Определение по дело №831/2020 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 1178
Дата: 14 април 2020 г.
Съдия: Галя Василева Белева
Дело: 20202100500831
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 10 март 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

    1178                                                       14.04.2020 г.                                        Град Бургас

 

Бургаският окръжен съд, гражданско отделение, пети въззивен състав

На четиринадесети март, две хиляди и двадесета година

В закрито заседание в следния състав:

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ВЯРА КАМБУРОВА

          ЧЛЕНОВЕ:1. ГАЛЯ БЕЛЕВА

                                                                                                      2. мл.с. ВАНЯ ВАНЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Белева

въззивно гражданско дело № 831 по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С решение №320 от 23.01.2020г. по гр.д.№7597/19г. на РС- Бургас Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Бургас, с адрес: град Бургас, ул.”Христо Ботев” 46, е осъдена да заплати на М.К.Х., ЕГН ********** ***, със съдебен адрес ***- адв.З.К. и адв.Тургай Хасан, сумата от 2113,05 лв., представляваща допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд от 304,73 часа, за периода от 01.09.2016г. до 31.08.2019г., получени в резултат на преизчисление с коефициент 1.143 на реално положения нощен труд, ведно със законната лихва върху главницата, считано от 09.09.2019г. до окончателното изплащане. ОДМВР – Бургас е осъдена да заплати на ищеца и сумата от 370 лв.- разноски по делото, а в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на БРС сумата от 84,52 лв.- държавна такса и 160 лв.- възнаграждение за вещо лице.

Решението е връчено на страните както следва: на ищеца- на 28.01.2020г., а на ОДМВР- на 24.01.2020г.

Против решението е постъпила въззивна жалба вх.№4325/27.01.20г. по описа на РС-Бургас, подадена от ОДМВР-Бургас чрез юрисконсулт Димчева. С нея решението е обжалвано изцяло. Изложени са оплаквания, че същото е неправилно поради нарушение на материалния закон и поради необоснованост- отменителни основания по чл.271 ГПК.

Изразено е несъгласие с решаващите изводи на БРС, че  липсата на изрична нормативна уредба, действала през процесния период не следвало да се тълкува като законово установена забрана за преобразуване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен чрез преизчисляването им с коефициент 1,143 и отчитането му и заплащането му като извънреден, а представлявала празнота в уредбата относно реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурството, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Неправилно било прието, че при наличие на такава празнота в специалната уредба субсидиарно следвало да се приложи чл.9, ал.2 от общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата. Неправилно било прието също, че общата и специалната наредби действали едновременно, а не паралелно и алтернативно и при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщали в дневни с коефициент 1,143 и за същите тези нощни часове се заплащало допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.

 Намира, че по отношение организацията на работната заплата и полагането на нощния труд приложение намират правилата на действалите към процесния период Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. Разпоредбите ѝ /както и на предходната наредба от 2015г./ действали паралелно по време с наредбата за структурата и организацията на работната заплата и са уреждали по специален за системата на МВР начин заплащането на нощния труд. В тези наредби липсвал текст, регламентиращ преизчисляването при сумирано отчитане на отработеното време по отношение на общия брой часове положен труд между 22.00ч. и 6.00ч., какъвто бил този на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г./отм./.

 Идентичните текстове на чл.3, ал.3 в двете наредби постановявали при работа на смени възможност да се полага нощен труд и през нощта между 22.00ч. и 6.00ч., като работните смени не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Това означавало, че съгласно правната норма, действаща в системата на МВР, за целия процесен период съотношението между дневен и нощен труд било 1 към 1 / т.е. 8 часа нощен труд, равни на 8 часа дневен труд/, а не както по КТ и по НСОРЗ, съгласно които 7 часа нощен труд се приравнявал на 8 часа дневен труд. Изтъква се, че целта на този коефициент 1,143 била да определи така възнаграждението на работника или служителя, че когато той работи 7 часа да получава трудово възнаграждение за 8 часа, т.е. заплащането на нощния труд да бъде увеличено. Следователно в тези случаи работникът или служителят не работел извънредно по смисъла на чл.143, ал.1 КТ.  Получените часове в повече при преизчисляването на дневния и нощния труд създавали неточно разбиране за наличието на извънреден труд. Такъв щяло да бъде налице само, ако работниците и служителите действително работели извън установеното за тях работно време.

Заплащането на положения нощен труд било в съответствие със Заповед №8121з-791/28.10.2014г. и заповед №8121з-1429/23.11.17г., издадени от министъра на вътрешните работи, съгласно които за всеки отработен час или за част от него между 22.00 и 6.00ч. на държавните служители се заплащало допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв. Моли решението на БРС да бъде отменено, като вместо него се постанови друго, с което искът да бъде отхвърлен като неоснователен и недоказан. Не са ангажирани доказателства.

В законоустановения срок е подаден отговор на въззивната жалба от адв. З.К. и адв.Тургат Хасан, пълномощници на въззиваемия М., К.Х., с който въззивната жалба се оспорва като неоснователна. Въззиваемата страна намира решението на РС- Бургас за правилно и законосъобразно, обосновано и постановено при пълно и задълбочено изследване на фактическите обстоятелства по делото, поради което моли същото да бъде потвърдено. Извършен е обстоен анализ на нормативната уредба- ЗМВР, Наредбите по приложението му, както и КТ, като е изведен извод, че при липса на специално правило, което да определи методология за превръщане на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в МВР, е налице нормативна празнота, която следва да се преодолее чрез субсидиарното приложение на чл.9, ал.2 от НСОРЗ, а възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в МВР в неравностойно положение спрямо работниците и служителите, чиито правоотношения се регулират от КТ и НСОРЗ. Субсидиарно приложената разпоредба на чл.9, ал.2 от НСОРЗ е в съответствие с основния правен принцип за равенство и недопускане на дискриминация, закрепен в чл.6 от Конституцията и члр.14 от КЗПЧОС. Развити са подробни съображения. Не са ангажирани доказателства. Претендират се разноски.   

На основание чл.267 от ГПК съдът извърши проверка относно допустимостта на жалбите:

Въззивната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежно упълномощен представител на страна, която има правен интерес да го обжалва. Жалбата отговаря на изискванията на чл.260 и 261 ГПК. Отговорът е подаден своевременно от надлежно упълномощени представители и е редовен.

Страните нямат доказателствени искания.

Мотивиран от горните съображения и на основание чл.267 от ГПК,  Бургаският окръжен съд                                                                                           

О П Р Е Д Е Л И :

 

Насрочва делото в открито съдебно заседание на 8.06.2020г. от 10.00 ч.

СЪОБЩАВА НА СТРАНИТЕ проекта за доклад на въззивната жалба и отговора, както и останалите въпроси по чл.267 ГПК съобразно обстоятелствената част на настоящото определение.

Препис от определението да се връчи на страните след отмяна на извънредното положение.

Определението не подлежи на обжалване.

                                                           

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                

                                                                                      

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                                  

                                                                                 2.