Решение по дело №1451/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 996
Дата: 26 октомври 2023 г. (в сила от 26 октомври 2023 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20237040701451
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

996

Бургас, 26.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVI-ти тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

Членове:

МАРИНА НИКОЛОВА
ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

При секретар ДЕСИСЛАВА ФОТЕВА и с участието на прокурора МИРОСЛАВ ИЛИЕВ ИЛИЕВ като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА кнахд № 20237040601451 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба подадена от „Транс Експрес Ойл“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.“Индустриална“ № 21, представлявано от управителя Минчо Иванов Вътев против решение № 434/11.05.2023 г. постановено по н.а.х.д. № 1105/2023 г. по описа на Районен съд Бургас. Счита решението за неправилно, постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. Оспорва съставомерността на деянието и възразява, че деянието по чл.179, ал.3б от ЗДвП не следва да се санкционира с електронен фиш, като процедирането на наказващият орган по този начин представлява съществено процесуално нарушение. Твърди, че материалния закон е приложен неправилно, налице е неяснота досежно изпълнителното деяние, за което е ангажирана отговорността му и оспорва съставомерността на същото. Иска се отмяна на съдебното решение и на потвърдения електронен фиш, както и да се присъдят направените по делото разноски.

Ответникът – Директор на Национално ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура“, редовно уведомен, изразява становище за неоснователност на касационната жалба и прави искане да бъде оставена без уважение и да му се присъди юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

С обжалваното решение Районен съд Бургас е потвърдил електронен фиш за налагане на имуществена санкция № **********, издаден от АПИ, с който за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал.2, т.3 вр. чл.179, ал.3б от ЗДвП на „Транс Експрес Ойл“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева. За да постанови решението си съдът е приел, че правилно е ангажирана отговорността на дружеството в качеството му на собственик на ППС, установено да се движи по пътен участък включен в обхвата на платената пътна мрежа без платена пътна такса, което е констатирано при преминавана на превозното средство пред контролно устройство, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси. Съдът е преценил, че деянието е съставомерно, наложеното наказание е правилно определено по вид и размер, и предвид това, че не са налице предпоставки за квалифициране на нарушението по чл. 28 от ЗАНН е потвърдил издадения ЕФ.

Съгласно чл. 63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл. 218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Възраженията на касатора са основателни.

В случая е установено, че собствено на касатора ППС - специален автомобил марка с рег. № А0252КР, на 05.02.2021 г. се е движило по път А-1, км. 357+949, с посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, без заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, при липса на валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.

Съгласно чл.102, ал.2 от ЗДвП, собственикът е длъжен да не допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП според категорията на пътното превозно средство.

В нормата на чл.179, ал.3б от ЗДвП е предвидена санкция за собственик на пътно превозно средство от категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Тази разпоредба се допълва от текста на чл. 187а, според който при установяване на нарушения по чл.179, ал. 3-3б от ЗДвП в отсъствие на нарушителя - каквото е процесното, се счита, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му. В ал.2 е посочено, че когато собственик на ППС е юридическо лице, за допуснатото движение на ППС без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП, на него се налага имуществена санкция по т.3 от същата алинея в размер на 2 500 лева, каквато санкция е наложена и в случая.

Съгласно чл.39, ал.4 от ЗАНН, за случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш.

Видно от цитираната норма, за да бъде издаден електронен фиш за процесното нарушение на нормата на чл.179, ал.3б от ЗДвП, това трябва да е предвидено в закон.

В нормата на чл.189ж, ал.1, изр.първо от ЗДвП е предвидено, че при нарушение по чл.179, ал.3, установено и заснето от електронната система по чл.167а, ал.3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. В тази норма не е предвидена възможност за издаване на електронен фиш за процесното нарушение, като липсва и друга законова норма, която изрично да предвижда тази възможност, поради което в случая е следвало да бъде съставен АУАН, а в последствие да бъде издадено НП, а не да се съставя електронен фиш.

До извод различен от изложения не би могло да се достигне и въз основа на нормата на чл.189ж, ал.7 от ЗДвП, съгласно която по отношение на електронния фиш за нарушение по чл.179, ал.3-3б се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.10, тъй като това би означавало по тълкувателен път да се изведе възможност за съставяне на електронен фиш, което е недопустимо при ангажиране на административно наказателната отговорност на едно лице.

Така изложеното се отнася и до нормата на чл.167а, ал.4 от ЗДвП, в която също не е изрично предвидена възможността да се издаде електронен фиш за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, а се урежда изграждането и поддържането от АПИ на информационна система, в която се издават и съхраняват докладите по ал.3 и електронните фишове за нарушения по чл.179, ал.3-3в, като в информационната система могат да се съхраняват и съставени, но невръчени покани за съставяне на актове за установяване на административни нарушения, актове за установяване на административни нарушения и наказателни постановления за нарушения по чл.179, ал.3-3в, ако същите отговарят на изискванията за електронен документ и са подписани с квалифициран електронен подпис.

На следващо място, тази възможност не се извежда и от нормата на чл.187а, ал.4 от ЗДвП, съгласно която вписаният собственик, съответно ползвател, се освобождава от административнонаказателна отговорност по ал.1 и 2 във връзка с административни нарушения по чл.179, ал.3-3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от свидетелството му за управление на моторно превозно средство. Тази норма, освен че не предвижда изрично издаването на електронен фиш за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, но тя разглеждат възможността за освобождаване от административнонаказателна отговорност за нарушения по чл.179, ал.3-3б, за които са издадени електронни фишове или са съставени АУАН, без да се конкретизира електронния фиш и АУАН за кое от нарушенията се отнасят. Ето защо, тази норма би могла да е приложима както в случаите на издаване на електронен фиш за нарушение по чл.179, ал.3 от ЗДвП, така и при съставен АУАН за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП.

Така изложеното се отнася и до нормите на чл.167а, ал.2, т.8 от ЗДвП и чл.167а, ал.4 от ЗДвП. В първата норма е предвидено, че при изпълнение на функциите си по този закон определените от председателя на управителния съвет на АПИ длъжностни лица съставят и връчват АУАН и връчват електронни фишове за нарушения по чл.179, ал.3-3в. Съответно във втората норма е предвидено, че АПИ създава и поддържа информационна система, в която се издават и съхраняват докладите по ал.3 и електронните фишове за нарушения по чл.179, ал.3-3в, като в информационната система могат да се съхраняват и съставени, но невръчени покани за съставяне на актове за установяване на административни нарушения, актове за установяване на административни нарушения и наказателни постановления за нарушения по чл.179, ал.3-3в, ако същите отговарят на изискванията за електронен документ и са подписани с квалифициран електронен подпис. В тези две норми отново не е изрично предвидено издаването на електронен фиш за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП и не се конкретизира електронния фиш и АУАН за кое от нарушенията се отнасят.

Видно от изложеното, в случая липсва изрична законова разпоредба предвиждаща възможността да бъде съставен електронен фиш за нарушение по чл.179, ал. 3б от ЗДвП. Дали това се дължи на пропуск на законодателя или такава е била неговата воля, с оглед цитираните вече разпоредби, не може да бъде безспорно установено, като е недопустимо по тълкувателен път и чрез разширително тълкуване на нормата на чл.189ж, ал.1 от ЗДвП, да се приеме че тя се отнася и до нарушенията по чл.179, ал.3б от ЗДвП.

Като е стигнал до изводи различни от изложените първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да бъде постановено друго, с което да се отмени издаденото наказателно постановление.

При този изход на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, във връзка с чл.228 от АПК, във връзка с чл. 63д от ЗАНН, в полза на касатора следва да се присъдят направените разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 780,00 лева с ДДС (650,00 лева без ДДС), съгласно представения списък на разноските. Този размер е близък до минималния предвиден в нормата на чл.7, ал.2, т.2, във връзка с чл.18, ал.2 от Наредба № 1/09.07.2004 г. и направеното възражение за неговата прекомерност е неоснователно.

Мотивиран от горното, Административен съд гр. Бургас, ХVІ-ти състав

РЕШИ:

ОТМЕНЯ решение № 434/11.05.2023 г. постановено по н.а.х.д. № 1105/2023 г. по описа на Районен съд Бургас и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на имуществена санкция № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с който за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.187а, ал.2, т.3, вр. чл.179, ал.3б от ЗДвП на „Транс Експрес Ойл“ ЕООД с ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева.

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ София да заплати в полза „Транс Експрес Ойл“ ЕООД с ЕИК *********,със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.„Индустриална“ № 21, съдебни разноски в размер на 780,00 лева (седемстотин и осемдесет лева).

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Председател:

Членове: