Разпореждане по дело №154/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 септември 2023 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20237210700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ   466

гр.Силистра, 27.09.2023г.

 

Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и трета година,в състав:съдия-докладчик Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова,разгледа постъпилото адм.дело №154 по описа на съда за 2023г. и прие,че нередовностите в сезирането са отстранени, а протестът, по който е образувано производството, е редовен, поради което следва да бъдат извършени действията по чл. 188 и чл.189 АПК.

 

Постъпил е протест от прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра срещу Наредба за издаване на карти за паркиране на превозни средства, управлявани от или превозващи лица с трайни увреждания на територията на Община Алфатар, приета с Решение №480 по Протокол №57/30.04.2015г. от заседание на Общинския съвет гр.Алфатар, публикувана на официалния сайт на общината.Оспореният нормативен акт е атакуван изцяло, с доводи за прякото му противоречие с разпоредбата на чл.8 т.4 от Закона за интеграция на хората с увреждания (ЗИХУ-отм.ДВ,бр. 105/2018г.), която е по-висок нормативен ред и действаща към момента на обсъждане и приемане на процесната общинска наредба.

В изпълнение на разпореждане по делото, ответният общински съвет е представил  административната преписка,вкл. протоколи от заседания на постоянните му комисии, на които е бил обсъждан предварително проекта за подзаконовия нормативен акт; Докладната записка на кмета на общината, с която е предложен проект на наредбата, ведно с доказателства за предварителното му оповестяване на интернет страницата на общината и препис на пълния протокол от проведеното заседание на общинския съвет гр.Алфатар на 30.04.2015г. (със станалите разисквания и начин на гласуване) и всичко останало,което има отношение към повдигнатия спор.Същите са необходими за установяване на конкретните цели,които са били преследвани с приемането на нормативния акт, както и на причините, довели до неговото приемане, а и на очакваните резултати от прилагането му.Мотивите за приемане на акт от процесната категория, са задължителни в обема и вида, изрично лимитирани с чл.28 ЗНА, в редакцията му към ДВ,бр.46/2007г.,като същите следва да отговарят на изискванията за съблюдаване на принципите на обоснованост,стабилност, откритост и съгласуваност на административните актове, вкл. нормативните, по аргумент от чл.26 ал.1 ЗНА.

Главното възражение в протеста е свързано с довод за несъответствие на оспорената наредба с нормативното изискване от специалния ЗИХУ (отменен, но приложим към релевантния период),чиито чл.8 т.4 повелява еднозначно, че Агенцията за хората с увреждания участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с хората с увреждания,каквото в случая не е представено,нито има следа да е поискано от АХУ, респ. да е изпращан проекта за процесната наредба за съгласуване с агенцията. В този ракурс разгледан повдигнатия спор налага преценка за съответствието на протестираната наредба със сега действащия материален закон, по аргумент от чл.192а (Нов-ДВ,бр.77/18г.) АПК.Съгласно чл. 10 ал.3 т.9 от Закона за хората с увреждания (ЗХУ),Агенцията за хората с увреждания участва при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания и дава становища по тях. Следователно, независимо от нормативните промени,вкл. приетия изцяло нов ЗХУ (Обн.ДВ,бр.105/18г.,в сила от 01.01. 2019г.,посл.изм.ДВ,бр.8/25.01.2023г.), изискването на специалното законодателство, което несъмнено е от по-висок правен порядък, е запазено. Оспорената наредба е издадена по законовата делегация от чл.99а във връзка с чл.99 ал.1 и ал.3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), без да е съгласувана с АХУ, нито същата да е била поканена да участва в изготвянето и обсъждането на проекта.

Предметът на съдебния контрол е детерминиран от протеста и засяга законосъобразността на нормативния акт в неговата цялост. Оспорването не е осъществено съобразно правилото на чл.152 ал.1 АПК,но с разпореждане на съда е изискана административната преписка по приемане на наредбата от Общинския съвет Алфатар, копие от която е представено.На основание чл.188,във вр. с чл.181 ал.1-ал.2 АПК на протестиращия орган е указано и в определения 7-дневен срок,същият е представил документ,удостоверяващ внесена такса в размер на 30 лева по сметка на Народното събра- ние на РБ,за обнародване в „Държавен вестник” на съобщението по чл.181 ал.1 АПК.

Доколкото предмет на настоящия съдебен контрол е подзаконов нормативен административен акт на орган на местното самоуправление в Община гр.Алфатар, а оспорващият прокурор е с нормативни правомощия да упражнява общ надзор за законност по отношение на всички категории актове,включително по чл.186 ал.2 АПК, на основание чл.170 ал.1 АПК,следва да бъдат дадени указания на ответника по протеста, че носи доказателствената тежест за установяване наличието на условията за приемане на оспорената Наредба, както и че са спазени изискванията на чл.77 и чл.80 АПК, във връзка със Закона за нормативните актове.

 

Съдът на основание чл.182 ал.1 АПК,     конституира  страните по делото:

Подател на протест: Прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра, с административен адрес: гр.Силистра, ул.”Илия Блъсков” №7;

Ответник: Общински съвет град Алфатар с административен адрес: ***, чрез неговия председател Е. Т..;

 

По аргумент от чл.192 АПК в съдебното производство следва да участва прокурор от Окръжна прокуратура гр.Силистра,но по силата на това,че основна оспорваща страна е именно такъв орган на съдебната власт,не се налага допълнително конституиране на прокурор от ОП-Силистра за участие в производството.

 

ДА СЕ ОБНАРОДВА в „Държавен вестник” ОБЯВЛЕНИЕ, че Наредба за издаване на карти за паркиране на превозни средства, управлявани от или превозващи лица с трайни увреждания на територията на Община Алфатар, приета с Решение №480 по Протокол №57/30.04.2015г. от заседание на Общинския съвет гр.Алфатар,е оспорена от Прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра изцяло, като по протеста е образувано административно дело №154 по описа на Административен съд гр.Силистра за 2023 година.

 

Копие от ОБЯВЛЕНИЕТО да се постави и на определеното за това място в АС гр.Силистра и да се публикува в Интернет страницата на ВАС.

 

След изчерпване на горната процедура, съдът ВНАСЯ протеста за разглеждане в открито съдебно заседание на 08.11.2023г. от 10.30 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл.137 АПК,като ответният орган на местното самоуправление в Община гр.Алфатар има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщава-нето (чл.163 ал.2, във връзка с чл.196 АПК).

                                                                  СЪДИЯ: