Решение по дело №6270/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 29
Дата: 9 януари 2020 г. (в сила от 28 януари 2020 г.)
Съдия: Николай Диянов Голчев
Дело: 20195330206270
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№29

гр. Пловдив, 09.01.2020 г.

     В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

       

  ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на осемнадесети ноември, две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОЛЧЕВ

        

при участието на секретаря Анелия Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 6270/2019 г. по описа на РС- Пловдив, IV- ти наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия „К“, № 2365834, издаден от ОД на МВР- гр. Пловдив, с който на В.Л.Т., ЕГН **********, в качеството й на собственик на МПС с рег. № *****, на основание чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП е наложена глоба в размер на 100.00 лева, за това, че на 17.10.2018г. в 11:38ч., в гр. Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ № 1, в посока „Кукленско шосе“, е било установено, че управлява МПС със скорост от 71 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч - нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

         По съображения, изложени в първоначално подадената жалба и допълнението към нея, жалбоподателката навежда подробни доводи в насока незаконосъобразност на атакувания ел. фиш.  Изтъква се, че не е установено по категоричен начин, че приложеният към електронния фиш фотоклип е изготвен именно при използването на АТСС “ARH CAM S1” №11743са. Сочи се, че в изпратената от административния орган преписка не са налице данни, АТСС да е преминало периодична метрологична проверка, предвид което се оспорва техническата му пригодност. Акцентира се и върху факта, че Протоколът, съставен на основание чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з- 532 от 12.05.2015г., не е придружен от снимков материал, удостоверяващ разположението на АТСС. Предвид изложеното, моли се атакуваният ел. фиш да бъде отменен в своята цялост.

         В съдебно заседание, жалбоподателката, редовно призована, изпраща процесуален представител в лицето на адв. Л.. Поддържа се подадената жалба. Излагат се допълнителни доводи в насока незаконосъобразност на процесния ел. фиш. Сочи се, че при извършване на видеоконтрола за скорост не са спазени изискванията на чл. 10 от Наредба № 8121з- 532/ 12.05.2015г., тъй като впоследствие представената от въззиваемата страна снимка от разположението на уреда, изобщо не съдържа белези от които да се изяснява, че е направена именно на датата, на която е заснето и процесното нарушение.

         В съдебно заседание, въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител.

         Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок ( екземпляр от атакувания ел. фиш е получен на 29.09.2019г., а жалбата е входирана на 01.10.2019г.), произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу подлежащ на самостоятелно обжалване пред съд акт, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество. 

         Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображения:

         Обжалваният електронен фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, доколкото в същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението /ОД на МВР- гр. Пловдив/, мястото / гр. Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ № 1, посока „Кукленско шосе“ /, датата /17.10.2018г./, точният час на извършване на нарушението /11:38ч./, регистрационният номер на МПС /*****/, описание на нарушението /управление на лек автомобил със скорост от 71 км/ч, при ограничение от 50 км/ч./, превишението на скоростта / 21км/ ч. /, нарушената разпоредба /чл.21 ал.1 от ЗДвП/, размерът на глобата / 100 лв./, срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане /14 - дневен срок в БНБ по указаната сметка на името на отбелязания фонд/. Допълнително, доколкото МПС с рег. № ***** е собственост на В.Л.Т. / видно от приложената на л. 15 от съд. пр. справка/, то правилно е ангажирана именно нейната административнонаказателна отговорност за превишението на скоростта.

         Допълнително, техническо средство „ARH CAM S1” е одобрен тип средство за измерване и е преминало първична метрологична проверка. Следва да се посочи, че от представените по делото материали, по един категоричен и несъмнен начин се изяснява, че измерването на скоростта на придвижване на водачите на процесната дата е извършено именно посредством АТСС „ARH CAM S1”, с фабричен № 11743са. Това обстоятелство е ясно посочено, както в самия електронен фиш, така и в протокола, изготвен на основание чл. 10, ал. 1 от Наредбата.

         Въпреки това обаче, атакуваният ел. фиш следва да бъде отменен по следните съображения:

          На първо място, изискванията, разписани в Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата ( наричана за краткост Наредбата), действаща към датата на установяване на нарушението не са изпълнени в своята цялост. Така, от приетото по делото като писмено доказателство- Удостоверение за одобрен тип средство за измерване се изяснява, че АТСС “ARН CAM S1” представлява преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства. Предвид това и съобразно изричната разпоредба на чл. 10, ал. 1 от Наредбата, то за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението към Наредбата. Посоченият протокол представлява официален свидетелстващ документ, който се съставя по смисъла на чл. 10 от Наредба № 8121з- 532 и съдържа строго определени реквизити. Тяхното точно и пълно попълване е гаранция за законосъобразност и прозрачност на процедурата по измерване скоростта на придвижване на водачите на МПС. В конкретния случая, част от графите на протокола са останали непопълнени от контролните органи- липсва номер на първо и последно статично изображение, не е отбелязано дали АТСС е настроено съобразно изискванията на производителя и до коя дата е годно за експлоатация. Допълнително, в протокола е посочено, че същият е приет, но изобщо не е отразено на коя дата е сторено това. От така изброените липси, особено съществено е неотразяването на поредните номера на първото и последното статично изображение, получени при ползването на АТСС на процесната дата. Именно чрез попълването на този реквизит се установява така необходимата връзка между приложения към електронния фиш фотоклип и АТСС, за което се твърди, че на процесната дата е заснело нарушението. Както бе посочено и по- горе, цитираният протокол представлява официален свидетелстващ документ и предвид това, недопустимо е органите извършващи контрол, сами да преценяват кои графи от протокола ще запълнят и кои ще пропуснат да попълнят. Подобни пропуски опорочават процедурата по контрол върху скоростта на придвижване на водачите на МПС, а оттам рефлектират и върху законосъобразността на издадения електронен фиш. Наличието на протокол по смисъла на чл. 10 от Наредбата не е самоцел- реквизитите му, така както се предписани в Наредбата гарантират яснота и прозрачност на осъществената дейност по контрол на скоростта. Посредством протокола се установява, че именно на деня, часа и мястото, съответните служители към ОД на МВР, с-р „Пътна полиция“ са извършвали контрол за скорост и то точно с техническото средство, от което произтича фотоклипът към издадения ел. фиш.

         Всъщност, вторият констатиран от съда порок е свързан именно с мястото, на което е било позиционирано АТСС. В самия електронен фиш и в приложения към него фотоклип е посочено, че нарушението е извършено в гр. Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ № 1. Същевременно обаче, от приетия по делото Протокол, изготвен на основание чл. 10 от Наредбата, е посочено, че на дата 17.10.2018г., АТСС “ ARH CAM S1”, фабр. № 11743са е било позиционирано на бул. „Санкт Петербург“ № 2. Това разминаване е особено съществено, предвид факта, че се създава неяснота не само досежно основен белег от обективна страна на нарушението ( къде е извършено същото), но и остава неизяснено къде изобщо е било позиционирано АТСС, което следва да отмерва скоростта на придвижване на преминаващите МПС.

         Така констатираните пороци са твърде съществени, като тяхното наличие опорочава така издадения електронен фиш и води до необходимост от пълната му отмяна.

          

         Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

   Р  Е  Ш  И  :

 ОТМЕНЯ Електронен фиш серия „К“, № 2365834, издаден от ОД на МВР- гр. Пловдив, с който на В.Л.Т., ЕГН **********, в качеството й на собственик на МПС с рег. № *****, на основание чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП е наложена глоба в размер на 100.00 лева, за това, че на 17.10.2018г. в 11:38ч. в гр. Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ № 1, в посока „Кукленско шосе“, е било установено, че управлява МПС със скорост от 71 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч - нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- Пловдив, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му, по реда на гл. XII от АПК и на касационните основания, разписани в НПК.                                      

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п.

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА.

Т.К.