Решение по НАХД №23/2020 на Районен съд - Димитровград

Номер на акта: 94
Дата: 6 юли 2020 г. (в сила от 23 август 2020 г.)
Съдия: Иван Статев Маринов
Дело: 20205610200023
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 


94                                      06.07.2020г.                                   гр.Димитровград

 

 

 

     В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

 

Димитровградския Районен Съд, наказателна колегия, в публичното  заседание на пети юни през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                           Районен Съдия:  ИВАН МАРИНОВ

                                                                                                                                                                     

на секретаря Дарина Петрова и в присъствието на прокурора ..................................... като разгледа докладваното от съдията Ив.Маринов  АНД № 23 по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

                            Производството е по реда на чл.59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания.

 

                            ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ – ЕТ„Анди 44- Ю.С.”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Хасково, бул."Освобождение" №56, представлявано от Ю.А.С., ЕГН **********, е останал недоволен от наказателно постановление № 187-2019/11.12.2019г. на Директора на ОДБХ– гр.Хасково, с което за това, че при извършена проверка на 22.11.2019г. във връзка с постъпил сигнал с вх.№ 11-3847/12.11.2019г. и в изпълнение на Заповед № 1506/12.11.2019 г. на Директора на ОДБХ - Хасково, на обект - „Маса 124, сектор Ж“, разположена на територията на „Неделен пазар“ - гр.Димитровград, стопанисвана от ЕТ„Анди 44 - Ю.С.”, е установено извършване на търговия с храни, без обектът да има регистрация по реда на чл.12 от Закона за храните, като при извършената проверка е установена продажба на хранителни стоки - захарни изделия, безалкохолни напитки, туршии и др. хранителни продукти, като е констатиран работещ касов апарат на едноличния търговец, с което за нарушение на чл.12, ал.1 от Закона за храните, на основание чл.42, ал.2, вр. ал.1 от Закона за храните и чл.53 и чл.83 от Закона за административните нарушения и наказания на ЕТ е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 2000(две хиляди) лева.

Счита, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно, издадено в нарушение на закона, пояснява, моли за отмяна изцяло на наказателното постановление.

В съдебно заседание жалбоподателя- редовно призован, не се явява и не взема становище по жалбата си.  

Упълномощения процесуален представител счита жалбата за основателна, предвид нарушения на процесуалните правила- свързани с издаването на АУАН, както и неустановеност на основни елементи от фактическия състав на административното нарушение, пледира за отмяна на наказателното постановление, алтернативно за изменение на размера на наложеното наказание.

         ОТВЕТНИКА по жалбата – ОДБХ–Хасково- редовно призовани, не изпращат представител. Чрез упълномощен представител депозира писмено становище, с което счита жалбата за неоснователна, моли за потвърждаване на наказателното постановление.

Районна Прокуратура- Димитровград – редовно призовани, не изпраща представител и не взема становище по депозираната жалба.

С оглед представените по делото доказателства и събраните в съдебното заседание такива, съдът намира следното:

На 22.11.2019г. служители на ОДБХ-Хасково- св.Л.И. и св.Т.Д. извършили проверка по сигнал в гр.Димитровград, обект - „Маса 124, сектор Ж“, разположена на територията на „Неделен пазар“ - гр.Димитровград.

Сигналът бил от потребител, за закупен от въпросния обект шоколадов десерт, който бил негоден за консумация. Контролните органи заварили търговски обект- павилион, като влизайки в обекта, длъжностните лица заварили вътре поставени стелажи, хладилни витрини, а по стелажите имало хранителни стоки- захарни изделия, безалкохолни напитки, туршии и др. хранителни продукти. Пред тях имало клиент, който си закупил хранителен продукт, след което контролните органи се легитимирали и започнали проверка. Констатирали работещ касов апарат, както при проверка на документите установили, че обекта е стопанисван от ЕТ„Анди 44- Ю.С.”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Хасково, бул."Освобождение" №56, представлявано от Ю.А.С., ЕГН **********. Като продавач на обекта била заварена Гюлтен Мехмед Керим - продавач-консултант при едноличния търговец и пълномощник на същия. Не били представени документи за регистрация на ЕТ в ОДБХ.

За тези обстоятелства длъжностните лица съставили Констативен протокол № 26042-1 от 22.11.2019г.

В последствие бил издаден акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №26042-6/26.11.2019г., където е описано нарушение по чл.12, ал.1 от ЗХ. Актът бил подписан от актосъставителя, свидетеля по установяване на нарушението и по съставянето на акта, и е връчен на пълномощник на жалбоподателя същия ден- 26.11.2019г., който го е подписал без да посочва възражения.

Въз основа на този АУАН е издадено и предметното на настоящото производство Наказателно Постановление № 187-2019/11.12.2019г. на Директор на ОДБХ - Хасково, с което за нарушение на чл.12, ал.1 от ЗХ, на основание чл.42, ал.2, вр. ал.1 от ЗХ на едноличния търговец е наложено адм.наказание „Имуществена санкция“ в размер на 2000(две хиляди) лева.

Наказателното постановление е връчено на нарушителя на 02.01.2020г. – видно от известието за доставянето му, а жалбата против него е депозирана на 07.01.2020г.- т.е. в законоустановения 7-дневен срок. 

                            Т.е. жалбата е подадена в срок и се явява процесуално допустима.

                            По същество е неоснователна.

                            При съставяне на акта за установяване на административното нарушение не са допуснати съществени процесуални нарушения, като самото административно нарушение е установено достатъчно ясно по време, място, начин на извършване и извършител.

Съобразно разпоредбата на:

- чл.12, ал.1 от Закона за храните (редакцията на закона, действаща към момента на констатираното нарушение- ДВ бр.77/18.09.2018г.): - „Производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона, които:...“;

Легална дефиниция на понятието "търговия" е дадена в §1, т.60 от ДР на ЗХ, според която "търговия" е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни. От доказателствата по делото се установи, че в момента на проверката в търговския обект е имало клиент, като обекта е бил в работен режим. Обстоятелството, че са заварени от контролните органи наредени по стелажите хранителни продукти и напитки, са достатъчно ясни и конкретни признаци, че обекта е в работен режим. Още повече, видно от показанията на длъжностните лица- извършили проверката, заварената в обекта Гюлтен Керим е заявила, че документите били при счетоводителката. При покана за съставяне на АУАН са представени само документите за регистрацията на ЕТ, като липсвали такива- удостоверяващи регистрация в ОДБХ.

Тези показания на двете длъжностни лица- извършили проверката, съдът възприе и кредитира като достоверни, доколкото са дадени от контролни органи, чието внимание е насочено към установяване спазването на законодателството по отношение безопасността на храните, същите са и последователни и безпротиворечиви.

Нарушението е ясно и конкретно описано, без да се създават възможности за неразбиране или за превратно тълкуване.  

В същото време не се представиха данни или доказателства в обратен смисъл- оборващи описаните констатации или внасящи съмнения.

По отношение на наведените в жалбата доводи за допуснати нарушения, Съдът не намери основателни такива. Мястото на съставяне на АУАН не е нормативно безусловно необходимо да е на самото място на установяване на нарушението. Още повече, на самото място не са били представени изисканите документи и няма пречка контролните органи да призоват проверяваното лице за друга дата, когато да изискат и проверят допълнителна, неналична към момента на проверката документация. Процедирайки по този начин, контролните органи не са нарушили разпоредбата на чл.40 и следващите от ЗАНН, съставяйки АУАН в седалището на ОДБХ-Хасково.

Не са налице неясноти по отношение на това дали въпросният търговски обект се възприема като такъв и дали е търгувано точно с хранителни продукти, както и дали е предназначен за търговия. Недвусмислено е описанието, че обектът се намира на територията на Неделен Пазар-Димитровград, който се състои само от търговски обекти. В случая няма изисквания на какви критерии следва да отговаря един обект като външен вид, конструкция и пр., за да се възприеме като търговски такъв. Обстоятелството, че на място, където обичайно се предлагат различни видове стоки и услуги, в обособена конструкция са подредени стоки, които са достъпни до преминаващите покрай тях с възможност да бъдат разгледани и закупени, е достатъчно основание да се приеме, че се извършва търговия с тези стоки от този обект. Липсват и възражения в тази насока не само при самата проверка, но и при съставянето и връчването на АУАН.

Поради което и Съдът възприе възраженията единствено като твърдения, които не се подкрепиха от събраните доказателства, и в тази връзка тези твърдения се явяват единствено защитна позиция.    

Поради което и Съдът не намира допуснати съществени процесуални нарушения като цяло, описаното нарушение е установено по ясен и конкретен начин, не са налице обстоятелства- внасящи съмнения или неустановеност на извършеното, фактическата обстановка правилно е отнесена към съответните законови норми. Безспорно се установи и доказа, че настоящият жалбоподател извършва на посочените място и дата търговия с хранителни продукти, без да има надлежна регистрация в ОДБХ, каквото задължение му повелява разпоредбата на чл.12, ал.1 от ЗХ.  Безспорни са свидетелските показания в тази насока, според които упълномощеният представител на ЕТ е заявил по време на проверката, че са се занимавали с търговия на перилни препарати, но след като станала неизгодна този вид търговия се преориентирали към търговия с хранителни продукти. Друго доказателство в тази насока е и подаденият сигнал, според който потребител е закупил от жалбоподателя шоколадов десерт, който не бил годен за консумация.

Основанието за налагане на административното нарушение- чл.42, ал.2, вр. ал.1 от ЗХ предвижда наказание „Глоба“ от 2000 до 4500 лв. за извършено от юридическо лице или едноличен търговец, а при повторно нарушение - от 4500 до 6000 лв.

В случая е безспорно, че Ю.С. – работещ като ЕТ„Анди 44- Ю.С.”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Хасково, бул."Освобождение" №56, е предлагал хранителни продукти в обект на Неделен пазар-Димитровград, който не е регистриран по законния ред в ОДБХ.

Правилно адм.-наказващият орган е отнесъл установеното адм.нарушение към съответната санкционна норма и то към момента на извършване на описаното адм.нарушение и правилно е определил размера на наказанието в минималния предвиден такъв от 2000лв., доколкото се касае за единичен случай предвид липсата на данни за други такива и не са налице установени съществени отегчаващи отговорността обстоятелства.

С оглед гореописаното, в случая предвид липсата на допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон, наказателното постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.  

 

         Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р     Е    Ш    И :

 

         ПОТВЪРЖДАВА Наказателно Постановление № 187-2019/11.12.2019г.  на Директора на ОДБХ– гр.Хасково, с което на ЕТ„Анди 44- Ю.С.”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Хасково, бул."Освобождение" №56, представлявано от Ю.А.С., ЕГН **********, за това, че при извършена проверка на 22.11.2019г. във връзка с постъпил сигнал с вх.№ 11-3847/12.11.2019г. и в изпълнение на Заповед № 1506/12.11.2019 г. на Директора на ОДБХ - Хасково, на обект - „Маса 124, сектор Ж“, разположена на територията на „Неделен пазар“ - гр.Димитровград, стопанисвана от ЕТ„Анди 44 - Ю.С.”, е установено извършване на търговия с храни, без обектът да има регистрация по реда на чл.12 от Закона за храните, като при извършената проверка е установена продажба на хранителни стоки - захарни изделия, безалкохолни напитки, туршии и др. хранителни продукти, като е констатиран работещ касов апарат на едноличния търговец, с което за нарушение на чл.12, ал.1 от Закона за храните, на основание чл.42, ал.2, вр. ал.1 от Закона за храните и чл.53 и чл.83 от Закона за административните нарушения и наказания на ЕТ е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 2000(две хиляди) лева - като законосъобразно.

 

 

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд - Хасково в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ:  /п/ не се чете.

Вярно с оригинала!