Решение по дело №150/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 октомври 2019 г. (в сила от 16 октомври 2019 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20197220700150
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   №  167

 

гр. Сливен, 16.10.2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на втори октомври,  две  хиляди  и  деветнадесета година,  в  състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:   СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА    

                                      ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ ИВАНОВА                                                                                                  ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                          

При участието на секретаря  Галя Георгиева  и на прокурора Христо Куков, като разгледа докладваното от  председателя касационно административно-наказателно дело № 150 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:         

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба от „Н.“ ООД, ЕИК ……………….., със седалище и адрес на управление гр. Сливен, бул. "Тракия" № 75 Д, представлявано от Щ.Н. Х. и И. В. Х. против решение № 271/10.06.2019 г. на Районен съд гр. Сливен, постановено по АНД № 146/2019 г., с което е потвърдено като законосъобразно НП № 2232/2017 от 22.02.2018 г., издадено от Началника на Митница - Бургас, с което на "Н." ООД, ЕИК ……………, за нарушение на чл. 43, ал.1, т. 1,  вр. с чл. 84, ал.3 и ал.7 и чл. 20, ал.2, т.8 от ЗАДС, на основание чл. 112,ал.1 от ЗАДС, е наложена имуществена санкция в размер на 7172.00 лева,

В касационната жалба се твърди, че решението е неправилно. Заявява по категоричен начин, че липси е имало, произтекли от това, че не са отчитани фирите за период от три години, което е довело до спада на наличното количество акцизна стока в съдовете. Посочва, че това, което се установило по делото по безспорен начин е механизмът, който инспекторите от Агенция „Митници“ са използвали, за да установят наличното количество алкохол в съдовете, а именно с летва и зидарски метър. Счита, че това е изключително непрофесионално изпълнение на служебните им задължения, при положение, че има измервателни прибори на съдовете, които с помощта на калибровъчната таблица отразяват действително наличното количество алкохол в съда. Посочва, че предвид неверните показания, които свидетелите са дали пред първоинстанционния съд, моли същите да не се кредитират от касационния съд. Моли съда да постанови решение, с което отмени съдебното решение и по същество отмени НП.

В съдебно заседание се явява лично Щ.Н. Х. и с адв. Щ.Н., който поддържа жалбата на посочените в нея основания.

Ответникът по касационната жалба – Агенция "Митници", не изпраща представител. В писмено становище заявява, че жалбата е неоснователна, не са допуснати съществени нарушения при издаване на НП и моли съда да остави в сила решението на РС Сливен.

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Сливен намира жалбата за основателна. Дава заключение, че решението на районния съд е незаконосъобразно и предлага да бъде отменено, както и НП.

Административен съд гр. Сливен, след като се запозна с материалите по делото и доводите на страните, установи, че жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

От събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че на 07.07.2017 год. служители на дирекция "МРР-ЦМУ" извършили проверка на данъчен склад на "Н." ООД в гр. Сливен, бул. "Тракия" № 75Д, за което е съставен протокол за извършена проверка. Служителите установили в три резервоара общо 11786 литра етилов алкохол с различно алкохолно съдържание по обем, а по представения им регистър "Дневник складова наличност" това количество било 14813 литра с алкохолно съдържание по обем 40%. Измерването на наличното количество етилов алкохол се извършило посредством летва - пръчка, предоставена от у. на дружеството, която митническите служители потапяли във всеки един от трите резервоара с винена ракия, след което измервали с метрично оразмерена ролетка, частта, която била потопена в течността и въз основа на калибровъчни таблици, предоставени отново от у. на дружеството – Х. установили съответното количество етилов алкохол във всеки един от проверените резервоари. Със специален уред полеви тест - денситометър измерили алкохолното съдържание по обем във всеки един резервоар. Установените констатации отразили в изготвения протокол и опис към него. С цел установяване на точните липси били взети проби от трите резервоара, в които били установени отклонения от отразеното в Дневник складова наличност - резервоар обозначен с номер 14, резервоар обозначен с номер 10 и резервоар обозначен с номер 1. При извършване на проверката присъствал п. на дружеството - един от неговите у. Щ. Х. Измерванията и констатациите били отразени в негово присъствие. В графата "искания, бележки и възражения на проверяваното лице" в съставения протокол той отбелязал, че при необходимост ще представи доказателства. След получаване на резултатите от лабораторния анализ на взетите проби и установеното чрез него действително алкохолно съдържание по обем при 20 градуса по целзий се извършило приравняване към измерените при проверката количества етилов алкохол при алкохолно съдържание 40 % vol, за да бъдат съпоставени с количествата етилов алкохол по регистър дневник складова наличност. Общото количество на установените акцизни стоки при проверката с оглед резултатите от лабораторните анализи, приравнени към 40% vol били общо 13997.93 литра от трите резервоара. По регистър Дневник складова наличност количеството етилов алкохол при алкохолно съдържание по обем 40 % vol за тези три резервоара било 14813 литра. Констатирана била разлика в размер на 815.07 литра при действително алкохолно съдържание по обем 40% vol. Съответно било установена липса в размер на три хектолитра и двадесет и шест литра чист алкохол, за които не бил начислен акциз. В акцизни декларации за алкохол и алкохолни напитки, подадени от дружеството жалбоподател за месеците юли и август 2017 год. било отразено липса на дължим акциз. Дължимият и не начислен акциз за установените липси определен от митническите служители в размер на 3586.00 лева. За установеното при извършената проверка и с оглед резултатите от анализа на предоставените проби бил съставен в присъствието на п. на дружеството Щ. Х. АУАН № 1938 от 18.09.2017 год. Въз основа на АУАН било издадено и процесното наказателно постановление, в което било констатирано, че дружеството е нарушило разпоредбите на чл. 43, ал.1, т.1, вр. чл. 84, ал.3 и ал.7 и чл. 20, ал.1 и ал.2, т.8 от ЗАДС, тъй като след като е било длъжно не е начислило акциз по отношение на установената липса в размер на три хектолитра и двадесет и шест литра чист алкохол, което е осъществило състава на чл. 112, ал.1 от ЗАДС, съгласно който лице, което е задължено, но не начисли акциз се наказва с имуществена санкция в двоен размер на неначисления акциз, но не по-малко от 500.00 лева. Така, на основание чл. 112, ал.1 от ЗАДС, на дружеството била наложена имуществена санкция в размер на 7172.00 лева, представляваща двойния размер на неначисления акциз.

За да потвърди НП първоинстанционният съд е приел, че вмененото на „Н.“ ООД административно нарушение е извършено и правилно административно наказващият орган е наложил наказание, съответстващо, както по вид, така и по размер на предвиденото в правната норма. Съдът е констатирал, че в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до отмяна на НП. Изложил е аргументи, относно наведените възражения от жалбоподателя, които счел за неоснователни.

Решението е валидно, допустимо и правилно, постановено при правилно приложение на материалния закон.

Решаващият съд е обсъдил събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност, като е мотивирал прецизно съдебния си акт и е изложил подробни съображения, защо не приема възраженията на жалбоподателя, относно начина, по който е направено замерването при извършената проверка, нито възраженията, че проверяващите не са взели предвид фирите и не са поискали документи за това.

Нормата на чл. 112, ал. 1 от ЗАДС предвижда осъществяване на състава на нарушението от лице, което, като е задължено, не начисли акциз. В случая "Н." ООД е лицензиран складодържател и съгласно чл. 88, ал. 1 и ал. 2 от ЗАДС води задължително регистър "Дневник на складовата наличност", в който се отразяват произведените и/или складираните акцизни стоки, стоките, поставени под режим движение с отложено плащане на акциз, и стоките, освободени за потребление. Акцизните стоки - собственост на вложители, се посочват отделно от другите стоки и се разграничават по видове и по вложители. Съгласно разпоредбата на чл. 20, ал. 1 от ЗАДС задължението за заплащане на акциз възниква от датата на освобождаване на акцизните стоки за потребление, а т. 8 от ал. 2 на същия член сочи, че освобождаване за потребление е установяването на липси на стоки, за които се дължи акциз. Щом е установена липса на стоки, за които се дължи акциз, съгласно чл. 20, ал. 2, т. 8 от ЗАДС, за лицензирания складодържател като данъчнозадължено лице е възникнало задължение за заплащане на акциз на датата на освобождаване на акцизните стоки за потребление, като в случая моментът на освобождаване не може да бъде установен, съгласно чл. 20, ал. 3 от същия закон, и за такава дата се приема датата на установяване от контролните органи на липсите, а именно датата на извършване на проверката от митническите органи - 07.07.2017 г. Съгласно чл. 43, ал. 1, т. 1 от ЗАДС лицензираният складодържател е длъжен да начисли акциз на датата, на която е станал дължим, с издаване на данъчен документ по чл. 84, ал. 1 от ЗАДС. Чл. 84, ал. 3 от ЗАДС регламентира, че лицензираните складодържатели издават регистриран електронен акцизен данъчен документ, а съгласно ал. 7 на същия член, акцизен данъчен документ се издава на датата, на която акцизните стоки са освободени за потребление.

По делото е безспорно установено, че измерването на наличното количество етилов алкохол се извършило посредством летва - пръчка, предоставена от у. на дружеството жалбоподател, която митническите служители потапяли във всеки един от трите резервоара с винена ракия, след което измервали с метрично оразмерена ролетка, частта, която била потопена в течността и въз основа на калибровъчни таблици, предоставени отново от у. на дружеството – Х. установили съответното количество етилов алкохол във всеки един от проверените резервоари. Към касационната жалба е приложен снимков материал, от който обаче не може да бъде изведен категоричен извод, че към датата на проверката е имало поставени нивомери на съдовете. Не са ангажирани и други доказателства в тази връзка. Установено е от показанията на служителите извършили проверката, че съдовете, в които се е съхранявал алкохола не са имали нивомерна система, която да показва точните количества, поради което е извършено ръчно измерване. Напълно се споделят изложените в тази връзка съображения на първоинстанционния съд, както и извода, че съгласно чл. 25, ал. 1, т. 3 от ЗАДС лицензираният складодържател следва да е вписал отчетените от него загуби от естествени фири в регистър "Дневник на складовата наличност". Вмененото в случая нарушение е формално и самото констатиране на неначислен акциз е достатъчно основание за обосноваване на административно наказателната отговорност. В процедурата по издаване на наказателното постановление не е допуснато съществено процесуално нарушение, изразяващо се в непосочване на дата на нарушението, нито друго съществено нарушение, което да опорочава проведеното административнонаказателно производство.

При извършената проверка по чл. 218 от АПК касационната инстанция счита, че обжалваното решение е валидно, допустимо, постановено без да са допуснати нарушения на закона.

По изложените съображения, Районният съд правилно е потвърдил процесното НП, издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, при чието постановяване не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА  Решение № 271 от 10.06.2019 г., постановено по АНД № 146/2019 г. по описа на Районен съд – Сливен.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                         

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: