата е процесуална допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Със заявление по образец Г2 с вх. № 20200930144310/30.09.2020 г. е поискано
обявяване в търговския регистър по партиата на заявителя на приетия от общото
събрание на акционерите на „К.К.“ АД годишен финансов отчет за 2019 г., като към
заявлението е представен годишният финансов отчет на дружеството за 2019 г.,
декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване
и достъп до търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел,
както и декларация по чл. 13, ал. 4 ЗТР.
На 20.07.2021 г. от натоварения с разглеждането на преписката ДЛР към
заявителя са дадени указания по реда на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ да представи
одитиран годишен финансов отчет за 2019 г., ведно с доклад на независим одитор,
доколкото дружеството попада в обхвата на чл. 37, ал. 2 ЗСч, съгласно който
годишните и консолидираните финансови отчети на акционерните дружества и
командитните дружества с акции подлежат на задължителен независим финансов одит,
с изключение на случаите, когато дружествата отговарят на условията на чл. 19, ал. 2,
т.е. когато се касае за микропредприятие. На същият ден е постъпило заявление по
образец Ж1 за изпълнение на указания по чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ, с приложена към
него обяснителна записка, в която заявителят застъпва виждането, че в случая
отсъствието на необходимост от представянето на доклад на независим одитор,
предвид обстоятелството, че в рамките на целия отчетен период търговската дейност
от негова страна е била упражнявана под формата на дружество с ограничена
отговорност, поради което чл. 37, ал. 2 ЗСч не намира приложение. По-късно същия
ден на заявителя се дават повторни укзания по реда на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ, чието
съдържание остава непроменено, а именно указва му се да представи одитиран
годишен финансов отчет за 2019 г., ведно с доклад на независим одитор. На същия ден
от заявителя постъпва повторно заявление по образец Ж1 с приложена към него
обяснителна записка, в която се излагат съображения, аналогични с първоначалните
такива, като по същество се отрича необходимостта от представяне на доклад на
независим одитор.
Обжалваният отказ № 20200930144310-4/21.07.2021 г. по заявлението за
обявяване на годишния финансов отечет за 2019 г. на „К.К.“ АД е обоснован с
отсъствието на представен към заявлението доклад на независим одитор, независимо
от необходимостта от предстявянето на такъв, и неизпълнение от страна на заявителя
на предоставените му по реда на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ указания за отстраняване на
констатираната нередовност.
Съгласно чл. 62а, ал. 2 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и
2
достъп до търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел
към заявлението за обявяване на годишен финансов отчет се представя подлежащият
на обявяване годишен финансов отчет и годишен доклад за дейността в оригинал,
нотариално удостоверен препис или заверен от заявителя препис (т. 1), като в
зависимост от вида на предприятието към заявлението се предстява и декларация от
законния представител на търговеца, удостоверяваща приемането от компетентен
орган на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет – по отношение на
микропредприятията, малките и средни предприятия (чл. 19, ал. 1, т. 1 - 3 ЗСч) и тези
по чл. 20 ЗСч (т. 2) – или документите, които доказват изпълнение на изискванията
относно приемането на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет – по
отношение на големите предприятия (чл. 19, ал. 1, т. 4) и предприятия от обществен
интерес (§ 1, т. 22 от Закона за счетоводството).
Видно от представената към заявлението декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 ЗСч,
както и от данните, съдържащите се в годишния финансов отчет на дружеството за
2019 г., за отчетния период предприятието на „К.К.“ АД е от категорията на малките
предприятия по смисъла на чл. 19, ал. 3 във вр. с ал. 1, т. 2 ЗСч, съответно на
основание чл. 62а, ал. 2, т. 1 и 2 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. към заявлението за
обявяване на годишният му финансов отчет следва да бъде представен подлежащият
на обявяване годишен финансов отчет в оригинал, нотариално удостоверен препис или
заверен от заявителя препис, както и декларация от законния представител на
търговеца, удостоверяваща приемането от компетентен орган на подлежащия на
обявяване годишен финансов отчет. Съгласно чл. 38, ал. 3 във вр. ал. 1, т. 1 ЗСч в
случаите, при които годишният финансов отчет подлежи на задължителен независим
финансов одит от регистриран одитор, на обявяване в търговския регистър подлежи и
пълният текст на одиторския доклад. Доколкото обжалваният отказ се основава на
неизпълнението на указанията на длъжностното лице по регистрацията за представяне
на доклад на независим одитор, спорът по жалбата се концентрира върху въпроса
трябва ли годишният финансов отчет на „К.К.“ АД за 2019 г. да бъде подложен на
задължителен независим финансов одит от регистриран одитор.
Съгласно чл. 37, ал. 1 ЗСч на задължителен независим финансов одит от
регистрирани одитори подлежат годишните и консолидираните финансови отчети на
малки предприятия, които към 31 декември на текущия отчетен период надвишават
най-малко два от следните показатели: балансова стойност на активите от 2 000 000
лв., нетни приходи от продажби от 4 000 000 лв. и средна численост на персонала за
отчетния период от 50 души (т. 1), средните и големите предприятия (т. 2),
предприятията от обществен интерес (т. 3), средните и големите групи и групите, в
които има поне едно предприятие от обществен интерес (т. 4), както и другите
предприятия, за които това изискване е установено със закон (т. 5), като в ал. 2 от
цитираната разпоредба е предвидено, че независимо от ал. 1 на задължителен
независим финансов одит подлежат годишните и консолидираните финансови отчети
на акционерните дружества и командитните дружества с акции, с изключение на
случаите, когато дружествата отговарят на условията на чл. 19, ал. 2 ЗСч, т.е. когато се
касае за микропредприятие.
От служебна справка по електронната партида на „К.К.“ АД в търговския
регистър се установява, че дружеството е учредено на 03.02.2020 г. посредством
преобразуване чрез промяна на правноорганизационната форма по реда на чл. 264 и
сл. ТЗ, като преобразуващото се дружество – „К.К.“ ООД – е такова с ограничена
отговорност. Настоящият съдебен състав, противно на възприетото в обжалвания
отказ, намира, че от значение за това дали годишният финансов отчет на дружеството
3
подлежи на задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори, е дали
предпоставките, с които законът свързва необходимостта от извършването на
независима проверка, са налице за отчетния период или поне за определена част от
него. В случая заявен за обявяване е годишният финансов отчет на дружеството
отнасящ се за финансовата 2019 г., през която търговската дейност е осъществявана от
преобразуващото се дружество – „К.К.“ ООД – по отношение на което предпоставките
по чл. 37, ал. 2 ЗСч извършване на за задължителен независим финансов одит от
регистриран одитор не са приложими. Аргумент за обратното не следва от това, че
ГФО за 2019 г. е приет от ОС на акционерите на вече преобразувалото се от ООД в АД,
нито от това че към момента на заявяване обявяването на ГФО дружеството вече е
функционирало като АД. Целта на предвидената независима проверка е да осъществи
специализирания финансов надзор върху финансовите резултати оповестявани в
отчета, като тези резултати са реализирани към момент, когато дружеството не е имало
характеристиката на АД, а на ООД.
В същото време, макар и да е от категорията на малките предприятия,
дружеството не отговаря и на условията по чл. 37, ал. 1, т. 1 ЗСч, съгласно който на
задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат годишните
и консолидираните финансови отчети на малки предприятия, които към 31 декември
на текущия отчетен период надвишават най-малко два от следните показатели:
балансова стойност на активите от 2 000 000 лв., нетни приходи от продажби от 4 000
000 лв. и средна численост на персонала за отчетния период от 50 души. По
изложените съображения съдът счита, че годишният финансов отчет на „К.К.“ АД за
2019 г. не подлежи на задължителен независим финансов одит от регистриран одитор
по реда на чл. 37 ЗСч, поради което към заявлението за обявяване на отчета в
търговския регистър е достатъчно да бъдат представени подлежащият на обявяване
годишен финансов отчет в оригинал, нотариално удостоверен препис или заверен от
заявителя препис, както и декларация от законния представител на търговеца,
удостоверяваща приемането от компетентен орган на подлежащия на обявяване
годишен финансов отчет.
При проверка на представените към заявлението документи се установява, че
заявеният за обявяване годишен финансов отчет на „К.К.“ АД за 2019 г. е представен в
препис, който не нотариално удостоверен, нито е заверен от заявителя, поради което не
отговаря на изискванията по чл. 62а, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за
водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и регистъра на юридическите
лица с нестопанска цел. Същевременно в изпълнение на задълженията си по чл. 22, ал.
5 ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице по регистрацията е трябвало да констатира, че
представеният към заявлението препис не отговаря на посочените изисквания, като
укаже на заявителя да представи подлежащият на обявяване годишен финансов отчет в
оригинал, нотариално удостоверен препис или заверен от заявителя препис, като едва
след това се произнесе с акт по същество на искането. Проверката на движението на
проведеното регистърно производство показва, че указания с подобно предметно
съдържание изобщо не са били адресирани към заявителя. От тези действия на органа
по регистрацията за настоящата инстанция се формира извода, че длъжностното лице
по регистрацията не е изпълнило вмененото му със закон изрично задължение по чл.
22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ. В обобщение обжалваният отказ подлежи на отмяна, като
преписката по заявлението се върне на длъжностното лице по регистрацията, с
указания към същото да даде на заявителя надлежни указания да представи
подлежащият на обявяване годишен финансов отчет в оригинал, нотариално
удостоверен препис или заверен от заявителя препис, след което да се произнесе по
4
същество на отправеното до него искане за обявяване на годишния финансов отчет на
„К.К.“ АД за 2019 г., като съобрази изложените в настоящото решение мотиви, че
същият не подлежи на задължителен независим финансов одит от регистриран одитор
и в този контекст не трябва да се предсатвят доказателства за направата на такъв.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:

ОТМЕНЯ по жалба с вх. № 10836/29.07.2021 г. на „К.К.“ АД постановен отказ
№ 20200930144310-4/21.07.2021 г. на длъжностно лице по регистрацията при Агенция
по вписванията, във връзка с депозирано Заявление по образец Г2 с вх. №
20200930144310/30.09.2020 г. за обявяване по партидата на дружеството на ГФО за
2019 г..
УКАЗВА на длъжностното лице по регистрацията при Агенция по вписванията
да даде на основание чл. 22, ал. 5 ЗТР указания на заявителя да представи
подлежащият на обявяване годишен финансов отчет на „К.К.“ АД за 2019 г. в
оригинал, нотариално удостоверен препис или заверен от заявителя препис, след което
да се произнесе по заявление по образец Г2 с вх. № 20200930144310/30.09.2020 г., като
съобрази изложените в настоящото решение мотиви, съгласно които годишният
финансов отчет на „К.К.“ АД за 2019 г. не подлежи на задължителен независим
финансов одит от регистриран одитор.
Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в седемдневен
срок от съобщаването му на страните по реда на чл. 25, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ.

Съдия при Софийски градски съд: _______________________
5