Решение по дело №964/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 4355
Дата: 7 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237040700964
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4355

Бургас, 07.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на петнадесети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА
   

При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20237040700964 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.220 от Закона за митниците/ЗМ/, вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по жалба на „Магна ойл“ ООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], ул. „Съединение“ № 5, представлявано от Г. С. А., против решение № 32-173740 от 10.05.2023 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Варна, с което е отказано да бъде приета митническата стойност на стока № 3 - лек автомобил, употребяван с повреди, [Марка], модел „ GLA 220 d“, тип-4m, бр.места-5, първа регистрация - 2018/01/26, цвят-сив, работен обем: 2143 куб.см., мощност: 130 KWDIN, двигател № - неоткрит, дизел, шаси № *****, поставена под режим допускане за свободно обращение с митническа декларация /МД/ MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г.; определена е нова митническа стойност на стоката- 27 634.10 лева; отказано е предоставяне на преференциално третиране на стоките по тази митническа декларация, произтичащо от разпоредбите на чл.56, § 2, б. „г“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 във вр. със Споразумението между Европейската икономическа общност/ЕИО/ и Конфедерация Швейцария; разпоредено е коригиране на данните за стоките в митническата декларация и са определени за довнасяне мито -3 080.86/три хиляди и осемдесет лева и осемдесет и шест ст./ и ДДС- 5 590.75/пет хиляди петстотин и деветдесет лева и седемдесет и пет ст./ или задължения в общ размер на 8 671.61/осем хиляди шестстотин и седемдесет и един лева и шестдесет и една ст./.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени са писмени бележки.

Ответникът - директор на Териториална дирекция/ТД/ Митница Варна, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на решението. Ангажира доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Представя писмени бележки.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата, подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице с правен интерес, е допустима.

Разгледаван по същество е неоснователна, при следните съображения:

На 10.12.2020 г. в митнически пункт /МП/ Пристанище Варна е приета митническа декларация/МД/ MRN 20BG002005045331R0, с която са декларирани стоки за поставяне под митнически режим допускане за свободно обращение, а именно: стока № 1 - лек автомобил употребяван с повреди, [Марка], модел „Panda“, тип: 1.2 8V, брой места: 5, първа регистрация: 2015/02/03, цвят: бял, работен обем: 1242 куб. см., мощност: 51 KWDIN , двигател №: неоткрит, бензин, шаси №: ****, код по ТАРИК **********; декларирана фактурна стойност 450 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1.80894 лева; декларирана митническа стойност на стоката в размер на 1 314.02 лева, определена съгласно разпоредбата на чл. 70, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, § 1, б. „д“ Регламент /ЕС/ № 952/2013; декларирано условие на доставката - FCA франко - превозвач; декларирани разходи в митническата декларация с код АК /разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС/ в размер на 500.00 лева; декларирана митническа стойност на стоката е в размер на 1314.02 лева/цена на стоката по фактура 450 CHF х 1.80894 лева за 1 швейцарски франк + 500.00 лева транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС/; стока № 2 - лек автомобил, употребяван с повреди, [Марка], модел „308 SW GT“, тип: 2.0 HDi, брой места: 5, първа регистрация: 2015/06/11, цвят: зелен, работен обем: 1997 куб. см., мощност: 133 KWDIN, двигател №: неоткрит, дизел, шаси №: *****, код по тарик **********; декларирана фактурна стойност 650 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1.80894 лева; декларирана митническа стойност на стоката в размер на 1675.81 лева, определена съгласно разпоредбата на чл. 70, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, § 1, б. „д“ Регламент /ЕС/ № 952/2013; декларирано условие на доставката - FCA франко - превозвач; декларирани разходи в митническата декларация с код АК /разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС/ са в размер на 500.00 лева; декларирана митническа стойност на стоката в размер на 1675.81 лева /цена на стоката по фактура 650 CHF х 1.80894 лева за 1 швейцарски франк + 500.00 лева транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС/; стока № 3- лек автомобил употребяван с повреди, [Марка], модел „GLA220 d“, тип: 4m, брой места: 5, първа рег: 2018/01/26, цвят: сив, работен обем: 2143 куб.см, мощност: 130 KWDIN, двиг. №: неоткрит, дизел, шаси № ****, код по ТАРИК **********, декларирана фактурна стойност 1250 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1.80894 лева; декларирана митническа стойност на стоката в размер на 2 761.18 лева, определена съгласно разпоредбата на чл. 70, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, § 1, б. „ д“ Регламент /ЕС/ № 952/2013; декларирано условие на доставката - FCA франко - превозвач; декларирани разходи в митническата декларация с код АК /разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС/ в размер на 500. 00 лева; декларирана митническа стойност на стоката в размер на 2 761.18 лева /цена на стоката по фактура 1250 CHF х 1.80894 лева за 1 швейцарски франк + 500.00 лева транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС/ и стока № 4 - мотопед употребяван с повреди [Марка], модел „Vespa“, тип: LХ2 50, брой места: 2, първа рег:2007/01/03, цвят: тъмно син, раб.обем: 49 куб.см., мощност: 4 KWDIN, двиг. №: неоткрит, бензин, шаси № ****, код по ТАРИК **********; декларирана фактурна стойност 100 CHF, при курс за 1 швейцарски франк - 1.80894 лева; декларирана митническа стойност на стоката в размер на 230.89 лева, определена съгласно разпоредбата на чл. 70, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, коригирана съгласно разпоредбите на чл. 71, § 1, б. „д“ Регламент /ЕС/ № 952/2013; декларирано условие на доставката - FCA франко - превозвач; декларирани разходи в митническата декларация с код АК /разходи за транспорт, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС/ в размер на 50.00 лева, декларираната митническа стойност на стоката - 230.89 лева /цена на стоката по фактура 100 CHF х 1.80894 лева за 1 швейцарски франк + 50.00 лева транспортни разходи, извършени до мястото на въвеждане на територията на ЕС/.

Общата фактурна стойност на стоките е 2 450.00 CHF с вносител по митническа декларация „Магна ойл“ООД, ЕИК/Булстат *********, и износител „Е.Ц.Експорт Център Швейцария“.

Представени са фактури, съответстващи като стойност на декларираните/л.59, 65, 71, 77, 437, 442, 447 и 452 от делото/.

При допускане на стоките за свободно обращение е декларирана тарифна преференция в ЕД 4/17 с код 300, предвидена в Споразумението между Европейската икономическа общност/ЕИО/ и Конфедерация Швейцария въз основа на представена декларация за произход, направена от износителя върху фактурите, посочена в чл. 15, § 1 от Допълнение I към Регионалната конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за произход /2013/94/ЕС/.

На 20.12.2021 г. със заповед №ЗДТ-2000-637/32-414501 на директора на ТД Митница Варна е възложена проверка за последващ контрол на „Магна ойл“ООД във връзка с поставянето на стоките под режим за периода 01.01.2019 г.-19.12.2021 г., вкл., изменена със заповеди № ЗТД-2000-96/32-55756/18.02.2022 г.; № ЗТД-2000-247/32-127048/18.04.2022 г. и № ЗТД-2000-346/32-195113/14.06.2022 г./л.140-142 от делото/.

В тази връзка с писма, peг. № 32-236499/22.07.2021 г., peг. № 32- 417330/22.12.2021 г. с приложен списък, и peг. № 32-118681/11.04.2022 г. от ТД Митница Варна до Централно митническо управление/ЦМУ/ на Агенция „Митници“, е поискано предоставяне на информация по линия на международното сътрудничество за вноса на употребявани автомобили с държава на изпращане Швейцария/л.42-46 от делото/.

С писмо, peг. № 32-197213/15.06.2022 г. швейцарската митническа администрация е предоставила информация за действителните продажни цени на съответните превозни средства при износ от Швейцария, както и заверени копия на фактури от съответните продавачи. В писмото се сочи, че приложените към искането договори за продажба на автомобилите не са издадени и подписани от отразения в тях продавач и съдържат невярна информация за продажната цена/л.531-534 от делото/. По отношение на стока № 3 в митническа декларация MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г., а именно: лек автомобил употребяван с повреди, [Марка], модел „GLA220 d“, е предоставена фактура от продавача от 03.12.2020 г., в която е посочена продажна цена 15 000 CHF /л.260 и 406 от делото/.

Писмо, с peг. № 32-197213/15.06.2022 г. е препратено от ЦМУ на ТД Митница Варна с писмо, рег. № 32-202469/20.06.2022 г. /л.49 от делото/.

На 27.07.2022 г. в ЦМУ е получен отговор от швейцарската митническа администрация, вх.№32-250694, в който се сочи, че износителят не е декларирал и не е подписал декларации за произход на стоките, включени в изпратените документи/л.47 и л.525-528 от делото/. В приложения към писмото списък са включени стоки с № 1, 2, 3 и 4 от МД MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г.

На 28.07.2022 г. писмото е препратено от ЦМУ на ТД Митница Варна, рег. № 32-252052/л.48 и 524 от делото/.

На 01.07.2022 г. до директора на ТД Митница Варна е депозиран доклад от проверката на „Магна ойл“ООД, рег. № 32-220379, в който се сочи, че не са констатирани нарушения/л.80-86 от делото/.

На 23.11.2022 г. с писмо, рег. № 32-403543, жалбоподателят е уведомен на основание чл. 22, §6 Регламент /ЕС/ № 952/2013, за резултатите от проверката по линия на международното сътрудничество и че предстои издаване на неблагопиятно за него решение на директора на ТД Митница Варна по изброени митнически декларации, сред които МД MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г. Сочи се, че след изискана информация по реда на международното митническо сътрудничество от Конфедерация Швейцария са възникнали основателни съмнения. На основание предоставените данни от Конфедерация Швейцария са установени 5 бр. копия на фактури, съответстващи по номер на шаси на превозни средства, допуснати до свободно обращение в РБългария с вносител „Магна ойл“ООД, като стойността на автомобилите, отразена в тях не съответства на декларираната стойност, като един от тези автомобили е декларираният под № 3 на цитираната митническа декларация. В предоставената информация са установени и 53 бр. автомобили, внесени от жалбоподателя, за които износителят не е декларирал и не е подписвал декларации за произход, което е предпоствка за предоставяне на тарифни преференции, сред тях са декларираните стоки с № 1, 2, 3 и 4 от МД. Посочено е още, че за стоките, за които има данни за по-висока износна цена, също неправомерно е ползвана тарифна преференция, съгласно чл.56, §2, б. „г“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 . С решение на директора на ТД Митница Варна ще бъдат взети под отчет сумите, както следва: мита за досъбиране в общ размер 29 376.59 лева и ДДС за досъбиране в общ размер на 20 764. 75 лева. Изложени са конкретни мотиви, въз основа на които ще бъде издадено решението и е предоставен срок за представяне на становище/л.35-39 от делото/.

На 23.12.2022 г. в ТД Митница Варна е постъпило становище от жалбоподателя, рег.№32-4500956, в което сочи, че липсват данни относно нормативния ред за отправените искания за съдействие по линия на международното митническо сътрудничество; регистрационните номера и дати на отправените искания; регистрационните номера и датите на отговорите; какви удостоверителни изявления съдържат посочените отговори, как е установена достоверността на получените данни; не е изяснено как е определена новата стойност; налице е несъответствие между броят на посочените декларации и действително подадените, както и между броят на автомобилите; жалбоподателят не е информиран за правото на достъп до документите и информацията; изразено е несъгласие с мотивите, изложени в писмо рег. № 32-403543/ 23.11.2022 г.; последното формално изпълнява изискванията; не внася изискуемата конкретика и нарушава правата на жалбоподателя, регламентирани в чл.17, ал.1, т.2 ЗМ и чл.8, §1, б. „в“ Регламент за изпълнение №2447/2015. Не представя допълнителни доказателства/л.40 от делото/.

На 10.05.2023 г. директорът на ТД Митница Варна е издал решение № 32 -173740, с което е отказано да бъде приета митническата стойност на декларираната стока № 3 - лек автомобил, употребяван с повреди, [Марка], модел „ GLA220 d“, тип-4m, бр.места-5, първа регистрация - 2018/01/26, цвят-сив, работен обем: 2143 куб.см., мощност: 130 KWDIN, двигател № - неоткрит, дизел шаси № *****, по митническа декларация/МД/ MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г.; определена е нова митническа стойност на стоката- 27 634.10 лева; отказано е предоставяне на преференциално третиране на стоките по тази митническа декларация, произтичащо от разпоредбите на чл.56, § 2, б. „г“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 във вр. със Споразумението между Европейската икономическа общност/ЕИО/ и Конфедерация Швейцария; разпоредено е коригиране на данните за стоките в митническата декларация и са определени за довнасяне мито -3 080.86/три хиляди и осемдесет лева и осемдесет и шест ст./ и ДДС- 5 590.75/пет хиляди петстотин и деветдесет лева и седемдесет и пет ст./ или задължения в общ размер на 8 671.61/осем хиляди шестстотин и седемдесет и един лева и шестдесет и една ст./л.32-34 от делото/.

Решение № 32 -173740 от 10.05.2023 г. на директор на ТД Митница Варна е предмет на разглеждане в настоящото производство.

По делото е извършена основна и допълнителна съдебно-счетоводна експертиза, оспорени от ответника. В заключението по основната съдебно -счетоводна експертиза е посочено, че автомобилът, оформен като стока № 3 в митническата декларация, за който е определена нова митническа стойност - 27 634.10 лева, [Марка] модел „GLA220 d“ е заприходен счетоводно, съгласно представения на експертизата аналитичен дневник на сметка 304 1/Стоки на склад/. Според заключението от представеното извлечение на сметка 401 1/Доставчици - „Е.Ц.Експорт Център Швейцария“ / и банково извлечение от разплащателната сметка на дружеството в лева, открита в „Райфайзенбанк България“ ЕАД, офис Шумен, е установен извършен валутен превод на 24.07.2020 г. в размер на 10 000.00 CHF с левова равностойност 18 360.00 лева с получател „Е.Ц.Експорт Център Швейцария“. С този превод е закрито задължението по процесната митническа декларация в размер на 2 450.00 CHF с левова равностойност 4 431.90 лева, като останалата част от превода се отнася до задължения извън процесните. Всяко плащане извършено от дружеството обединявало дължими суми по отделни доставки за даден период. Тъй като плащанията не са обвързани с отделен документ, а с преведените суми последователно са закривани фактурите за покупки, вещото лице е извършило анализ на оборотите на сметка 401 1/Доставчици - „Е.Ц.Експорт Център- Швейцария“/ за периода 03.12.2020 г. - 30.12.2020 г. и е установило, че общо задължението към този доставчик по всички доставки за посочения период, включително и процесната е в размер на 19 174.76 лева. Задълженията били платени до 30.12.2020 г. и към тази дата нямало неиздължени суми към посочения доставчик.

Според заключението на допълнителната експертиза представените по време на последващия контрол счетоводни регистри съдържат информация за всяка синтетична сметка с нейните дебитни и кредитни сумарни обороти в кореспонденция с всички други сметки, с които през определен период са участвали в счетоводен запис. В така представената информация се съдържат данни и за конкретния внос, като част от счетоводните записвания за посочения период. Вещото лице е посочило, че при извършване на основната счетоводна експертизата са му били представени счетоводни записвания само по отношение на конкретния внос и конкретния автомобил.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, решение № 32-173740 от 10.05.2023 г. е издадено от компетентен орган - директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Варна, съобразна правилото на чл.19, ал.7 ЗМ.

На второ място, решението е в предвидената писмена форма и съдържа фактически и правни основания. Посочено е, че при извършена последваща проверка у митническите служители възникнали съмнения по отношение декларираната митническа стойност на МПС в МД MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г. и произхода, отразен във фактурите, приложени към нея. В тази връзка е поискано съдействие по линия на международното сътрудничество от швейцарската митническа администрация, като отговорите на последната са част от административната преписка. Новата митническа стойност на стока № 3 и установеният непреференциален произход на стоки № 1, 2, 3 и 4 от МД са определени на база получената информация от международния обмен и в частност на представената пред швейцарските власти фактура от продавача за стока № 3 от МД между същите страни и за същия автомобил, но на стойност 15 000.00 швейцарски франка.

На трето място, при издаване на решението не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосноват неговата отмяна.

Жалбоподателят е уведомен предварително, съгласно чл. 22, § 6 Регламент /ЕС/ № 952/2013 за мотивите, на които ще се основава решението и му е предоставена възможност за становище, от която се е възползвал, противно на неговите твърдения.

На следващо място, решението е издадено и при правилно приложение на материалния закон, при следните съображения:

Спорът по делото се свежда до това, дали митническите органи са обосновали наличието на „основателни съмнения“ по смисъла на чл.140 Регламент /ЕС/ №2015/2447, съответно спазена ли е процедурата по чл.141 от същия регламент, вр. чл.70 и чл.71 Регламент /ЕС/ №952/2013 за определяне на митническата стойност на стока №3 от МД MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г., съобразно договорната стойност на стоката, както и налице ли са основанията за отказ за предоставяне на преференциално третиране на стоките по МД MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г., произтичащи от разпоредбите на чл.56, §2, б. „г“ Регламент /ЕС/ 952/2013 във вр. със Споразумението между Европейската икономическа общност/ЕИО/ и Конфедерация Швейцария.

Съгласно чл. 70 § 1 Регламент 952/2013, митническата стойност на стоките е договорната стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост.

В конкретния случай, МД MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г. е била предмет на последваща проверка относно верността на данните за договорната стойност на стока № 3 от МД, релевантна за определяне на митническата му стойност, съответно и за дължимите публични държавни вземания. В чл. 140 Регламент за изпълнение /ЕС/ №2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза, е предвидена възможност за неприемане на декларираните договорни стойности - в случаите, когато митническите органи имат основателни съмнения дали договорената стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, §1 МК, и тези съмнения не са отпаднали след изискване на допълнителна информация от декларатора. В хода на проверката, административният орган е изложил подробни съображения, обосноваващи наличието на основателни съмнения относно действителната цена на стока № 3 от МД, както и липсата на декларация за преференциален произход за стоки с № 1, 2, 3 и 4 от МД, въз основа на които изводи са определени за досъбиране вносно мито и ДДС на база новоопределената митническа стойност на стока № 3 и липсата на преференция за стоки с № 1, 2, 3 и 4 от МД. При мотивирани основателни съмнения за декларираната стойност и приложени преференции, тежестта на доказване да обори тези съмнения е на оспорващия.

Съдът намира, че митническите органи правилно са определили митническата стойност на стоката по реда на чл. 70 МК, съгласно установената цена от представената от митническите органи на Конфедерация Швейцария фактура/л.406 от делото/.

С изпратените писма от ЦМУ е било отправено запитване до швейцарските митнически власти да извършат проверка в рамките на Споразумението между Европейската икономическа общност/ЕИО/ и Конфедерация Швейцария. В резултат на извършената проверка в страната на износа, е получено писмо от швейцарските митнически власти с приложени фактури, в т. ч. и фактура /л.406 от делото/ с предмет на покупко-продажба на същия лек автомобил, деклариран като стока № 3 в митническата декларация, с продавач „Е.С.Export Center SA“ - швейцарското дружество и купувач „Магна ойл“ ЕООД. Според проверката, осъществена от швейцарските митнически власти на износителя „Е.С.Export Center SA“ и отразеното в представената от последното фактура от 03.12.2020 г., автомобилът [Марка], модел „GLA220 d“ 4m, първа регистрация/пускане в експлоатация/ - 2018/01/26, цвят-сив, работен обем: 2143 куб.см., шаси № ****, е продаден от същия износител и фактуриран на 03.12.2020 г. на „Магна ойл“ ЕООД на друга по-висока стойност - 15 000.00 CHF. Въз основа на изложеното съдът приема, че обосновано митническите власти са приели, че митническата стойност на стока № 3 от МД следва да се определи на база получената информация от страна на митническите органи на Конфедерация Швейцария, съгласно която, представената при декларирането на стоката фактура за покупко-продажба от 03.12.2020 г. на стойност 1 250.00 CHF не е издадена и подписана от посочения в нея продавач; същата е с невярна информация включително и по отношение на продажната цена и липсваща декларация за преференциален произход, поради което представеният документ с МД не може да бъде приет за определяне на митническата стойност на стоката.

Митническите органи не са отхвърлили метода за определяне на митническа стойност въз основа на договорната стойност на стоката, а са я определили по реда на чл. 70 Регламент /ЕС/ № 952/2013, съгласно установената продажна цена от фактура, приложена към писмо рег. № 32-197213/15.06.2022 г. от митническите органи на Конфедерация Швейцария по реда на международното сътрудничество в размер на 15 000.00 CHF, по курс за митнически цели 1.80894 лева за 1 CHF.

Данните по делото обосновават основателност на възникналото съмнение в декларираната стойност на стоката, декларирана под № 3 в МД. В тежест на вносителя е да установи, че декларираната в МД стойност е действително заплатената от него сума за внесената стока, но в случая той не се е справил с доказателствената тежест.

Пред административния орган и в хода на настоящото производство от жалбоподателя не са представени доказателства за извършен превод към „Е.С.Export Center SA“ на стойност 1 250.00 швейцарски франка за покупката на лек автомобил „Мерцедес- Бенц“, модел „ GLA220 d“, преди, по време или след извършването на вноса в България. Такова доказателство не е открито и от вещото лице, извършило съдебно-счетоводната експертиза за установяване твърдението на жалбоподателя, че именно това е действително платената от него цена за автомобила. Вещото лице е установило, че на 24.07.2020 г. е извършен валутен превод в размер на 10 000.00 CHF с левова равностойност 18 360.00 лeва с получател „Е.Ц.Експорт Център Швейцария“, като е посочило, че с този превод е закрито задължение и по процесната митническа декларация в размер на 2 450.00 CHF с левова равностойност 4 431.90 лева. В съдебно заседание вещото лице е уточнило, че в основанието за извършеното плащане липсва посочване на конкретни документи. Съдът намира, че банков превод на сума, която значително надвишава стойността на приложената към МД фактура за автомобил „Мерцедес- Бенц“, модел „GLA 220 d“ 4m, без посочване на тази фактура или друг документ като основание конкретно за плащането за този автомобил, при това извършен повече от пет месеца преди датата на издаване на фактурата, не може да бъде приет като безспорно доказателство за плащане на стойността именно по тази фактура. От писмо, рег.№ 32-197213/15.06.2022 г., получено по линия на международното сътрудничество от митническите органи на Конфедерация Швейцария се установява, че договорите не са издадени и подписани от посочения в тях продавач, същите са с невярна информация, включително и по отношение на продажните цени, поради което считат, че са фалшифицирани. Посочено е, че плащането е извършено в брой. Последното също не кореспондира с тезата на жалбоподателя, че цената на автомобила от 1 250.00 швейцарски франка е заплатена по банков път. Отговорите от митническа администрация на Конфедерация Швейцария съставляват официални документи по смисъла на чл. 179, ал. 1 ГПК, издадени от длъжностно лице в кръга на службата му по установените форма и ред и като такъв представляват доказателство за изявленията пред него и за извършените от него и пред него действия. Според посочената разпоредба, съдът е длъжен да приеме за доказани тези изявления или действия, които са направени от или пред длъжностно лице и са удостоверени в официален документ. Изявленията на швейцарските власти са подкрепени и с предоставен от износителя „Е.Ц.Експорт Център Швейцария“ - фактура за продажба на „Мерцедес- Бенц“, модел „ GLA220 d“ 4m на стойност 15 000.00 швейцарски франка. Тази фактура е постъпила в административната преписка по реда на международното сътрудничество между митническите власти на двете страни, в съответствие с нормата на чл. 11 т. 3 от Допълнителен протокол относно взаимната административна помощ в митническата област към Споразумението между ЕИО и Конфедерация Швейцария за свободна търговия, поради което може да бъде използвана за нуждите на митническото производство и основателно е била кредитирана от ответника.

Жалбоподателят оспорва приетата с решението митническа стойност, определена по метода на чл. 70 § 1 Регламент 952/2013 на база на фактурата с посочена цена 15 000.00 швейцарски франка, получена от швейцарската администрация, за внесения автомобил „Мерцедес- Бенц“, модел „ GLA220 d“, тъй като върху нея липсвал положен подписи и не съдържала заверка от издателя или самата администрация.

Възражение е неоснователно. Подписите върху фактурата не са условие за действителност на волеизявлението, удостоверено с нея, а фактурата е изпратена от швейцарските власти в рамките на извършена проверка по линия на международното сътрудничество, т.е. безспорно е установен начинът по който е приобщена към преписката. Фактурата на стойност 15 000.00 швейцарски франка се ползва с материална доказателствена сила, тъй като представлява частен свидетелстващ документ, с който издателят е удостоверил неизгодни за себе си факти. Неизгодният факт за продавача в конкретния случай се явява многократно по-високата продажна стойност посочена в представената пред швейцарските власти фактура, която стойност представлява приход за издателя на фактурата и подлежи на облагане в държавата на износа.

Предвид изложените съображения, съдът намира, че правилно е отказано да бъде приета митническата стойност по подадената митническа декларация и е определена нова митническа стойност в размер на 27 634.10 лева по отношение на позиция № 3 от МД, като не е прието и преференциално третиране, поради липса на декларация във фактурата с посочена цена 15 000.00 швейцарски франка.

По отношение на спора, касаещ предоставянето на преференциално третиране, произтичащо от разпоредбите на чл. 56, § 2, б. „г“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 вр. със Споразумението между Европейската икономическа общност и Конфедерация Швейцария за стоки №1, 2, 3, 4 от МД:

Съгласно чл.56 Регламент № 952/2013, дължимите вносни и износни мита се основават на Общата митническа тарифа, като същата включва преференциалните тарифни мерки, предвидени в споразумения, които Съюзът е сключил с определени страни или територии извън митническата територия на Съюза или с групи такива държави или територии/чл.56 § 2 б. „г“ от регламента. Съгласно Споразумението за свободна търговия между Европейските общности и техните държави- членки и Конфедерация Швейцария тарифни преференции се предоставят при представяне от вносителя на доказателства за движение/произход. Съгласно чл.15 от Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за произход /2013/94/ЕС/, продуктите с произход от някоя от договарящите страни се ползват, при внос в друга договаряща страна, от разпоредбите на съответните споразумения при представяне на едно от следните доказателства за произход: сертификат за движение EUR.1, чийто образец е представен в приложение IIIа; сертификат за движение EUR-MED, чийто образец е представен в приложение IIIб и декларация за произход, направена от износителя върху фактура, известие за доставка или друг търговски документ, който описва въпросните продукти достатъчно подробно, за да даде възможност те да бъдат идентифицирани.

Декларацията за произход може да бъде изготвена от одобрен износител или от всеки износител за всяка пратка, състояща се от един или повече пакети, съдържащи продукти с произход, чиято обща стойност не надвишава 6000 EUR. Тя бива изготвена от износителя върху фактурата или върху всякакъв друг търговски документ, описващ въпросните продукти достатъчно подробно, за да могат те да бъдат идентифицирани. Текстът на декларацията за произход обикновено е даден като приложение към всяко споразумение за свободна търговия в различни езиковите варианти. Декларацията за произход задължително трябва да има оригиналния подпис на износителя, направен собственоръчно, както и да се посочи датата и мястото на нейното оформяне, арг. от чл.21 от Условия за изготвяне на декларация за произход или декларация за произход EUR-MED от Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за произход. В конкретния случай, такава декларация липсва.

В случая, по реда на административното международно сътрудничество, от швейцарските митнически власти е получено писмо вх.№32-250694/27.07.2022 г., в което се посочва, че износителят не е декларирал и не е подписал декларации за произход на стоките, като в приложения списък са включени позиции 1, 2, 3 и 4 от разглежданата в настоящото производство МД. При тези данни се налага изводът, че внесените МПС не са с износител, соченият за продавач в митническата декларация и следователно са с неустановен произход. В съответствие с писмото, митническите органи законосъобразно са констатирали, че деклараторът на стоката не е доказал произходът на превозните средства.

По своята правна същност, писмото на швейцарските митнически власти представлява официален свидетелстващ документ по смисъла на чл.179 ал.1 ГПК, тъй като е изготвен от длъжностно лице в кръга на службата му по установената форма и ред и се ползва с обвързваща материална доказателствена сила относно удостоверените в него факти и обстоятелства. Съгласно чл. 11 от Допълнителен протокол относно административни взаимопомощ в митническата област към Споразумение между Европейската икономическа общност и Конфедерация Швейцария, тази информация може да се използва от договарящите страни в съдебни или административни процедури, заведени вследствие на нарушения на митническото законодателство. Не са представени доказателства, които оборват обвързващата сила на посоченото писмено доказателство, поради което следва да се приеме, че фактите, предмет на удостоверителното волеизявление, са такива, каквито се твърдят в документа, а именно, че не е установена държавата на произход на стоката. Внесените МПС с позиции 1, 2, 3 и 4 от митническата декларация не следва да се ползват от преференциално третиране и определеното мито като на стоки с непреференциален произход е правилно определено. В този смисъл решение № 12427 от 8.10.2020 г. по адм. д. № 6541/2020 г., на ВАС, I отд.; решение № 1884/19.02.2024 г. по адм. дело № 6809/2023 г. на ВАС, VІІІ отд. и др./

По изложените съображения жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на администрацията се следва юрисконсултско възнаграждение в размер на 200.00/двеста/ лева, определено по реда на чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ/обн.ДВ,бр.5/2006 г./ на основание чл.78, ал.8 ГПК, вр.чл.144 АПК.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Магна ойл“ ООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], ул. „Съединение“ № 5, представлявано от Георги Стефанов Андреев, против решение № 32-173740 от 10.05.2023 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Варна, с което е отказано да бъде приета митническата стойност на стока № 3 - лек автомобил, употребяван с повреди, [Марка], модел „ GLA220 d“, тип-4m, бр.места-5, първа регистрация - 2018/01/26, цвят-сив, работен обем: 2143 куб.см., мощност: 130 KWDIN, двигател № - неоткрит, дизел, шаси № *****, поставена под режим допускане за свободно обращение с митническа декларация /МД/ MRN 20BG002005045331R0/10.12.2020 г; определена е нова митническа стойност на стоката- 27 634.10 лева; отказано е предоставяне на преференциално третиране на стоките по тази митническа декларация, произтичащо от разпоредбите на чл.56, §2, б. „г“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 във вр. със Споразумението между Европейската икономическа общност/ЕИО/ и Конфедерация Швейцария; разпоредено е коригиране на данните за стоките в митническата декларация и са определени за довнасяне мито -3 080.86/три хиляди и осемдесет лева и осемдесет и шест ст./ и ДДС- 5 590.75/пет хиляди петстотин и деветдесет лева и седемдесет и пет ст./ или задължения в общ размер на 8 671.61/осем хиляди шестстотин седемдесет и един лева и шестдесет и една ст./.

ОСЪЖДА „Магна ойл“ ООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], ул. „Съединение“ № 5, представлявано от Георги Стефанов Андреев, да плати на Агенция „Митници“ разноски в размер на 200.00/двеста/ лева.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

 

Съдия: