Решение по дело №215/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 190
Дата: 18 октомври 2023 г.
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20237110700215
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

   190                                                           18.10.2023г.                                     град Кюстендил

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                    

на двадесет и шести септември                                    две хиляди двадесет и трета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                           Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

при секретаря Ирена Симеонова

като разгледа докладваното от съдия Демиревски

административно дело № 215 по описа на съда за 2023 г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Образувано е по жалба от П .Г. П., в качеството му на кмет на Община Кюстендил, с административен адрес гр. Кюстендил, пл. „Велбъжд“ № 1, против Решение № СО-2-ОС-П/2023 г. на Директора на РИОСВ - София. Релевират се основанията за оспорване по чл. 146 т. 4 - 5 от АПК. Противоречието с материалния закон е във връзка с незаконосъобразно становище дадено от Директора на БДЗБР, изразяващо се в неправилно прилагане на материално-правните норми на Закона за водите. Противоречието с целта на закона се мотивира с превратно приемане на информация за начина на водоснабдяване на имота и отвеждането на отпадните води. Моли се за отмяна на решението. Претендират се деловодни разноски – юрисконсултско възнаграждение.

            В о.с.з. пълномощникът на жалбоподателя поддържа жалбата.

В с.з. пълномощникът на ответния директор на РИОСВ оспорва жалбата като неоснователна.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по делото:

            Административното производство по издаване на оспореното решение е образувано по подадено от Община Кюстендил до РИОСВ – София Задание за изработване на проект на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване в обхвата на УПИ I, кв. 389а, по плана на гр. Кюстендил /вх. № 23119/14.12.2022 г./, на осн. чл. 125 ал. 7 от ЗУТ. Към заданието са приложени: договор за дарение № Д-00-1318 от 23.12.2014 г. по рег. на Община Кюстендил; скица на ПИ от СГКК и скица – предложение за изменение на ПУП. С писмо изх. № 23119-1457/07.02.2023 г. Директорът на РИОСВ – София изпраща заданието за становище по компетентност на Директора на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“ гр. Блаогоевград, съгласно чл. 12 ал. 5 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони /Наредбата за ОС, обн. ДВ, бр. 73/2007 г., изм. и доп./.

Приложено е и писмо изх. № П-01-37(1)/23.03.2023 г. от Директора на БДЗБР, изготвено на основание чл. 12 ал.5 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони и чл. 155 ал. 1 т. 23 от Закона за водите. Заданието е оценено като недопустимо спрямо режимите, определени в Закона за водите и нормативната база към него, като са изложени подробни мотиви за това.

            Оспореното Решение № СО-2-ОС-П/2023 г. е издадено от органа въз основа на посочените по-горе писмени документи по повод внесеното задание. Органът е установил основания за недопустимост на предвиденото застрояване в имота и е прекратил административното производство по процедурата за подаденото задание за изработване на проект на ПУП – ПРЗ в обхвата на УПИ I, кв. 389а, по плана на гр. Кюстендил. Аргументите е структурирал в 2 подточки от Решението, както следва:

-          Съществуващото положение на територията е следното: незастроен поземлен имот, през който минават водите на Колушко дере /в покрито корито/, всичките му регулационни граници са улични, като граничи с улиците „Цар Освободител“ на юг; „Й. З.“ на запад; „Шейново“ на изток и „Добруджа“ на север. Съгласно чл. 143 от ЗВ за защита от вредното въздействие на водите се забранява: нарушаването на естественото състояние на леглата, бреговете на реките и крайбрежните заливаеми ивици; намаляването на проводимостта на речните легла, вкл. чрез баражи и прагове, без съответното разрешително; използването на речните легла като депа за отпадъци, земни и скални маси; извършването на строежи над покритите речни участъци; съхраняването или складирането на материали, които в значителна степен биха увеличили унищожителната сила на водата при наводнения. В тази връзка промяната предназначението на имот УПИ I, кв. 389а, по плана на гр. Кюстендил от „за озеленяване“ в „за обществено ползване“ и предвиденото застрояване е недопустимо;

-          Реализацията на „ПУП – ПРЗ в обхвата на УПИ I, кв 389а, по плана на гр. Кюстендил ще създаде риск от негативно влияние върху екологичното състояние на водно тяло „р. Глогошка /Банщица/ от кота 1160 м. до вливане в р. Струма“, код BG4ST700R1022, което е недопустимо с целите и мерките , заложени в ПУРБ на ЗБР 2016 – 2021 и е в противоречие с чл. 156а ал. 11 т. 1, буква „а“ и „б“ от ЗВ, относно  целите за опазване на околната среда по отношение на предотвратяване влошаването  на състоянието на всички повърхностни водни тела, както и чл. 134 т. 3 от Закона за водите.  

            С оглед на горното и на основание чл. 13 ал. 1от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони /Наредбата за ОС, обн. ДВ, БР. 73/2007 г., във вр. с чл. 13 ал. 1, § 2 от ДР и чл. 6а т. 2 от същата наредба, органът е решил следното:

            С Решение № СО-2-ОС-П/2023 г. прекратява административното производство по процедурата за преписка с вх. № 23119/14.12.2022 г. на РИОСВ – София за Задание за изработване на проект на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване в обхвата на урегулиран поземлен имот /УПИ/ I, кв. 389а, по плана на гр. Кюстендил.

            Оспореното решение е връчено на адресата на 07.06.2023 г., а жалбата е подадена чрез куриер на 21.06.2023 г.

            Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе доказателства.

            С оглед така установената фактическа обстановка по делото, съдът намира жалбата за допустима като подадена от представител на надлежен правен субект с право на обжалване по чл. 147 ал. 1 от АПК пред компетентния за разглеждането й съд в преклузивния срок по чл. 149 ал. 1 от АПК.

            В резултат на служебната проверка по чл.168 ал. 1 от АПК, съдът намира жалбата за неоснователна. Съображенията за това са следните:

По компетентността на органа:

Оспорения акт е издаден от оправомощен орган в пределите на неговата законова компетентност.

Съгласно чл. 6а т. 2 от Наредбата за ОС, компетентен орган за издаване на административни актове по реда на наредбата и за всички волеизявления и действия, когато са част от производството по издаване на административни актове, се явява директорът на съответната РИОСВ. В случая става въпрос за процедиране на ПУП, който не е сред плановете, посочени в чл. 2 т. 1, б. „а“ от Наредбата за ОС, за които министърът на околната среда и водите или оправомощени от него длъжностни лица се явяват компетентен орган.

По формата на акта:

Приложимият ЗВ не съдържа уредба за съдържанието на оспореното Решение. Решението по правен характер представлява индивидуален административен акт по легалната дефиниция на чл. 21 ал. 1 от АПК и за него важи изискването за форма по чл. 59 ал. 2 от АПК. Решението има наименование, орган - издател, адресат на акта и подпис на органа.

По процедурата:

Административният орган е съобразил приложените към заданието документи и след като е установил че е за изработване на проект за ПУП, предвиждащ „Високотехнологичен център за иновативни решения“, в който ще се реализира застрояване за споделено бизнес пространство и др., на основание чл. 12 ал. 5 от Наредбата за ОС, с писмо на РИОСВ /изх. № 23119-1457/07.02.2023 г./ е изпратил предоставената от възложителя документация до БД „Западнобеломорски район“ гр. Благоевград с искане за становище по компетентност. С писмо изх. № П-01-37-1/23.03.2023 г. БДЗБР  е изразила становище, че предвиденото застрояване в имота е недопустимо спрямо Закона за водите и нормативната база към него. След изясняване на релевантните факти, ответникът се е произнесъл с оспорения акт.

Органът е спазил общите изисквания по чл. 35 и чл. 36 от АПК. Приобщил е приложените към заданието писмени документи. Събраните доказателства е проверил и преценил при издаване на оспореното Решение, като е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая. Изводите на органа се основават на действащи правни норми и на известни на заявителя писмени документи. Решението съдържа обсъждане на относимите към заданието обстоятелства.

По материалния закон:

            Съвкупният анализ на приложените по делото доказателства налага извод за правилно приложение на материалния закон.        

            Заданието и приложената към него скица – предложение за изменение на ПУП, съответстват на нормативните разпоредби, планови предвиждания и обществени интереси. В частта за нормативните разпоредби приложими са нормите на ЗВ и Наредба за ползването на повърхностните води. В частта за плановите предвиждания са приложими изискванията в ПУРБ на ЗБР 2016-2021г. във вр. с §6 от ПЗР към ЗИД на ЗД, обн. ДВ, бр.20/11.03.2022 г. В частта за обществените интереси е приложима разпоредбата на чл. 49 ал. 1 от ЗВ.

             Прекратяването на процедурата е мотивирано с чл. 13 ал. 1, във вр. с 13 ал. 1, § 2 от ДР и чл. 6а т. 2 от Наредбата за ОС.

             Според Наредбата за ОС, оценка за съвместимосттта се извършва в определена по стъпки последователност в чл. 7 от същата, като след уведомяване на компетентния орган от страна на възложителя на планове, програми, проекти или инвестиционни предложения, следва проверка за допустимост. Съгласно чл. 13 ал. 1 от Наредбата за ОС, при констатиране на недопустимост на планове, програми, проекти или инвестиционни предложения с режима на дейностите в защитените зони, процедурата по ОС се прекратява, за което в срок 10 работни дни от уведомяването по чл. 10 или от отстраняването на нередовностите по чл. 11 ал. 1, компетентният орган уведомява възложителя и съответния орган, одобряващ планове, програми и проекти или инвестиционни предложения.

            Съгласно чл. 134 т. 3 от Закона за водите се забранява: в крайбрежните заливаеми ивици и принадлежащите земи на водохранилищата, строителство на стопански и жилищни постройки. 

             Съгласно чл. 143 от Закона за водите за защита от вредното въздействие на водите  се забранява : нарушаването на естественото състояние на леглата, бреговете на реките и крайбрежните заливаеми ивици; намаляването на проводимостта на речните легла, включително чрез баражи и прагове, без съответното разрешително; използването на речните легла като депа за отпадъци, земни и скални маси; извършването на строежи над покритите речни участъци; съхраняването или складирането на материали, които в значителна степен биха увеличили унищожителната сила на водата при наводнения.

            Съгласно чл. 156а ал. 1 т. 1, буква „а“ и „б“ целите по чл. 149а ал. 1 т. 1 за опазване на околната среда по отношение на количеството и качеството на водите се определят при: повърхностни води  за а/ предотвратяване влошаването на състоянието на всички повърхностни водни тела и б/опазване и подобряване качеството на водите във всички изкуствени и силно модифицирани водни тела и постигане на добър екологичен потенциал и добро химично състояние на повърхностните води.

             В конкретният случай, с проекта за ПУП се предвижда да се промени предназначението  на УПИ от „за озеленяване“ в „за обществено ползване“, като се предвиди необходимото застрояване и изграждане на „Високотехнологичен център за иновативни решения“ при съответните устройствени показатели за етажност, максимална допустима плътност и интензивност на застрояване и максимална озеленена площ в % от общата.

            В становището на БДЗБР е посочено, че „липсва информация за начина на водоснабдяване на имота и отвеждането на отпадъчните води от него, както и че представените дейности ще засегнат покрито дере, част от  повърхностно водно тяло р. Глогошка /Банщица/ от кота 1160 м. до вливане в р. Струма с код BG4ST700R1022, оценено в много лошо екологично състояние и непостигащо добро химично състояние. Поземелен имот УПИ I, кв. 389а, по плана на гр. Кюстендил попада в обхвата на подземно водно тяло „Порови води в кватернер неоген Кюстендил“ с код BG4G00000QN0006, оценено в добро химично и  лошо количествено състояние, поради което общата  оценка на състоянието му е лошо. Имотът, засегнат от реализацията на разглежданото задание, попада в границите на зони за защита на водите по смисъла на чл. 119а ал. 1 от Закона за водите, с код на зона за защита на водите за питейно – битово водоснабдяване BG4DGW00000QN006. ПИ попада и в пояс III на санитарно – охранителна зона около находище на минерална вода „Кюстендил“, определена със Заповед № РД-333/08.04.2013 г. на Министъра на околната среда и водите“.

            С оглед на всичко посочено по – горе, предвиденото застрояване в имота е недопустимо. Същото е и в противоречие с чл. 134 т. 3, чл. 143 и чл. 156а ал. 1 т. 1, буква „а“ и „б“ от Закона за водите относно целите за опазване на околната среда по отношение на предотвратяване влошаването на състоянието на всички повърхностни водни тела, както и с целите и мерките заложени в ПУРБ на ЗБР /2016 – 2021/.    

            Мотивите на органа в оспореното Решение покриват изискването и за нарушени обществени интереси по арг. от чл. 49 ал. 1 от ЗВ.

            Горепосочените съображения обуславят извод за неоснователност на жалбата и отхвърляне на оспорването. Оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на материалния закон, при липса на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в съответствие с целта на закона.

            Поради изхода от спора ответникът има право на деловодни разноски в размер на дължимо юрисконсултско възнаграждение.

 

            Мотивиран от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

 

Р Е Ш И:

 

            ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на Община Кюстендил, представлявана от кмета П. Г. П., срещу Решение № СО-2-ОС-П/2023 г. на Директора на РИОСВ – София, с което е прекратено административното производство по процедурата с вх. № 23119/14.12.2022 г. на РИОСВ – София.

            ОСЪЖДА Община Кюстендил да заплати на РИОСВ -София деловодни разноски в размер на 100 лв. /сто лева/ юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване от страните с касационни жалби пред ВАС в 14 - дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

Решението да се съобщи на страните.

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: