Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
18.07.2018 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Кърджалийски
районен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
09.07 |
Година |
2018 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Анелия
Янчева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
НАХ |
дело номер |
472 |
по
описа за |
2018 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 18-0238-000008/30.01.2018 г., издадено от Началник сектор към
ОДМВР – Кърджали, с-р „ПП“, с което на С.С.К. ***, с ЕГН **********, на основание чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“
в размер на 700 лв. и наказание „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от
3 месеца
Решението
подлежи на обжалване пред АС-Кърджали в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Районен съдия:
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на С.С.К. ***, с която се атакува Наказателно постановление №
18-0238-000008/30.01.2018 г., издадено от Началник сектор към ОДМВР – Кърджали,
с-р „ПП“, с което му е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 700 лв. и наказание „лишаване от
право да управлява МПС“ за срок от 3 месеца.
В жалбата си твърди, че наказателното
постановление било
неправилно и издадено в нарушение на закона. Моли съда да постанови решение, с
което да отмени НП като незаконосъобразно и неправилно.
В съдебно заседание редовно призован, чрез
адв.К. поддържа жалбата. Релевира доводи за липса на материална компетентност
на актосъставителя, предвид обстоятелството, че е служител на РУ-Ардино, а
нарушението е извършено на територията на гр.Кърджали. Счита, че е нарушена процедурата
по установяване и заснемане на нарушения с автоматизирани технически средства и
системи за контрол, а именно липсвал поставен знак Е24.
Наказващият
орган, редовно призован за съдебно заседание, не се явява и не се представлява. Постъпило е писмено становище
от гл.инспектор И.Б., в което са изложени съображения за неоснователност на депозираната
жалба.
След като обсъди приетите по делото
доказателства, съдът приема за установено от фактическа и правна страна
следното:
На 02.11.2017 г., около 09:40 часа мобилна система за
видеоконтрол-ТFR1-М № 647, позиционирана на ул.„Първи май“ в гр.Кърджали, е
заснела движещ се лек автомобил „Опел Вектра“ с рег. № Х 13933 КА, който при
ограничение на скоростта 50 км/ч. се е движил със скорост от 105 км/ч.; На 08.01.2018
г. е постъпила декларация от собственика на МПС – М.М.А., в която същата е
декларирала обстоятелството, че на 02.11.2017 г. собственият й лек автомобил
Опел Вектра“ с рег. № Х 13933 КА е бил управляван от С.С.К.; На 19.01.2018 г. е съставен АУАН № 6/8,
бл. № 784447, против жалбоподателя, за това че на
02.11.2017 г., около 09:40 часа в гр.Кърджали, на ул.„Първи май“, до хотел
„Ида“ е управлявал лек автомобил „Опел Вектра“ с рег. № Х 13933 КА със скорост от 105 км/ч при
ограничение от 50 км/ч., явяващо се нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. АУАН е връчен
на жалбоподателя на 19.01.2018 г.; На 30.01.2018 г. Началникът на сектор ПП към ОДМВР -
Кърджали
е издал Наказателно
постановление № 18-0238-000008, с което на С.С.К. ***, с ЕГН **********, на основание чл. 182, ал. 1, т. 6
от ЗДвП е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 700 лв. и наказание „лишаване от право да управлява МПС“ за
срок от 3 месеца.
Горната
фактическа обстановка се установява от приложените към
административно-наказателната преписка писмени доказателства: Писмо вх. № 3633/17.04.2018 г., Пълномощно,
заверено копие от Наказателно постановление № 18-0238-000008/30.01.2018 г.,
Клип № 2280, Радар № 647, Декларация по чл. 188 от ЗДвП от 08.01.2018 г.,
Протокол за монтаж и настройка от 27.03.2014 г., Протокол за извършено обучение
от 27.03.2015 г., Протокол № 7-19-17, Протокол рег.№ 238р-12286/06.11.2017 г.,
Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, Заповед рег.№
8121з-952/20.07.2017 г., заверено копие на АУАН № 6/8 от 19.01.2018 г. и
показанията на свидетелите Е.К. и М.К..
Видно от разпита на св.Е.К.,
процесният акт за нарушение бил съставен от него въз основа на снимков
материал. На посочената дата бил на работа с полицейски автомобил, в който
имало монтирана мобилна система за видеоконтрол. Нямало поставен знак Е24. АУАН
бил съставен по-късно в РУ-Ардино, където свидетелят работел и бил връчен на
нарушителя в гр.Ардино. При констатиране на нарушението бил изпратен при
колегите си в гр.Кърджали, за да помага.
Св.М.К. заявява, че АУАН
е издаден въз основа на видеоклип. Акта бил съставен в гр.Ардино, в
присъствието на нарушителя и връчен на същия.
На първо място, съдът
намира, че настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
Разпоредбата на чл. 21,
ал. 1 от ЗДвП забранява на водача на пътно превозно средство при избиране скоростта
на движение в населено място, да превишава скорост за движение от 50 км.ч. От
доказателствата по делото по несъмнен начин се установява, че е извършено
нарушение на посочената разпоредба, тъй като Д.Б. е управлявал собственото си
МПС на територията на гр.Кърджали, а именно на ул.„Стефан Стамболов“. За тези
обстоятелства не се спори по делото, поради което и с оглед съдържанието на
АУАН, изготвената от жалбодателя декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП и
показанията на св. Пеев, се приемат от съда за безспорно установени.
Доколкото превишаването на допустимата
скорост за движение в населено място е с
53 км/ч., то правилно е приложена санкционната разпоредба на чл. 182,
ал. 1, т. 6 от ЗДвП, предвиждаща налагане на административно наказание глоба в
размер на 700 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца за
водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, ако
превишаването е над 50 км/ч. В конкретния случай регистрираната скорост на
движение е 106 км/ч. е намалена с 3 км/ч.
Настоящият състав
приема, че при реализиране на административно-наказателната отговорност е и налице
съществено нарушение на процесуалните правила, което води до опорочаване на
производството по налагане на административно наказание.
В тази връзка съдът
намира, че в конкретния случай контролните органи не са изпълнили и
изискванията на чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата, , в редакцията и с ДВ, бр.
36/2015 г., действаща към 02.11.2017 г. и приложима в случая на основание чл.
3, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, съгласно която норма местата за контрол с мобилни и
стационарни автоматизирани технически средства и системи се обозначават с пътен
знак Е24, като пътният знак Е24 се поставя преди мястото за контрол във всяка
посока на сработване на автоматизираните технически средства и системи. При
указване на мястото на контрол с преносим пътен знак Е24 разположението му се
документира със снимка. По делото липсват доказателства, че това изискване е
било изпълнено от контролните органи, което според настоящия съдебен състав се
явява съществено нарушение на разпоредбите, регламентиращи реда и начина за използването
на АТС и системи за контрол на правилата за движение. Видно от показанията на
св.К. при установяване/заснемане на нарушението/ не е имало поставен знак Е24,
което се потвърждава и от съдържанието на писмо от 23.05.2018 г. на РУ-Ардино,
в което е отразено, че знак Е 24 не е бил поставен на мястото на констатиране
на нарушението. Следва да се отбележи, че в нормата на чл. 165, ал. 3 от ЗДвП
законодателят изрично е посочил, че условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи/ Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата/.
Доколкото в случая изискванията на цитирания подзаконов нормативен акт не са
изпълнени от контролните органи, то последващите им действия се явяват
незаконосъобразни и респ. самостоятелно основание за отмяна на НП, в който
смисъл е и константната съдебна практика –
Решение № 62 от 14.05.2018 г. на АдмС - Кърджали по к. а. н. д. №
33/2018 г.
На следващо място състав
приема, че процесният АУАН е издаден от лице, което не е надлежно оправомощено
да съставя актове за установяване на административни нарушения на територията
на гр.Кърджали. В тази връзка следва да се отбележи, че издалият процесния акт
за нарушение Е.М.К. ***, като по делото не се ангажираха доказателства, на датата
на нарушението – 02.11.2017 г. същият да е бил надлежно командирован на
територията на гр.Кърджали, за да извършва контрол по безопасността на
движението, както и към 19.01.2018 г./датата на съставянето на АУАН/ да е бил
упълномощен да издава актове за нарушения на ЗДвП извършени на територията на
гр.Кърджали. Съгласно чл. 189, ал. 1 от ЗДвП актовете, с които се установяват
нарушенията по този закон, се съставят от длъжностните лица на службите за
контрол, предвидени в този закон. Предвид горното, съдът намира, че АУАН е
издаден от лице без материално правна компетентност да издава актове за
нарушения на ЗДвП, извършени на територията на РУ-Кърджали, което води до
незаконосъобразност на АУАН и съответно на издаденото въз основа на него НП.
По изложените
съображения за допуснати нарушения от контролните органи на установените с
подзаконов нормативен акт условия и ред за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и
нарушения при издаването на АУАН, съдът намира, че обжалваното НП се явява
незаконосъобразно и следва същото да бъде отменено изцяло.
Така мотивиран и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Кърджалийският районен съд постанови решението
си.
Председател: