АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 121 |
||||||||||
Гр.
Видин, 21.07.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
шести административен състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
единадесети юли |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в
състав: |
||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
В. Шутилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Борисов |
|
||||||||
Административно дело № |
119 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по чл.145 и следващите от АПК, във
връзка с чл.54 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР).
Образувано е по жалба на Г.И.И. ***, против заповед № РД-02-11-1263/25.10.2022
г. на кмет на община Видин, с която е постановен изричен отказ да бъде
извършено изменение в действащия кадастрален план (КП) на с. Бела Рада, общ.
Видин, одобрен със заповед № ИК-25-229/08.07.1991 г., за отстраняване на
непълноти и грешки, за нанасяне на регулационната линия на УПИ XIX-555 в кв.35 от изток към терен, на който не е
даден пореден планоснимачен номер и уличнорегулационната линия на УПИ ХIХ-555 в кв.35 към улица от юг от о.т. 120 до о.т.
121 по плана на с. Бела Рада, като имотна граница, както и да бъде нанесена
общата регулационна линия между УПИ XIX-555
в кв.35 и УПИ XIX-556 в кв.35, като
имотна граница.
В жалбата се развиват доводи за незаконосъобразност на
обжалвания административен акт, като издаден при нарушения на административно
производствените правила и при неправилно приложение на материалноправния
закон.
Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което
да бъде отменена заповед № РД-02-11-1263/25.10.2022 г. на кмет на община Видин.
Ответникът кмет на община Видин, чрез процесуалния си
представител оспорва жалбата и моли да бъде оставен в сила обжалвания
административен акт. Претендира присъждане на направените в производството
съдебни разноски.
Заинтересованата страна Община Видин , чрез
процесуалния си представител оспорва жалбата.
Заинтересованата страна В.В.С., редовно уведомен, се
явява в съдебно заседание, като взема становище за неоснователност на жалбата.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени
събраните и приети по делото писмени доказателства, приема за установена следната
фактическа обстановка: със заявление вх.№ ТР-05-АУ-43-5/07.07.2022 г. жалбоподателят
поискал да бъде извършена следната услуга: отстраняване на непълноти и грешки в
действащия кадастрален план на с. Бела Рада, общ. Видин, за изменение на
границите на ПИ 555 по плана на същото село. Към заявлението били приложени
следните документи: нотариален акт № 195, том Х, рег.№ 17520, дело № 11129/2015
г. от 14.12.2015 г. на нотариус с район на действие РС-Видин, нотариален акт №
30, том II, дело № 422/29.02.1996 г. на нотариус при
РС-Видин, скица № 28/21.01.2016 г. на община Видин, проект за изменение на КП
от 05.07.2022 г., изработен от „Кадастър и геодезия” ООД, гр. Видин, състоящ се
от заглавна страница, обяснителна записка, скици-проект за изменение на КП с
номера на проектни точки и координатен регистър на точките, протокол №
67/03.06.2022 г. за трасиране или означаване и координиране на проектната
граница на проектни имоти ПИ 652 и ПИ 653 по плана на с. Бела Рада и приложение
към същия, подробно описани в атакуваната заповед и приложени към
административната преписка.
Към преписката е приложен и нотариален акт № 1, том II, рег.№ 1976, дело № 169/2022 г. от 23.03.2022
г. на нотариус с район на действие РС-Видин, касаещ собствеността на съседния
ПИ в кв. 35 по плана на с. Бела Рада; нотариален акт № 167, том II, нот. дело № 722/1991 г. от 17.04.1991 г. на
нотариус при РС-Видин, въз основа на който е издаден нотариален акт № 30, том II, дело № 422/29.02.1996 г. на нотариус при
РС-Видин; нотариален акт № 114, том I,
нот. дело № 226/1972 г. на съдия при РС-Видин, въз основа на който е издаден
нотариален акт № 1, том II,
рег.№ 1976, дело № 169/2022 г. от 23.03.2022 г. на нотариус с район на действие
РС-Видин, както и нотариален акт № 98, том III, дело № 1131/1971 г. на съдия при РС-Видин, послужил
при издаване на нотариален акт № 114, том I, нот. дело № 226/1972 г. на съдия при РС-Видин.
С уведомление изх.№ ТР-05-АУ-43-5-2/08.08.2022 г. на
ответника заинтересованите страни са уведомени за образуваното производство по заявлението
на жалбоподателя рег.№ ТР-05-АУ-43-5/07.07.2022 г., като им е указано да се
явят на 30.09.2022 г. от 10:00 ч. в с. Бела Рада, общ. Видин, на място в ПИ 555
и ПИ 556 в кв.35 по плана на същото село. Изрично е посочено, че при неявяване
на някое от заинтересованите лица ще бъде прието, че е налице спор за
материално право и ще бъде отказано поисканото изменение.
На 30.09.2022 г. е съставен акт № 7 за отстраняване на
непълноти и грешки в ПИ 555 по КП на с. Бела Рада, общ. Видин, който е подписан
от заявителя, но не е подписан от заинтересованото лице В.В.С., който направил
следната забележка: „Не съм съгласен с имотната граница от проекта за изменение
на кадастрален план да бъде нанесена в плана”.
С процесната заповед № РД-02-11-1263/25.10.2022 г. кметът
на община Видин е отказал да допусне исканото изменение в кадастралната карта,
тъй като е налице противоречива информация относно наличието на приложена
регулация и липсват доказателства за прехвърляне правото на собственост върху придаваемото
от ПИ 556 към ПИ 555, което се заключва между имотната граница и регулационната
линия и регулацията не може да се счита за приложена. Посочва се още, че
собственикът на ПИ 556 не е съгласен с проектната имотна граница и не е
подписал акта за непълноти и грешки, което налага извод за наличие на спор за
материално право по смисъла на §.1, т.16 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г.
за съдържанието, създаването и поддържането на КК и КР.
По казуса е било образувано административно дело №
245/2022г. по описа на Административен съд Видин, по което е постановено
решение № 9 от 03.02.2023г. Това е решение е било отменено от ВАС с решение № 5010
от 11.05.2023г. по административно дело № 2575/2023г. по описа на ВАС , като производството
е върнато за ново разглеждане с конкретни указания.
При така установените факти съдът достигна до следните
правни изводи: жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна
страна, участник в административното производство и в срока по чл.149, ал.1 от АПК.
Разгледана по същество, след проверка на
административния акт съгласно чл.168, ал.1 от АПК, във връзка с чл.146 от АПК,
същата е основателна, по следните съображения: оспореният отказ за извършване
на административна услуга е издаден от компетентен орган – кмет на община Видин,
в съответствие с предоставените му правомощия по поддържане на одобрените
кадастрални планове, установени в §.4, ал.1, т.2 от ПЗР на ЗКИР. Процесният
индивидуален административен акт е издаден в предписаната от закона форма, при
спазване на административната процедура, но при неспазване с материално
правните разпоредби и в тази връзка са основателни наведените от жалбоподателя
доводи за незаконосъобразност.
Атакуваният в настоящето производство отказ за извършване
на административна услуга е издаден във връзка със заявление от жалбоподателя
до община Видин, за изменение в кадастралната карта, във връзка с отстраняване
на непълноти и грешки при нанасяне на уличнорегулационна линия на ПИ 555, кв.35
и съседния ПИ 556 от запад. Видно от изготвения проект за изменение на КП, в
действащия план на с. Бела Рада, общ. Видин, утвърден със заповед №
ИК-25-229/08.07.1991 г., е отразена несъществуваща имотна граница, което налага
изменение на границата между ПИ 555 и ПИ 556, кв.35 по плана на с. Бела Рада, в
съответствие с утвърдения план и геодезическото заснемане на място.
Спорен въпрос в това производство е налице ли е
приложен регулационен план по отношение на имотите. Това е изяснено от
заключението на техническата експертиза и разпита на вещото лице в съдебно заседание, съответно от приложените
писмени доказателства – нотариални актове № 90/1996г., № 195/2015г. и скица от
10.12.2015г. Настоящият състав приема експертизата за компетентно и обективно
изготвена и въпреки, че е оспорена от ответната и заинтересованите страни,
напълно я кредитира. Според нея по отношение на спорните имоти е налице
приложена регулация. При това положение са налице предпоставките за изменение
на кадастралния план и административното производство във връзка с направеното
искане на жалбоподателя, е по реда на чл.53 и чл.54 от ЗКИР и Наредба №
РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на
кадастралната карта и кадастралните регистри. При преценка законосъобразността
на атакувания отказ за извършване на административна услуга съществено условие
е същият да се предхожда от акт за непълноти и грешки, издаден при спазване
условията на чл.53, ал.3 от ЗКИР и чл.71 от Наредбата, респ. на §.4, ал.5, т.6
от Наредбата, до одобряването на КК и КР за съответната територия, а именно
непълнотите и грешките да са установени на самото място от службата по
кадастъра с акт по образец. Това е сторено. Видно от заявлението и
представените писмени доказателства, предмет на административното производство
е корекция именно на граница между имота на заявителя (ПИ 555) и на съседния ПИ
556, собственост на В.В.С., което обуславя наличието на правен интерес у тези
лица от участие в производството. Съгласно приложения и приет по делото акт за
непълноти и грешки № 7/30.09.2022 г. в ПИ 555 и ПИ 556, кв.35 по КП на с. Бела
Рада, общ. Видин, същият е подписан от заявителя, но не е подписан от заинтересованата
страна В.В.С., който изрично заявил несъгласието си с допускането на исканото
изменение. При положение обаче, че е приложен регулационен план е налице
хипотезата на §.4, ал.5, т.6, б."д",
предл.2 от Наредбата където е регламентирано, че когато регулационните линии от
приложен устройствен план се нанасят като имотни граници, акт за непълноти или
грешки не се подписва от пряко заинтересованите лица. По този начин не е
следвало административния орган да се позовава на неподписването от
заинтересована страна и да постановява отказ. Изложените доводи в оспорената
заповед относно липсата на доказателства относно уреждането на сметките по
регулация между собствениците на засегнатите от предложеното изменение имоти и
наличието на противоречива информация за приложен регулационен план също са
неоснователни.
Предвид изложеното обжалваният отказ за извършване на
административна услуга е незаконосъобразен, а жалбата е основателна и следва да
бъде уважена. Извършването на такава услуга е в компетентността на
административния орган, поради което следва преписката да му бъде върната за
произнасяне при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона,
дадени в обстоятелствената част на решението.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ заповед № РД-02-11-1263/25.10.2022 г. на кмет
на община Видин, като незаконосъобразна.
ВРЪЩА административната преписка на кмета на Община
Видин за произнасяне при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на
закона, дадени в обстоятелствената част на решението.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: