Р Е Ш Е Н И Е
№448 28.11.2019 год. гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски административен съд, в
публично съдебно заседание на двадесет и първи ноември две хиляди и деветнадесета год., в състав
Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА
ДРАГНЕВА
МИХАИЛ РУСЕВ
при секретаря Зорница
Делчева и в
присъствието на прокурора Константин Тачев, като разгледа докладваното от съдия
Дарина Драгнева КАН дело
№434 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по
предложение на прокурор в Районна прокуратура - Казанлък, за възобновяване по
реда на чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д“ от ЗАНН на
административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила
Наказателно постановление №525/10.01.2018г год., издадено от Директор на РДГ –
Стара Загора, влязло в сила на 20.03.2018г., с наложено на Р.О.А.
административно наказание глоба в размер на 150 лв на основание чл. 266 ал.1 от Закона за горите за това, че на
01.12.2017г. извършва сеч с ръчен трион /пелка/ на 18бр. дървета от дървесен
вид зимен дъб без позволително за сеч. Добитата дървесина е в размер на 1.56
плътни куб.м. Нарушението е извършено на 01.12.2017г. и открито на същата дата
в 15.00ч в отдел 236, под отдел „Ж“, горска територия – държавна собственост,
землище на гр. Николаево, област Стара Загора. Деянието представлява нарушение
на чл. 45 ал.2 т.2 от Наредба №8/2011г. за сечите в горите, поради което и на
основание чл. 266 от ЗГ е ангажирана административно наказателната му
отговорност.
В предложението за възобновяване се твърди, че за същото
деяние, представляващо престъпление по чл. 235 ал.3 т.1 вр. с ал.1 от НК е образувано и досъдебно производство №284 зм-1394/2017
год. по описа на Районно управление Казанлък, поради което и с оглед влизане в
сила на наказателното постановление се иска отмяната му на основание
чл.70, б.„д“ от ЗАНН наказателното постановление да бъде отменено.
В съдебно заседание представителят на Районна прокуратура – Казанлък
не се явява.
Ответникът – Регионална
дирекция по горите – Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно
заседание, не изпраща представител по делото и не изразява становище по
внесеното предложение с искане за възобновяване на административнонаказателното
производство по влязло в сила Наказателно постановление №537.
Заинтересованата страна – Р.О.А.,
редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не се явява и не изразява
становище по направеното от прокурор в Районна прокуратура - Казанлък предложение за
възобновяване на административнонаказателното производство по реда на чл.72,
ал.1 във вр. с чл.70, б. „д“ от ЗАНН.
Окръжна прокуратура – Стара Загора, чрез
участващия по делото прокурор, дава заключение че внесеното от Районна
прокуратура – Казанлък предложение е мотивирано и основателно и предлага да
бъде уважено.
Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема
за установено следното от фактическа страна:
С Постановление за привличане на обвиняем и
вземане на мярка за неотклонение от 16.05.2018г., Р. О. А. е привлечен към
наказателна отговорност в качеството на обвиняем за това, че на 01.12.2017г. в
землището на град Гурково, местността „ратичето“ отдели 235 „д“ и 236“ж“ на
ДФГ, повече от две лица , а именно с И. И. Т., К. И. К. и И. И. М., сговорили
се предварително, без редовно писмено позволително са отсекли от горският фонд
6 пространствени кубика от дървесен вид „благун“ / общо известно е, че другото
име е зимен дъб/ на стойност 522лв.- предстъпление по чл. 235 ал.3 т.1 вр. с
ал.1 от НК. Предвид обстоятелството, че е
налице приключило административнонаказателно производство с влязло в сила
наказателно постановление за деяние, което съставлява престъпление по см. на
ЗАНН, с Постановление от 02.07.2019 год. на прокурор в Районна
прокуратура – Казанлък, на основание чл.244,
ал.1, т.1
във вр. с чл.25, ал.1,
т.5 от НПК, образуваното наказателно производство по досъдебно
производство №284 зм-1394/2017 год. по
описа на РУ МВР - Казанлък, е спряно.
Предложението по чл.70, б.„д” от ЗАНН за възобновяване на
административно-наказателното производство по влязло в сила наказателно
постановление №525/10.01.2018г
на Директора на РДГ Стара Загора е
направено от компетентния по смисъла на чл.72 от ЗАНН орган - наблюдаващия
досъдебно производство №284 зм-1394/2017 год. по описа на Районно управление
Казанлък прокурор от Районна прокуратура – Казанлък и е процесуално допустимо.
С оглед
установеното от фактическа страна съдът намира, че разгледано по същество,
направеното на основание чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д” от ЗАНН предложение
за възобновяване на административно-наказателното производство, се явява
основателно, по следните съображения:
За да се
възобнови приключило с влязло в сила наказателно постановление
административнонаказателно производство, следва да е осъществено някое от
материалноправните основания, регламентирани в разпоредбата на чл. 70 от ЗАНН.
В
случая от доказателствата по делото се установява, че е налице образувано
наказателно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е
било проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно
производство с характер на наказателно по смисъла на чл.6, §1 от Конвенцията за
защита на правата на човека и основните свободи /ЕКПЧ/.
С
Тълкувателно решение №3 от 22.12.2015 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело №3/2015
год., чието разрешение е потвърдено с Тълкувателно решение №4/06.02.2018 год.
на ОСНК на ВКС по тълк. дело №4/2017 год., постановено по повод констатирана
противоречива практика на съдилищата по прилагането на чл.24, ал.1,
т.6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и
административно наказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също
деяние, е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно
производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се
стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато
административнонаказателното производство и нарушението се определят като
наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо
наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа „nе
bis in idem“, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл.4 от Протокол №7,
отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното
му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид
практиката на ЕСПЧ е прието, че преодоляването на повторното наказателно
преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било проведено
окончателно приключило административнонаказателно производство с наказателен
характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл.4, §1 от Протокол
№7, може да бъде постигнато чрез: прекратяване на първото по ред наказателно
производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след
окончателното приключване на административнонаказателното производство с
наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни
актове и прекратяването му на основание чл.4, §1 от
Протокол № 7 във вр. чл.24, ал.1, т.6 НПК; възобновяване на
окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен
характер по смисъла на чл. 4 от
Протокол №7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70, б.„в" ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му;
възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл.422, ал.1,
т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за
прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243, ал.9 НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на
процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол №7.
След постановяване на посоченото ТР са последвали изменения в
НПК и ЗАНН, с които в законодателството са регламентирани система от мерки за
разрешаване на конкуренцията между административно-наказателна и наказателна
отговорност. С разпоредба на чл.70, б.„д"
от ЗАНН / §106, т.3 от
ПЗР на ЗИД на НПК, обн. в ДВ, бр.63/ 2017 год., в сила от 05.11.2017
год./, е въведено ново основание за
възобновяване на административнонаказателните производства. С посочената норма
е предвидено, че административнонаказателните производства, по които
наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените
от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления,
подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило
административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Съгласно
мотивите към проекта на ЗИД на НПК изменението е част от комплекс от норми в
НПК, целящи адекватно прилагане на принципа "ne bis in idem" при
конкуренция между административнонаказателна и наказателна отговорност в
смисъла, вложен в ТР №3/22.12.2015 год. на ВКС по тълк. дело №3/2015 год., ОСНК
и в практиката на ЕСПЧ по прилагане на Протокол №7 от ЕКПЧ. Новото основание по
чл.70, б.„д"
от ЗАНН не позволява да се избегне налагане на наказание, съответно на
степента на обществена опасност на деянието, предвидено в закон или указ. Така
се постига превеса на наказателната пред административнонаказателната
отговорност, заложен в нормите на чл.33, ал.2
и чл.36, ал.2
от ЗАНН и същевременно се спазва принципът на чл.4, §1 от Протокол
№7 към ЕКПЧ за забрана за повторно осъждане или наказание за едно и
също деяние във връзка с възприетия автономен характер на понятието
"наказателно обвинение" в практиката на ЕСПЧ. Нормата на чл.70, б.„д"
от ЗАНН е процесуална, поради което се прилага и за заварените
правоотношения, каквото е настоящото, поради липса на изрично уредено друго в
изменителния закон на НПК.
В случая е налице приключило първо по ред административнонаказателно
производство с наказателен характер с влязло в сила НП №525/2018год. и
образувано за същото деяние и срещу същото лице досъдебно наказателно
производство. Доколкото съществува идентичност на фактите, въз основа на които
е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя и
същевременно е образувано посоченото по-горе наказателно производство, съдът
приема, че са налице нормативно регламентираните материалноправни предпоставки и
основание по чл.70, б.„д"
от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство.
С оглед на което предложението на
наблюдаващия досъдебно производство №284 зм-1394/2017 год. по описа на Районно
управление Казанлък прокурор от Районна прокуратура – Казанлък, за
възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила Наказателно
постановление №525/10.01.2018 год. на Директора на РДГ Стара Загора, се явява основателно и следва да бъде уважено. Наказателното
постановление следва да бъде отменено и съответно да се прекрати административнонаказателното производство,
тъй като е недопустимо двойното санкциониране от наказателноправно естество,
респ. двойното използване на репресия по отношение на едно и също лице при
еднородност на фактите и обстоятелствата относно деянието за което е издадено
НП и съотв. е започнало наказателно преследване. Със сеченото на дървета без
надлежно издадено позволително за сеч, Р.О.А. е осъществил фактическия състав
на престъплението по чл.235, ал.3 във връзка с ал.1 от НК. Налице е идентичност
между фактическия състав на административното нарушение, по отношение на което
е налице влязло в сила наказателно постановление и фактическия състав на
престъплението, за което е образувано досъдебното производство.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.73, ал.2 във вр. с чл.70, б. „д” от ЗАНН,
Старозагорският административен съд
РЕШИ:
ВЪЗОБНОВЯВА
административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление
№525/10.01.2018 год., издадено от Директор на РДГ – Стара Загора.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №525/10.01.2018 год.,
издадено от Директор на РДГ – Стара Загора, с
което на Р.О.А. ***, ЕГН **********, е наложено
административно наказание глоба в размер на 150.00 лева, на основание
чл.266, ал.1 от Закона за горите, за нарушение на чл.45, ал.2, т.2 от Наредба
№8 от 5.08.2011 год. за сечите в горите.
ПРЕКРАТЯВА
административнонаказателното
производство, образувано срещу Р.О.А. ***,
ЕГН**********, с Акт за установяване
на административно нарушение №525 от 15.12.2017 год.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.