РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
РЕШЕНИЕ
№ 1127/1.7.2020г.
гр. Пловдив, 1 юли 2020 год.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, І отделение, ХІ с., в открито
заседание на осми юни през две хиляди и двадесета година, в състав:
Председател:
Милена Несторова - Дичева
при
секретаря Д. Й. и участието на прокурора Д. С., като разгледа докладваното от
съдията административно дело № 3084 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 195б от ЗВ и чл. 166 от ДОПК.
Образувано е по жалба на „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. “Шести
септември“ № 250, представлявано от управителя С.Л.Н.против акт за установяване
на публично държавно вземане (АУПДВ) № 270 от 16.09.2019 г. на директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район” (БДИБР), с който е установено публично държавно вземане по издаденото в
полза на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД разрешително № 300280 от 02.03.2004
г. за водовземане от повърхностни води за периода 01.01.2014
г. – 31.12.2017 г. в размер на 468.72 лева и лихва за забава в размер на 129.59
лева.
Според дружеството-жалбоподател оспореният акт е
материално и процесуално незаконосъобразен, издаден в противоречие с целта на
закона, а административният орган е допуснал съществени нарушения на
процедурните правила, регламентирани в АПК, ДОПК и Закона за водите, които са
довели до формиране на незаконосъобразен извод. Актът е издаден при неправилно
тълкуване и прилагане на материалния закон, съдържа неточности, налице е
разминаване във времевия обхват на задълженията в мотивната
и диспозитивната част, неправилно са изчислени
главницата и лихвите, неправилно са посочени правните основания за издаване на
акта. Моли да се отмени оспореният АУПДВ, алтернативно – да бъде изменен.
Претендира разноски.
Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва
жалбата и моли тя да се отхвърли като неоснователна. Съображения по съществото
на спора са изложени в писмени бележки.
Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив дава
заключение за неоснователност на жалбата, поради което същата следва да бъде
отхвърлена.
Съдът намира, че жалбата е подадена от лице с правен
интерес, непосредствен адресат на оспорения акт, с който се засягат
неблагоприятно негови права и законни интереси, и в преклузивния
срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което е допустима, но разгледана по същество,
тя е неоснователна поради следните съображения:
От представените по делото писмени доказателства се
установява, че с разрешително № 300280 от 02.03.2004 г. на директора на БДИБР
на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД е предоставено правото на водовземане от повърхностни води чрез водохващане
от р.“Бабешка“, тип „инфилтрационен дренаж“, разположен
в землището на с.Бабек, община Брезово с цел на водовземането
– „Питейно – битово водоснабдяване“ на
обект с.Бабек, община Брезово, област Пловдив с краен срок на действие
на разрешителното 02.03.2029 г.
За използваните годишни водни количества по издаденото
разрешително № 300280 от 02.03.2004 г. са подадени справки, съответно декларации по
чл.194б от ЗВ от управителя на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД.
Проверката по документи, извършена на 02.04.2018 г., е
обективирана в Констативен протокол № ПВ
3-037/02.04.2018 г., Констативен протокол № ПВ2-225/25.08.2017 г., Констативен
протокол № ПВ2-226/25.08.2017 г. и Констативен протокол № ПВ2-227/25.08.2017 г.
Констатирано е, че за процесните
периоди дружеството е представило в БДИБР справки и декларации по чл.194б от ЗВ
за добитите количества вода.
Дължимата такса по разрешително № 300280 от 02.03.2004
г. на директора на БДИБР за водовземане за периода
01.01.2014 г. до 31.12.2017 г. е изчислена на база
декларирано от титуляра използвано годишно водно количество
на съобразно чл.1, т.1, б.“а“, чл.3, ал.1, чл.6, чл.8, ал.1 посредством чл.10,
ал.1, т.1 за питейно-битово водоснабдяване от тарифа за таксите да водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване
(отм.), но действаща за процесните периоди до 2016 г. вкл. и съгласно чл.1, ал.1
т.1, б.“а“, чл.3, ал.1, чл.7, чл.11, ал.1 посредством чл.12 ал.11 т.1 от Тарифа
за таксите за водовземане, за ползване на воден обект
и за замърсяване, в сила от 01.01.2017 г. за периода
на 2017 г.
Изчислена е общо дължима сума за такса по разрешителното
за водовземане от повърхностни води в размер на 468,72
лева, която не е платена по сметка на БДИБР.
С покана за доброволно изпълнение изх. № ПО-02-816 от 30.08.2019
г. „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД е поканено да плати доброволно в
седемдневен срок от получаването задължението си по чл. 194, ал. 1, т. 1, б.“б“
от ЗВ като титуляр по разрешително № 300280/02.03.2004 г. за периода 01.01.2014 г. – 31.12.2017 г. в размер на 468,72 лева, ведно с
дължимата лихва за периода на забава. В поканата е включено и уведомление по
чл. 26 от АПК, че при неплащане на дължимите такси, ще бъде открито
производство по издаване на АУПДВ.
С уведомление за започване на производство за издаване
на акт за установяване на публично държавно вземане изх. № ПО-02-816(1) от 12.09.2019
г. управителят на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД е уведомен, че на
основание чл. 26, ал. 1, във връзка с чл. 34, ал. 1 от АПК започва производство
за установяване на публично държавно вземане за дължимата от дружеството такса
за водовземане от повърхностни води, за дължими и
неплатени такси за водовземане за периода 01.01.2014 г. – 31.12.2017 г.
С оспорения АУПДВ № 270 от 16.09.2019 г. – предмет на
настоящото съдебно производство – е установено по основание и размер
задължението на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД за такси за водовземане от подземни води по разрешително № 300280 от 02.03.2004
г. за периода 01.01.2014 г. – 31.12.2017 г. в размер
на 468.72 лева и лихва за периода на забава в размер на 129.59 лева, тъй като
към датата на издаване на АУПДВ, дружеството не е платило по сметката на БДИБР
тези такси.
При така
установените факти, съдът намира, че оспореният акт е законосъобразен и не са
налице основания за неговата отмяна или изменение.
АУПДВ е издаден от компетентен орган, предвид
разпоредбата на чл. 195б, ал. 1 във връзка с чл. 152 от ЗВ.
Не се споделя възражението на жалбоподателя, че в
административното производство по издаване на оспорения акт са допуснати такива
съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, които да са основание за незаконосъобразност на акта.
Административният орган е изпратил покана за доброволно изпълнение на
задължението за плащане на таксата за водовземане,
която съдържа предупреждение, че при неизпълнение, ще последва издаване на акт
за установяване на публично държавно вземане. Т.е., спазени са правилата на чл.
26 от АПК и на дружеството-жалбоподател е било гарантирано правото на защита в
пълен обем, като е имало възможност да направи всичките си искания и възражения
и да представи всичките си писмени доказателства. Следва да бъде изрично
отбелязано, че нито в административното производство по издаване на оспорения
акт, нито в настоящото съдебно производство дружеството не е представило нови
писмени доказателства, установяващи плащане на процесните
задължения, което е единственият правнорелевантен
факт от значение за настоящия спор и за преценката за законосъобразността на
издадения АУПДВ. В този смисъл съдът намира, че дори и в производството по
издаване на оспорения акт да не са спазени всички административнопроизводствени
правила, нарушенията не могат да се квалифицират като съществени, защото
законният представител на дружеството не е бил лишен от възможността лично или
чрез упълномощено лице да направи искания, бележки и възражения. Всички факти
от значение за правилното решаване на спорния въпрос са били изяснени и
волеизявлението на органа не е било повлияно от каквото и да е нарушение на
процедурата.
На следващо място следва да се посочи, че съгласно
разпоредбата на чл. 195б, ал. 2 от ЗВ актът се съставя въз основа на писмени
доказателства, включващи: 1. извлечения от сметките, по които постъпват
таксите; 2. платежни и други счетоводни документи, издадени от лицата,
използващи водите; 3. покана към лицето за доброволно изпълнение; 4.
констативни протоколи от извършения контрол за изпълнение на задължението. В
съответствие с тази законова регламентация оспореният акт е издаден въз основа
на представени от дружеството справки за иззети водни количества и декларации
по чл. 194б от ЗВ за периода 2014 г. – 2017 г., поканата за доброволно
изпълнение и констативни протоколи от проверка за изпълнение на задълженията.
Т.е., противно на твърденията на дружеството-жалбоподател, актът е издаден при
спазване на установените за неговото издаване административнопроизводствени
правила.
Не се споделя също възражението за нарушение на
формата на акта. В достатъчна степен подробно и ясно са определени както
времевият период, за който дружеството не е погасило задълженията за такси за водовземане, така и размерът на задълженията, като са
посочени фактическите и правните основания за издаване на акта. Непосочването
на целта на водовземане, мястото на водоползване и вида на водоизточника, според настоящия
съдебен състав не съставлява такова съществено нарушение на изискването за
форма, което да води до незаконосъобразност на оспорения акт, защото в акта е
посочено разрешителното за водовземане, въз основа на
което са определени публичните задължения, самото разрешително № 300280 от 02.03.2004
г. също е част от административната преписка по издаване на оспорения акт,
както и констативните протоколи от извършения контрол за изпълнение на
задължението по издаденото разрешително, в което достатъчно ясно, конкретно и
точно са определени всички елементи на правото на водовземане,
включително целта на водовземане, мястото на водоползване и вида на водоизточника. В този смисъл не е
налице непълнота или нарушение на изискването за форма.
Размерът на задълженията отговаря на декларирания от
самото дружество размер на ползваното по години количество вода и не се доказа
да съществуват разминавания. При съпоставка на подадените от самото дружество
справки за използваните количества вода и посочените в самия АУПДВ количества,
съдът също не констатира разлики. Следва да бъде изрично посочено, че справките
за ползвания годишен обем вода са представени от „Водоснабдяване и канализация“
ЕООД на БДИБР, номерата им са посочени в приложенията към констативните
протоколи и въз основа единствено на тези декларирани от самото дружество
количества, са изчислени задълженията по години. В този смисъл е без правно
значение дали количествата са изчислени на база отнето количество по работещ
водомер или по разрешеното годишно количество, предвид факта, че определянето на публичните задължения е
съобразено изцяло и единствено с декларираните от самото дружеството данни.
Все в тази насока следва да се посочи, че съгласно чл.
48, ал. 1, т. 6 от ЗВ водоползвателите – титуляри на
разрешителни имат задължение да измерват и да водят отчет за изземваните и
използваните води. В изпълнение на това задължение дружеството-жалбоподател
очевидно е извършвало измерване и отчет, който е представял в БДИБР. По делото
не са представени други данни за ползваните води по процесното
разрешително, освен установените от служителя на БДИБР в констативните
протоколи, въз основа на подадената от самото дружество информация, която е
намерила отражение и в оспорения акт.
Неоснователни са възраженията по отношение на
определения размер на публичните задължения, доколкото цената на правото на водовземане е определена в съответните тарифи по чл. 194 от
ЗВ, които за процесния период, за който с оспорения
акт са определени публичните задължения на дружеството към БДИБР, са Тарифа за
таксите за водовземане, за ползване на воден обект и
за замърсяване (отм., в сила от 01.01.2012 г. до 01.01.2017 г.) и Тарифа за таксите за водовземане,
за ползване на воден обект и за замърсяване, в сила от 01.01.2017
г. И в двете тарифи (чл. 10, ал. 2, т. 1 от отменената тарифа и чл. 12, ал. 2,
т. 1 от новата тарифа) единичният размер на таксата за водовземане
от подземни води за питейно-битови нужди е 0,02 лв./куб.м.
Съгласно чл. 194, ал. 1, т. 1, б.“б“ от ЗВ за правото
на използване на водите се заплаща такса за водовземане
от подземни води, а съгласно чл. 194, ал. 2 от ЗВ таксата по ал. 1, т. 1 се
определя на база отнетия обем вода. Именно по този начин са определени
задълженията на жалбоподателя – на база на декларирания от самото дружество
годишен обем на водовземане и съответния единичен
размер на таксата, която за целия период от 2014 г. до 2017 г. е 0,02 лв./куб.м
независимо от приемането на нова тарифа.
Съгласно чл. 194б, ал. 1 от ЗВ ежегодно към 31 януари
на следващата година титулярите на разрешителни представят информация за
изчисляване на дължимата такса по образец, утвърден от министъра на околната
среда и водите и съдържащ данните, съгласно тарифата по чл. 194, ал. 6, въз
основа на които се определят таксите. Дружеството-жалбоподател е изпълнило това
задължение с подадените към БДИБР справки през годините във връзка с процесното разрешително. Посочените количества в тези
справки са идентични със стойностите, установени като задължение с АУПДВ. В
подадените декларации по чл. 194б, ал. 1 от ЗВ са посочени и размерите на
дължимите такси за водоползване по години, като
размерът им е идентичен с установения от административния орган. В този смисъл
неоснователно и недоказано е възражението на жалбоподателя за неправилно
определяне на дължимите суми и на периодите, за които се дължат такси за водовземане.
Действително, по преписката е налично писмо с изх. №
24-00-2540 от 09.05.2018 г., с което дружеството изпраща коригирани данни за
2017 г. поради допусната техническа грешка, но от една страна тези данни не касаят
използваните годишни водни количества по процесното
разрешително, а от друга е налице и отговор с изх. № КД-04-1505 от 29.05.2018
г., с който БДИБР е уведомила дружеството, че съгласно чл. 194б, ал. 3 от ЗВ е
извършена проверка на предоставената информация и таксите са начислени и
отразени в констативните протоколи, съответно посочените суми следва да се
заплатят в полза на БДИБР. Няма данни по административната преписка от страна
на дружеството да е направено възражение по така определеното задължение за
такса за 2017 г. В тежест на страната е да установи благоприятните за нея факти
и доколкото това не беше сторено, съдът намира, че посоченото от
административния орган количество използвана вода, е правилно установено.
Неоснователни са възраженията във връзка с начислените
лихви за забава. На първо място следва да бъде посочено, че съгласно чл. 15,
ал. 1 от отменената тарифа от 2012 г. и чл. 21, ал. 1 от действащата тарифа от
2017 г. таксите за водоползване са годишни и се
заплащат не по-късно от 31 март на следващата година. Така уреденият краен срок
за заплащане на задължението обуславя изпадането в забава при неплащане и
началния момент, от който се дължи законната лихва върху установеното
задължение за периода 2014 г. – 2017 г., а именно от 01 април на съответната
следваща година. За да изпадне в забава носителят на правото на водовземане, е достатъчно изтичането на определения в
закона срок и не е необходимо или задължително директорът на съответната басейнова дирекция да издава нарочен акт.
На следващо място, що се отнася до размера на
законната лихва, съдът намира, че същият е правилно определен съобразно чл. 1
от Постановление № 426 от 18.12.2014 г. за определяне размера на законната
лихва по просрочени парични задължения, който установява, че годишният размер
на законната лихва за просрочени парични задължения е в размер на основния
лихвен процент на Българската народна банка в сила от 1 януари, съответно от 1
юли на текущата година плюс 10 процентни пункта.
Нормата на чл. 194б, ал. 4 от ЗВ е претърпяла
законодателна промяна, в сила от 27.11.2018 г., и към момента на издаване на
оспорения акт за директора на басейновата дирекция не
е съществувало задължение да уведомява писмено титуляра
на разрешителното за размера на дължимата такса, срока за заплащането й и
сметката, по която таксата следва да бъде заплатена, поради което неоснователно
и недоказано е твърдението за нарушение на процедурата, направено в жалбата в
тази насока.
С оглед всичко изложено, съдът намира, че оспореният
акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма на мотивиран
писмен акт, при спазване на процесуалните правила и на материалноправните
норми, поради което жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.
Воден от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. “Шести
септември“ № 250, представлявано от управителя С.Л.Н.против акт за установяване
на публично държавно вземане (АУПДВ) № 270 от 16.09.2019 г. на директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район” (БДИБР), с който е установено публично държавно вземане по издаденото в
полза на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД разрешително № 300280 от 02.03.2004
г. за водовземане от подземни води за периода 01.01.2014 г. – 31.12.2017 г. в размер на 468.72 лева и лихва
за забава в размер на 129.59 лева.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.
Административен
съдия: