Решение по дело №429/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 декември 2019 г. (в сила от 19 юни 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700429
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 265

 

гр. Сливен, 17. 12. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет  и  осми  ноември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                       АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  Г.  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Г. Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 429 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител /ЗДСл /.

Образувано е по жалба от М.И.К. с ЕГН: **********,***, подадена против Заповед № 03-165 от 10.10.2019 г., издадена от Председателя на Държавна агенция за бежанците при МС, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение с М.И.К. на длъжност м.е. с ранг * м., място на работа: *****, считано от 18.10.2019 г.

            В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Излага съображения, че: не е налице посоченото в заповедта основание, тъй като към момента на връчване на оспорената заповед не е придобил право на пенсия съобразно кумулативните предпоставки на чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/ - не е навършил необходимата възраст; през 2002 г. оспорващият е придобил право на пенсия по чл. 69 от КСО; разпоредбата на чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл изрично въвежда чл. 68 от КСО като основание за прекратяване на служебното правоотношение, поради което е налице неправилно приложение на материалния закон; нормата на чл. 7, ал. 2, т. 8 от ЗДСл е обявена за противоконституционна с Решение № 3 от 07.03.2019 г. на Конституционния съд по к. д. № 16 / 2018 г. Моли оспорената заповед да бъде отменена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който моли оспорената заповед да бъде оставена в сила като законосъобразна. По съображения, изложени в писмен отговор, счита подадената жалба за неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства, и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият М.И.К. е д.с. в Държавна агенция за бежанците /ДАБ/ при МС от 06.01.2014 г., въз основа на Заповед № 01-72 от 21.12.2013 г. на Председателя на ДАБ при МС, издадена на основание чл. 9 и чл. 12 от ЗДСл. Със Заповед № 03-14 от 25.02.2019 г., издадена от Председателя на ДАБ при МС, на основание чл. 107, ал. 2 от ЗДСл, е прекратено служебното правоотношение с К., считано от 01.03.2019 г. С Решение № 107 от 11.06.2019 г., постановено по административно дело № 93 / 2019 г. по описа на Административен съд – Сливен, влязло в сила на 03.07.2019 г., горепосочената Заповед № 03-14 от 25.02.2019 г. е отменена. Със Заповед № 01-97 от 15.07.2019 г., издадена от Председателя на ДАБ при МС, на основание чл. 122, ал. 1 от ЗДСл, влязлото в сила съдебно решение и подадено заявление до органа по назначаване, К. е възстановен, считано от 17.07.2019 г., за държавен служител в ДАБ при МС с място на работа: **** – с. Б., на длъжност м.е. с ранг * м..

Към датата на издаване на оспорената в настоящото производство заповед, оспорващият К. е държавен служител в ДАБ при МС на длъжност м.е. с ранг * м., с място на работа: *****.

С Предизвестие Изх. № ЧР-1271 от 16.09.2019 г. на Председателя на ДАБ при МС, връчено на 18.09.2019 г., на оспорващия е отправено едномесечно предизвестие за прекратяване на служебното му правоотношение, на основание чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл.

Със Заявление от 18.09.2019 г., адресирано до Председателя на ДАБ при МС, оспорващият К. е поискал анулиране на връченото му предизвестие, тъй като получаваната от него лична пенсия за осигурителен стаж и възраст е на основание чл. 69 от КСО. Във връзка със заявлението, от Гл. юрисконсулт и и.д. Директор на ДАПОЧР, е изготвено Становище от 18.09.2019 г. до Председателя на ДАБ при МС, в което е счетено, че предизвестието е правилно, тъй като разпоредбата на чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл включва всички случаи, при които служебното правоотношение е възникнало след като назначеният държавен служител е придобил и упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст, в това число и по реда на чл. 69 от КСО.

На 10.10.2019 г. от Председателя на ДАБ при МС е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № 03-165 от 10.10.2019 г., с която е прекратено служебното правоотношение с оспорващия на длъжност м.е. с ранг * м., място на работа: *****, считано от 18.10.2019 г. Заповедта е издадена на основание чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл. Заповедта съдържа придобития ранг на държавна служба и обезщетението, което следва да се изплати на оспорващия – за неизползван платен годишен отпуск. В заповедта е извършено позоваване на отправеното до служителя едномесечно предизвестие за прекратяване от органа по назначаване. В издадения акт липсва указание пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба. Заповедта е връчена на М.К. на 17.10.2019 г.

В изисканото и приложено по делото служебно досие на оспорващия се съдържа Разпореждане от 09.12.2013 г. по описа на Териториално поделение /ТП/ на НОИ – Сливен, с което е изменена личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на М.И.К., като е разпоредено от 16.09.2013 г. да се изплаща лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69 от КСО в размер на *** лева. В разпореждането е посочен индивидуален коефициент за времето: 01.01.1994 г. – 31.12.1996 г. и 01.01.1997 г. – 17.12.2002 г. Към жалбата е приложено Разпореждане от 28.03.2019 г. по описа на ТП на НОИ – Сливен, с което е преизчислена личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на М.И.К., като е разпоредено от 01.02.2019 г. да се изплаща лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69 от КСО в размер на ** лева.

Между страните, видно от изразените становища в проведеното открито съдебно заседание на 28.11.2019 г., няма спор относно следните факти: Не е спорно, че служебното правоотношение на К. е възникнало, считано от 06.01.2014 г., след което е прекратено със заповед, отменена по съдебен ред, и К. е възстановен, считано от 17.07.2019 г., на предишната длъжност. Не е спорно и обстоятелството, че считано от 17.12.2002 г., К. е придобил и упражнил правото си на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69 от КСО.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Предмет на оспорване е заповед на Председателя на ДАБ при МС, с която е прекратено служебното правоотношение на оспорващия М.К.. Заповедта е индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Съобщена е на К. на 17.10.2019 г., а жалбата срещу нея е входирана в деловодството на съда на 30.10.2019 г. Следователно и с оглед липсата на указание в заповедта пред кой орган и в какъв срок може да бъде обжалвана, процесната жалба е подадена в удължения преклузивен срок, предвиден в нормата на чл. 140, ал. 1 от АПК. Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес. М.К. е адресат на оспорения акт, с който се засяга непосредствено и неблагоприятно правната му сфера.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, по следните съображения:

            Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 108, ал. 1 от ЗДСл във връзка с чл. 5, ал. 2, т. 10 от Устройствения правилник на ДАБ при МС.

Спазена е установената форма. Оспорената заповед е писмена и съдържа съществените реквизити, изискуеми от специалната разпоредба на чл. 108, ал. 1, изр. 1 от ЗДСл: посочени са правното основание за прекратяване, дължимото обезщетение и придобития ранг на държавна служба.

В производството по издаване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Оспорената заповед е издадена при спазване на срока на отправеното до служителя едномесечно предизвестие.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспорената заповед административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

            Оспорената заповед е издадена на основание чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл, съгласно който органът по назначаването може да прекрати едностранно служебното правоотношение с едномесечно предизвестие в случаите, когато служебното правоотношение е възникнало след като назначеният държавен служител е придобил и упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст, включително когато е упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер по чл. 68а от КСО. С цитираната законова разпоредба е предоставена възможност на органа по назначаване да прекрати служебното правоотношение със служителя при наличие на следните предпоставки: държавният служител да е придобил и да е упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст – към датата на възникване на служебното му правоотношение.

            В разглеждания случай предвидените от закона предпоставки са налице. Оспорващият К. е придобил и е упражнил правото си на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на 17.12.2002 г. Служебното му правоотношение е възникнало на 06.01.2014 г., било е прекратено, считано от 01.03.2019 г., след което К. е възстановен, считано от 17.07.2019 г., на предишната длъжност. Следователно, както към датата на първоначално възникналото служебно правоотношение – 06.01.2014 г., така и към датата на възстановяването на К. на държавна служба – 17.07.2019 г., същият е със статут на лице, придобило и упражнило правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст.

            К. не оспорва, че към гореизброените дати е с придобито и упражнено право на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. Но счита, че след като пенсията му е по чл. 69 от КСО, приложеното от административния орган основание за прекратяване е незаконосъобразно. Според защитната теза на оспорващия, за да бъде законосъобразно прекратено служебното му правоотношение на посоченото правно основание, следва да е придобил право на пенсия по чл. 68 от КСО. Тази теза не намира опора в закона. В разпоредбата на чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл липсва такова изискване. Напротив, във фактическия състав на основанието за прекратяване са включени всички случаи, при които лица с придобито и упражнено право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, са назначени като държавни служители, независимо от реда, по който на тези лица е била отпусната пенсията за осигурителен стаж и възраст. Този извод на съда, освен че следва еднозначно от разпоредбата на чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл, се подкрепя и от КСО, в който в Глава шеста, Раздел I, са регламентирани пенсиите за осигурителен стаж и възраст, като това са: пенсия по чл. 68, пенсия в намален размер по чл. 68а, пенсия по чл. 69, пенсия по чл. 69а, пенсия по чл. 69б, пенсия по чл. 69в и считано от 01.01.2019 г., пенсия по чл. 69г. Оспорващият е с придобито и упражнено право на пенсия по един от предвидените в Глава шеста, Раздел I от КСО ред – по реда на чл. 69 от КСО, който ред по гореизложените съображения не е изключен от приложното поле на чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл.

Извършеното от оспорващия позоваване на Решение № 3 от 07.03.2019 г. на Конституционния съд по к. д. № 16 / 2018 г. не променя гореизложените изводи. С това решение на Конституционния съд са обявени за противоконституционни разпоредби от ЗДСл, различни от процесното основание за прекратяване на служебното правоотношение. Но в мотивите на решението си Конституционният съд е намерил за необходимо да отбележи, че законът урежда като основание за прекратяване на служебното правоотношение упражненото право на пенсия за осигурителен стаж и възраст – в разпоредбите на чл. 106, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗДСл, като в тези случаи преценката е предоставена на органа по назначаването, който съобразява дали освобождаването на такива служители е в интерес на държавната служба за всеки конкретен случай. В тази връзка Конституционният съд е допълнил, че на посочените в чл. 106, ал. 1 от ЗДСл основания /включително упражнено право на пенсия/ прекратяването на служебното правоотношение е дискреционна власт на органа по назначаването.

С оглед на гореизложеното, настоящият съдебен състав счита, че по отношение на оспорващия е осъществен фактическият състав на чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл и прекратяването на служебното му правоотношение е законосъобразно.

В гореизложения смисъл е и практиката на Върховен административен съд на Република България: Решение № 10271 от 31.07.2018 г. по адм. дело № 8544/ 2017 г., 5-членен състав; Решение № 4727 от 12.04.2018 г. по адм. дело № 2769/ 2018 г., 5-членен състав; Решение № 2988 от 09.03.2018 г. по адм. дело № 13638/ 2017 г., 5-членен състав.

По изложените съображения, оспорената заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК и чл. 144 от АПК във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.И.К. с ЕГН: **********,***, подадена против Заповед № 03-165 от 10.10.2019 г., издадена от Председателя на Държавна агенция за бежанците при МС, с която е прекратено служебното правоотношение с М.И.К. на длъжност м.е. с ранг * м., място на работа: *****, считано от 18.10.2019 г.

ОСЪЖДА М.И.К. с ЕГН: **********,***, да заплати на Държавна агенция за бежанците при Министерски съвет сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

               

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: