Разпореждане по дело №682/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 януари 2024 г.
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20237240700682
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

                                   Р А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е № 273

                                          

23.01.2024 г., град Стара Загора

 

Старозагорски административен съд, VІІ състав, в закрито заседание на двадесет и трети януари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

                                                         СЪДИЯ: Кр. КОСТОВА-ГРОЗЕВА

       

при секретар                                                                                              

и с участието на прокурора                                                                                 

като разгледа докладваното от съдия Костова-Грозева адм. дело № 682 по описа за 2023г., за да се произнесе, съобрази следното:

           Производството е по реда на чл. 250 – чл. 254 от АПК.

Образувано е по искова молба на П.Т.З. ***, чрез адв. Б.,*** против действие на Общински съвет Стара Загора.

Ищецът твърди, че преди шест години оспорил пред съд разпоредбата на чл.63, ал.1, т.5, подт. 5.1 от Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора и тя била отменена в Решение № 72/10.04.2017г., постановено по а.д. № 611/2016г., потвърдено с Решение №505/14.01.2019г., постановено по а.д. № 6282/2017г. на ВАС. Съдебният акт бил обнародван по реда на чл.194 от АПК едва на 18.10.2023г. и влязло в сила на същата дата, което било извършено поради постановено Определение № 994/01.11.2023г. на Административен съда Хасково. Ответникът обаче неоснователно извършвал порочно действие, тъй като на интернет страницата на ОбС /неправилно посочено/, секция Наредби и в частност за коментираната такава, продължавало да се обективира визираният текст от нея, отменен с решение на съда. Нито в хронология, нито в съдържанието на този текст била отразена промяната с Решение № 72/10.04.2017г., постановено по а.д. № 611/2016г. по описа на този съд. П.З. приел поради това, че единственият път за защита за него била по реда на чл.250 от АПК, тъй като виновно продължавало действието от ответника /прилага съдебна практика/. Искането му се свежда до осъждане на ОбС Стара Загора да прекрати безусловно извършването на действия по публикуване на интернет страницата си, секция Наредба на отменения текст на чл.63, ал.1, т.5, подт. 5.1 от Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора. Претендира разноски.

                С Разпореждане от 22.01.2024г., Съдът задължи ответника по искането – ОбС Стара Загора, да представи данни за основанието за извършването на действието по публикуване на интернет страницата си на текста на чл.63, ал.1, т.5, подт.5.1 от Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора.

            В определения срок е депозирано съпроводително писмо и писмени доказателства. От данните от съпроводителното писмо се установява, че Решение № 72/10.04.2017г. било публикувано на страницата на Община Стара Загора на 18.10.2023г. и това било видно от приложените доказателства, ведно и с общинската наредба, като от приложената разпечатка на същата в нея се съдържа текст на чл.63, ал.1, т.5, подт. 5.1, предвиждащо санкция за нарушение на чл.33 от наредбата. Последният текст бил приет с Решение от 2011г. на ОбС Стара Загора и бил изменян на два пъти, с решение №2279/25.04.2019г. и с решение № 2723/27.07.2023г., което било след влизане на съдебното решение от 2017 година. Предвид на това се изразява становище, че не било налице извършване на незаконосъобразни фактически действия от страна на ОбС Стара Загора, тъй като чл.33 била вече в друга редакция, а за нея се отнасяла обявената за нищожна разпоредба на чл.63, ал.1, т.5, подт.5.1.

Съдът, като съобрази фактите от искането, приложените към него доказателства и изпратените данни от ОбС Стара Загора приема, че същото е основателно и следва да се разпореди на ответника да прекрати безусловно действието по публикуване на интернет страницата на Община Стара Загора в раздел „наредби“ на текста на чл.63, ал.1, т.5, подт.5 от Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора, кат съобразяване следното:

В случаите на производство по чл. 250 – 254 от АПК предмет на същото е искане за прекратяване извършването на фактически действия от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Според ищеца, ОбС Стара Загора извършва едно такова фактическо действие, което не се основава на административен акт, нито на закон, тъй като на интернет страницата си /де факто на интернет страницата на Община Стара Загора/ в раздел „Наредби“, публикува Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията, съдържаща текст /чл.63, ал.1, т.5, подт. 5.1/, който бил обявен за нищожен с решение на съда, влязло в законна сила на 18.10.2023г. /по арг. на чл.194 от АПК/.

            Фактът на извършване на фактическото действие по публикуване на интернет страницата на община Стара Загора в раздел „Наредби“, на Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията, включително и на текста на /чл.63, ал.1, т.5, подт. 5.1/, обявен за нищожен с решение на съда, не се оспорва от ответника, напротив се доказа от приложените от него писмени доказателства. Ответникът възрази, че това той извършва законосъобразно, тъй като разпоредбата на чл.63, ал.1, т.5, подт. 5.1 била във връзка с чл.33 от общинската наредба, която последна норма била изменена двукратно след влизане в сила на решението, обявяващо за нищожна нормата на чл.63, ал.1, т.5, подт. 5.1. Данните по делото потвърждават, че действително този текст е приложим в случаите на извършени нарушения на нормата на чл.33 от общинската наредба. Въпреки това, според съда, ответникът неоснователно възразява, че тъй като чл.33 е изменян след влизане в сила на решение № 72/10.04.2017г., то за него /ответника/ е налице правно основание да публикува въпросната наредба, ведно с публикуване и на текста на чл.63, ал.1, т.5, подт.5.1.

            Данните обаче сочат, че съдебното решение от 2017г. е в сила едва от 18.10.2023г. /по арг. на чл.194 от АПК/, което е над 4,5 години от постановяване на решението на ВАС, с което е оставено в сила решение № 72/10.04.2017г., т.е. формално постановената от съда нищожност на нормата на чл.63, ал.1, т.5, подт.5.1 е сила именно от тази дата, докато претендираните „последващи“ изменения на чл.33 от наредбата при това положение се явяват предхождащи тази дата. Освен това от приложения препис от Протокол №58 от заседание на ОбС от 27.07.2023г. се удостовери първо, че чл.33 от наредбата е само допълнен с нова ал. 4 и няма решение за приемане на нов текст в смисъла на обявения за нищожен чл.63, ал.1, т.5, подт.5. От приложения Протокол № 43 от заседание на ОбС от 25.04.2019г. и внесеното от Кмета на общината предложение също се установи, че чл.33, ал.1 от наредбата тогава е изменен, като е допълнен с изречение второ, добавено към изречение първо /според текста  на нормата към 2017г., цитиран в решение № 72/2017г. на Административен съд Стара Загора/. Т.е., не се удостовери нито към момента на приемането на изменението на чл.33 на 25.04.2019г., нито към изменението му към 27.07.2023г., ОбС да е бил публикувал Решение №72/10.04.2017г., за да се счита то влязло в законна сила по арг. на чл.194 от АПК/, нито към тези моменти да е прието решение, с което ОбС да преурежда отново въпроса за налагане на административно-наказателни санкции в случаите на извършени нарушения на чл.33 от наредбата, с оглед тези две изменения/допълнения. Фактът на извършени изменения и допълнения само на чл.33 от общинската наредба сами по себе си не могат да обосноват извод, че това поражда правно основание ОбС да приеме, че след тях е в сила и действа друга разпоредба на чл.63, ал.1, т.5, подт.5 от наредбата и то със съдържание на идентично на това, което съдът е преценил, че е прието невалидно и е обявил поради това за нищожен въпросният текст.

Считано от влизане в сила на Решение №72/2017г., ОбС не доказа да е налице законово основание да публикува общинската наредба на интернет страницата на Община Стара Загора, със съдържание, включващо и обявения за нищожен текст на чл.63, ал.1, т.5, подт.5.1 от нея. Извършвайки действието по публикуване на текста на обявената за нищожна разпоредба на чл.63, ал.1, т.5, подт.5.1 от Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора, след влизане в сила на съдебно решение №72/10.04.2017г., с което е обявена тази нищожност, ответникът по иска, извършва едно незаконосъобразно фактическо действие, чието безусловно прекратяване Съдът следва да разпореди с настоящото разпореждане.

            П.З. претендира своевременно всички направени от него разноски по делото, за което представя и списъци на същите. По делото е приложен такъв на л.6, като с него се претендират разноски за пред тази инстанция в размер на общо 1211 лева, от които 11 лв. заплатена ДТ и банкови такси и 1200 лева заплатена в брой сума за адвокатско възнаграждение, съгласно доказателството на л.5 от делото. Пред ВАС също е представен списък на разноски и пълномощно за представителство пред съда /л.8-9/, като своевременно са претендирани такива в общ размер на 532,30лв. Пред касационната инстанция няма направено възражение за прекомерността на това възнаграждение за един адвокат, такова се прави в приложеното съпроводително писмо с вх. рег. № 381/23.01.2024г. относно възнаграждението да пред настоящата инстанция. Както вече се посочи по-горе, съгласно приложения договор на л.5 от делото, З. е уговорил и заплатил в брой в полза на адв. Б. възнаграждение за процесуално  представителство в размер на 1200 лева. Съгласно чл.8, ал.3 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатски възнаграждения, за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън случаите по ал. 2, възнаграждението е 1000 лв.          /ред. от ДВ, бр.88/2022г./. При съобразяване на новелата на тази норма, Съдът намира, че уговореното в случая възнаграждение за процесуално представителство по делото в размер на 1200 лева не се явява прекомерно, вкл. и с оглед фактическата и правна сложност на спора и проявената процесуална активност на пълномощник адв. Б. и поради това следва да не уважи възражението на ответника, а същият да бъзе осъден да заплати направените от ищеца разноски за тази инстанция е за пред ВАС в общия размер на 1743,30 лева.

Водим от горното и на осн. чл.253, ал.2, вр. с ал.1 от АПК, Съдът

 

РАЗПОРЕДИ:

 

НАРЕЖДА на ОбС Стара Загора, представляван от Председателя, НЕЗАБАВНО И БЕЗУСЛОВНО ПРЕКРАТЯВАНЕ на действието по публикуване на текста на обявената за нищожна разпоредба на чл.63, ал.1, т.5, подт.5.1 от Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора.

На осн. чл.253, ал.2, изр. второ от АПК разпореждането подлежи на незабавно изпълнение.

ОСЪЖДА ОбС Стара Загора да заплати на П.Т.З. ***, ЕГН-********** разноски по настоящото дело и по а.д. № 11622/2023г. по описа на ВАС в размер на 1743,30 лева.

Разпореждането може да се обжалва по реда на глава ХІІІ от АПК в тридневен срок от издаването му пред ВАС на Р. България, като обжалването не спира изпълнението му.

 

 

 

                                                            Административен съдия: