Решение по дело №2951/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2356
Дата: 5 декември 2019 г.
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20197050702951
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

Гр. Варна,                     2019 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, ІХ касационен състав, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и осми ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА СТАНЕВА

                ЧЛЕНОВЕ: КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

                               МАРИЯ ДАСКАЛОВА

 при участието на прокурора Александър Атанасов и секретаря Мая Вълева, като разгледа докладваното от съдия Данаилова к.н.а.х.д. № 2951/2019 г.  по описа на Административен съд – Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници“ срещу Решение № 1800/08.10.2019 г., постановено по н.а.х.д. № 2771/2019 г. на Районен съд – Варна, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 373/2018/2019 г. от 15.05.2019 г., издадено от Заместник директора на Териториална Дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници", на основание Заповед № ЗАМ-42/32-8714/07.01.2019 г. на Директора на Агенция „Митници“, с което на „Милки Груп Био" ЕАД за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците /ЗМ/, вр. чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл. 128, § 1 и § 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ, чл.83 от ЗАНН вр. чл.175, ал.1 и ал.3, чл. 178, ал.1 от ДОПК е наложена „имуществена санкция“ в размер на 742,17 лева, представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания.

В касационната жалба се поддържа, че РС - Варна неправилно е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са събрани категорични доказателства, че дружеството е избегнало отчасти заплащането на дължими държавни вземания. Твърди се, че митническите органи са извършили задълбочен анализ на митническата стойност на внесените в ЕС стоки с код по КН 15119099 с произход Малайзия по месеци за изследваните периоди в отделните държави-членки, като е установено, че митническата стойност на процесната стока в Република България е най-ниска. Неправилно съдът е приел, че след като проверката на ОЛАФ не е приключила и не е изготвен окончателен доклад, то писмото на ОЛАФ № ОСМ(2018)18661/03.09.2018 г. няма характеристиките на официален документ, който да има обвързваща доказателствена сила. Излагат се твърдения, че предоставената от ОЛАФ информация е в съответствие с разпоредбата на чл. 12, § 4 от Регламент № 883/2013 и потвърждава съмненията на митническите органи относно занижена митническа стойност по конкретната митническа декларация, тъй като писмото на ОЛАФ е официална служебна кореспонденция и същото е официален документ. Касаторът поддържа, че износната декларация, макар и частен документ, дава пълна характеристика на стоките по отношение на вид, количество и цена и нейната стойност представлява договорната стойност на стоките, продадени за износ, с местоназначение в митническата територия на Съюза, а липсата на самата фактура на по-висока стойност към износната декларация не е пречка за определяне на по-висока митническа стойност по реда на чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл.128 §1 и §2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията. Посочено е също, че в износната митническа декларация е декларирана фактурна стойност на доставка между FELDA IFFCO SDN BHD към „Милки Груп Био” ЕАД, в кл. 22 „получена сума” е посочена стойност, която представлява цена FOB пристанището на натоварване, като същата превишава с 30 % стойността, декларирана в българската вносна митническа декларация, посочено и в писмото от ОЛАФ. Всички реквизити от документите по процесната доставка, посочени в митническата декларация за допускане за свободно обръщение и в малайзийската декларация са идентични, с изключение на номера на фактурата и обявената стойност на стоката, декларирани в българската вносна митническа декларация. Твърди се, че според представените обяснения от износителя упоменатият във фактурата вътрешен номер на договора от SAP системата е само за вътрешна справка на износителя, което не кореспондира на събраните от АНО доказателства. Излагат се доводи, че въззивния съд не е коментирал в мотивите си изложените констатации на ОЛАФ за систематично занижаване на стойността с 30 % при декларирането на внос в Република България и за уговорен максимален размер отстъпка – до 30 % за всяка доставка в представеното в съдебно производство рамково споразумение. Съгласно споразумението за дистрибуция конкретна търговска отстъпка е следвало да бъде уговорена като конкретен размер във всеки търговски договор, за всяка конкретна доставка, а видно от представения търговски договор такава отстъпка не е уговорена към момента на приемане на митническата декларация. С тези доводи се твърди, че нарушението е безспорно установено и ВРС е постановил неправилно решение. Моли се същото да бъде отменено и да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление. В с.з. процесуален представител на касатора не се явява. Депозирано е писмено становище с.д. № 17374/25.11.2019 г. от гл. юрисконсулт М. Р., с което касационната жалба се поддържа на изложените в нея основания.

Ответникът по касационната жалба – „Милки Груп Био“ ЕАД, чрез процесуалния си представител – адв. Ж. оспорва касационната жалба по подробни съображения, изложени в писмен отговор. Намира за правилни изводите на ВРС относно доказателствената стойност на писмото на ОЛАФ и на износната митническа декларация, като се позовава и на писмо № ОС/2018/0052 LC/2018/0247/28.02.2019 г. на Генералния директор на ОЛАФ до „Милки Груп Био“ ЕАД, с което дружеството е уведомено, че проверката не е приключила и не е издаден окончателен доклад, както и на Решение на СЕС от 15 септември 2011 г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т. 35. По отношение установеното разминаване в стойностите с около 30% сочи, че същото се дължи на договорената търговска отстъпка, която не е отразена в износната декларация. Искането е обжалваното решение да бъде оставено в сила.

Представителят на Варненска окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата. Счита, че постановеното от ВРС решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

Административен съд - Варна намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, която има правен интерес от обжалване на въззивното решение. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Производството пред ВРС е образувано по жалба на „Милки Груп Био“ ЕАД против Наказателно постановление № 373/2018/2019 г. от 15.05.2019 г., издадено от Заместник-директора на ТД „Северна морска“ в Агенция „Митници“, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 742,17 лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ. За да се произнесе по спора ВРС е установил от фактическа страна, че на  24.01.2018 г. на пристанище Варна Запад с м/к Cristina A пристигат три контейнера с № MRSU0168705, TCLU1444970 и TCLU1991197 натоварени с общо 3399 колета, бруто тегло 70 223,340 кг., „палмова мазнина" на заповед на Мерск. Стоката в контейнерите е представена пред митническите органи с Декларация за временно складиране № 2002/93/24.01.2018, ст. 241, 242 и 243.

На 30.01.2018 г. за стоката, вложена в контейнерите,  е подадена митническа декларация за поставяне под режим „митническо складиране", регистрирана в митническата информационна система под № MRN 18BG002002J0001153/30.01.2018 г.  В митнически склад тип С, идентификационен номер BG 00200000076 със складодържател "Милки Груп Био" ЕАД, са поставени на митническо складиране: 3399 колета по 20 кг. нето тегло RBD палмова мазнина IFFCO HQPO 36/39, 3x20= MRSU0168705, TCLU1444970 и TCLU1991197. С митническата декларация стоката палмова мазнина IFFCO HQPO36/39, вложена в гореописаните контейнери е декларирана с обща декларирана фактурна стойност 36 879,15 USD, митническа стойност 65 045,25 лв., бруто тегло 70 223,340 кг, нето тегло 67 980 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия. Към декларацията за митническо складиране № MRN 18BG002002J0001153/30.01.2018 г., отнасяща се за процесните три броя контейнери са приложени: 1/ коносамент №MAEU*********/2017-12-22 за три броя контейнери, натоварени с 67,98  метрични тона RBD палмова мазнина, опаковани в 3399 колета, изпратени от пристанище Port Klang, Малайзия; 2/ фактура за данъчни цели (Tax Invoice) № 37637729; 3/ опаковъчен лист № PL/SI 8910-3 от 22/12/2017 г. върху фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD, със страна за нотификация "Милки Груп Био" ЕАД; 4/ сертификат за анализ и 5/ здравен сертификат.

На 12.02.2018г. стоката, поставена под режим „Митническо складиране" с митническа декларация № MRN 18BG002002J0001153/30.01.2018 г. и намираща се в митнически склад № BG00200000076 със складодържател "Милки Груп Био" ЕАД, ЕИК ********* частично била освободена под митнически режим „Допускане за свободно обращение на стоки, които били предмет на освободена доставка по ДДС за друга държава-членка", с митническа декларация, регистрирана в митническата информационна   система        под     MRN 18BG002005H0002227/12.02.2018г. с получател "Милки Груп Био" ЕАД, ЕИК ********* и пряк представител на получателя Живка Великова Вичева, в качеството й на собственик и управител на "Джи Ес Консулт" ЕООД, ЕИК *********, гр. Варна, ***. С декларацията за допускане до свободно обръщение от митническо складиране били освободени за внос 1120 колета по 20 кг нето тегло, RBD палмова мазнина IFFCO НОРО 36/39, с обща фактурна стойност в кл. 22 USD 12152, митническа стойност 20 609.32 лв., бруто тегло 23 139.200кг, нето тегло 22 400кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия. Към    митническа декларация     MRN   № 18BG002005H0002227/ 12.02.2018r. били приложени следните документи: 1/     Коносамент № MAEU963122473/ 2017-12-22 за три броя контейнера, натоварени с 67.98 метрични тона RBD палмова мазнина IFFCO HQPO 36/39, опаковани в 3399 колета, изпратени от пристанище Port Klang, Малайзия;   2/   Фактура за данъчни цели (Tax Invoice) № 37637729 с дата 22.12.2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD към "Милки Груп Био" ЕАД, ЕИК *********, България, за Зх20ТТ контейнера, съдържащи 67.98 метрични тона RBD палмова мазнина IFFCO HQPO 36/39, опаковани в 3399 колета; 3/ Опаковъчен лист № PL/SI 8910-3 от 22.12.2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD, със страна за нотификация "Милки Груп Био" ЕАД, ЕИК *********, гр. София, район Изгрев, ***П.П., за 3x20"FT контейнера, съдържащи 67.98 метрични тона RBD палмова мазнина IFFCO FIQPO 36/39, опаковани в 3399 колета; 4/ Сертификат за анализ за стокова партида № 8910-3 от дата 22.12.2017г. по фактура № 37637729 и коносамент № MAEU963122473; 5/    Здравен сертификат № FSQD 0469917 от дата 22.12.2018г., за стока RBD палмова мазнина IFFCO HQPO 36/39 с лот № 8910-3, заверен от Министерство на здравеопазването на Малайзия; 6.  Сертификат за произход № KL2017/057134/, дата - не се чете, за Зх20ТТ контейнера, съдържащи 67.98 метрични тона RBD палмова мазнина IFFCO HQPO 36/39 с износител FELDA IFFCO SDN BHD, заверен от МСС1/ Малайзийска международна търговска камара; 7/ Фитосанитарен сертификат №         0059925/MY0091840B12017 от 18.12.2017г.; 8/ Фактура за транспортни разходи № **********/19.01.2018г.; 9. Декларация за данните, свързани с митническата стойност D.V.1.

В резултат на извършен документален контрол на митническа декларация с MRN № 18BG002005H0002227/12.02.2018г. и приложените към нея документи били предприети действия по вземане на проби за изследване в Централната митническа лаборатория /ЦМЛ/, с цел определяне тарифното класиране на стоката и било подадено служебно искане до отдел „Тарифна политика" при Митница Варна за становище, относно митническата стойност на стоката.

Със служебна бележка от отдел „Тарифна политика" е изразено становище, относно митническата стойност на RBD палмова мазнина IFFCO FIQPO 36/39, 1120 колета по 20кг нето тегло, 22 400кг нето, с произход Малайзия, ТАРИК код ********** по митническа декларация за режим „Допускане за свободно обращение на стоки, които са предмет на освободена доставка по ДДС за друга държава-членка" с MRN № 18BG002005H0002227/12.02.2018 г.

Декларираната митническа стойност за 1 кг е 0.92 лв.

Вносител е "Милки Груп Био" ЕАД, ЕИК *********.

Предшестващият митнически режим бил „Митническо складиране", по митническа декларация № MRN 18BG002002J00001153/30.01.2018г.

В приложената към митническата декларация търговска фактура № 37637729/22.12.2017г. за RBD палмова мазнина IFFCO HQPO 36/39 било посочено, че стоката се заплаща в брой срещу представяне на документи, като същевременно били вписани и данни за банката и банковата сметка на изпращача. Липсвала информация за сроковете на заплащане на стоката, на цялата или част от цената на стоките, преди или при натоварване на стоките в отправното пристанище, каквато е обичайната търговска практика. Липсвал и договор за покупко-продажба на стоката. Към митническата декларация била приложена информация, заверена с печата на "Милки Груп Био" ЕАД, ЕИК *********, че стоката по коносамент   MAEU963122473/2017-12-22 е застрахована и застрахователната премия е в размер на 73.07 лв. Липсвала информация за какво се отнася посочената застрахователна премия и какъв вид застраховка е сключена. Застрахователната полица не била приложена.

В допълнение, след направена справка в „Система за предоставяне на информация за управленски цели от митнически и акцизни документи - МИСЗА" се установило, че декларираната от дружеството "Милки Груп Био" ЕАД, ЕИК ********* митническа стойност е по-ниска от декларираната и приета митническа стойност на сходни стоки с произход Малайзия, внасяни в същия период от други дружества.

За нуждите на допълнителна проверка на митническата декларация и на основание чл.140 от Регламент за изпълнение /ЕС/2015/2447 от въззивното дружество били изискани и допълнителни документи.

С писмо per. индекс № 32-48019/15.02.2018г., въззивното дружество предоставило следните допълнително документи: Договор за продажба № BUL/SV/171120/254/01 от 20.11.2017г. на английски език и на български език; Проформа фактура № (не се чете) от 20.11.2017г.; Потвърждение за плащане по апликация № 1209 по абонаментна застрахователна полица за периода декември 2017г., от „Групама Застраховане и животозастраховане" ЕАД; Анализен сертификат, Сертификат за произход, Здравен сертификат, Фитосанитарен сертификат; Декларация за разкриване на банкова тайна съгласно чл. 62 от ЗКИ; Превод на търговска фактура № 37637729/22.12.2017г..

След преглед на документите митническите органи приели за установено следното:

Относно договор за продажба № BUL/SV/171120/254/01 от 20.11.2017г.:

Страни по Договор за продажба № BUL/SV/171120/254/01 от 20.11.2017г. са Фелда Ифко ЯДН БДХ, Порт Кланг, Малайзия и "Милки Груп Био" ЕАД, гр. София и се отнася за палмово масло, марка IFFCO TRISTAR, опаковано по 20кг в кашон (т. 1 от договора).

Договорена била доставка на 1699.50 тона (плюс/минус 2%), като количеството било окончателно (т. 2 от договора).

Договорена цена - 542.50 USD (т. 3 от договора).

Периодът на договора бил от декември 2017г. до януари 2018г. (т. 4 от договора).

Условието на доставка съгласно HFIKOTEPMC 2010 било FOB Порт Кланг, с крайна дестинация България. Продавачът се задължавал да информира купувача по факс/мейл за натоварване на стоката в рамките на 2 работни дни преди планираната дата на товарене. Всеки коносамент следва да посочва номер на договор, продукт, количество, брой опаковки, бруто и нето текло. Корекции по коносамента не са разрешени. След натоварване на продуктите, но не по-късно от 24 часа от отплаване продавачът трябва да информира купувача по мейл/факс за следните данни: номер на договор, име на продукт, номер на коносамент, дата на товарене, обща стойност на стоките, бруто и нето тегло (т. 5 от договора).

Всички поръчки по това споразумение били в рамките на кредитен лимит, даден на клиента в размер на 1 700 000 USD и кредитен период от 60 дни от датата на коносамента. Всички плащания били правени от купувача за продавача съгласно този договор, без никакви такси и без налагане по време на плащането на никакви удръжки, насрещен иск или намаляване от каквото и да естество. Всички банкови такси, наложени от банката на купувача следва да са за сметка на продавача (т. 6 от  договора).

Посоченото общо количество стока по договора, отнесено към договорения размер на кредитния лимит не потвърждавало цената от 542.50 USD/TOH.

Липсвала справка за изпратените количества по този договор, с цел установяване дали кредитния лимит бил достигнат или превишен.

Липсвали уведомления от изпращача и позоваване на номера на договора в коносамента, съгласно т. 5 от договора.

В търговска фактура № 37637729/22.12.2017 г. бил вписан номер на договор № 24119028, различен от представения № BUL/SV/171120/254/01 от 20.11.2017г.

След направена справка в „Система за предоставяне на информация за управленски цели от митнически и акцизни документи - МИСЗА", била установена декларирана и приета митническа стойност на сходна стока с произход Малайзия, внасяна в същия период от друго дружество MRN 18BG002002H0010882 от 19.01.2018г. - Сокофат 37, нехидрогенирано палмово масло; RBD - рафинирано избелено дезодорирано; 5250 кашона по 20кг нето -105 ОООкг нето - митническа стойност 1.37 лв. за 1 кг.

На 29.05.2018г. с писмо per. Индекс 32-151550/29.05.2018г. от Агенция „Митници" била отправена молба до Директорат „Разследване П" към Европейската служба за борба с измамите OLAF /Брюксел/, за съдействие на основание регламент (ЕО) № 515/97 на Съвета, относно взаимопомощта между административните органи на държавите-членки и сътрудничеството между последните и Комисията по гарантиране на правилното прилагане на законодателството в областта на митническите и земеделски въпроси, относно внос на палмово масло от Малайзия, чрез деклариране на занижени стойности.

На 03.09.2018г. било изпратено писмо от директора на отдел В1 - Митнически и търговски измами към Директорат В при Европейска служба за борба с измамите, адресирано до госпожа Иванка Пачеджиева, главен експерт „Митници“, дирекция „Митническо разузнаване и разследване“, Агенция Митници, в което е посочено, че във връзка с работна среща, която се е провела в Куала Лампур на 30 юли 2018 г. малайзийските власти предоставили на Европейска служба за борба с измамите декларациите за износ за 23 пратки палмово масло, изпратени в България и съответстващи на вноса в България, който бил изпратен за проверка. В писмото е посочено, че стойността, декларирана за износ, показва, че вносителят системно занижава с 30 % стоката при деклариране на вноса в България. Акцентира се, че фактурата, посочена в декларацията за износ от Малайзия, е различна от фактурата, посочена в декларацията за внос в България. Направен е извод, че фактурата, представена в България, е невярна. Към писмото до Агенция Митници от Европейска служба за борба с измамите са приложени електронна поща от властите в Малайзия, списък на съответните пратки и съответстващите им декларации за износ.

Към писмото от Европейска служба за борба с измамите била приложена и износна митническа декларация на FELDA IFCO SDN В FID износна митническа декларация № В18212018574/20.12.2017г., с декларирана стойност при износа 52684.50 USD/FOB.

На 17.09.2018год., по ел. път, митница Варна била уведомена за писмото от Европейска служба за борба с измамите и съпътстващите го документи.

Митническите служители се запознали с постъпилите книжа, в това число и износната декларация, и предвид това приели, че декларираната пред митническите органи в Република България стойност на палмовото масло е занижена в сравнение с тази, която е платена при износа от Малайзия и на 24.11.2018г. Срещу въззивното дружество бил състав АУАН №312 за нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, въз основа на който по-късно било издадено процесното НП № 373/2018/2019 г./ 15.05.2019 г.,   с което на „Милки Груп Био" ЕАД за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, вр. чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл. 128, § 1 и § 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ, чл.83 от ЗАНН вр. чл.175, ал.1 и ал.3, чл. 178, ал.1 от ДОПК е наложена „имуществена санкция“ в размер на 742,17 лева, представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания.

За да отмени оспореното пред него НП, въззивният съд приема, че в хода на проведеното административнонаказателно производство не са събрани категорични доказателства, обосноваващи извод, че „Милки Груп Био“ ЕАД е избегнало да заплати отчасти дължими държавни вземания, посочвайки във вносната декларация занижени стойности на декларираната стока. Според ВРС, бланката на ОЛАФ, подписана от директор на отдел В1 – Митнически и търговски измами към ОЛАФ № ОСМ/2018/18661/03.09.2018 г., на която се позовава наказващият орган, представлява само кореспонденция и има уведомителен характер, тоест няма характеристиките на официален документ, който притежава необходимата обвързваща материална доказателствена сила, каквато би имал окончателен доклад  по смисъла на чл.11 от Регламент (ЕС, Евратом) № 883/2013 г. на ЕП и на Съвета относно разследванията, провеждани от ОЛАФ. Направен е извод, че представената в хода на административно-наказателното производство износна митническа декларация не е документ, който да удостоверява действителната договорена или платена цена, съгласно Регламент (ЕС) № 952/ 2013 на Европейския Парламент и на Съвета. В тази връзка съдът се позовава на нормата на чл. 5, т. 12 от МК, според която митническата декларация е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва където е уместно специфични мерки, които следва да бъдат приложени. Посочено е, че наказаното лице не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл. 5, т. 35 от МК, освен това приемането на износната декларация по чл. 172 от МК, поради естеството ѝ на едностранен акт не представлява „решение“ по смисъла на чл. 5, т. 39 от МК (Решение от 15 септември 2011 г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т. 35). Според ВРС износната декларация се съставя едностранно от износителя на стоките и вносителят не може да носи отговорност за верността на данните, отразени в нея, като вносителят може да отговаря единствено за верността на данните във вносната декларация, която кореспондира със стойността в договора, фактурата и извършените плащания на дружеството. Направен е извод, че в настоящия случай вносната декларация е придружена с всички търговски документи и плащания, аргументиращи декларираната митническа стойност, докато износната декларация не е придружена от такива документи.

Горните изводи въззивният съд е обосновал и с констатациите, отразени в Доклад BG005800/1/6/09.07.2018 г., издаден от Митница Столична при Агенция „Митници“, в  което е изразено становище, че през периода 20.04.2015 г. до 20.04.2018 г. включително санкционираното търговско дружество  е спазвало митническото законодателство тъй като при извършена проверка на банковите извлечения е установено, че през посочения период не са нареждани изходящи валутни преводи към външнотърговски контрагенти без основание, въз основа на което е направен извод, че в хода на проверката не са събрани доказателства, за извършени от „Милки Груп Био“ ЕАД митнически нарушения и не е установен различен размер на дължимите мита и други и други публични държавни вземания, събирани от митническите органи.

Настоящият състав намира, че въз основа на установената по делото фактическа обстановка, въззивният съд е направил правилни и законосъобразни изводи, които напълно се споделят от настоящата касационна инстанция.

Неоснователни са твърденията на касатора, че ВРС не е обсъдил обстоятелствата, на които се е позовал АНО, за да обоснове нарушението по чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ. Независимо от фактите, описани в АУМН и НП, изводът, че от страна на дружеството е извършена „митническа измама“ е обоснован единствено с данните от представената от ОLAF износна митническа декларация. Всички изложени в АУАН и НП съображения досежно констатираното занижаване на стойността при вноса с около 30%, за установените данни за стойността на идентични стоки с произход Малайзия, декларирана при внос на територията на ЕС от трети лица, както и данните от кореспонденцията с OLAF, са относими към процедурата по чл. 140, § 2 от Регламента за прилагане.

За да обосноват извод, че е извършена митническа измама, митническите органи са се позовали само на износната декларация, която по арг. от чл. 12, § 4 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 е годно доказателство, но както правилно е приел ВРС, не е достатъчно, за да обоснове извод, че митническата стойност на процесната стока по смисъла на чл. 70, § 1 и § 2 от МК, т.е. че действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, е именно тази, посочена в износната митническа декларация.

Износната митническа декларация не е документ, който според МК удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Съгласно чл.5, т.12) от МК митническата декларация е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва където е уместно специфични мерки, които следва да бъдат приложени. Наказаното дружество не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл.5, т.35) от МК, освен това приемането на износната декларация по чл.172 от МК - поради естеството ѝ на едностранен акт, не представлява „решение“ по смисъла на чл.5, т.39 от МК – Решение от 15 септември 2011г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т.35.

Законосъобразни са изводите на ВРС, че в подкрепа на декларираната при износа стойност не са събрани никакви доказателства, вкл. цитираната фактура, както и че износната митническа декларация не е документ, който според МК удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Митническата декларация, съгласно чл. 5, т. 12 от МК е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва, където е уместно, специфични мерки, които следва да бъдат приложени, а „Милки Груп Био“ ЕАД не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл. 5, т. 35 от МК. Предвид горното, стойността на стоката декларирана при износа не обвързва българските митнически власти с удостоверителна сила и подлежи на преценка, каквато в случая не е извършена. Наличието на фактура, представена от вносителя с различна стойност на стоката от стойността, която е декларирал износителят, не може да се обоснове извод, че заявеното от износителя документира действително договорената и подлежаща на плащане цена, а фактурата на вносителя е с неистинска стойност.

Фактурите са частни свидетелстващи документи и изцяло в тежест на митническата администрация е да докаже, че стойността на стоката, посочена от износителя, е действително договорената и подлежаща на плащане стойност по смисъла на чл. 29, § 1 от регламента. Доказателства за това не е установено да са събрани преди издаване на наказателното постановление. Не е налице и валидно установяване с окончателен доклад на ОЛАФ, че фактурата, представена при вноса, е неистинска.

Предвид горното правилни и законосъобразни са изводите на ВРС, че не е доказано по безспорен и категоричен начин, че именно фигуриращата в малайзийската износна декларация стойност е митническата стойност на внесената стока. Решението на ВРС е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Предвид горното и на основание чл. 222, ал. 1, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Варна, ІХ касационен състав,

 

Р     Е     Ш     И    :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1800/08.10.2019 г., постановено по н.а.х.д. № 2771/2019 г. на Районен съд - Варна, с което е отменено Наказателно постановление № 373/2018/2019 г. от 15.05.2019 г., издадено от Заместник директора на Териториална Дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници", на основание Заповед № ЗАМ-42/32-8714/07.01.2019 г. на Директора на Агенция „Митници“, с което на „Милки Груп Био" ЕАД за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, вр. чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл. 128, § 1 и § 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ, чл.83 от ЗАНН вр. чл.175, ал.1 и ал.3, чл. 178, ал.1 от ДОПК е наложена „имуществена санкция“ в размер на 742,17 лева, представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания.

  Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

Председател:         

 

 

Членове:         1.

 

 

                      2.