Решение по дело №434/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 858
Дата: 25 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237220700434
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 858

Сливен, 25.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - IV състав, в съдебно заседание на двадесет и шести март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ИГЛИКА ЖЕКОВА
   

При секретар НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА и с участието на прокурора КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ МАРИНОВ като разгледа докладваното от съдия ИГЛИКА ЖЕКОВА административно дело № 20237220700434 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от „Джени Ово“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление [населено място], общ. С., м. „С.“ № ..., п. от у. С. Т. С. срещу Уведомително писмо № 07-182-2600/50 от 13.07.2023 г. на Заместник – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което дружеството е уведомено, че по проектно предложение с идент. № BG06RDNP001-4.015-0235 в ИСУН по Процедура за подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014-2020 г. е одобрен размер на безвъзмездната финансова помощ от 2 052 490,08 лв., представляващ 35 % от одобрените инвестиционни разходи, В ЧАСТТА, с която е формиран отказ за финансиране.

Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

В жалбата се твърди, че дружеството е заявило за подпомагане инвестиционни разходи в размер на 2 736 937,74 лв., но била одобрена като финансова помощ сума в размер на 2 052 490,08 лв. Оспорва се констатацията, че дружеството е получило 63 точки по критериите за оценка. Моли фактите да бъдат преразгледани и оценителната комисия служебно да възстанови до заявения размер финансовата помощ. В допълнителни по делото молби уточнява, че в уведомителното писмо липсват фактически съображения, съставляващо материална и процесуална незаконосъобразност на акта. Неясно било на какво основание сума в размер на 684 447,66 лв. не е одобрена за финансиране. Сочи, че с подаденото проектно предложение дружеството е заявило безвъзмездна финансова помощ в размер на 2 736 937,74 лв., но според процесното уведомително писмо одобрената такава била в размер на 2 052 490,08 лв. Разликата от 684 447,66 лв. или не била одобрена на друго основание, или с тази сума било извършено намаление, но на практика бил формиран отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 684 447,66 лв. В тази част оспорва уведомителното писмо и моли съда за отмяна. Претендира разноски в производството.

В с.з. оспорващото дружество, редовно и своевременно призовано, се представлява от надлежно упълномощен адв. М. П. от АК - С., която поддържа жалбата и моли съда да я уважи, като отмени атакувания акт в неговата оспорена част. В писмени бележки развива подробни съображения за немотивираност на акта. Претендира разноски.

В с.з. административният орган Заместник – изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява. В писмено становище, чрез пълномощник заявява неоснователност на жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира разноски и юрисконсултско възнаграждение, с възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

В с.з. представителят на Окръжна прокуратура – Сливен застъпва становище за неоснователност на жалбата, обосновано с анализ на доказателствата и приетата по делото съдебна експертиза.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Оспорващото дружество "Джени Ово“ ЕООД кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Мярка 4 „Инвестиции в материални активи“, подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ с подадено на 25.03.2022 г. проектно предложение с идент. № BG06RDNP001-4.015-0235 в ИСУН 2020 по Процедура чрез подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-4.015 (л. 21 от том 1). Съгласно проектното предложение, дружеството кандидатствало за сума в размер на 5 864 257,54 лв. за изграждане на „Предприятие за преработка на яйца и яйчни продукти в ПИ 67338.832.44 в м. „К.“, [жк], [населено място] и автоматизирано технологично оборудване за преработка, пакетиране, охлаждане и съхраняване на яйца, включително прилежащ софтуер. Видно от раздел VI „Заявено изпълнение на критериите за подбор“, кандидатът за финансово подпомагане посочил общ брой на заявените точки по критериите за оценка на проекта 63 бр. В раздел „Финансова информация – източници на финансиране“ (л. 1292 от том 5) дружеството посочило Искано финансиране (безвъзмездна финансова помощ) в размер на 2 052 490,08 лв. и Съфинансиране от бенефициента/партньорите (средства, които не са от бюджетни предприятия) в размер на 3 811 767,44 лв. Към проектното предложение били представени инвестиционен проект за изпълнение на сградата във всички части, ведно с необходимата проектна документация за изграждане на технологичната линия за варене, белене и пакетиране на варени яйца – запитвания за оферти, оферти, спецификации на машините и съоръженията, договор за закупуване на автоматизирана линия за твърдо сварени яйца, инвентарна книга, счетоводна информация, документ за собственост на поземления имот, както и изискуемите декларации и съпътстващи документи.

Със Заповед № 03-РД/1171 от 06.04.2022 г. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ определил поименния състав на Оценителната комисия, която да разгледа, извърши оценка и класиране на подадените проектни предложения, както и изготви административните договори за безвъзмездна финансова помощ/откази за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от ПРСР 2014-2020 г., обявена на 14.10.2021 г., изменена с последващи заповеди (л. 921 и сл. от том 4).

Оценителната комисия извършила оценка на административното съответствие и допустимостта, обективирана в протокол от заседание, постъпил в ДФ „Земеделие“ с вх. № 03-0416/2445 от 26.05.2023 г. (л. 931 от том 4), както и на заседание по протокол вх. № 03-0416/2818 от 14.06.2023 г. (л. 944), като под № 197 проектното предложение на „Джени Ово“ ЕООД било предложено и допуснато до следващия етап - техническа и финансова оценка.

Техническа и финансова оценка Оценителната комисия извършила и обективирала в Протокол от ТФО, постъпил в ДФЗ с вх. № 03-0416/3162 от 03.07.2023 г. (л. 959 от том 5) и Протокол от ТФО вх. № 03-0416/3255 от 07.07.2023 г. (л. 984 от том 5). Видно от втория протокол, под № 138 комисията оценила дружеството с посочените в проектното предложение 63 бр. точки и одобрена субсидия в размер на 2 052 490,08 лв.

Изготвеният от комисията Оценителен доклад по процедурата бил одобрен от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ на 07.07.2023 г. (л. 999 от том 5). Според данните в същия, оспорващото дружество било посочено под № 138 в т. 1 „Списък с проектните предложения, предложени за финансиране, за които е наличен бюджет за финансиране, подредени по реда на тяхното класиране, съдържащ размера на безвъзмездната финансова помощ за всяко едно от тях. В списъка се включват само тези проектни предложения, чийто общ размер на финансовата помощ, съответстваща на допустимите разходи, не надхвърля разполагаемия бюджет по процедурата“. Дружеството било одобрено за финансиране с 63 бр. точки на етап ТФО и размер на безвъзмездната финансова помощ от 2 052 490,08 лв.

На 13.07.2023 г. Заместник-изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издал оспореното в настоящото съдебно производство Уведомително писмо изх. № 07-182-2600/50, с което уведомил „Джени Ово“ ЕООД, че проектното предложение получава 63 бр. точки по критериите за оценка и е включено в списъка за проектните предложения, предложени за финансиране по процедурата, с одобрен размер на безвъзмездната финансова помощ от 2 052 490,08 лв., представляващ 35 % от одобрените инвестиционни разходи. Актът бил изпратен на кандидата чрез ИСУН и получен на 14.07.2023 г. (л. 20 от том 1).

Срещу уведомителното писмо, освен процесната жалба, дружеството подало и възражение с рег. № BG06RDNP001-4.015-0235-R004, разгледано от постоянно действащата работна група на 27.09.2023 г. и отхвърлено със становище на колективния орган. Според това становище, а и видно от мотивите на процесния акт, оценителната комисия е класирала проектните предложения в низходящ ред, като за част от проектните предложения, получили по-малко от 63 броя точки вкл. не е наличен финансов ресурс по Инструмента на ЕС за възстановяване, като са спазени принципите за тежест на критериите за оценка. Предвид това за проектните предложения с по – малко от 63 бр. точки включително оценителната комисия е намалила размера на първоначалния размер на одобрената финансова помощ, като за инвестиционни разходи в обхвата на Приложение № 1 не е допуснато увеличаване с до 25 % на финансовата помощ, при което тези разходи се финансират от ЕЗФРСР до размера на финансовата помощ по т. 1.1 от Раздел 10 от Условия за кандидатстване в рамките на общия размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата, тъй като финансовите средства от Инструмента на ЕС за възстановяване са изчерпани. Според становището на работната група, видно от доклада на оценителната комисия за ТФО от 07.07.2023 г., 291 бр. проектни предложения попадат в хипотезата на недостатъчен бюджет по инструмента на ЕС за възстановяване и за тези от тях, за които е заявен по-висок интензитет, размерът на финансовата помощ е намален в съответствие с т. 4.2 от Раздел 10 от Условията за кандидатстване. Протоколът бил одобрен от изпълнителния директор на ДФЗ по Докладна записка от заместник-изпълнителния директор (л. 1025 от том 4).

От представената административна преписка се установява, че с Доклад от директора на Дирекция „Развитие на селските райони“ изх. № 93-5757/14.10.2021 г. относно Насоки за кандидатстване по процедура чрез подбор по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014-2020 г. е било предложено на заместник-министъра на земеделието, храните и горите издаване на заповед за утвърждаване на насоките за кандидатстване (л. 1014 от том 4). Последното било извършено от компетентния административен орган със Заповед № РД09-1006/14.10.2021 г., изменена със Заповед № РД09-142/23.02.2022 г. (л. 1020 от том 4). Съгласно последната, общият размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата е в размер на 426 280 028,74 лв., разпределени по източници на финансиране, както следва: от ЕЗФРСР – 219 178 293,60 лв. и от Инструмента за възстановяване – 161 582 056,74 лв.

По доказателствата са приобщени и представени от административния орган цитираните Насоки, неразделна част от които са Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014-2020 г.

Със Заповед № 03-РД/3089/22.08.2022 г. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е делегирал на с. з. И. И. правомощия да издава уведомителни писма за одобрение и/или отказ за одобрение на проекти/заявени разходи и за сключване или отказ за сключване на договори за предоставяне на финансова помощ с одобрените кандидати по заявления за подпомагане, за представяне на допълнителни документи и за сключване на административни договори.

По делото е извършена и приета като неоспорена съдебно – икономическа експертиза, която съдът кредитира изцяло като изготвена компетентно, безпристрастно и съответна на останалия, събран по делото доказателствен материал. Съгласно експертното заключение, общият размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата чрез подбор на проектни предложения по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. „Инвестиции в материални активи" е определен със Заповед № РД-09-1006/14.10.2021 г., изменена със Заповед № РД-09-142/23.02.2022 г. на ръководителя на управляващият орган на ПРСР 2014-2020 г. и е в размер на 426 280 028,74 лв., от които средствата от Европейските фондове са в размер на 380 760 350,34 лв., а националното съфинансиране е в размер на 45 519 678,40 лв. Видно от приложеното по делото проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-4.015-0235, подадено от оспорващото дружество, заявените разходи са в размер на 5 864 257,54 лева. От проектното предложение е видно, че оспорващото дружество е заявило 63 точки по критериите за оценка на проекта. Оценката на проектното предложение на жалбоподателя по процедурата от страна на административния орган е 63 точки, видно от Приложение 126_32 Протокол за техническа и финансова оценка, т.е. няма редукция в заявените и определени от оценителната комисия точки по критериите за подбор. Няма извършени корекции и в проектобюджета на жалбоподателя при оценка на предложението от страна на административния орган - одобрен като допустим е пълният размер на разходите, за които кандидатства оспорващото дружество в размер на 5 864 257,54 лева. Инвестиционните разходи попадат в обхвата на Приложение № 1 към Условията за кандидатстване - Списък на инвестиционни разходи, допринасящи към изпълнение на целите на Инструмента на Европейския съюз за възстановяване, тъй като представляват инвестиции в цифрови устройства и оборудване за внедряване в различни видове производствени машини, които подобряват процеса по преработка и маркетинг на селскостопанските продукти и намаляват обема на използваните ресурси в производството (труд, енергия, суровини и др.). Експертът прави позоваване на Раздел 10 от Условията за кандидатстване. Според заключението, за проектни предложения с 63 точки е частично наличен финансов ресурс по Инструмента на Европейския съюз за възстановяване. Има разпределени средства от Инструмента на Европейския съюз за възстановяване за шест проектни предложения с общ брой точки 63, които имат най-голям брой точки по първите два критерия за оценка, съгласно критериите за подбор и оценка на проектните предложения от условията за кандидатстване. За останалите проектни предложения, оценени с 63 точки общо и с по-малко от 30 точки по втория критерий за оценка, както и за тези с по-малко от 63 общ брой точки, не е наличен ресурс от инструмента за възстановяване. Съгласно експертизата, от предоставените за нуждите на настоящата експертиза от експертите в ДФ „Земеделие" електронни таблици с разпределение на средствата представляващи общия размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата между отделните проектни предложения е видно, че за оспорващото дружество не е наличен ресурс от Инструмента на Европейския съюз за възстановяване. Размерът на одобрената безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение на жалбоподателя е 2 052 490,08 лв. - средства от бюджета на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Интензитет на субсидията изразен като процентно съотношение на БФП към размера приемливите разходи е: 2 052 490,08 / 5 864 257,52 X 100 = 35 %.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден. Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган – Заместник - изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, действащ при наличие на материална и персонална компетентност. Според нормата на чл. 20 т. 1 и т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), Изпълнителният директор изпълнява решенията на управителния съвет и организира и ръководи дейността на фонда, а съгласно чл. 20а ал. 4 от с.з., Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление и по този закон и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. В разглеждания случай Изпълнителният директор на фонда, в съответствие с чл. 20а ал. 1, 2, 4, 5 и 6 от ЗПЗП и чл. 10 т. т. 2, 3, 7 и т. 13, чл. 11 ал. 2 и чл. 13 ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от Устройствения правилник на ДФЗ със Заповед № 03-РД/3089/22.08.2022 г. е делегирал на свой заместник - изпълнителен директор правомощията по издаване на уведомителни писма за одобрение и/или отказ за одобрение на проекти/заявени разходи и за сключване или отказ за сключване на договори за предоставяне на финансова помощ с одобрените кандидати по заявления за подпомагане, за представяне на допълнителни документи и за сключване на административни договори. Материалната компетентност на издателя на акта произтича и от разпоредбата на чл. 41г от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. орган. Съгласно посочената по – горе норма на чл. 20а ал. 1 от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на РА, която според § 1 т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на Европейския съюз. По силата на чл. 11а ал. 1 т. 9 от ЗПЗП в приложимата редакция, РА намалява, отказва изплащането или оттегля изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б т. 2 от ЗПЗП по ПРСР 2014-2020 г., каквато е и процесната. Изложеното налага извода, че издателят на оспореното писмо заместник - изпълнителният директор на ДФЗ И. И., като длъжностно лице с надлежно делегирани правомощия се явява материално и персонално компетентен за издаване на този административен акт. Следователно, като издадено в писмена форма и от компетентен орган, обжалваното уведомително писмо съставлява валиден акт.

Освен валиден, при преценка и анализ на събраните по делото доказателства настоящата съдебна инстанция приема оспореният акт и за постановен при спазване на всички съществени административнопроизводствени правила и в съответствие с материалния закон, при следните съображения:

Процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е уредена в Глава Трета, Раздел ІІ "Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор" от ЗУСЕФСУ – чл. 29-42, който закон е приложим за процесната подмярка 4. 2 "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от ПРСР за 2014-2020 г. Правилата за провеждане на производството по цитираната подмярка са детайлизирани в Наредба № 20/2015 г. и Постановление № 162/05.07.2016 г. на МС за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от ЕСИФ за периода 2014-2020 г., а по отношение на конкретната процедура за подбор № BG06RDNP001-4.015 – в утвърдените на основание чл. 26 от ЗУСЕФСУ Насоки за кандидатстване по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 4. 2 и съдържащите се в тях Условия за кандидатстване. Съгласно чл. 5 ал. 1 т. 1 от ПМС № 126/5.07.2016 г., за всяка процедура ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава при условията и по реда на чл. 26, ал. 1, 3, 4 и 5 ЗУСЕСИФ насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване. Именно в Условията за кандидатстване, в раздел 10 "Процент на съфинансиране“ е определен както размерът на финансовата помощ за проектни предложения, поставен в конкретика съобразно искания размер на безвъзмездната финансова помощ, така и източника на финансиране, нормиран в раздел 8 „Общ размер на безвъзмездната финансова помощ“. Съгласно този раздел общият размер на БФП по процедурата чрез подбор възлиза на 426 280 028,74 лв., с разпределение по източници на финансиране, както следва: 219 178 293,60 лв. средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и 161 582 056,74 лв. средства от Инструмент на ЕС за възстановяване.

Със Заповед № 03-РД/1171 от 06.04.2022 г. на изпълнителния директор на ДФЗ и две последващи изменителни заповеди е определен състава на Оценителна комисия по чл. 33 от ЗУСЕФСУ и чл. 12 от ПМС № 126/5.07.2016 г. за разглеждане, извършване на оценка, класиране на подадените проектни предложения и изготвяне на административни договори за безвъзмездна финансова помощ (БФП) по процедурата. В съответствие с възложените й задачи комисията е извършила и обективирала в надлежни протоколи от свои заседания извършените дейности по оценка на административното съответствие и допустимостта, техническа и финансова оценка, като е приключила процедурата по подбор на проекти с Оценителен доклад, одобрен от компетентния административен орган изпълнителен директор на ДФЗ – РА на 07.07.2023 г. В протоколите е извършена както оценка на административното съответствие и допустимост, така и оценка по същество на проектните предложения, с формирани заключения по класиране на проектните предложения, обективирани и в цитирания доклад. Между страните не се спори, а това е посочено и в оспорваното уведомително писмо, че проектното предложение на дружеството - жалбоподател е сред одобрените за подпомагане като проектното му предложение е оценено с 63 точки по одобрените критерии за оценка. При изпълнение на възложената й работа оценителната комисия е спазила срока по чл. 17 ал. 2, както и изискванията на чл. 18 и чл. 19 от ПМС № 126/5.07.2016 г. при извършване на оценка на административното съответствие и допустимостта и техническата и финансова оценка на проектните предложения, при съобразяване с условията по чл. 9 ал. 1. Съгласно тази норма, при процедура чрез подбор се извършва: 1. оценяване на всяко проектно предложение, подадено в определения срок, което включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта; б) техническа и финансова оценка; 2. класиране на проектните предложения, чиято оценка е по-голяма или равна на минимално допустимата по чл. 19, ал. 1, в низходящ ред; 3. определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансова помощ. Съставеният Оценителен доклад е съобразен като съдържание и методология с изискванията на чл. 20 от Постановление № 126/2016 г., според която разпоредба, въз основа на резултатите от оценката комисията изготвя оценителен доклад до ръководителя на управляващия орган, който включва: 1. списък на предложените за финансиране проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране, и размера на безвъзмездната финансова помощ, която да бъде предоставена за всяко предложение; 2. списък с резервните проектни предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, подредени по реда на тяхното класиране; 3. списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им.

Както се отбеляза по – горе, при условията на чл. 5 ал. 1 от ПМС № 126/2016 г. заместник-министърът на земеделието, храните и горите, в качеството на ръководител на управляващия орган на ПРСР 2014-2020 с нарочна заповед е утвърдил по реда на чл. 26 ал. 1, 3, 4 и 5 от ЗУСЕФСУ Насоки, определящи условията за кандидатстване по процесната процедура чрез подбор на проектни предложения. Съгласно т. 4, подт. 4.2 от Раздел 10 на Условията за кандидатстване изрично е посочено, че Оценителната комисия по чл. 33 от ЗУСЕФСУ има право да намали размера на заявената финансова помощ, когато не е наличен финансов ресурс по Инструмента на ЕС за възстановяване след класирането по критериите за оценка.

Видно от съдържанието на процесното уведомително писмо, кандидатът за подпомагане и настоящ оспорващ „Джени Ово“ ЕООД е уведомен, че след проведена оценка подаденото от дружеството проектно предложение получава 63 бр. точки по критериите за оценка и е включено в списъка с проектните предложения с одобрен размер на безвъзмездната финансова помощ от 2 052 490,08 лв., представляващ 35 % от одобрените инвестиционни разходи. Видно от проектното предложение, дружеството кандидатства за безвъзмездно финансово подпомагане в размер на 5 864 257,54 лв., като в хода на оценяване и класиране на проектните предложения проектобюджетът на кандидата не е коригиран, но одобрената безвъзмездна помощ е в размер, по – нисък от заявения. Това намаление издателят на акта е обосновал, позовавайки се на извършеното от оценителната комисия класиране, извършено в низходящ ред според нормативните правила на ПМС № 126/2016 г. и съобразено с Условията за кандидатстване, в резултат на което е установено, че за проектните предложения, получили по-малко от 63 точки включително не е наличен финансов ресурс по Инструмента на ЕС за възстановяване. В тази връзка за тези проектни предложения оценителната комисия е намалила размера на одобрената на етап ТФО финансова помощ, като за инвестиционни разходи в обхвата на Приложение № 1 не е допуснато увеличаване с до 25 на сто на финансовата помощ. Прието е, че при тези установявания тези разходи се финансират от ЕЗФРСР до размера на финансовата помощ по т. 1.1, 1.2 и 1.3 от раздел 10 от Условията за кандидатстване, в който случай за разходите по проекта е одобрена безвъзмездна финансова помощ в размер на 35 %. От така изложеното се установява, че административният орган е приел изчерпване на финансовия ресурс по Инструмента на ЕС за възстановяване след извършеното от комисията класиране по низходящ ред, при което кандидатите, получили по – малко от 63 точки включително се финансират от ЕЗФРСР по посочения в т. 1.1 или 1.2 от раздел 10 от Условията за кандидатстване ред (50 на сто от общия размер на допустимите за подпомагане разходи с размер на заявените такива до 3 911 600,00 лв. и 35 на сто от общия размер на допустимите за подпомагане разходи за проекти с размер на заявените за подпомагане разходи от 3 911 601,96 лв., в които попада и процесният проект). От данните в одобрения от изпълнителния директор на ДФЗ – РА Оценителен доклад се установява, че 414 бр. проектни предложения са допуснати до техническа и финансова оценка, като по време на същата е установено, че 291 бр. проектни предложения са в хипотезата на недостатъчен бюджет по инструмента на ЕС за възстановяване. За тези от тях, за които е заявен по – висок интензитет, размерът на финансовата помощ е намален в съответствие с т. 4.2 от раздел 10, а за другата част, при които не е заявен по – висок интензитет, е извършена промяна в източника на финансиране. Съгласно приетата по делото съдебно – икономическа експертиза, в рамките на този прием за проектни предложения с 63 точки е частично наличен финансов ресурс по Инструмента на Европейския съюз за възстановяване. При извършената проверка вещото лице е констатирало, че е извършено разпределение на средства от Инструмента на Европейския съюз за възстановяване за шест проектни предложения с общ брой точки 63, които имат най-голям брой точки по първите два критерия за оценка, съгласно критериите за подбор и оценка на проектните предложения от условията за кандидатстване. Съгласно заключението на експерта, за останалите проектни предложения, оценени с 63 точки общо и с по-малко от 30 точки по втория критерий за оценка, както и за тези с по-малко от 63 общ брой точки, не е наличен ресурс от инструмента за възстановяване. Според експертизата, от предоставените от експертите в ДФ „Земеделие" електронни таблици с разпределение на средствата, представляващи общия размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата между отделните проектни предложения е видно, че за оспорващото дружество не е наличен ресурс от Инструмента на Европейския съюз за възстановяване. Експертизата не е оспорена от страните, нито са ангажирани доказателства, които да оборят констатациите, установяванията и обоснованото въз основа на същите заключение, предвид което съдът кредитира същото като неоспорено, компетентно и безпристрастно. Както се отбеляза по – горе, съобразно т. 4 подт. 4.2 от Раздел 10 от Условията за кандидатстване, оценителната комисия по чл. 33 от ЗУСЕФСУ има право да намали размера на заявената финансова помощ, когато не е наличен финансов ресурс по Инструмента на ЕС за възстановяване след класирането по критериите за оценка, като заявената финансова помощ се намалява за проектните предложения, в т.ч. и за тези с равен брой точки, за които е наличен частичен разполагаем бюджет, след класирането на етап техническа и финансова оценка. В тези случаи оценителната комисия извършва допълнителна оценка на показателите на бизнес плана в съответствие с одобрения размер на финансовата помощ. Съобразно експертното заключение, цитирано по – горе, остатъчният финансов ресурс по Инструмента на ЕС за възстановяване е разпределен между шест проектни предложения с общ брой 63 точки, които са с най – голям брой точки по първите два критерия за оценка, съгласно критериите за подбор и оценка на проектните предложения. С това разпределение е изчерпан финансовият ресурс по Инструмента на ЕС за възстановяване, което обуславя приложимост на т. 7 изр. второ от Раздел 10 от Условията за кандидатстване. Съгласно цитираната разпоредба, при изчерпване на финансовите средства от Инструмента на ЕС за възстановяване, тези разходи се финансират от ЕЗФРСР до размера на финансовата помощ по т. 1.1. или 1.2. в рамките на общия размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата. При съобразяване с размера на претендираната с процесното проектно предложение сума за безвъзмездно финансиране, същото попада в хипотезата на т. 1.2., според която финансовата помощ е в размер 35 на сто от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи от 3 911 601,96 лв. до 5 867 400,00 лв. включително. В процесния случай приетите от ответния орган за допустими за подпомагане разходи по проектното предложение на „Джени Ово“ ЕООД са в размер на 5 864 257,54 лв. и при прилагане на посоченото в т. 1.2 от УК съотношение размерът на одобрената безвъзмездна финансова помощ възлиза на 2 052 490,08 лв. средства от ЕЗФРСР, както е приел и ответникът в атакуваното уведомително писмо.

При горните съображения настоящата съдебна инстанция споделя обобщаващия извод на административния орган, че процесното проектно предложение на „Джени Ово“ ЕООД може да бъде финансирано до размер на 35 % от одобрените инвестиционни разходи и правилно, при съобразяване с резултатите в изготвения от колективния орган Оценителен доклад № 03-0416/3256/07.07.2023 г. е определен размер на помощта от 2 052 490,08 лв. Съобразно резултата от проведеното административно производство по оценка и класиране на проектните предложения по процесната процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“, мотивирал ответния орган при постановяване на оспорения акт, неоснователна се явява претенцията на дружеството – жалбоподател за пълно финансиране до заявения в проектното предложение размер на безвъзмездната финансова помощ.

При горните съображения, настоящият съдебен състав намира, че оспореният административен акт е постановен при спазване на изискванията за компетентност и форма, издаден е в съответствие с относимите материалноправни изисквания и при спазване на всички съществени административнопроизводствени правила. Уведомително писмо № 07-182-2600/50 от 13.07.2023 г. на Заместник – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което дружеството е уведомено, че по проектно предложение с идент. № BG06RDNP001-4.015-0235 в ИСУН по Процедура за подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014-2020 г. е одобрен размер на безвъзмездната финансова помощ от 2 052 490,08 лв., представляващ 35 % от одобрените инвестиционни разходи, В ОСПОРЕНАТА МУ ЧАСТ, с която е формиран отказ за финансиране е законосъобразно, а подадената срещу същото жалба – неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото, неоснователна се явява претенцията на оспорващата страна за присъждане на разноските в производството. Основателна се явява и следва да се уважи претенцията на ответния административен орган за присъждане на разноски, включващи платен депозит за съдебна експертиза в размер на 600,00 (шестстотин) лв. и юрисконсултско възнаграждение. Последното следва да се определи в претендирания размер от 100,00 (сто) лева, съобразен с чл. 144 от АПК, вр. чл. 78 ал. 8 от ГПК, като общо одобрените от съда разноски в размер на 700,00 (седемстотин) лева се възложат в тежест на дружеството - жалбоподател.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Джени Ово“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление [населено място], общ. Сливен, м. „С.“ № ..., п. от у. С. Т. С. срещу Уведомително писмо № 07-182-2600/50 от 13.07.2023 г. на Заместник – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което дружеството е уведомено, че по проектно предложение с идент. № BG06RDNP001-4.015-0235 в ИСУН по Процедура за подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-4.015 по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014-2020 г. е одобрен размер на безвъзмездната финансова помощ от 2 052 490,08 лв., представляващ 35 % от одобрените инвестиционни разходи, В ЧАСТТА, с която е формиран отказ за финансиране.

 

ОСЪЖДА „Джени Ово“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление [населено място], общ. С., м. „С.“ № ..., п. от у. С. Т. С. да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ разноски по делото в общ размер на 700,00 (седемстотин) лева.

 

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Съдия: