Решение по дело №7175/2018 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 686
Дата: 24 април 2019 г. (в сила от 4 октомври 2019 г.)
Съдия: Виржиния Константинова Караджова
Дело: 20184520107175
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 24 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                                     686

                                         гр. Русе, 24.04.2019 г.

 

                                          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Русенски районен съд ІV граждански състав

в публично заседание на двадесет и седми март през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                              Председател: Виржиния Караджова

 

 

при секретаря Василена Жекова

в присъствието на прокурора…………………………….

като разгледа докладваното от съдията гражданско дело

7175 по описа за 2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         Предявен е иск с правно основание чл. 422 от ГПК във вр. с чл.55 ал.1 от ЗЗД.

Ищцовата страна Община-Ветово твърдят, че въз основа на подадено заявление по реда на чл.410 от ГПК в тяхна полза била издадена заповед за изпълнение на парично задължение по ч.гр.дело № 5845/2018 г. по описа на РРС срещу ответника за сумата от 563,12 лв.В срока по чл.414 от ГПК длъжникът подал възражение.Считат доводите му за неоснователни.

Твърдят, че ответникът е общински съветник в Община Ветово.В това му качество, според чл.34 ал.2 от ЗМСМА, на лицето се следва възнаграждение за работата му в Общински съвет в максимален размер на 70% от средната месечна брутна работна заплата в общинската администрация за съответния месец.Тази стойност била регламентирана и в Правилник за организацията и дейността на Общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, в сила от 01.03.2017 г.Според последния,  общият размер на възнаграждението на общински съветник за един месец е максимум 70% от средномесечната брутна работна заплата в общинската администрация за съответния месец, формирана по следния начин: за участие в заседание на постоянни комисии - 50% от общото месечно възнаграждение и за участие в заседание на ОбС-50% от общото месечно възнаграждение, без предвидена възможност за заплащане на възнаграждение за участие в извънредни заседания на Общински  съвет.

Със Заповед № 657/18.12.2017г. на Кмета на Община Ветово била определена комисия, която да извърши проверка относно законосъобразното определяне и изплащане на възнагражденията на общинските съветници през 2017 г.За резултатите бил изготвен доклад вх.№ 06-02-413 от 19.12.2017 г. С него комисията констатирала нарушения при определяне на общия размер на възнагражденията на общинските съветници, в това число и при ответника, през месеците април, юни, юли, септември и ноември 2017 г.Сумите за посочения период били начислени неправомерно и изплатени в размери, надвишаващи законоопределния максимум от 70% от средната месечна брутна заплата за общинската администрация.В полза на ответника била престирани в повече общо нетно 563,12 лв., а по месеци, както следва:  м.април-164,58 лв., м.юли-156,77 лв., м.септември-157,54 лв. и м.ноември -162,23 лв.С тези средства лицето се обогатило без основание за сметка на ищеца, поради което намират, че дължи връщането им на Община-Ветово.Поканили ответника да възстанови сумата.Писмото било връчено на длъжника на 10.04.2018 г.Изпълнение не последвало. Искат да се признае за установено по отношение на ответника, че им дължи присъдената сума по ч.гр.дело № 5845/2018 г. по описа на РРС, със  законна лихва от подаване на заявлението.Търсят се разноски по делото.

Ответникът Б.Б.С. оспорва иска.Претендира отхвърлянето му и присъждане на разноски по делото.

         След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното: 

Видно от приложеното ч.гр.дело № 5845/2018 г. по описа на РРС, в полза на ищеца в настоящото производство била издадена заповед за изпълнение по реда на чл.410 от ГПК срещу Б.Б.С. за сумата от 563,12 лв., получена от него без основание, като неправомерно начислено и изплатено в повече възнаграждение от нормативно регламентирания максимум за работа на общински съветник в Общински съвет Ветово през месеците април, юли, септември и ноември 2017 г., ведно със законната лихва от 22.08.2018 г.В срока по чл. 414 от ГПК длъжникът подал  възражение, че не дължи присъденото вземане, за което заявителят е уведомен на 25.09.2018 г.Исковата молба, въз основана която е образувано настоящото дело, е постъпила на 24.10.2018 г.

По делото няма спор, че ответникът заема изборна длъжност в   Община-Ветово с мандат 2015-2019 г., като за процесния период на лицето са изплатени възнаграждения за извършваната от него дейност.

С Решение № 271 по Протокол № 27 от заседание на Общински съвет, проведено на 27.02.2017 г., бил приет Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на общинския свет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2015 г.-2019 г., в сила от 01.03.2017 г. (л.53).В чл.26 ал.2 от него било определено, че общият размер на възнаграждението на общински съветник за един месец е 70% от средната брутна работна заплата на общинската администрация за съответния месец, формирано по следния начин: 50% от месечното възнаграждение-за участие в заседания на постоянните комисии и 50% от месечното възнаграждение-за участие в заседания на общински съвет.Била отменена ал.3 от този член, даваща възможност за увеличаване на месечното възнаграждение на общински съветник с 50 % за месеците, в които има проведени извънредни заседания на ОбС Ветово.

Ангажирани са писмени доказателства относно СМБРЗ за процесния период и присъствията на общинските съветници на заседанията на общинския съвет и на постоянните комисии (л.54-л.67).  

Въз основа на Заповед № 657/18.12.2017 г. на Кмета на общината била извършена проверка на процедурата по начисляване и изплащане на възнагражденията на общинските съветници за периода 01.01.- 19.12.17 г. , в хода на която определената комисия констатирала допуснати нарушения за месеците, включени в процесния период, изразяващи се в несъобразяване с приетите изменения в правилника, включително във връзка с отменената ал.3 на чл.26.В доклада е посочено, че в счетоводството са били представяни ежемесечни справки, изготвяни от председателя на ОбС относно участието на общинските съветници в проведени  извънредни заседания.Това дало предпоставка за начисляване и изплащане на допълнителни възнаграждения, при положени подписи от   старши счетоводител касиер, от финансов контрольор, от кмет и от директор ОА.

Назначената по делото икономическа експертиза, след запознаване с представените в производството доказателства и извършена проверка при ищеца, се е произнесла, че следващите се на ответника брутни възнаграждения за спорния период са, както следва: м.април-418,58 лв., м.юли-400,60 лв., м.септември-402,86 лв., м.ноември-416,44 лв.При съобразяване на ЗМСМА, действащия правилник и дължимите по закон данъци и удръжки, Б.Б.С. получил за съответните месеци в повече нетни суми от 164,90 лв., от 156,31 лв., от 157,65 лв. и от 162,66 лв.

Вещото лице е определило стойности на средния размер на брутната работна заплата на общинската администрация през спорния период. Сравнено с приложената от ищеца справка на л.12, размерите на експерта са по-малки от тези,  възприети в Община-Ветово като база за определяне на дължимите суми на общинските съветници.Пак в този документ е видно, че за м.май 2017 г. ответникът е получил в минус със 78 лв.Сумарно вземанията на ищеца за спорните месеци възлизат на 641,12 лв.По исковата молба, както и в заявлението по чл.410 от ГПК, не е пояснено, но при спадане на посочените 78 лв. от м.май, то общата стойност е точно 563,12 лв., за колкото е била издадена заповед за изпълнение.В нея е визирано общо вземане, без разграничение по месеци.    

Ангажирани са доказателства, че преди подаване на заявлението, ищецът е отправял покани до насрещната страна за доброволно уреждане на спора.Няма разногласие по въпроса, че ответникът не е възстановил търсената сума.  

         При тази фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

         По делото безспорно се установява, че ищецът в настоящото производство се е снабдил със заповед за изпълнение по чл.410 от ГПК по ч.гр.дело № 5845/2018 г. по описа на РРС за процесната сума на заявеното по исковата молба основание, ведно със законната лихва от 22.08.2018 г., като в срока,  визиран в чл.414 от ГПК, длъжникът подал възражение, че не дължи изпълнение по издадената срещу него заповед.В указаното от съда време заявителят е  предявил иск за установяване на вземането си, предвид което претенцията му за обща стойност от 563,12 лв. е допустима.

         По делото няма спор, че ответникът е получил възнаграждения за процесния период във връзка с изборната му дейност като общински съветник.По възложена от Кмета на Община-Ветово проверка за 2017 г. били  констатирани финансови нарушения при изплащането на суми по това перо, изразяващи се в неспазване на нормативните изисквания на ЗМСМА и действащия от 01.03.2017 г. Правилник за организацията и дейността на общинския свет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.Назначената в производството счетоводна експертиза, по която страните са нямали възражения и коята се възприема от съда изцяло, е установила, че  лицето е получило с 641,52 лв. в повече от дължимото му се възнаграждение за месеците април, юли, септември и ноември 2017 г.Определените от вещото лице стойности са в по-висок размер от заявените от ищеца по исковата молба, с изключение на вземането за м.юли 2017 г.Община-Ветово е посочила, че надвзетата сума е 156,77 лв., а според експерта тя е 156,31 лв.Така общото вземане на ищеца трябва да бъде 640,66 лв., а не 641,12 лв.От тази стойност Община-Ветово е приспаднала дължимите се на лицето 78 лв. за  м.май 2017 г. Следващата се сума на кредитора е 562,66 лв., а не търсените 563,12 лв.До този размер може да бъде уважен иска, ведно със законната лихва от датата на подаване на заявлението.По делото не се установи наличие на основание за получаване на процесната сума от ответника.Безспорно е, че на лицето неправомерно са били начислени и изплатени възнаграждения, несъобразени с действащата законова и подзаконова нормативна уредба.   

         Ответникът е направил възражение, че е получил сумата добросъвестно, позовавайки се на чл.271 от КТ.Съдът намира доводът за неоснователен.Касае се за изборна длъжност, която обаче не попада в приложното поле на чл.83 от КТ.С избора му и със заемане на длъжността,   за общинския съветник не възниква трудово правоотношение по смисъла на чл.1 ал.2 от КТ.Не с е касае до предоставяне на работна сила за постигане на конкретен резултат, а до творческо изпълнение на правомощията по един публично-правен мандат.Общинските съветници   създават, приемат, изменят или отменят правила и наредби с местно значение, проучват обществено значими въпроси и защитават интересите на избирателите, които представляват.Лицата на изборни длъжности не работят по трудово правоотношение и затова нямат работно време по КТ. Не е налице трудово правоотношение между общинския съвет и общинския съветник. Общинският съвет не е работодател по смисъла на КТ.Той няма самостоятелен щат.Неговата дейност се подпомага и осигурява от общинската администрация (чл.29а ЗМСМА).Законът е приравнил на трудово правоотношение единствено дейността, упражнявана от председателя на общинския съвет (чл.26 ал.2 и чл.34 ал.4 от ЗМСМА).Тези норми обаче не могат да се прилагат разширително спрямо редовите общинските съветници.Няма как и от нормата на чл.4 ал.1 т.8 от КСО да бъде извлечена дефиниция, че се касае до трудово правоотношение между общинския съветник и платеца на възнаграждението.Съдът намира, че в процесния случай не би могло да се приложи правилото на 271 КТ.Останалите възражения на ответната страна, съдът намира за неотносими към спора.

Съгласно чл.78 от ГПК на всяка от страните се следват разноски за производството съразмерно с уважената, респективно с отхвърлената част от иска.Адвокатът на ответника е декларирал, че му е предоставил безплатна правна помощ в хипотезата на чл.38 ал.1 т.3 от ЗА. 

По изложените съображения, съдът

5

Р   Е   Ш   И   :

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Б.Б.С., ЕГН  **********,***, че дължи на Община-Ветово, БУЛСТАТ *********, гр.Ветово, обл.Русе, ул.”Трети март” № 2, представлявана от кмета Георги Георгиев, със съдебен адрес:***, чрез адв.П.И. и адв.С.Ц.,***, сумата от  562,66 лв.–получена от него без основание, като неправомерно начислено и изплатено в повече възнаграждение от нормативно регламентирания максимум за работа на общински съветник в Общински съвет Ветово през месеците април, юли, септември и ноември 2017 г., ведно със законната лихва от 22.08.2018 г., за което е била издадена Заповед за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК под № 3320 от 24.08.2018 г. по ч.гр.дело № 5845/2018 г. по описа на РРС.

ОТХВЪРЛЯ иска над 562,66 лв. до 563,12 лв., като неоснователен.

ОСЪЖДА Б.Б.С., ЕГН  **********,***, да заплати на Община-Ветово, БУЛСТАТ *********, гр.Ветово, обл.Русе, ул.”Трети март” № 2, представлявана от кмета Георги Георгиев, със съдебен адрес:***, чрез адв.П.И., и адв.С.Ц.,***, по банкова сметка № ***, BIC: ***, Банка ДСК ЕАД, сумата от 424,65 лв.-разноски по делото.

         ОСЪЖДА Община-Ветово, БУЛСТАТ *********, гр.Ветово, обл.Русе, ул.”Трети март” № 2, представлявана от кмета Георги Георгиев, със съдебен адрес:***, чрез адв.П.И. и адв.С.Ц.,***, да заплати на адв.Т.Б. ***, по посочена от нея банкова сметка, ***,25 лв.-адвокатско възнаграждение.

Решението може да се обжалва пред Русенски окръжен съд в 2– седмичен срок от връчването му на страните.          

 

                                         

 

                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/