Решение по дело №384/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 януари 2022 г. (в сила от 11 февруари 2022 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700384
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 263

гр. Сливен, 05.01.2022 год.

   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,        в публично заседание  на четиринадесети декември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                       Административен съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

при секретаря  Ваня Костова и с участието на прокурора………………. като разгледа докладваното от  съдията Бозукова   административно  дело №    384   по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е административно и намира правното си основание в нормата на чл.74е ал.4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти (Наредбата), като образуваното съдебно производство се движи по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „БУЛФОРЕСТ 2012” ООД с. Стара река, община Сливен, против Заповед № РД 10-330/29.10.2021 г., издадена от Директора на Териториално поделение „Държавно горско стопанство Котел”, с която на основание чл.74е, ал.1, т.1 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горски територии – държавна и общинска собственост, и за ползване на дървесина и недървесни горски продукти, е обявено класиране на участниците в ЕТ01749 - електронен търг с наддаване за продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен, включена в годишния план за ползване за 2021 г. от гори държавна собственост - стопанисвани от „Югоизточно държавно предприятие“ Държавно предприятие ТП „ДГС Котел“, включени в условно обособен обект № 56, включващ отдели/подотдели: 331 „з”; дърв. вид: чб; общо количество - 656 пл. м3, като на първо място е класиран - „Испор” ООД, с предложена цена при наддаване в размер на 54 639 лв. без включен ДДС, а на второ място е класиран - „БУЛФОРЕСТ 2012” ООД, с предложена цена при наддаване в размер на 54 639 лв. без включен ДДС, и е определен за купувач класираният на първо място за обект № 56 - „Испор” ООД.

В жалбата се твърди, че заповедта като индивидуален административен акт противоречи на материалноправните норми и е издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Заявява, че участникът, класиран на първо място, не отговарял на критериите, посочени в раздел III на тръжните условия за технически и квалификационни изисквания към участниците, и най-вече в т.9.1 - да разполага с необходимите минимален брой техника за сеч, извоз и транспортиране на дървесината. Същият, макар да е декларирал, че притежава посочената техника, която видно не е негова собственост, не е представил доказателства, че има такава на лизинг. Не били представени и доказателства, че има платена една лизингова вноска за въпросната техника. Само представяне на договор за лизинг, не било основание да се счита, че договорът е породил някакви права. Това важало за булдозер, верижен трактор с гребло или друга техника. Счита, че допускането на такъв участник до търга, представлява нарушение на административнопроизводствените правила. Не били представени и доказателства, че посочената техника е изправна. Моли съда да отмени обжалваната заповед.

В с.з. дружеството – жалбоподател, чрез пълномощника си адв. М. К. АК Сливен поддържа жалбата и моли съда да я уважи, като отмени заповедта като незаконосъобразна.

В с.з. административният орган - Директор на ТП “Държавно горско стопанство Котел“, редовно и своевременно призован, не изпраща представител.  В писмено становище оспорва жалбата. Счита същата за недопустима и неоснователна. Твърди, че административният акт е издаден от компетентен орган и при спазването на процесуалните правила, поради което е законосъобразен.

В с.з. заинтересованата страна - „Испор“ ООД гр. Сливен, не изпраща представител. В писмено становище оспорва жалбата. Заявява, че изискванията в тръжната процедура били ясни, точни и категорични. При представянето на тръжните документи, участникът в търга попълвал декларация, с която удостоверявал техническата и кадрова обезпеченост. Документите, които удостоверявали правото на собственост или правото на ползване, се представяли  когато се подписва тръжният договор.

В с.з. заинтересованата страна – „Гамитрейд 2“ ЕООД гр. Камено, Област Бургас, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената възможност.

Заинтересованата страна – „Дани-1 Б“ ЕООД с. Градец, общ. Котел, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената възможност.

 Заинтересованата страна – „Картал - 55“ ЕООД с. Манолич,  Община Сунгурларе, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената възможност.

Заинтересованата страна – „Стоник груп“ ООД, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената възможност.

Въз основа на всички събрани по делото писмени доказателства съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Със Заповед № РД- 10-315/12.10.2021 г. на Директора на ТП „ДГС Котел" (л.48-л.52), въз основа на упълномощаване от Директора на „ЮИДП" ДП Сливен, с график за продажба на стояща дървесина на корен с електронен търг от 12.10.2021 г.(л.53) е открита процедура за провеждане на електронен търг с тайно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен от обект № обект № 56, от гори държавна собственост, стопанисвани от ТП „ДГС Котел", с начална цена 28 020 лева без ДДС, гаранция за участие 1401 лева, стъпка за наддаване -280,20 лв. и критерии за оценка на офертите: най-висока предложена цена. С тази заповед била утвърдена тръжната документация за участие за провеждане на електронен търг за продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен, който да бъде проведен посредством електронна он - лайн платформа за пряк достъп до търга: http://auction.uidp-sliven.com. Достъпът до системата се осъществява съгласно разпоредбите на Тръжен регламент за провеждане на електронни процедури за реализация на дървесина при „ЮИДП" ДП Сливен. Определени са и мястото и срока за получаване на документите, мястото и срока за подаване на офертите, мястото и датата на провеждане на търга, условията за подаване на офертите.

Съгласно т.9.1 „Технически изисквания“ от утвърдените Тръжни условия.(л.54-л.59), участниците трябва да отговарят на минималните техническите и квалификационни изисквания за извършване на дейността, а именно: Да разполагат с необходимия минимален брой техника (работно оборудване по смисъла на §1, т. 4 от ДР на Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване) за сеч, извоз и транспортиране на дървесина, както следва: да притежават собствена или закупена на лизинг техника за добив на дървесина- минимум 5 (пет) бр. БМТ, регистрирани по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника; да притежават собствена или закупена на лизинг специализирана горска техника за извоз на дървесина, съответно специализиран горски трактор (или друга техника за извоз, въжени линии и т. н.), за добив на всеки 350 куб. м. месечно (това изискване се отнася само за добив за строителна дървесина с дължина над 2 м), минимум 1 бр., регистрирана по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника; да притежават собствена или закупена на лизинг специализирана техника за направа на временни извозни пътища в насажденията (булдозер или верижен трактор с гребло, или друга техника), минимум 1 бр., регистрирана по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника. Работното оборудване (механизирана техника) трябва да отговаря на изискванията на българското законодателство, съгласно ЗДвП, ЗРКЗГТ, Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии, Наредба № 3/ 03.02.2016 г. за извършване на техническите прегледи за техниката по ЗРКЗГТ, Наредба № 7/23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, ЗЗБУТ, като се използва по начин и при условия, които осигуряват безопасни и здравословни условия на труд и опазване на околната среда, както следва: за трактори, самоходна горска техника, прикачен инвентар и др., да бъде в добро техническо състояние, което да не позволява изтичане на масло и гориво; да бъде оборудван със средства за абсорбиране на петролни продукти; да бъде оборудвана с годен и технически изправен пожарогасител; За преносимата техника (БМТ): да бъдат изправни и обезопасени, като показват равномерен работен режим с необходимата мощност и да са снабдени със спирачки; да бъдат в техническо състояние, което да не позволява изтичане на гориво-смазочни течности; да използва масло за веригата на растителна основа.

Съгласно т.6 от Раздел V „Регистрация и необходими документи, които участниците следва да представят към своята оферта“ на Тръжните условия, за участие в електронния търг участниците подават: Заявление по образец, придружено от списък на документите и административни сведения за участника (Приложение № 2); Декларация по чл.74, ал.3 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии- държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти по образец- от участника (Приложение № 3);Декларация за запознаване с условията и договора по образец (Приложение № 4); Гаранция за участие - сканирано копие на платежния документ.

Заповед № РД- 10-315/12.10.2021 г. на Директора на ТП „ДГС Котел" е публикувана на интернет страниците на ТП „ДГС Котел"  „ЮИДП" ДП Сливен и на интернет платформата на „ЮИДП" ДП Сливен  http://auction.uidp-sliven.com. (л. 70).

Със Заповед № РД-10-325 от 29.10.2021 г., Директорът на ТП "ДГС Котел" е назначил петчленна комисия - председател, четирима основни и двама резервни членове, да проведе на 29.10.2021 г. от 10,30 ч. в административната сграда на ТП „ДГС Котел" в гр. Котел, ул. „Проф. Павлов" № 57, електронен търг  ЕТ 01749 с наддаване за продажба на прогнозно количество стояща дървесина на корен от обект № 56, включващ отдели/подотдели: 331 „з", дърв.вид: чб, общо количество: 656 пл.м3, начална цена: 28020 лв. без включен ДДС, гаранция за участие - 1401 лв. и срок за изпълнение: 31.12.2021 г., която след приключване на работата си да представи протокола от разглеждането на документите, допускането до участие на кандидатите и класирането им - (л. 72).

На 29.10.2021 г. комисията в пълен състав е установила, че относно електронния търг за продажба на стояща дървесина на корен от обект № 56, са постъпили 6 бр. заявки за участие, като 5 от тях отговарят на изискванията на продавача, поради което до участие в търга са допуснати „Булфорест 2012" ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: област Сливен, община Сливен, с. Стара река, 8841, ул."Съби Димитров"№ 2; „Испор" ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Сливен, п.к. 8800, община Сливен, област Сливен, бул. „Хаджи Димитър" № 18, вх. „В", aп. 1, „Стоник груп" ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с.Момина църква, област Бургас, общ. Средец, адрес за контакти: гр. Б., ж.к. „Л.", бл. …, вх. …, ет. …, ап. …; „Картал-55" ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с.Манолич, 8453, област Бургас, общ. Сунгурларе, ул. „Митко Палаузов" № 1; „Дани - 1 Б" ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с.Градец, п.к. 8990, област Сливен, кв. „Запад № 18.

Комисията е констатирала, че участникът „Гамитрейд 2" ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Камено, п.к. 8120, обл. Бургас, общ. Камено, ул. „Димитър Благоев" № 7, вх. 2, ет. 1 не представя изискуемите документи за участие в електронния търг и не е внесъл определената гаранция, поради което го отстранила от търга.

Комисията разгледала наддавателните предложения постъпили от допуснатите до участие кандидати в електронния търг, и установила, че на 29.10.2021 г. в 12:07:16 часа е постъпило потвърждение на предложение от „Испор" ООД в размер на 54 639.00 лв. без ДДС, а на 29.10.2021 г. в 12:07:19 часа е постъпило потвърждение на предложение от „Булфорест 2012" ООД в размер на 54 639,00 лв., което е и последното в търга. На първо място е класирано предложението на „Испор" ООД, а на второ място предложението на „Булфорест 2012" ООД. Комисията съставила протокол с вх. № ОД-03-713 от 29.10.2021 г., в който отразила горните констатации. (л.143-155)

Въз основа на протокола на комисията, Директорът на ТП "ДГС Котел" е издал оспорваната Заповед № РД 10-330/29.10.2021 г., издадена от Директора на Териториално поделение „Държавно горско стопанство Котел”, с която на основание чл. 74е, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горски територии – държавна и общинска собственост, и за ползване на дървесина и недървесни горски продукти, е обявено класиране на участниците в ЕТ01749 - електронен търг с наддаване за продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен, включена в годишния план за ползване за 2021 г. от гори държавна собственост - стопанисвани от „Югоизточно държавно предприятие“ Държавно предприятие ТП „ДГС Котел“, включени в условно обособен обект № 56, включващ отдели/подотдели: 331 „з”; общо количество - 656 пл. м3, като на първо място е класиран - „ИСПОР” ООД, с предложена цена при наддаване в размер на 54 639 лв. без включен ДДС, а на второ място е класиран - „БУЛФОРЕСТ 2012” ООД, с предложена цена при наддаване в размер на  54639 лв. без включен ДДС, и е определен за купувач класираният на първо място за обект № 56 - „ИСПОР” ООД. (л.157)

Към доказателствата по делото са приобщени и подадените в цялост пред органа заявления от „Булфорест 2012" ООД, „Испор" ООД, „Стоник груп" ООД, „Картал-55" ЕООД, и „Дани - 1 Б" ЕООД (заверени копия), с приложени към тях попълнени и подписани декларации по чл.74, ал.3 от Наредбата; декларации за запознаване с условията и договора и платежни документи за внесена гаранция за участие. (л.82-126)

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички приети по делото доказателствени средства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес, доколкото по делото е установено, че оспорващото дружество е участник в проведения търг и е класирано на второ място. Подадена е в срок – на 01.11.2021 г., доколкото административният акт е съобщен на оспорващия на 29.10.2021 г. (л.7) Жалбата е насочена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановените срокове, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага както предвид нарочно въведеното в жалбата отменително основание по чл. 146 т. 1 от АПК, така и поради принципа на служебното начало в административния процес, регламентиран с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваният административен акт е постановен от материално, териториално и персонално компетентен орган (по арг. от чл.74е ал.1 във вр. с чл.15 ал.3 вр. с чл.2 т.2 от Наредба за условията и реда за възлагане на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти). Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 2 от Наредбата процедурите за продажба на дървесина и недървесни горски продукти за горски територии – държавна собственост, се организират и извършват от лицата по чл. 2, т. 1 – 4, включващи директорите на териториалните поделения на държавните предприятия (ТП на ДП).

Заповедта е издадена в предвидената форма, съдържа задължителните реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК и при спазване на регламентираната процедура по Наредба. Мотивите са изложени както в оспорвания административен акт, така и в административната преписка - протокола на комисията, провела електронния търг за определянето на купувач за стояща дървесина на корен, добита от горски територии - държавна собственост, попадащи в териториалния обхват на ТП "ДГС Котел".

Ползването на дървесината е въз основа на предписание на директора на РДГ Сливен издадено на основание чл.106 от ЗГ, поради което не е предвидено в горскостопанския план или програма (л.41-45) Процедурата за ползване на дървесина е проведена в съответствие с график по чл.9 ал.1 от Наредбата, утвърден от Директора на ЮЗДП т.е. лицето по чл.2 т.1 от Наредбата. (л.46)

Обявеният електронен търг е проведен съгласно регламентираната процедура в НУРВИДГТДОСПДНП и в утвърдената от Директорът на ТП „ДГС Котел" тръжна документация, включително в Заповед № РД- 10-315/12.10.2021 г. на Директора на ТП „ДГС Котел", които съдържат условията за участие в търга и необходимите документи. Утвърдената със заповедта тръжна документация съответства на изискванията по чл. 74, ал. 3 и чл.74а от НУРВИДГТДОСПДНП. Изрично в тръжните условия е посочено условията за участие в процедурата и необходимите документи, които участниците следва да представят и последиците от непредставянето на необходимите документи. Назначена е комисия, която е изготвила протокол за своята работа по електронния търг, който е утвърден от Директора на ТП „ДГС Котел". Търгът е достигнал до знанието на участниците с обявяването му на интернет страниците на „ЮИДП" ДП Сливен и ТП „ДГС Котел", както и на интернет платформата на „ЮИДП" ДП Сливен, по който факт няма спор и предвид регистрираните в платформата в срок заявления.

Назначената за провеждане на търга комисия е спазила утвърдената тръжна документация, като е извършила задължителната проверка на документите на участниците, като е допуснала участниците представили изискваните от продавача документи. Представените от участниците в търга документи, включително и тези на спечелилия търга участник - „ИСПОР" ООД, съответстват на изискванията по т.6 от Раздел V „Регистрация и необходими документи, които участниците следва да представят към своята оферта“ на Тръжните условия. Комисията е взела решение за класиране на допуснатите участници с единодушие, съгласно предложената от тях цена. В съответствие с разпоредбата на чл.74г ал..5 от Наредбата за спечелил участник е обявен „Испор" ООД, тъй като двама участници /“Испор“ ООД и „Булфорест 2012“ ООД/ са потвърдили стъпката на наддаване до сумата 54 639 лв. без включен ДДС, но никой не е потвърдил следващата, поради което класирането между тях е извършено според времето на потвърждаване в полза на първия по време - „Испор“ ООД.

Основното възражение на оспорващия, е че участникът класиран на първо място, не отговаря на критериите, посочени в раздел III на тръжните условия за технически и квалификационни изисквания към участниците, и най-вече в т.9.1 - да разполага с необходимите минимален брой техника за сеч, извоз и транспортиране на дървесината. Същият не бил представил и доказателства, че има платена една лизингова вноска за въпросната техника, тъй като само представяне на договор за лизинг, не било основание да се счита, че договорът е породил някакви права. Твърди, че допускането на такъв участник до търга, представлява нарушение на административнопроизводствените правила.

Съдът не споделя становището на оспорващия по следните съображения: Съгласно чл.74 ал.3 от Наредбата до участие в електронния търг се допускат физически лица, юридически лица или еднолични търговци, които са регистрирани на електронната платформа на съответния продавач и отговарят на изискванията на чл. 18, ал. 1, т. 3, букви "а" – "з", а при продажба на стояща дървесина на корен по чл. 18, ал. 1, т. 3, букви "а" – "и", за което се подава декларация по електронен път като сканиран документ или подписана по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис. Според чл. 18, ал. 1, т. 3, б."и" от Наредбата участникът в процедурата представя декларация, че отговаря на техническите и квалификационните изисквания за извършване на дейността, когато такива са определени в условията за провеждане на процедурата. Именно в този смисъл са и изискванията към участниците в процесния електронен търг, като е посочено, че за да бъдат допуснати до участие в същите следва да представят декларации за обстоятелствата по чл. 18, ал. 1, т. 3, букви "а" – "и".   В случая това изискване е изпълнено и от спечелилия търга участник - „Испор" ООД, който е представил декларация, че разполага  със собствена техника за добив на дървесина - 5  бр. БМТ; притежава собствена специализирана горска техника за извоз на дървесина - 1 бр. и притежава собствена специализирана техника за направа на временни извозни пътища в насажденията (булдозер или верижен трактор с гребло, или друга техника) - 1 бр. (л.91-л.92).

В тръжните условия не се съдържа изискване, като условие за допускане до участие в електронния търг, заявителя да представя доказателства за изпълнение на лизингов договор, собственост и техническа годност на декларираната от него техника. Такова изискване съгласно чл.74е ал.6 във вр. с чл.35 ал.5 т.1 от Наредбата е относимо към сключването на договора с участника определен за купувач,  като съгласно ал.9 на същия текст от наредбата договор не се сключва, ако изискуемите доказателства не бъдат представени.

По изложените съображения съдът не възприема за основателни и релевираните възражения за опорочаване на процедурата по провеждане на търга и счита, че липсват така твърдяните нарушения на процедурата, които да са съществени такива и съответно да съставляват основания за отмяна на оспорената в настоящото производство заповед. В този смисъл съдът счита, че не е допуснато съществено нарушение, което да се е отразило на правото на участие на жалбоподателя в търга.

Ето защо съдът приема, че обжалваната заповед е законосъобразна, тъй като е издадена от компетентен орган, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби и административнопроизводствените правила, в законоустановената писмена форма и при спазване целта на закона, за да бъде приключен проведения търг с определяне на участник, който го е спечелил и друг, който е класиран на второ място.

При издаване на атакуваната заповед  не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с относимите материалноправни норми, не е установено при проведения съдебен контрол и несъответствие с целта на закона или нарушение на нормативните изисквания за компетентност и форма.

Така мотивиран и предвид гореизложените съображения настоящата съдебна инстанция приема, че оспореният административен акт е законосъобразен, а подадената срещу него жалба – неоснователна, което налага нейното отхвърляне.  

Разноски от органа не се претендират, поради което не се присъждат.

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2, предл. пето от АПК, Административен съд Сливен,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „БУЛФОРЕСТ 2012” ООД с. Стара река, община Сливен, против Заповед № РД 10-330/29.10.2021 г., издадена от Директора на Териториално поделение „Държавно горско стопанство Котел”, като неоснователна.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

Решението да се съобщи на страните.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: