Решение по дело №1160/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 989
Дата: 31 юли 2020 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20207040701160
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Номер 989                   Година 31.07.2020              Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, ХVІ-ти състав, на двадесет и трети юли две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

                                                                 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела ДРАГНЕВА

                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.Веселин ЕНЧЕВ

                                                                                                      2.Димитър ГАЛЬОВ

 

Секретаря С.А. 

Прокурор Христо Колев

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен характер дело номер 1160 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното: 

Производството по делото е образувано по касационна жалба подадена Дирекция „Инспекция на труда“ Бургас против решение № 120/14.04.2020г. постановено по н.а.х.д. № 1354/2019г. по описа на Районен съд Несебър. Съдебното решение се обжалва като неправилно и незаконосъобразно. Не се  споделят мотивите на съда с които е обоснована отмяна на издаденото наказателно постановление. Излага доводи за съставомерност на констатираното деяние и счита, че правомерно е ангажирана отговорността на дружеството, на соченото основание. Иска се отмяна на съдебното решение и потвърждаване на наказателното постановление.

Ответникът – „Диаманти 0517“ ЕООД с ЕИК *********, гр.Несебър, кв.Чайка, ж.к.„Семирамида“, бл.Б, ет.3, ап. 18, представлявано от управителя Д.Б.Д., редовно уведомен, оспорва касационната жалба като неоснователна и прави искане да бъде отхвърлена.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Бургас дава заключение за оставяне в сила на съдебния акт.

Административен съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е частично основателна.

С обжалваното решение, Районен съд Несебър е отменил наказателно постановление № 02-0002512/10.09.2019г. на директора на Дирекция „ИТ“ Бургас, с което на основание чл.79, ал.4, във връзка с чл.75а, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност (ЗТМТМ) на „Диаманти 0517“ ЕООД е наложена имуществена санкция  в размер на 5 000 лв.  За да постанови решението съдът е приел, че в проведеното административнонаказателно производство са допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като липсва пълно и точно описание на нарушението в НП в противоречие с разпоредбата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Посочено е, че наказващият орган не е конкретизирал формата на изпълнителното деяние, за което се ангажира отговорността на работодателя и дали се касае до “приемането на чужденец” или за “предоставянето на работна сила” от чужденци. Съдът е отбелязал, че законодателят разграничава два различни режима – регистрационен и разрешителен, като статутът на конкретния работник също не е посочен, което нарушава правото на защита на санкционираното дружество и възможността му да разбере какво конкретно нарушение му е вменено и срещу какви факти да се защитава.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на  обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Решението е неправилно. Възраженията на касатора са основателни.

С оспореното наказателно постановление „Диаманти 0517“ ЕООД е санкционирано за това, че при извършена на 23.07.2019г. проверка в стопанисвания от него обект – супермаркет „Виго“, находящ се в гр.Несебър, к.к.Слънчев бряг, до дискотека “Ориндж“, е приело, в качеството си на работодател, Д.Ж.- гражданин на Узбекистан – чужденец-гражданин на трета държава по смисъла на §1, т.4 от ДР на ЗТМТМ, да предоставя работна сила на длъжност „продавач-консултант“, без разрешение за работа или регистрация в Агенция по заетостта.

Съгласно чл.75а, ал.1 от ЗТМТМ, чужденец-гражданин на трета държава, който предоставя работна сила или е приет като командирован или изпратен в Република България в рамките на предоставяне на услуги без съответното разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта, се наказва с глоба от 500 до 5 000 лева. В ал.2 на същата разпоредба предвижда, че наказанието по ал.1 се налага и на работодател – физическо лице, за което чужденец предоставя работна сила или е приело законно пребиваващи чужденци – граждани на трети държави, без съответното разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта, а на работодател – юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 2 000 до 20 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание.

Съгласно чл.38а от ЗТМТМ граждани на трети държави, които са приети като стажанти по трудов договор с условие за стажуване с местен работодател, упражняват заетост на територията на Република България без разрешение за работа – за срока на продължителност на стажа и с разрешено пребиваване съгласно чл.24в, ал.1 от Закона за чужденците в Република България. Трудовият договор по ал.1 съдържа програма на стажа и условия за провеждане на теоретично и практическо обучение. Случаите по ал.1 се регистрират в Агенцията по заетостта от работодателя, който провежда стажа.

В случая, във връзка с постъпването на работа на работника-стажант Жабборова, от работодателя „Диаманти 0517“ ЕООД до директора на дирекция „Бюро по труда” гр.Поморие е била подадена декларация за осъществяване на краткосрочна заетост без разрешение за работа чрез регистрация на стажанти по чл.38а ЗТМТМ, въз основа на която била изготвена и регистрация в ДБТ „Поморие” по чл.34а, за краткосрочна заетост с рег.№ 15 от 21.06.2019г.. В последствие, във връзка с направената регистрация в ДБТ „Поморие”, в дирекция „Регионална служба по заетостта” гр.Бургас е образувана преписка, по която е постановено решение № 26/12.07.2019г. и регистрацията е отменена. С отмяната на регистрацията на чужденеца по чл.38а от ЗТМТМ, правото на работодателя да го приеме на работа е прекратено. Въпреки това, с анекс към трудов договор № 354/13.06.2019г., той е допълнен и изменен, като е посочено, че е сключен по чл.68 от КТ, с цел – добиване на практическо обучение на работника/служителя-студент от Ташкентския държавен икономически университет, в реална работна среда при работодател в България, съгласно изготвена работна програма, с помощта и под контрола на служител на работодателя, при наставничеството на преподавател от Стопанска академия “Д.А.Ценов”.

Проверката по спазване на трудовото законодателство е извършена на 23.07.2019г., на място, в стопанисвания от дружеството обект, след влизане в сила на решение № 26/12.07.2019г. на директора на „РСЗ“ гр.Бургас за отмяна на регистрацията. Жабборова е заварена да работи и тя е попълнила декларация по чл.68, ал.1, т.3 от ЗТМТМ, в която е записала, че работи за дружеството от 13.06.2019г. по силата на трудов договор, като заема длъжността „консултант по продажби“, с работно време от 15:00ч. до 24:00ч., с два почивни дни в седмицата и дневна почивка от 40 минути, срещу уговорено ежемесечно възнаграждение в размер на 566 лева, както и че има разрешение за работа в България.

В случая, макар и към момента на подписване на трудовия договор Жабборова да е имала регистрация в Агенцията по заетостта, тази регистрация е била отменена с решение № 26/12.07.2019г., което има допуснато предварително изпълнение на основание чл.60 от АПК. Ето защо, след като регистрацията е била отменена, както към момента на подписване на анекса към трудовия договор - 22.07.2019г., с който се изменя и правното основание на договора, така и към момента на извършване на проверката, се е стигнало до приемане на работа и предоставяне на работна сила от чужденеца, без съответното разрешение или регистрация и правилно е прието, че дружеството е извършило вмененото му административно нарушение.

Не се споделят и мотивите на съда за допуснато съществено нарушение, тъй като не е посочен кой от предвидените два режима – регистрационен или разрешителен е приложим. За да може едно лице-чужденец да предоставя работна сила, то следва да има или съответното разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта, като липсата едновременно и на двете има за последица ангажиране както на неговата, така и на работодателя му административнонаказателна отговорност, на основание чл.75а, ал.1 и ал.2 от ЗТМТМ. В случая, към момента на извършване на проверката Жабборова не е имала нито разрешение, нито регистрация в Агенцията по заетостта, поради което правилно в наказателното постановление са посочени и двете обстоятелства и е прието, че тя е нямало право да предоставя работна сила в полза на „Диаманти 0517“ ЕООД и правилно административнонаказващия орган е санкционирал дружеството-работодател на основание чл.75а, ал.1 от ЗТМТМ

С оглед на изложеното неправилно първоинстанционния съд е приел, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и обжалваното съдебно решение, следва да бъде отменено. Делото е изяснено от фактическа страна, поради което и на основание чл.222, ал.1 от АПК, следва да бъде разгледано и решено по същество, като се намали размера на наложената имуществена санкция, по следните съображения:

Съгласно чл.27 от ЗАНН, административното наказание се определя съобразно разпоредбите на този закон в границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение, като при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя. При издаване на наказателното постановление административният орган не е изложил никакви мотиви, които да обосновават определения размер на наложената имуществена санкция – 5 000 лева, при предвиден от законодателя размер на същата от 2 000 до 20 000 лева. По делото липсват доказателства, от които да се направи обоснования извод, че така определеният размер е правилен и законосъобразен, като следва да се има в предвид, че мотивите за определяне размера на наказанието е недопустимо да се извеждат по тълкувателен път. Ето защо, настоящият съдебен състав, след като съобрази тежестта и характера на нарушението, намира, че с оглед целите на административните наказания, визирани в разпоредбата на чл.12 от ЗАНН, на лицето следва да бъде определен размер на наложената имуществена санкция в минималния предвиден от законодателя в нормата на чл.75а, ал.2 от ЗТМТМ – 2 000,00 лева, който е подходящ да осъществи функциите на административното наказание, свързани със специалната и генерална превенция.

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № 120 от 14.04.2020г. постановено по н.а.х.д. № 1354 по описа за 2019г. на Районен съд Несебър и вместо него постановява:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 02-0002512/10.09.2019г. издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Бургас, с което на „Диаманти 0517“ ЕООД с ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 5 000,00 лева на основание чл.75а, ал.2 от Закона за трудовата миграция трудовата мобилност, като ОПРЕДЕЛЯ размер на наложената имуществена санкция от 2 000,00 лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                          ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

                                                              2.