ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр. Сливен, 23.12.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на двадесет и трети
декември през две хиляди и двадесета година в състав
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : СЛАВ БАКАЛОВ
при секретаря и с участието на
прокурора като разгледа
докладваното от съдията административно дело № 491 по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази:
Производството е административно и намира правното си основание в чл. 145 и
сл. от АПК.
Образувано е по жалба от С.С.М., с адрес *** срещу
Предписание за поставяне под к.изх. № ЗП-02-786/26.04.2020 г. COV-20-1495,
издадено от държавен здравен инспектор при Регионална здравна инспекция Сливен,
с което жалбоподателят е поставен под к.за срок от 14 дни, считано от 26.04.2020
г.до 09.05.2020 г. Иска се предписанието да бъде прогласено за нищожно.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, прие за
установено следното:
С оспореното Предписание, жалбоподателят като к. на з. лице е поставен под
к.
Съгласно разпоредбата на чл. 61, ал. 2 от
Закона за здравето (ЗЗ), на задължителна к.подлежат контактни лица
на лица, болни от заразна болест по ал. 1. Съобразно нормата на чл. 29 от Наредба
№ 21 от 18.07.2005 г. за реда за регистрация, съобщаване и отчет на заразните
болести, при възникване на нови заразни болести с потенциален риск
от епидемично разпространение, както и при случаи на биотероризъм,
министърът на здравеопазването със заповед може да разпореди: 1/. задължителна
регистрация, съобщаване и отчет на заболявания извън посочените в приложение №
1; 2/. конкретни мерки, ред и начин на надзор в съответствие с епидемичната
ситуация.
Със Заповед № РД-01-183/06.04.2020 г. министърът на здравеопазването е
разпоредил в т. 7 всички близки контактни на потвърден случай на COVID-19,
съгласно актуалната дефиниция за случай се поставят с предписание на
регионалните здравни инспекции под к.в дома или на друго място за настаняване и
медицинско наблюдение за срок от 14 дни, считано от последния контакт със
заболялото лице. В чл. 19, ал. 2 от
Закон за здравето са посочени компетентността и правомощията на
държавните санитарни инспектори, като с оглед т. 6, същите имат право да
предписват провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки, като
определят срокове за тяхното изпълнение. Процесното
предписание е постановено от инспектор в Регионална здравна инспекция-Сливен.
Съдът намира, че оспореното предписание за провеждане на задължителни
хигиенни и противоепидемични мерки не притежава белезите на индивидуален
административен акт. Даването на такива предписания е в изпълнение на
правомощията на органите на РЗИ по осъществяването на държавен здравен контрол,
предвидени в чл. 19, ал 2, т. 6
от ЗЗ. Предписанието не съдържа принудителна мярка и по чл. 38, ал. 3 от
ЗЗ, тъй като не налага спиране експлоатацията на обекта или на
съответната дейност. Затова и не подлежи на оспорване по административен ред – чл. 45, ал. 2, т.
1 от ЗЗ.
Освен предписването на задължителни и противоепидемични мерки държавните
здравни инспектори могат да правят предложения за налагане на принудителни
административни мерки (чл. 19, ал. 2, т.
13 от ЗЗ). Тези мерки съгласно чл. 19, ал. 3 от
ЗЗ се налагат със заповед на директорите на регионалните здравни
инспекции. В случая такава заповед не е издадена.
Действително оспореното от С.С.М. предписание има
задължителен характер за адресата си - арг. от чл. 44 от ЗЗ,
но от друга страна не съставлява принудителна административна мярка. То е
издадено при изпълнение на контролните функции и задачите за спазване на
хигиенните изисквания, възложени на инспекторите с нормата на чл. 19, т. 6 от ЗЗ
и не подлежи на оспорване. В този смисъл е константната практика на Върховния
административен съд, отразена в Определение № 4846 от 8.04.2014 г. на ВАС по
адм. д. № 3569/2014 г., VI о., Определение № 11429 от 14.09.2011 г. на ВАС по
адм. д. № 10604/2011 г., VI о. и др.
След като актът не подлежи на оспорване жалбата следва да се остави без
разглеждане, а образувано съдебно производство – да се прекрати
Водим от изложените мотиви и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, Административен
съд Сливен
О П
Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на С.С.М., ЕГН **********,
с адрес *** срещу Предписание за поставяне под к.изх. № ЗП-02-786/26.04.2020 г.
COV-20-1495, издадено от държавен здравен инспектор при Регионална здравна
инспекция Сливен.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 491/2020 година по описа на Административен съд Сливен.
Определението подлежи на
обжалване в седмодневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на
преписи от същото пред ВАС гр.София..
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :