Решение по дело №2184/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1596
Дата: 15 септември 2022 г.
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20217180702184
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№. 1596

 

гр. Пловдив, 15 септември 2022 год.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, XIII състав, в публично съдебно заседание на седми февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

                           

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ПАСКОВ

                                                                                         

при секретаря ПЕТЯ ПЕТРОВА, като разгледа докладваното адм. дело № 2184/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „ДТБ“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление град Пловдив, ул. „***“ № 63, ет. 4, ап. 8, представлявано от управителя Т. Б. Д., чрез пълномощник адв. С.М., срещу акт - утвърждаване от 28.07.2021 г. на директора на ОП „Общински пазари“, положен върху Протокол № 1 от 28.07.2021 г. на комисията, назначена със Заповед № 153/13.07.2021 г. на Директора на ОП „Общински пазари“, утвърдена от Кмета на Община Пловдив, за проведен от ОП „Общински пазари“ - Пловдив публично оповестен конкурс с тайно наддаване, за определяне ползватели на части от имот – частна общинска собственост, находящи се на територията на временен общински пазар „Гребна база“, за разполагане на стационарни преместваеми обекти /СПО/ съгласно зона за търговия и приложена схема за разполагане на СПО – павилиони, с който е определен за спечелил публично оповестения конкурс с тайно наддаване „Хляб и пица шевица“ ООД и същият е определен за ползвател на част от имот, а именно Площ № 1 – частна общинска собственост, представляваща 30,00 кв. м., за разполагане на стационарен преместваем обект, съгласно зона за търговия, одобрена с Решение на Общински съвет – Пловдив № 49/02.03.2021 г. и приложена схема за разполагане на СПО – павилиони, за извършване на търговска дейност, одобрена с протокол на ЕСУТ № 16/19.05.2021 г., находяща се на територията на временен общински пазар „Гребна база“ в УПИ I-етажен гараж, кв. 3 по плана на спортен комплекс „Отдих и култура“ на гр. Пловдив при граници: ул. „***“, ул. „***“, ул. „****“, УПИ II-трафопост, район „Западен“.

Недоволен, жалбоподателят счита оспорения административен акт за незаконосъобразен, излага конкретни доводи и настоява за неговата отмяна. Подробни съображения са изложени в депозирана писмена защита.

Ответникът – Директор на Общинско предприятие „Общински пазари“ към Община Пловдив чрез процесуален представител юриск. Р. счита жалбата за неоснователна и настоява за нейното отхвърляне. Подробни съображения са изложени в писмени бележки. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна – „Хляб и пица шевица“ ООД чрез пълномощник адв. В. счита жалбата за недопустима, алтернативно неоснователна, като подробни съображения са изложени в писмен вид.

Пловдивският административен съд – Второ отделение, Тринадесети състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването, поради което e ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения.

Начало на административното производство е сложено със Заповед № 153/13.07.2021 г. на Директора на ОП „Общински пазари”, с която на основание чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от ЗОС във връзка с чл. 4, ал. 2, чл. 10, т. 1 и чл. 11 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, във връзка с чл. 8 от Наредбата за реда за поставяне на преместваеми обекти за увеселителна, търговска и друга обслужваща дейност и елементите на градското обзавеждане на територията на община Пловдив, във връзка с  чл. 4, ал. 2, т. 1 от Наредба за създаване, управление и контрол върху дейността на общинските предприятия на Община Пловдив по глава VI от ЗОС, във връзка с чл. 5, чл. 6, чл. 14, т. 1 от Правилника за устройството и дейността на ОП „Общински пазари“ гр. Пловдив, във връзка с чл. 5, ал. 1, т. 2 и чл. 9 от Правилника за ползване на общинските пазари е отменена Заповед № 143/06.07.2021 г. на Директора на ОП „Общински пазари“ за провеждане на тръжна процедура за публично оповестен търг с тайно наддаване и е наредено да се обяви и проведе публично оповестен конкурс с тайно наддаване за определяне ползватели на части от имот – частна общинска собственост, находящи се на територията на временен общински пазар „Гребна база“ в УПИ I-етажен гараж, кв. 3 по плана на спортен комплекс „Отдих и култура“ на гр. Пловдив при граници: ул. „***“, ул. „***“, ул. „***“, УПИ II-трафопост, район „Западен“, за разполагане на СПО, съгласно зона за търговия и приложена схема за разполагане на СПО – павилиони, а именно: 27 бр. позиции – части от имоти /площи/ - частна общинска собственост, всяка от които с площ от 30,00 кв. м., за разполагане на СПО за извършване на търговска дейност. В заповедта са вписани конкурсните условия, назначена е комисия за подготовка, организиране и провеждане на конкурса и е одобрена конкурсната документация. Насрочена е дата за провеждане на конкурса – 26.07.2021 г. от 10,00 часа. Заповедта е утвърдена от Кмета на Община Пловдив. Обявата за конкурса е публикувана във в-к “Марица” и на интернет страницата на ОП “Общински пазари” /л.31 и сл./.

Видно от съставения в периода от 26.07.2021 г. до 28.07.2021 г. протокол от назначената комисия, в сградата на ОП „Общински пазари“ гр. Пловдив, ул. „Ангел Кънчев“ № 3, в стая № 3 са проведени три броя заседания/л.100-104/. Същевременно обаче в същия протокол се посочва, че на заседанието (без да се конкретизира на кое от трите заседания) са присъствали определените членове на комисията, съответно, че при наличие на указания в чл. 9, ал. 6 от Правилника за ползване на общинските пазари кворум, необходим за провеждане на заседанието, Председателят е открил заседанието на комисията в 10,20 часа (без отново да се посочва на кое от трите заседания). Независимо от гореизложеното, се посочва, че комисията е установила, че до определения краен срок за подаване на документи, в ОП „Общински пазари“ за участие в конкурса, са постъпили документи от 38 кандидати и в съответствие с установения ред за провеждане на конкурса, Комисията е пристъпила към процедурата по допустимост за участие в конкурса, като пликовете на кандидатите за участие са отворени по реда на постъпването им в ОП „Общински пазари“, в съответствие с входящия номер, под който са заведени в регистъра за постъпване на документите. Посочва се също така, че Комисията е извършила обстойна проверка относно наличие, респ. липса на всички изискуеми, съгласно утвърдените конкурсни условия документи, които кандидатите за участие е следвало да представят и са описани резултатите от същата, като недопуснатите кандидати е отразено, че не участват в следващия етап на конкурсната процедура на основание чл. 33, т. 1 от конкурсните условия.

На следващо място в протокола се посочва, че след приключване на проверката по допустимост, на 27.07.2021 г., Комисията е пристъпила към отваряне на пликовете с ценови предложения на допуснатите кандидати и след запознаване със съдържанието им и поставяне на оценки на офертите, на 28.07.2021 г. в 17,00 часа, комисията е приключила своята работа, като е извършила следното класиране досежно процесния обект, а именно Площ № 1: Класиран участник 1-во място – „Хляб и пица шевица“ ООД (К=К1+К2+К3 общ брой точки – 100=50+30+20); Класиран участник 2-ро място – „ДТБ“ ЕООД (К=К1+К2+К3 общ брой точки – 28,48=15,48+8+5).

Последвало е изготвянето на Протокол № 1 от 28.07.2021 г. от комисията, назначена със заповед № 153/13.07.2021 г. на Директора на ОП „Общински пазари“, в който е отразено, че Комисията е извършила обстойна проверка относно наличие, респективно липса на всички изискуеми, съгласно утвърдените конкурсни условия, документи, които кандидатите за участие е следвало да представят, като за площ № 1 са допуснати кандидатите „Хляб и пица шевица“ ООД и „ДТБ“ ЕООД, след което комисията е пристъпила към отваряне на плика с ценовото предложение на допуснатия кандидат и е поставила комплексна оценка на офертата, представляваща сбор от оценките на отделните показатели, където К1 е предлаганата наемна цена, К2 е предложения, с които се отчитат реални ползи и К3 е предложения, които съдържат количествено по-благоприятни за наемодателя условия, като резултатът от класирането е следният: Класиран участник 1-во място – „Хляб и пица шевица“ ООД (К=К1+К2+К3 общ брой точки – 100=50+30+20); Класиран участник 2-ро място – „ДТБ“ ЕООД (К=К1+К2+К3 общ брой точки – 28,48=15,48+8+5). И най-сетне, Комисията е определила „Хляб и пица шевица“ ООД за спечелил участник в публично оповестения конкурс с тайно наддаване, като го е определила за ползвател на процесния имот – Площ № 1. Протоколът е връчен лично на двамата представляващи дружествата-участници на 30.07.2021 г.

При тази фактическа обстановка, Директорът на ОП „Общински пазари“ към Община Пловдив е утвърдил Протокол № 1, с което участникът „Хляб и пица шевица“ ООД е обявен за спечелил процесния конкурс, досежно площ № 1.

Спор по така установената фактическа обстановка не се формира между страните и в хода на съдебното производството не са ангажирани нови доказателства.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи.

В процесния случай имотът, обект на проведения конкурс за отдаване под наем, е частна общинска собственост, предоставен за управление на Общинско предприятие  „Общински пазари“ към Община Пловдив. Съгласно чл. 52 от ЗОС общинското предприятие е специализирано звено на общината за изпълнение на местни дейности и услуги, финансирани от общинския бюджет. С оглед нормата на чл. 52, ал. 4 от ЗОС, с правилника по ал. 3 се определят предметът на дейност, структурата, управлението, численият състав и правата и задълженията на предприятието по отношение на предоставеното му общинско имущество. Досежно последната хипотеза и съгласно разпоредбата на чл. 14 от Правилника за устройството и дейността  на общинско предприятие „Общински пазари“ към Община Пловдив/в приложимата редакция – сега отм./, общото ръководство и контрол при управлението на предоставените на предприятието общински имоти и вещи се осъществява от директора на ОП „Общински пазари“. В случая, както бе казано, със Заповед № 153 от 13.07.2021 г. на Директора на ОП „Общински пазари“, е назначена комисия, която да проведе публично оповестен конкурс за отдаване под наем на площи - частна общинска собственост.

Редът за провеждане на конкурса е уреден в чл. 9 – чл. 16 от Правилника на ОбС Пловдив за ползване на общинските пазари. Съгласно посочените разпоредби, назначената комисия разглежда документите на участниците в открито заседание, след което в закрито заседание разглежда ценовите предложения на допуснатите участници. За резултатите, комисията изготвя отделни протоколи за всеки търг/конкурс, в който се класират участниците до второ място, като се посочва името на класирания участник и предлаганата от него наемна цена. Списъкът с резултатите от проведената процедура се изнася на информационното табло в ОП „Общински пазари“ за сведение и информация на участниците. Участник в процедурата за съответното съоръжение може да получи копие от изготвения протокол, след подадено писмено заявление в деловодството на ОП „Общински пазари“. Съгласно чл. 17 от Правилника, търговете и конкурсите приключват с подписването на договор между наемателя и директора на ОП „Общински пазари“. Договорът се сключва от първо число на месеца, следващ датата на търга/конкурса. Този ред за провеждане на процесния конкурс е предвиден и в одобрените конкурсни условия.

В конкурсните условия е уредено, че Комисията оценява офертите на допуснатите до участие кандидати по следната методика:

Комплексната оценка на офертата е сбор от оценките по отделните показатели. Комплексната оценка К=К1+К2+К3, където:

Показател К1 е Предлагана наемна цена за използване на позицията; Величината на показателя К1 се изразява с число до 50 и се изчислява по формулата: К1=ПЦ/НВПЦ х 50, където ПЦ е предложената цена от кандидат в конкурса; НВПЦ е най-високата предложена цена в конкурса.

Показател К2 е Предложения, с които се отчитат реални ползи/придобивки за персонала, за гражданите и/или за предприятието; Величаната на показателя К2 се изразява с число до 30 като сбор от индивидуалните оценки на предложенията по следните подпоказатели: Реални ползи/придобивки за персонала – поставя се оценка от 0 до 10; Реални ползи/придобивки за предприятието – поставя се оценка от 0 до 10; Реални ползи/придобивки за гражданите – поставя се оценка от 0 до 10.

Показател К3 е Предложения, които съдържат количествено по-благоприятни за Наемодателя условия от заложените в проектодоговора (брой допълнителни или подобрени условия в полза на наемодателя). Величаната на показателя К3 се изразява с число до 20 като сбор от индивидуалните оценки на предложените допълнителни и/или по-благоприятни условия към проектодоговора от всеки член на комисията. Членовете на комисията оценяват всяко от допълнителните и/или подобрени условия в полза на наемодателя по скала от 0 до 20 точки като стъпката на оценяване е 2 точки.

 Или иначе казано, конкурсната процедура представлява сложен фактически състав, обхващащ няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, всеки от който включва определени нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от закона последователност и при упражняване на правомощията на съответните органи. Заключителният етап в административна фаза е обявяването на класирането и определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил конкурса. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия в хода на проведената конкурсна процедура, обусловили издаването на крайния административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата.

На първо място, съдът констатира, че оспореният акт – утвърждаване от 28.07.2021 г. на директора на ОП „Общински пазари“, положен върху Протокол № 1 от 28.07.2021 г. на комисията, назначена със Заповед № 153/13.07.2021 г. на Директора на ОП „Общински пазари“, е акт на компетентен орган.

В конкретния случай процедурата е започнала законосъобразно: въз основа на Заповед № 153/13.07.2021 г. на Директора на ОП „Общинско предприятие“ при Община Пловдив е открито производството по публично оповестения конкурс и е назначена Комисия в състав, определен при съобразяване изискванията на чл. 9, ал. 5 от Правилника на ОбС Пловдив за ползване на общинските пазари.

При самото изготвяне обаче на конкурсната документация и по-конкретно досежно методиката за оценяване на участниците, а оттам и при самото оценяване на допуснатите от конкурсната комисия участници, се констатират допуснати съществени процесуални нарушения. Това е така, защото, видно от конкурсната документация, методиката за оценяване и класиране на кандидатите в конкурса включва три критерия, двата от които са субективни. Това са Показател К2 - Предложения, с които се отчитат реални ползи/придобивки за персонала, за гражданите и/или за предприятието и Показател К3 - Предложения, които съдържат количествено по-благоприятни за Наемодателя условия от заложените в проектодоговора (брой допълнителни или подобрени условия в полза на наемодателя, за първия от които са предвидени максимален брой точки 30, а за втория – 20 точки.

Достатъчно в тази връзка е да се посочи, че никъде в документацията няма определени условия, които да служат като ръководство на конкурсната комисия при извършване на оценката по тези показатели. Независимо от това, посоченото не освобождава комисията от задължението й, винаги когато прави оценка по субективни показатели, подробно да мотивира дадената от нея оценка (с какво конкретно предложението на даден участник е по-добро от това на останалите участниците). В конкретния случай дори не става ясно как членовете на комисията са оценили техническото предложение на „Хляб и пица шевица“ ООД с максималния брой точки и по двата показателя, а именно 30 за Показател К2 и 20 за Показател К3 и как са приели, че предложенията на този участник са изпълними на 100 %, а тези на другия участник са по-неблагоприятни, респ. неизпълними. Все в тази насока и следва да се посочи, че никъде в конкурсната документация не е предвиден ред, по който да се извършва последващ контрол, свързан с изпълнението на т.нар. технически предложения, свързани с реални ползи/придобивки за персонала, за гражданите и/или за предприятието, съответно с подобрените условия на договора в полза на наемодателя, ведно с произтичащите от това неблагоприятни правни последици (санкциониране, компенсиране, прекратяване на наемните правоотношения и др. под.), още повече, че тежестта на тези субективни критерии е равна на обективния критерий, а именно предлагана наемна цена за използване на позицията (К1=50, а К2+К3=30+20=50), които критерии освен всичко друго, представляват едно бъдещо несигурно събитие.

При това положение Комисията е дължала извършване на ясно и мотивирано произнасяне при оценяването по обсъжданите субективни критерии. Такова в случая не се установява да е извършено, като в протокола е отбелязано само, че: „След приключване на проверката по допустимост, на 27.07.2021 г., Комисията пристъпи към отваряне на пликовете с ценови предложения на допуснатите кандидати и след запознаване със съдържанието им и поставяне на оценки на офертите на 28.07.2021 г. в 17,00 ч., комисията приключи своята работа, като извърши следното класиране…“. Как точно са били поставени оценките на офертите и какво точно се е случило на проведеното закрито заседание на комисията, от данните по делото не може да бъде установено. Друг е въпросът, че от данните по делото не може да бъде установено и по какъв начин участниците са били уведомени за това, че конкурсът продължава и на 27.07.2021 г., и на 28.07.2021 г., а не приключва на обявената дата 26.07.2021 г.

Както вече се посочи и по-горе, в протокола е отбелязано само колко точки получава всеки от кандидатите по тези показатели. Тук е мястото и да се посочи, че съгласно одобрената методика, по Показател К3 е предвидено, че членовете на комисията оценяват всяко от допълнителните и/или подобрени условия в полза на наемодателя по скала от 0 до 20 точки, като стъпката на оценяване, е 2 точки, т.е. при всяко положение получените от участниците точки, винаги ще бъдат четни числа (2 точки, 4 точки, 6 точки и т.н.), поради което буди недоумение, как членовете на комисията са оценили предложението на жалбоподателя с 5 точки?!. Казано с други думи, оценяването на участниците в конкурса е извършено при пълна липса на мотиви, което прави невъзможно да се разбере защо даден участник е получил съответния брой точки по обсъжданите субективни критерии.

Действително, право на конкурсната комисия е да оцени по своя преценка всяко едно предложение, като безспорно това е преценка по целесъобразност. Оценката обаче, следва да бъде мотивирана, за да се прецени именно спазването на пределите на компетентност, съответно на целесъобразност, като в тази част контролът, осъществяван от съда, е вече за законосъобразност и правилно приложение на методиката за оценяване (в този е Решение № 15079/09.12.2010 г. на ВАС по адм. д. № 6091/2010 г.).

Впрочем допускането на това нарушение (пълната липса на мотиви досежно оценяването на кандидатите) е обусловено именно от изначалната липса на ясни критерии и методика за оценка, тъй като такива, каза се, не се съдържат в утвърдената от Директора на ОП „Общински пазари“ при Община Пловдив конкурсна документация.

С оглед на всичко, изложеното до тук, настоящият съдебен състав намира, че в хода на процедурата по провеждане на процесния конкурс, са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, пряко касаещи оценката и класирането на кандидатите.

Доколкото с крайния акт на Директора на ОП „Общински пазари“ при Община Пловдив се утвърждава решението на комисията за оценяване и класирането на предложенията, обективирано в Протокол № 1 от 28.07.2021 г., коментираните нарушения на административнопроизводствените правила съдът преценява като съществени, тъй като недопускането им е могло да доведе до друго разрешение на поставения пред административния орган въпрос. Това обосновава и извода на настоящия състав за отмяна на оспорения в настоящото производство акт – утвърждаване от 28.07.2021 г. на директора на ОП „Общински пазари“, положен върху Протокол № 1 от 28.07.2021 г. на комисията, назначена със Заповед № 153/13.07.2021 г. на Директора на ОП „Общински пазари“.

Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе, Административен съд – Пловдив, ХІІІ състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ акт - утвърждаване от 28.07.2021 г. на директора на ОП „Общински пазари“, положен върху Протокол № 1 от 28.07.2021 г. на комисията, назначена със Заповед № 153/13.07.2021 г. на Директора на ОП „Общински пазари“, утвърдена от Кмета на Община Пловдив, за проведен от ОП „Общински пазари“ - Пловдив публично оповестен конкурс с тайно наддаване, за определяне ползватели на части от имот – частна общинска собственост, находящи се на територията на временен общински пазар „Гребна база“, за разполагане на стационарни преместваеми обекти /СПО/ съгласно зона за търговия и приложена схема за разполагане на СПО – павилиони, с който е определен за спечелил публично оповестения конкурс с тайно наддаване „Хляб и пица шевица“ ООД и същият е определен за ползвател на част от имот, а именно Площ № 1 – частна общинска собственост, представляваща 30,00 кв. м., за разполагане на стационарен преместваем обект, съгласно зона за търговия, одобрена с Решение на Общински съвет – Пловдив № 49/02.03.2021 г. и приложена схема за разполагане на СПО – павилиони, за извършване на търговска дейност, одобрена с протокол на ЕСУТ № 16/19.05.2021 г., находяща се на територията на временен общински пазар „Гребна база“ в УПИ I-етажен гараж, кв. 3 по плана на спортен комплекс „Отдих и култура“ на гр. Пловдив при граници: ул. „***“, ул. „***“, ул. „***“, УПИ II-трафопост, район „Западен“.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: