Р Е Ш Е Н И Е № 263
гр. Сливен, 05.01.2022 год.
И М Е Т О НА Н А
Р О Д А
СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично
заседание на четиринадесети декември през
две хиляди двадесет и първа година в състав:
Административен съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
при секретаря Ваня Костова и с участието на прокурора……………….
като разгледа докладваното от съдията
Бозукова административно дело №
384 по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:
Производството е административно
и намира правното си основание в нормата на чл.74е ал.4 от Наредбата за
условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии –
държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни
горски продукти (Наредбата), като образуваното съдебно производство се движи по
реда на чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на
„БУЛФОРЕСТ 2012” ООД с. Стара река, община Сливен, против Заповед № РД 10-330/29.10.2021
г., издадена от Директора на Териториално поделение „Държавно горско стопанство
Котел”, с която на основание чл.74е, ал.1, т.1 от Наредбата за условията и реда
за възлагане изпълнението на дейности в горски територии – държавна и общинска
собственост, и за ползване на дървесина и недървесни горски продукти, е обявено
класиране на участниците в ЕТ01749 - електронен търг с наддаване за продажба на
прогнозни количества стояща дървесина на корен, включена в годишния план за
ползване за 2021 г. от гори държавна собственост - стопанисвани от „Югоизточно
държавно предприятие“ Държавно предприятие ТП „ДГС Котел“, включени в условно
обособен обект № 56, включващ отдели/подотдели: 331 „з”; дърв.
вид: чб; общо количество - 656 пл. м3, като на първо
място е класиран - „Испор” ООД, с предложена цена при
наддаване в размер на 54 639 лв. без включен ДДС, а на второ място е класиран -
„БУЛФОРЕСТ 2012” ООД, с предложена цена при наддаване в размер на 54 639 лв. без
включен ДДС, и е определен за купувач класираният на първо място за обект № 56
- „Испор” ООД.
В жалбата се твърди, че заповедта
като индивидуален административен акт противоречи на материалноправните
норми и е издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените
правила. Заявява, че участникът, класиран на първо място, не отговарял на
критериите, посочени в раздел III на тръжните условия за технически и
квалификационни изисквания към участниците, и най-вече в т.9.1 - да разполага с
необходимите минимален брой техника за сеч, извоз и транспортиране на
дървесината. Същият, макар да е декларирал, че притежава посочената техника,
която видно не е негова собственост, не е представил доказателства, че има
такава на лизинг. Не били представени и доказателства, че има платена една
лизингова вноска за въпросната техника. Само представяне на договор за лизинг,
не било основание да се счита, че договорът е породил някакви права. Това
важало за булдозер, верижен трактор с гребло или друга техника. Счита, че
допускането на такъв участник до търга, представлява нарушение на административнопроизводствените правила. Не били
представени и доказателства, че посочената техника е изправна. Моли съда да
отмени обжалваната заповед.
В с.з. дружеството –
жалбоподател, чрез пълномощника си адв. М. К. АК Сливен поддържа жалбата и моли
съда да я уважи, като отмени заповедта като незаконосъобразна.
В с.з. административният орган - Директор
на ТП “Държавно горско стопанство Котел“, редовно и своевременно призован, не
изпраща представител. В писмено
становище оспорва жалбата. Счита същата за недопустима и неоснователна. Твърди,
че административният акт е издаден от компетентен орган и при спазването на
процесуалните правила, поради което е законосъобразен.
В с.з. заинтересованата страна - „Испор“ ООД гр. Сливен, не изпраща представител. В писмено
становище оспорва жалбата. Заявява, че изискванията в тръжната процедура били
ясни, точни и категорични. При представянето на тръжните документи, участникът
в търга попълвал декларация, с която удостоверявал техническата и кадрова
обезпеченост. Документите, които удостоверявали правото на собственост или
правото на ползване, се представяли
когато се подписва тръжният договор.
В с.з. заинтересованата страна –
„Гамитрейд 2“ ЕООД гр. Камено, Област Бургас, редовно
призован, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената
възможност.
Заинтересованата страна – „Дани-1
Б“ ЕООД с. Градец, общ. Котел, редовно призован, не изпраща представител и не
изразява становище, въпреки дадената възможност.
Заинтересованата страна – „Картал
- 55“ ЕООД с. Манолич, Община Сунгурларе,
редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки
дадената възможност.
Заинтересованата страна – „Стоник груп“ ООД, редовно
призован, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената
възможност.
Въз основа на всички събрани по
делото писмени доказателства съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
Със Заповед № РД- 10-315/12.10.2021
г. на Директора на ТП „ДГС Котел" (л.48-л.52), въз основа на
упълномощаване от Директора на „ЮИДП" ДП Сливен, с график за продажба на
стояща дървесина на корен с електронен търг от 12.10.2021 г.(л.53) е открита
процедура за провеждане на електронен търг с тайно наддаване за продажба на
стояща дървесина на корен от обект № обект № 56, от гори държавна собственост,
стопанисвани от ТП „ДГС Котел", с начална цена 28 020 лева без ДДС,
гаранция за участие 1401 лева, стъпка за наддаване -280,20 лв. и критерии за
оценка на офертите: най-висока предложена цена. С тази заповед била утвърдена
тръжната документация за участие за провеждане на електронен търг за продажба
на прогнозни количества стояща дървесина на корен, който да бъде проведен
посредством електронна он - лайн
платформа за пряк достъп до търга: http://auction.uidp-sliven.com. Достъпът до
системата се осъществява съгласно разпоредбите на Тръжен регламент за
провеждане на електронни процедури за реализация на дървесина при „ЮИДП"
ДП Сливен. Определени са и мястото и срока за получаване на документите,
мястото и срока за подаване на офертите, мястото и датата на провеждане на
търга, условията за подаване на офертите.
Съгласно т.9.1 „Технически
изисквания“ от утвърдените Тръжни условия.(л.54-л.59), участниците трябва да
отговарят на минималните техническите и квалификационни изисквания за
извършване на дейността, а именно: Да разполагат с необходимия минимален брой
техника (работно оборудване по смисъла на §1, т. 4 от ДР на Наредба № 7 от
23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на
труд на работните места и при използване на работното оборудване) за сеч, извоз
и транспортиране на дървесина, както следва: да притежават собствена или закупена на лизинг техника за добив на
дървесина- минимум 5 (пет) бр. БМТ,
регистрирани по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и
горска техника; да притежават собствена
или закупена на лизинг специализирана горска техника за извоз на дървесина,
съответно специализиран горски трактор (или друга техника за извоз, въжени
линии и т. н.), за добив на всеки 350 куб. м. месечно (това изискване се отнася
само за добив за строителна дървесина с дължина над 2 м), минимум 1 бр., регистрирана по реда
на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника; да притежават собствена или закупена на лизинг
специализирана техника за направа на временни извозни
пътища в насажденията (булдозер или верижен трактор с гребло, или друга
техника), минимум 1 бр.,
регистрирана по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и
горска техника. Работното оборудване
(механизирана техника) трябва да отговаря на изискванията на българското
законодателство, съгласно ЗДвП, ЗРКЗГТ, Наредба № 1 за контрола и опазването на
горските територии, Наредба № 3/ 03.02.2016 г. за извършване на техническите
прегледи за техниката по ЗРКЗГТ, Наредба № 7/23.09.1999 г. за минималните
изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при
използване на работното оборудване, ЗЗБУТ, като се използва по начин и при
условия, които осигуряват безопасни и здравословни условия на труд и опазване
на околната среда, както следва: за трактори, самоходна
горска техника, прикачен инвентар и др., да бъде в добро техническо
състояние, което да не позволява изтичане на масло и гориво; да бъде оборудван
със средства за абсорбиране на петролни продукти; да бъде оборудвана с годен и
технически изправен пожарогасител; За преносимата техника
(БМТ): да бъдат изправни и обезопасени, като показват равномерен работен
режим с необходимата мощност и да са снабдени със спирачки; да бъдат в
техническо състояние, което да не позволява изтичане на гориво-смазочни
течности; да използва масло за веригата на растителна основа.
Съгласно т.6 от Раздел V
„Регистрация и необходими документи, които участниците следва да представят към
своята оферта“ на Тръжните условия, за участие в електронния търг участниците
подават: Заявление по образец, придружено от списък на документите и
административни сведения за участника (Приложение № 2); Декларация по чл.74,
ал.3 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в
горските територии- държавна и общинска собственост, и за ползването на
дървесина и недървесни горски продукти по образец- от участника (Приложение №
3);Декларация за запознаване с условията и договора по образец (Приложение №
4); Гаранция за участие - сканирано копие на платежния документ.
Заповед № РД- 10-315/12.10.2021
г. на Директора на ТП „ДГС Котел" е публикувана на интернет страниците на
ТП „ДГС Котел" „ЮИДП" ДП
Сливен и на интернет платформата на „ЮИДП" ДП Сливен http://auction.uidp-sliven.com. (л. 70).
Със Заповед № РД-10-325 от
29.10.2021 г., Директорът на ТП "ДГС Котел" е назначил петчленна
комисия - председател, четирима основни и двама резервни членове, да проведе на
29.10.2021 г. от 10,30 ч. в административната сграда на ТП „ДГС Котел" в
гр. Котел, ул. „Проф. Павлов" № 57, електронен търг ЕТ 01749 с наддаване за продажба на прогнозно
количество стояща дървесина на корен от обект № 56, включващ отдели/подотдели:
331 „з", дърв.вид: чб,
общо количество: 656 пл.м3, начална цена: 28020 лв. без включен ДДС, гаранция
за участие - 1401 лв. и срок за изпълнение: 31.12.2021 г., която след
приключване на работата си да представи протокола от разглеждането на
документите, допускането до участие на кандидатите и класирането им - (л. 72).
На 29.10.2021 г. комисията в
пълен състав е установила, че относно електронния търг за продажба на стояща
дървесина на корен от обект № 56, са постъпили 6 бр. заявки за участие, като 5
от тях отговарят на изискванията на продавача, поради което до участие в търга
са допуснати „Булфорест 2012" ООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление: област Сливен, община Сливен, с.
Стара река, 8841, ул."Съби Димитров"№ 2; „Испор"
ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Сливен, п.к. 8800,
община Сливен, област Сливен, бул. „Хаджи Димитър" № 18, вх. „В", aп. 1, „Стоник груп" ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на
управление: с.Момина църква, област Бургас, общ. Средец, адрес за контакти: гр.
Б., ж.к. „Л.", бл. …, вх. …, ет. …, ап. …; „Картал-55" ЕООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление: с.Манолич, 8453, област Бургас,
общ. Сунгурларе, ул. „Митко Палаузов" № 1; „Дани - 1 Б" ЕООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление: с.Градец, п.к. 8990, област
Сливен, кв. „Запад № 18.
Комисията е констатирала, че
участникът „Гамитрейд 2" ЕООД, ЕИК: *********,
със седалище и адрес на управление: гр.Камено, п.к. 8120, обл.
Бургас, общ. Камено, ул. „Димитър Благоев" № 7, вх. 2, ет. 1 не представя
изискуемите документи за участие в електронния търг и не е внесъл определената
гаранция, поради което го отстранила от търга.
Комисията разгледала наддавателните предложения постъпили от допуснатите до
участие кандидати в електронния търг, и установила, че на 29.10.2021 г. в 12:07:16
часа е постъпило потвърждение на предложение от „Испор"
ООД в размер на 54 639.00 лв. без ДДС, а на 29.10.2021 г. в 12:07:19 часа
е постъпило потвърждение на предложение от „Булфорест
2012" ООД в размер на 54 639,00 лв., което е и последното в търга. На
първо място е класирано предложението на „Испор"
ООД, а на второ място предложението на „Булфорест
2012" ООД. Комисията съставила протокол с вх. № ОД-03-713 от 29.10.2021
г., в който отразила горните констатации. (л.143-155)
Въз основа на протокола на
комисията, Директорът на ТП "ДГС Котел" е издал оспорваната Заповед №
РД 10-330/29.10.2021 г., издадена от Директора на Териториално поделение
„Държавно горско стопанство Котел”, с която на основание чл. 74е, ал. 1, т. 1
от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горски
територии – държавна и общинска собственост, и за ползване на дървесина и
недървесни горски продукти, е обявено класиране на участниците в ЕТ01749 -
електронен търг с наддаване за продажба на прогнозни количества стояща
дървесина на корен, включена в годишния план за ползване за 2021 г. от гори
държавна собственост - стопанисвани от „Югоизточно държавно предприятие“ Държавно
предприятие ТП „ДГС Котел“, включени в условно обособен обект № 56, включващ
отдели/подотдели: 331 „з”; общо количество - 656 пл. м3, като на първо място е
класиран - „ИСПОР” ООД, с предложена цена при наддаване в размер на 54 639 лв.
без включен ДДС, а на второ място е класиран - „БУЛФОРЕСТ 2012” ООД, с
предложена цена при наддаване в размер на 54639 лв. без включен ДДС, и е определен за
купувач класираният на първо място за обект № 56 - „ИСПОР” ООД. (л.157)
Към доказателствата по делото са
приобщени и подадените в цялост пред органа заявления от „Булфорест
2012" ООД, „Испор" ООД, „Стоник груп" ООД,
„Картал-55" ЕООД, и „Дани - 1 Б" ЕООД (заверени копия), с приложени
към тях попълнени и подписани декларации по чл.74, ал.3 от Наредбата;
декларации за запознаване с условията и договора и платежни документи за внесена
гаранция за участие. (л.82-126)
Горната фактическа обстановка
съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното
дирене годни, относими и допустими доказателства.
Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички приети по
делото доказателствени средства, които не бяха оспорени от страните по
предвидения в закона ред.
Въз основа на така изградената
фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:
Жалбата е подадена от лице с
правен интерес, доколкото по делото е установено, че оспорващото дружество е
участник в проведения търг и е класирано на второ място. Подадена е в срок – на
01.11.2021 г., доколкото административният акт е съобщен на оспорващия на
29.10.2021 г. (л.7) Жалбата е насочена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и
в законоустановените срокове, поради което е процесуално допустима. Разгледана
по същество, същата се преценява от настоящата съдебна инстанция като
неоснователна.
Съображенията на съда в тази
насока са следните:
След като е сезиран с оспорване,
при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания
административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери
изначално неговата валидност. Това се налага както предвид нарочно въведеното в
жалбата отменително основание по чл. 146 т. 1 от АПК,
така и поради принципа на служебното начало в административния процес,
регламентиран с нормата на чл. 9 от АПК.
Обжалваният административен акт е
постановен от материално, териториално и персонално компетентен орган (по арг. от чл.74е ал.1 във вр. с
чл.15 ал.3 вр. с чл.2 т.2 от Наредба за условията и
реда за възлагане на дейности в горските територии – държавна и общинска
собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти).
Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 2 от Наредбата процедурите за продажба на дървесина и
недървесни горски продукти за горски територии – държавна собственост, се
организират и извършват от лицата по чл. 2, т. 1 – 4, включващи директорите на
териториалните поделения на държавните предприятия (ТП на ДП).
Заповедта е издадена в
предвидената форма, съдържа задължителните реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК и
при спазване на регламентираната процедура по Наредба. Мотивите са изложени
както в оспорвания административен акт, така и в административната преписка -
протокола на комисията, провела електронния търг за определянето на купувач за
стояща дървесина на корен, добита от горски територии - държавна собственост,
попадащи в териториалния обхват на ТП "ДГС Котел".
Ползването на дървесината е въз
основа на предписание на директора на РДГ Сливен издадено на основание чл.106
от ЗГ, поради което не е предвидено в горскостопанския план или програма (л.41-45)
Процедурата за ползване на дървесина е проведена в съответствие с график по
чл.9 ал.1 от Наредбата, утвърден от Директора на ЮЗДП т.е. лицето по чл.2 т.1
от Наредбата. (л.46)
Обявеният електронен търг е
проведен съгласно регламентираната процедура в НУРВИДГТДОСПДНП и в утвърдената
от Директорът на ТП „ДГС Котел" тръжна документация, включително в Заповед
№ РД- 10-315/12.10.2021 г. на Директора на ТП „ДГС Котел", които съдържат
условията за участие в търга и необходимите документи. Утвърдената със
заповедта тръжна документация съответства на изискванията по чл. 74, ал. 3 и
чл.74а от НУРВИДГТДОСПДНП. Изрично в тръжните условия е посочено условията за
участие в процедурата и необходимите документи, които участниците следва да
представят и последиците от непредставянето на необходимите документи.
Назначена е комисия, която е изготвила протокол за своята работа по електронния
търг, който е утвърден от Директора на ТП „ДГС Котел". Търгът е достигнал
до знанието на участниците с обявяването му на интернет страниците на
„ЮИДП" ДП Сливен и ТП „ДГС Котел", както и на интернет платформата на
„ЮИДП" ДП Сливен, по който факт няма спор и предвид регистрираните в
платформата в срок заявления.
Назначената за провеждане на
търга комисия е спазила утвърдената тръжна документация, като е извършила
задължителната проверка на документите на участниците, като е допуснала
участниците представили изискваните от продавача документи. Представените от
участниците в търга документи, включително и тези на спечелилия търга участник
- „ИСПОР" ООД, съответстват на изискванията по т.6 от Раздел V
„Регистрация и необходими документи, които участниците следва да представят към
своята оферта“ на Тръжните условия. Комисията е взела решение за класиране на
допуснатите участници с единодушие, съгласно предложената от тях цена. В съответствие
с разпоредбата на чл.74г ал..5 от Наредбата за спечелил участник е обявен „Испор" ООД, тъй като двама участници /“Испор“ ООД и „Булфорест 2012“
ООД/ са потвърдили стъпката на наддаване до сумата 54 639 лв. без включен ДДС,
но никой не е потвърдил следващата, поради което класирането между тях е
извършено според времето на потвърждаване в полза на първия по време - „Испор“ ООД.
Основното възражение на
оспорващия, е че участникът класиран на първо място, не отговаря на критериите,
посочени в раздел III на тръжните условия за технически и квалификационни
изисквания към участниците, и най-вече в т.9.1 - да разполага с необходимите
минимален брой техника за сеч, извоз и транспортиране на дървесината. Същият не
бил представил и доказателства, че има платена една лизингова вноска за
въпросната техника, тъй като само представяне на договор за лизинг, не било
основание да се счита, че договорът е породил някакви права. Твърди, че
допускането на такъв участник до търга, представлява нарушение на административнопроизводствените правила.
Съдът не споделя становището на
оспорващия по следните съображения: Съгласно чл.74 ал.3 от Наредбата до участие
в електронния търг се допускат физически лица, юридически лица или еднолични
търговци, които са регистрирани на електронната платформа на съответния
продавач и отговарят на изискванията на чл. 18,
ал. 1, т. 3, букви "а" – "з", а при продажба на стояща дървесина
на корен по чл. 18,
ал. 1, т. 3, букви "а" – "и", за което се подава декларация по
електронен път като сканиран документ или подписана по реда на Закона за
електронния документ и електронния подпис. Според чл. 18,
ал. 1, т. 3, б."и" от Наредбата участникът в процедурата представя
декларация, че отговаря на техническите и квалификационните изисквания за
извършване на дейността, когато такива са определени в условията за провеждане
на процедурата. Именно в този смисъл са и изискванията към участниците в
процесния електронен търг, като е посочено, че за да бъдат допуснати до участие
в същите следва да представят декларации за обстоятелствата по чл. 18,
ал. 1, т. 3, букви "а" – "и".
В случая това изискване е изпълнено и от спечелилия търга участник - „Испор" ООД, който е представил декларация, че
разполага със собствена техника за добив на дървесина - 5 бр. БМТ; притежава собствена специализирана горска
техника за извоз на дървесина -
1 бр. и притежава собствена специализирана техника за направа на временни извозни пътища в насажденията (булдозер или верижен
трактор с гребло, или друга техника) -
1 бр. (л.91-л.92).
В тръжните условия не се съдържа
изискване, като условие за допускане до участие в електронния търг, заявителя
да представя доказателства за изпълнение на лизингов договор, собственост и
техническа годност на декларираната от него техника. Такова изискване съгласно
чл.74е ал.6 във вр. с чл.35 ал.5 т.1 от Наредбата е относимо към сключването на договора с участника определен
за купувач, като съгласно ал.9 на същия
текст от наредбата договор не се сключва, ако изискуемите доказателства не
бъдат представени.
По изложените съображения съдът
не възприема за основателни и релевираните възражения
за опорочаване на процедурата по провеждане на търга и счита, че липсват така твърдяните нарушения на процедурата, които да са съществени
такива и съответно да съставляват основания за отмяна на оспорената в
настоящото производство заповед. В този смисъл съдът счита, че не е допуснато
съществено нарушение, което да се е отразило на правото на участие на
жалбоподателя в търга.
Ето защо съдът приема, че
обжалваната заповед е законосъобразна, тъй като е издадена от компетентен
орган, в съответствие с приложимите материалноправни
разпоредби и административнопроизводствените правила,
в законоустановената писмена форма и при спазване целта на закона, за да бъде
приключен проведения търг с определяне на участник, който го е спечелил и друг,
който е класиран на второ място.
При издаване на атакуваната
заповед не са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила
и противоречие с относимите материалноправни
норми, не е установено при проведения съдебен контрол и несъответствие с целта
на закона или нарушение на нормативните изисквания за компетентност и форма.
Така мотивиран и предвид
гореизложените съображения настоящата съдебна инстанция приема, че оспореният
административен акт е законосъобразен, а подадената срещу него жалба –
неоснователна, което налага нейното отхвърляне.
Разноски от органа не се
претендират, поради което не се присъждат.
Водим от горното и на основание
чл. 172 ал. 2, предл. пето от АПК, Административен
съд Сливен,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на
„БУЛФОРЕСТ 2012” ООД с. Стара река, община Сливен, против Заповед № РД 10-330/29.10.2021
г., издадена от Директора на Териториално поделение „Държавно горско стопанство
Котел”, като неоснователна.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез
връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.
Решението да се
съобщи на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: