Решение по дело №16962/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1410
Дата: 20 април 2022 г.
Съдия: Ваня Ангелова Горанова
Дело: 20211110216962
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1410
гр. С., 20.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 22 .И СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесети април през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:В. АНГ. Г.
като разгледа докладваното от В. АНГ. Г. Административно наказателно
дело № 20211110216962 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН), вр. чл.189, ал.8 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП).
Образувано е по жалба на „Т.“ ООД чрез управител С.К.М. против
електронен фиш /ЕФ/ серия Г № 0031666, издаден от МВР-СДВР, с който за
нарушение на чл.483, ал.1, т.1, вр. чл.638, ал.4, вр. ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1 от
КЗ е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер
на 2 000 /две хиляди/ лв.
С жалбата се иска отмяна на процесния електронен фиш по подробно
изложени аргументи, в посока незаконосъобразност и неправилност на същия.
Моли се за присъждане на направени разноски за адвокатско възнаграждение.
В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят се
представлява от процесуален представител.
Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание, не се
представлява от процесуален представител и не ангажира становище
касателно законосъобразност и обоснованост на електронния фиш.
Съдът намери за установено следното

1
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 15.04.2021 г. в 20.46 ч. е извършена проверка по отношение на МПС
товарен автомобил „Ф.П.“ с рег. номер (......). При извършената проверка от
органите на СДВР било констатирано, че за автомобила няма сключен
действащ договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“.
По повод на установеното е издаден електронен фиш серия Г с №
0031666, според който на 15.04.2021 г. в 20.46 ч. в гр. С., бул.“С.“, до №79А,
с посока от бул.“Д. П.Д.“ към бул.“К.В.“, е установено нарушение на Кодекса
на застраховането /КЗ/, заснето с автоматизирано техническо
средство/система № 11743ее – за тов, че С.К.М. като законен представител на
юридическо лице, което е собственик на МПС, регистрирано в Р България и
не е спряно от движение, не е сключил задължителна застраховка
„гражданска отговорност“. Същото е квалифицирано като нарушение на
чл.483, ал.1, т.1 КЗ, във връзка с чл.638, ал.4, във вр. с чл. 638, ал.1, т.2, вр. чл.
461, т.1 КЗ, като е наложено административно наказание „глоба” в размер на
2000 лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа на всички събрани в хода на съдебното следствие доказателства –
справка за промяна на регистрация, заповед за компетентност, справка от
Български институт по метрология, удостоверение за одобрен тип средство за
измерване и приложения към него, проверка за сключване на застраховка
„Гражданска отговорност, снимков материал, приобщени по делото по
предвидения в закона ред, които цени като еднопосочни и непротиворечиви.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Депозираната жалбата е процесуално допустима, подадена е в
законоустановения срок по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, приложим по препращане
от чл. 647, ал. 3 от КЗ, тя изхожда от надлежна страна. Разгледана по
същество, същата се явява основателна по следните съображения:
Касателно правосубектността и персонификацията на органа, издал
процесния ЕФ, законодателят изисква посочване на териториалната структура
на МВР, на чиято територия е извършено нарушението, което е достатъчно да
рамкира авторството на нарушението. Изключението следва по силата на
специалната норма на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяваща отклонение от
2
общите правила на ЗАНН. Обсъжданият задължителен реквизит е налице,
видно от съдържанието на ЕФ, в който фигурира вписана териториалната
единица - СДВР - в структурата на МВР. Посочването на дата на издаване на
ЕФ не е реквизит, задължителен за ЕФ. Що се отнася до спазването на срока
по чл. 34 от ЗАНН: ЕФ е своеобразен властнически акт с установителни и
санкционни функции, който се приравнява едновременно към АУАН и НП,
но само по отношение на правното му действие, съгласно чл. 189, ал. 11 от
ЗДвП, не и по форма, съдържание, реквизити и процедури по издаване.
Следователно, изискванията за форма, съдържание, реквизити и процедура
(включително срокове) за издаване на АУАН и НП, регламентирани в ЗАНН,
са неприложими по отношение на ЕФ. В тази връзка и предвид Тълкувателно
решение № 1/2014 г. по ТД № 1/2013 г. на ВАС, настоящият съдебен състав
намира, че разпоредбите на чл. 34 от ЗАНН не намират приложение и не
следва да се прилагат по аналогия при липса на изрична разпоредба. Дори и
да се приеме обратното, релевантно в случая е, че към датата на връчване на
ЕФ не е бил изтекъл, тоест несъмнено е спазен общият давностен срок - една
година от извършване на нарушението, според неговия вид (с основание по
КЗ извън изключенията с предвидена по-дълга давност).
Не се установява да са съобразени нормативните изисквания на чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП. Съгласно сочената разпоредба данните, които следва да се
съдържат в електронния фиш, са териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката и начините за
доброволното заплащане. Съгласно разпоредбата на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ,
„Договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите е
длъжно да сключи всяко лице, което притежава моторно превозно средство,
което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от
движение; това изискване не забр.ва и всяко друго лице, различно от
собственика на моторното превозно средство, да сключи застрахователния
договор“. Нормата на чл.638, ал.1, т.2 от КЗ предвижда, че на лице по чл. 483,
ал. 1, т. 1, което не изпълни задължението си да сключи задължителна
застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се налага
3
имуществена санкция от 2 000 лв. за юридическо лице или едноличен
търговец, докато според ал.4 на същия член когато с автоматизирано
техническо средство или система е установено управление на моторно
превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен
договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага
глобата или имуществената санкция по ал. 1. Видно от визираното в чл.461,
т.1 от КЗ, задължителни застраховки са: "Гражданска отговорност" на
автомобилистите по т. 10.1, раздел II, буква "А" от приложение № 1,
наричана по-нататък "задължителна застраховка "Гражданска отговорност"
на автомобилистите".
Основният въпрос, който се поставя, е съдържа ли електронният фиш,
предмет на настоящото обжалване, всички предвидени в разпоредбата на чл.
189, ал. 4 от ЗДвП реквизити. Тази разпоредба въвежда специален ред и
реквизити на санкционния акт и в него следва да бъде отразена структурата
на МВР, на чиято територия е установено нарушението, което е сторено. В
електронния фиш е посочено времето, мястото на извършване на
нарушението, като не са налице пречки и за извършване на преценката, дали
процесният електронен фиш е издаден от компетентната териториална
структура на МВР, с оглед посочване на СДВР. В обжалвания електронен
фиш се четат още точен час на извършване на нарушението, регистрационен
номер на моторното превозно средство, нарушени разпоредби, размер на
имуществената санкция, срок, сметка, начини за доброволно заплащане. При
все това посочването на собственика е задължителен реквизит наред с
изброените по-горе, като се вменява управление на МПС /товарен автомобил
„Ф.П.“ с рег. номер (......)/ от законен представител на ЮЛ, собственик на
МПС, за което няма сключен договор за задължителна застраховка
гражданска отговорност на автомобилистите. От една страна, от
съдържанието на описателната част се извлича информация за това, че
нарушението е извършено от законния представител /впоследствие същият се
индивидуализира в ЕФ като С.К.М./; от друга – изписва се собственик, на
когото е регистрирано МПС – „Т.“ ООД - конкретизиран по ЕИК, седалище и
адрес на управление. По този начин както за нарушителя, така и за съда е
напълно неясно, кой субект се твърди да е извършил
административнонаказуемото деяние. Така е нарушено правото на
4
жалбоподателя да разбере административното обвинение и да организира
адекватно защитата си.
На следващо място, в настоящия случай административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя е ангажирана за нарушение на Кодекса на
застраховането, установено с АТСС (пътна радарна система, впрочем сочена
в ЕФ единствено по номер), на основание издаден против него ЕФ.
Последният, според легалното си определение, съдържащо се в разпоредбата
на § 6, т. 63 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗДвП, представлява
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от АТСС. Съгласно ал. 4 на
същата разпоредба, когато с автоматизирано техническо средство или система
е установено управление на моторно превозно средство, за което няма
сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното
превозно средство се налага глоба или имуществената санкция по ал. 1. Съдът
намира, че е налице несъответствие между нарушението, сочено в ЕФ, без
конкретно описание на твърдяното нарушение по какъвто и да било начин, и
фактическия състав на нарушението, за което е предвидено санкциониране
последством ЕФ - установено управление на моторно превозно средство, за
което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна
застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. При така
установената фактическа обстановка съдът намира, че в случая
производството по ангажиране на административнонаказателна отговорност
чрез издаването на електронен фиш не се е развило в унисон с установените
материалноправни и процесуални правила, като не намира за необходимо да
излага други доводи по същество. Процесният ЕФ се явява незаконосъобразен
и като такъв следва да бъде отменен.
По претенцията за разноски: с оглед отмяната на обжалваното
наказателно постановление, следва да бъде разгледана претенцията на
жалбоподателя за направени разноски за платено адвокатско възнаграждение.
Съобразно разпоредбата на чл. 63д, ал.1 от ЗАНН, в съдебните производства
по ал.1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/. Отговорността за разноски по
АПК е регламентирана въз основа на общия принцип, че разноските се
5
понасят и плащат от страната, чието искане е отхвърлено. В настоящия
случай жалбата е уважена и обжалваният акт е отменен. Нормата на чл. 143,
ал. 1 АПК предвижда, че когато съдът отмени обжалвания административен
акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси,
разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако
подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа,
издал отменения акт или отказ. Следователно, при уважаване на подадената
жалба и отмяна на обжалваното НП, и при претенция за разноски от
жалбоподателя, съответния административнонаказващ орган /АНО/, издал
отмененото НП, следва да му заплати сторените в съдебното производство
разноски. Не се констатира по делото, от страна на на АНО да е направено
възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.
В жалбата се претендират разноски за адвокатско възнаграждение, като е
приложен договор за правна защита и съдействие, според който за оказване на
правна защита и съдействие, изразяващи се в завеждане и водене на дело по
обжалване на ЕФ, е платена сума в размер на 370.00 лв. Искането за
присъждане на разноски е направено своевременно. С оглед изискванията за
осъществено оказване на правна защита и съдействие по административното
дело, то следва да бъде уважено като основателно.
Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Софийски
районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш /ЕФ/ серия Г № 0031666, издаден от МВР-
СДВР.
ОСЪЖДА МВР да заплати на жалбоподателя разноски за адвокатско
възнаграждение в размер на 370.00лв.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - С.
град в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните за
изготвянето му на основанията, предвидени в НПК по реда на глава XII от
АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6