РЕШЕНИЕ
№ 3126
Хасково, 26.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Хасково - II състав, в съдебно заседание на двадесет и седми юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ИВА БАЙНОВА |
При секретар ДОРЕТА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ИВА БАЙНОВА административно дело № 20247260700272 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба от В. Ж. У. от [населено място], [улица], срещу Решение №КЗЗ-1 от 29.02.2024г., издадено от Комисия по чл.17 ал.1 т.1 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ) при Областна Дирекция „Земеделие“ Хасково. От изложеното в жалбата става ясно, че решението се обжалва в частта му по пункт I.
В жалбата се сочи, че обжалваното решение било незаконосъобразно, немотивирано и неправилно. В същото не били посочени конкретни мотиви, а само било отбелязано, че отказът бил във връзка с писмо с изх. №С-2552#1/26/09/2023г. на Община Стамболово и се твърдяло, че не били спазени разпоредбите на чл.133 от ЗУТ. Имало и друг текст, който обаче не касаел искането, а се отнасял за съвсем друга процедура. Излагат се фактите и обстоятелствата, предхождащи издаденото решение, като се твърди неправилност на приетото от ОДЗ – Хасково, че в Община Стамболово бил приет окончателен проект за общ устройствен план на общината - такъв окончателен проект нямало. Цитира се разпоредбата на чл.133 ал.7 от ЗУТ и се сочи, че в случая проектът за ОУП не бил внесен в Община Стамболово и не бил разгледан от експертния съвет към общината. Тъй като проектът бил на фаза разработка, той не бил нито внесен, нито разгледан, нито приет, нито пък бил окончателен, както се твърдяло от ОДЗ – Хасково, поради което същият, към датата на издаване на отказа, не следвало да поражда никакви правни последици за никого и неговото наличие не можело да бъде основание за издадения отказ. Това обстоятелство било удостоверено от Община Стамболово пред ОДЗ – Хасково, но въпреки това се твърдяло, че проектът бил окончателен. В тази връзка искането за представяне на извадка от ОУП, в която да бъде посочена устройствената зона, в която попада имота, също било незаконосъобразно, въпреки, че и устройствената зона за имота била надлежно посочена в Заповед №386/17.10.2023г. на Кмета на Община Стамболово. Относно твърдението в оспорения акт, че не били спазени разпоредбите на чл.133 от ЗУТ, се сочи, че ОДЗ – Хасково не били компетентен орган по тази преценка, тъй като им бил представен надлежен документ от компетентния орган, доказващ противното. След като компетентният орган по разрешаването на изработването на проектите за ПУП и по одобряването им издал заповед, с която разрешавал изработването на проект за ПУП, било видно, че проблем с изискванията на чл.133 от ЗУТ нямало. ОДЗ – Хасково следвало само да констатира това, а не да се произнася като компетентен по ЗУТ орган. По подробно изложените в жалбата съображения се моли за отмяна на оспореното решение.
Ответникът – Комисия по чл.17 ал.1 от ЗОЗЗ към Областна Дирекция „Земеделие“ - Хасково, чрез процесуален представител моли да се отхвърли подадената жалба. Претендира присъждане на разноски.
Съдът, въз основа на събраните по делото доказателства, намира за безспорно установено от фактическа страна следното:
Съгласно Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот №80, том I, рег. №366, дело №24 от 2022г., В. Ж. У. е собственик на поземлен имот с идентификатор №65629.12.209 по кадастралната карта и кадастралните регистри на [населено място], Община Стамболово, Област Хасково, одобрени със Заповед №РД-18-1881/21.11.2018г. на Изпълнителния Директор на АГКК - София, с адрес на поземления имот [населено място], Община Стамболово, Област Хасково, местност „Юнаклък“ с площ 3896 кв. м., с трайно предназначение на територията: земеделска, с начин на трайно ползване овощна градина, категория на земята 8 /осма/, с номер по предходен план 000209, при посочени граници и съседи.
На 19.06.2023г. жалбоподателката В. Ж. У. е подала до Председателя на Комисията по чл.17 ал.1 от ЗОЗЗ (чрез Директора на Областна Дирекция „Земеделие“ Хасково) Заявление за утвърждаване на площадка или трасе за проектиране/промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, заведено с №ПО-10-40/19.06.2023г. в ОД „Земеделие“ Хасково. Към заявлението е приложила документи - относно правото на собственост; скица на поземлен имот с идентификатор 65629.12.209; становище от РИОСВ – Хасково; акт за категоризиране на земеделските земи при промяна на тяхното предназначение, издаден от Областна Дирекция „Земеделие“ Хасково; удостоверение за поливност за имот №65629.12.209, издадено от „Напоителни системи“ ЕАД, клон Хасково, съгласувателни писма на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД [населено място] и „Електроразпределение Юг“ ЕАД и др.
С писмо №ПО-10-40-1/20.06.2023г. (л.45), Директорът на ОД„Земеделие“ – Хасково, във връзка с постъпило заявление с вх. №ПО-10-40/19.06.2023г. за утвърждаване на площадка за проектиране на обект „За производствени нужди“ с цел изграждане на постройки за отглеждане, съхранение и заготовка на билки в имот с идентификатор 65629.12.209 по КККР на землище [населено място], Община Стамболово, е уведомил В. Ж. У., че предвид изготвения окончателен проект за ОУП на Община Стамболово, на основание чл.22 ал.2 от ЗОЗЗ, във връзка с чл.109 и чл.133 от ЗУТ, е необходимо към преписката да бъде представено доказателство за предвидената с проекта устройствена зона, в която попада земеделската земя, включена в обхвата на имота, обект на заявлението. С оглед изложеното е указано, че за представяне на заявлението за разглеждане от комисията по чл.17 ал.1 т.1 от ЗОЗЗ, следва да се доокомплектова преписката с документ – извадка от проекта за ОУПО, заверена от Община Стамболово и становище относно предвидената устройствена зона.
С писмо №ПО-10-40-3/13.07.2023г. (л.47) в ОД „Земеделие“ – Хасково, от В. Ж. У. е представено Удостоверение с изх. №П-2286/10.07.2023г. на Община Стамболово. От приложеното удостоверение (л.49) е видно, че изработването на Общия устройствен план на Община Стамболово (ОУП) не е завършено и същият не е влязъл в сила.
С писмо №ПО-10-40-4/17.07.2023г. (л.68-69), от Директора на ОД „Земеделие“ – Хасково е поискано от Община Стамболово да предостави становище относно предвидената с проекта на ОУП устройствена зона в обхвата на процесния имот, ведно с извадка от проекта. В писмото е отбелязано, че в официалния сайт на Община Стамболово е публикуван окончателния проект на ОУП, от който се установява, че земеделската земя, представляваща имот с идентификатор 65629.12.209 по КККР на землище [населено място] не попада в устройствена зона „за производствени територии“.
Изпратен е отговор (л.72) с писмо изх. №С-1928/27.07.2023г. (№ПО-10-40-5/31.07.2023г. в ОД „Земеделие“ Хасково), видно от което Община Стамболово няма влязъл в сила ОУПО. Посочено е, че във връзка с изработването на Общ устройствен план на Община (ОУПО) Стамболово, към момента има внесен окончателен проект в общинска администрация Стамболово и текат процедури за съгласуването му с всички институции, предвидени в изработването. Отбелязано е, че все още не са коригирани констатираните предписания от съответните институции. Посочено е също, че след съгласуване и отстраняване на констатираните предписания ще се пристъпи към одобряване от ЕСУТ към Община Стамболово и съответно внасяне в общинския съвет за съгласуване и одобрение.
С писмо №ПО-10-40-7/01.08.2023г. (л.74) на Областна Дирекция „Земеделие“ Хасково, във връзка с подадено заявление от В. Ж. У., се връщат документите (в оригинал и копия), представляващи преписка с вх. №ПО-10-40/19.06.2023г.
На 11.08.2023г. В. Ж. У. е подала до Председателя на Комисията по чл.17 ал.1 от ЗОЗЗ ново Заявление за утвърждаване на площадка или трасе за проектиране/промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, с №ПО-10-40-8/11.08.2023г. (л.75) в ОД „Земеделие“ Хасково. Със заявлението е поискала да бъде утвърдена площадка на 3,896 дка земеделска земя, имот/имоти №65629.12.209, собственост на В. Ж. У., за изграждане на обект: „Предприятие за отглеждане, съхранение и заготовка на билки“ в землището на [населено място], Община Стамболово, Област Хасково. Към заявлението е приложила документи – относно правото на собственост; скица на имота; акт за категорията на земята и други документи.
В адресирано до Община Стамболово писмо №ПО-10-40-9/25.09.2023г. (л.95) на ОД „Земеделие“ Хасково е посочено, че са били информирани от Община Стамболово с писмо с изх. №С-1731/15.06.2022г., че за общината е изготвен окончателен проект за Общ устройствен план. В тази връзка е изискано от Община Стамболово да се посочи дали имот с идентификатор 65629.12.209 по КККР на землище [населено място], Община Стамболово е включен в проекта на ОУПО и каква е предвидената в проекта устройствена зона, в която попада този имот.
В отговор, с писмо (л.96) изх. №С-2552#1/26.09.2023г. (№ПО-10-40-10/26.09.2023г. в ОД „Земеделие“ Хасково) на Община Стамболово е посочено, че общината няма влязъл в сила ОУПО. Отбелязано е, че към този момент се извършва частично изменение на ОУП на Община Стамболово, като се провеждат консултации за определяне обхвата на доклад за екологична оценка /ЕО/ на проекта. Относно поземлен имот с идентификатор 65629.12.209 по КККР на землище [населено място], общ. Стамболово е посочено, че не е включен в проекта на ОУПО.
С писмо (молба) №ПО-10-40-11/31.01.2024г. в ОД „Земеделие“, В. У. посочила, че със Заповед №386/17.10.2023г. на Кмета на Община Стамболово е разрешено изготвяне на ПУП-ПЗР за 65629.12.209 по КККР на землище на [населено място], Община Стамболово, като съгласно заповедта, за имота се предвижда територия „чисто производствена зона Пч за свободно, ниско застрояване“, като е посочен и транспортния достъп до имота и присъединяването към Ел. и ВиК мрежата. Във връзка с горното, подала проект за ПУП в Община Стамболово и молба имотът да бъде включен в проекта за ОУП с посочените в проекта, респективно в заповедта на кмета предвиждания. С писмо с изх. №С-3588#1/17.01.2024г. на кмета на Община Стамболово било отказано включването на имота в проекта за ОУП, тъй като за същия трябвало първо да бъде одобрен ПУП. За да бъде одобрен проекта за ПУП, било необходимо първо да бъде утвърдена площадка за проектиране. С оглед посоченото, се моли да бъде издаден документ за утвърждаване на площадка за проектиране на горепосочения имот, за да може да се продължи процедурата по одобряване на ПУП за имота. Моли се да се има предвид, че в Заповед №386/17.10.2023г. на Кмета на Община Стамболово изрично е посочена устройствената зона, в която ще попада имотът – производствена с ниско свободно застрояване. Посочено е също, че не е възможно издаване на извадка от проекта за ОУП поради две причини – че имота не попада в границите на проекта и че проектът не е изработен – и в писмо с изх. №С-3588#1/17.01.2024г., и в предходно удостоверение от Община Стамболово, което изпратила, било посочено, че проектът за ОУП на Община Стамболово не е окончателен, а работен и от него не би следвало да се вадят извадки.
Видно от представения препис-извлечение от Протокол №1 от 29.02.2024г., с Решение №КЗЗ-1 от 29.02.2024г., издадено от Комисия по чл.17 ал.1 т.1 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ) при Областна Дирекция „Земеделие“ Хасково, за промяна предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди и утвърждаване на площадки и трасета за проектиране, комисията се е произнесла по предложение №ПО-10-40-11/31.01.2024г. и е решила следното по пункт I: I. На основание чл.22 ал.2 от ЗОЗЗ: 1. Не утвърждава площадка за проектиране, с която се засяга около 3896 кв. м. земеделска земя, осма категория, неполивна, собственост на В. Ж. У., за обект: „За производствени нужди“, местност „Юнаклък“, имот с идентификатор 65629.12.209 по КККР на землище [населено място], общ. Стамболово във връзка с писмо изх. №С-2552#1/26.09.2023г. на Община Стамболово предвид неспазени разпоредби на чл.133 от ЗУТ.
Под текста на решението е отбелязано, че при промяна на инвестиционното намерение относно функционалното предназначение на обекта, на основание чл.67а ал.4 от Правилника за прилагане на Закона за опазване на земеделските земи се провежда процедурата по глава пета от същия правилник.
Следва да се отбележи, че всъщност се касае за произнасяне по Заявление за утвърждаване на площадка или трасе за проектиране с №ПО-10-40-8/11.08.2023г. , а посоченото в оспореното решение Предложение №ПО-10-40-11/31.01.2024г. е част от кореспонденцията във връзка със заявлението.
С писмо №ПО-10-40-12 от 06.03.2024г. (л.104) на ОД „Земеделие“, получено на 07.03.2024г. (л.105), В. Ж. У. е уведомена за издаденото решение, като е получила същото на 08.03.2024г., видно от приложената по делото разписка (л.114).
Жалбата е подадена на 19.03.2024г. директно пред Административен съд – Хасково и е заведена с вх. №2103/19.03.2024г.
При така установената фактическа обстановка се налагат средните правни изводи:
Жалбата изхожда от лице с правен интерес и е насочена срещу годен за обжалване административен акт, като е подадена в законоустановения срок (по арг. от чл.24а от ЗОЗЗ), поради което е допустима.
Разгледана по същество е основателна.
Между страните не е спорно, че обжалваното решение е издадено от компетентен орган.
Решението е издадено в писмена форма. Същото обаче не отговаря на необходимото съдържание по чл.59, ал.2, т.4 АПК.
От съдържанието на административния акт не става ясно кои са фактическите и конкретните правни основания за постановяването на същия. Видно е от текста на оспореното решение, че отказът да се утвърди площадка за проектиране е основан от правна страна на разпоредбите на чл.22, ал.2 от ЗОЗЗ и чл.133 от ЗУТ, а от фактическа страна - на писмо изх. №С-2552#1/26.09.2023г. на Община Стамболово. Това писмо съдържа противоречия – от една страна в същото се сочи, че за общината няма влязъл в сила ОУП, а от друга страна, че към момента се извършва частично изменение на същия, а от трета - че ПИ идентификатор 65629.12.209 по КККР на землище [населено място], общ. Стамболово не е включен в проекта на ОУПО. При така посоченото, може да се извлече, че в писмото се визира проект за ОУП, който към момента на изготвяне на отговора е в процес на изменение, но не става ясно как това се отнася към посочените правни основания. Според разпоредбата на чл.22, ал.2 от ЗОЗЗ, отказът следва да е обоснован с несъобразяване на предлаганата площадка с хигиенни, строителни и други изисквания или с ограничения, предвидени в други закони. Така разписаното изисква да се посочи конкретното изискване или ограничение, предвидено в съответния закон, с което площадката не е съобразена и което обосновава отказ да се утвърди такава. Пояснението, че не са спазени разпоредби на чл.133 от ЗУТ, е общо и бланкетно, и не дава ясна представа защо на практика е отказано утвърждаването на площадка за проектиране, още повече, че нормата съдържа девет алинеи. Ако ответникът е имал предвид разпоредбата на чл.133, ал.7, т.1 от ЗУТ, то е необходимо да се посочи,че преценката дали да се допусне или не създаването на нов ПУП в процеса на изработване на ОУП, респ. дали проектът на новия ПУП съответства на предвижданията на проекта за ОУП, не е негова, а на органа, в чиято компетентност е да одобри искания ПУП.
Следва да се отбележи, че в случая мотиви, обосноваващи волята на административния орган, не могат да се извлекат и от документите, предхождащи издаването на оспорения акт.
Едва в хода на настоящото съдебно производство беше направен опит за мотивиране на оспорения акт, което е недопустимо.
Непосочването на фактически основания в оспорения акт и съответните правни такива в конкретната хипотеза, не позволява да бъде идентифицирана волята на административния орган относно упражненото правомощие. Допуснатото нарушение на изискването за спазване на законоустановената форма на акта е съществено, доколкото препятства както преценката на съда за съответствието му с материалния закон, така и възможността на оспорващия да изгради адекватно защитата си, което е достатъчно да обоснове незаконосъобразност на акта по смисъла на чл.146, т.2 от АПК.
По изложените съображения процесното решение на Комисията по чл.17 ал.1 т.1 от ЗОЗЗ следва да бъде отменено, тъй като е издадено при неспазване на установената от закона форма - отменително основание по чл.146, т.2 от АПК.
Предвид горното, преписката следва да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по подаденото от жалбоподателката заявление, при спазване на изискванията за мотивиране на акта с относимите за случая факти и обстоятелства.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №КЗЗ-1 от 29.02.2024г., издадено от Комисия по чл.17 ал.1 т.1 от Закона за опазване на земеделските земи при Областна Дирекция „Земеделие“ Хасково, в частта му по пункт I.
ВРЪЩА преписката на Комисията по чл.17 ал.1 т.1 от Закона за опазване на земеделските земи при Областна Дирекция „Земеделие“ Хасково, за ново произнасяне по подаденото от В. Ж. У. З. за утвърждаване на площадка или трасе за проектиране с №ПО-10-40-8/11.08.2023г.
Решението е окончателно.
Съдия: | |