Решение по НАХД №133/2021 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260234
Дата: 7 декември 2021 г. (в сила от 10 март 2022 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20211520200133
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№............................

гр. Кюстендил, 07.12.2021г.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

         Кюстендилски районен съд, III – ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети ноември, две хиляди двадесет и първа година, в състав :

                                                                  Председател: Мая Миленкова

        

При Секретаря: Даниела Кирилова 

Като разгледа докладваното от съдия Миленкова  АНД  № 133,  по описа за 2021  година на КРС  и за да се произнесе, взе предвид следното:

„АС-Глобал Спед“ ЕООД, с ЕИК – *********, със седалище и адрес на управление гр.Кюстендил, ул. „Цар Симеон I“ №56, бл.26, вх.Б, ап.16, представлявано от управителя С.А., чрез пълномощника – адв. М.К., със съдебен адрес ***, е подало жалба против наказателно постановление №42-0002242/30.10.2020г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация“ - гр.София, с което на основание чл.104, ал.7, предл.последно от ЗАвтПр е наложена на дружеството имуществена санкция в размер на 2000,00 лева за нарушение на чл. 91в, т.2 от ЗАвтПр.

Иска се отмяна на наказателното постановление, като се сочат допуснати нарушения на процесуалните правила и недоказаност на нарушенията. Твърди се  неправилно прилагане на материалните норми.

Административнонаказващият орган не изпраща представител в съдебно заседание, но в придружително писмо с вх.№ 262416 от 02.02.2021г., ведно с което жалбата е депозирана в съда, изразява становище за неоснователност на същата и предлага НП да бъде потвърдено.

         Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:

На 20.10.2020 г. около 14,40 часа в сградата на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Кюстендил, при предоставяне на документи за тематична проверка по писмо-известие с № 12-00-00-1019(5) от 07.10.2020 година и при извършване на справка в информационната система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ се установява, че жалбоподателя, в качеството му на лице по чл. 2, ал.1 от Наредба № 11 от 31.10.2020 г., притежаващо лиценз на ЕО с № 4746 от 19.07.2012 година за международен автомобилен превоз на товари за чужда сметка срещу възнаграждение, не е предоставило за проверка информация, извлечена от дигитално устройство - тахограф, монтиран във влекач марка „Скания“, модел „Р450“ с рег.№ *****, за датата 01.09.2020 г., видно от осъществена крайпътна проверка в Кралство Норвегия на 01.09.2020 г. и СМR товарителница с дата 31.08.2020 г., че влекачът се е движил.

Тъй като в посочения срок в ОО „АА“ Кюстендил не са представени в цялост изисканите с известието документи, св. Б.Б.И. ***, съставил на жалбоподателя АУАН № 279319 от 20.10.2020г., с който е започнато административнонаказателно производство срещу превозвача за неизпълнение на задължението му. Актосъставителят дал правна квалификация на нарушението – чл. 91в, т.2 от Закона за автомобилните превози. АУАН е предявен и връчен по надлежния ред на  упълномощено от управителя лице.

Въз основа на съставения АУАН, административнонаказващият орган е приел, че актуваното лице е нарушило чл. 91в, т.2 от ЗАвтПр, поради което на основание чл. 104, ал. 7, предложение последно от същия закон е наложил на  „АС-Глобал Спед“ ЕООД, гр. Кюстендил имуществена санкция в размер на 2000,00 лева. В атакуваното НП е възпроизведена фактическа обстановка, идентична с тази по акта. Обоснован е извод за извършено нарушение, на което е дадена аналогична правна квалификация, дадена в акта. Наказателното постановление е връчено  на пълномощник – Р. К..

В хода на съдебното следствие свидетелите на наказващия орган поддържат изложеното в акта.

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът намира следното: 

В събрания доказателствен материал няма съществени противоречия, които следва да се обсъждат.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок срещу подлежащ на атакуване акт и от лице, което има право на такава.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията са следните:

АУАН е съставен от лице, притежаващо правомощия в тази посока по смисъла на ЗАвтПр. НП е издадено от компетентен орган, съобразно разпоредбата на чл.92, ал.2 от ЗАвтПр.

АУАН и НП притежават необходимите реквизити, сочени в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Спазени са изискванията за предявяване на АУАН и връчване на същия, както и връчване на НП. В тази връзка доводите, изложени в жалбата, за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила не се споделят.

Приетите за установени фактически обстоятелства в НП се потвърдиха по категоричен начин и в настоящото производство.

Жалбоподателят е превозвач по см. на чл. 2, ал.1 от Наредба №11/2002 г. на МТИТС, притежаващ лиценз на Общността № 4746/19.07.2012 г. за обществен международен превоз на товари. За мястото на извършване на нарушението правилно е посочена адм. сграда на Областния отдел „Автомобилна администрация“ гр. Кюстендил, тъй като в случая се касае за комплексна проверка по документи на жалбоподателя. Нарушението е ясно и коректно описано в АУАН и НП – а именно, че жалбоподателя не е представил на контролния орган за проверка информацията от дигиталния тахограф на един брой товарен автомобил, използван от транспортното предприятие.

За да е налице нарушение по чл. 91в, т. 2 от Закона за автомобилните превози  следва да се докаже, че първо: нарушителят е превозвач; второ: че нарушителят не е предоставил документи за проверка; трето: че това е следвало да го направи пред служители от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и четвърто: че е изтекъл предвидения в чл. 12, ал.5 от наредбата срок. От събраните по делото и кредитирани по-горе гласни и писмени доказателства съдът приема за безспорно доказано, че  жалбоподателят е превозвач по см. на чл. 2, ал.1 от Наредба №11/2002 г. на МТИТС, притежаващ Лиценз на Общността № 4746/19.07.2012 г.  за обществен международен превоз на  товари.

Съдът счита, че в случая е доказано, че спрямо „АС-Глобал Спед“ ЕООД е започнала проверка, тъй като с известие с рег. № 12-00-00-1019/5/ от 07.10.2020 г. от този превозвач са били изискани документи. Видно е по делото, че липсва информация от страна на превозвача да са били представени на служителите в ОО "АА" – Кюстендил към ИА "АА" документи, които са били нарочно изискани, за осъществяване на контролната функция на административния орган.

Съгласно  чл. 104, ал.7 от ЗАвтПр превозвачите, ръководителите на предприятия и лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да съхраняват най-малко една година след тях информацията, извлечена от паметта на дигиталните тахографи и от картите на водачите. Целта на съхранението на тези документи е контрол на компетентните органи от съответните страни, членки на ЕС, върху записите и данните от контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт. По делото не се установява поисканата информация да е предоставена, макар и да би следвало да е налична към момента на проверката.

От изложеното по-горе следва, че „АС-Глобал Спед“ЕООД,  като превозвач, като не е предоставил на служителите от ОО "АА" – Кюстендил поисканите документи, във връзка с започнала проверка, е реализирал от обективна страна съставът на нарушението по чл. 104, ал.7 от ЗАвтПр.

От субективна страна следва да се посочи, че превозвачът в случая е юридическо лице и неговата административна отговорност е обективна и безвиновна, поради което субективната страна на извършеното административно нарушение не следва да се обсъжда.

Съгласно чл. 104, ал. 7, предл. последно от ЗАвтПр, който не съхранява тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф или картата на водача за период 365 дни или отказва да ги предостави за проверка от контролните органи, се налага имуществена санкция от 2000 лв. Тази санкционна разпоредба отговаря на правната квалификация на  описаното нарушение в АУАН и НП. Фиксираният в закона размер на административното наказание не позволява на съда да преценява отегчаващите и смекчаващите отговорността обстоятелства, респ. да променя размера на наказанието, наложено от страна на административнонаказващия орган, тъй като наложеното наказание съвпада със санкцията, посочена в цитираната норма.

Поради всичко изложено дотук съдът прие, че следва да потвърди изцяло атакуваното Наказателно постановление, с което на основание чл. 104, ал. 7, предл. последно от ЗАвтПр за нарушения по чл. 91в, т.2 от ЗАвтПр на „АС-ГлобалСпед“ ЕООД е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 2000,00 лева.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Кюстендилският районен съд

                                                        

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло наказателно постановление № 42-0002242/30.10.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация“ гр.София, с което  на „АС-Глобал Спед“ ЕООД, с ЕИК – *********, със седалище и адрес на управление в гр.Кюстендил, ул.“Цар Симеон I“ №56, бл.26, вх.Б, ап.16, представлявано от управителя С. А.  е наложена, на осн. чл. 104, ал.7 ,предл. последно от Закона за автомобилните превози имуществена санкция в размер на 2000,00 /две хиляди/ лева.

         Решението подлежи  на обжалване с касационна жалба пред Административен съд - Кюстендил в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                               

                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ :