Решение по дело №2170/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 май 2023 г.
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20217050702170
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

767

Варна, 31.05.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XVII състав, в съдебно заседание на двадесет и първи януари две хиляди и двадесет и втора година в състав:

Председател:

МАРИЯ ИВАНОВА-ДАСКАЛОВА

При секретар ОЛЯ Й. като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ ИВАНОВА-ДАСКАЛОВА административно дело № 2170 / 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.27 от Закон за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), понастоящем с наименование Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление – изм. ДВ бр. 51/2022 г., в сила от 01.07.2022 г. (ЗУСЕФСУ), вр. чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по повод препратена по подсъдност от Административен съд - София-град и постъпила с вх. №14347/01.10.2021г. жалба от „Дъ Спот“ ЕООД- гр.Варна срещу Решение от 02.03.2021г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., с което е отказано да му бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.073-26993 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СOVID-19“ в рамките на приоритетни оси „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ и инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020г.“

Жалбоподателят твърди, че оспореният акт е неправилен и незаконосъобразен. Неправилно било прието, че дружеството не отговаря на изискването да е регистрирало 20 % спад в оборота за м. април 2020г. спрямо средно месечния оборот по ГДД за 2019г., както и че дружеството е трябвало да има отчетени поне 30 000лв. „нетни приходи от продажби“ в ГДД за 2019г. Подробно са описани фактите и обстоятелствата свързани с подадената ГДД по ЗКПО за 2019г. и подаването впоследствие на две коригиращи декларации. Твърди се, че е отговаряло на тези две изисквания, тъй като е имало поне 20% спад в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот в ГДД за 2019г. и е имало минималния оборот от 30000лв. за 2019г. „нетни приходи за продажби“. При преценката за наличието на основания дали дружеството да получи подпомагане или не следвало да бъдат взети предвид всички факти и обстоятелства от значение по случая, което не било сторено. Не били взети предвид подадените коригиращи декларации, декларацията за финансови данни, в която като нетни приходи за 2019г. е посочена сумата 693062,12лева, както и от уведомлението за приемане на справка - декларация за ДДС за данъчен период м. април 2019г. Като не взел предвид тези факти и обстоятелства, които са от съществено значение по случая, административният орган не изпълнил задълженията си и постановил отказа при съществено нарушение на производствените правила. Моли за отмяна на Решението в частта на неодобреното заявление на дружеството и връщане на преписката на Ръководителя на УО на Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност 2014-2020г.“ за ново произнасяне. В съдебно заседание явилият се процесуален представител поддържа жалбата и моли да бъде уважена и претендира заплащане на направените съдебни разноски. Депозира писмени бележки с доводи за неспазване на чл.35 от АПК от административния орган, който издал административния акт без да изясни всички факти и обстоятелства от значение от случая. Сходно задължение за административния орган се съдържало и в т.2.9. и в т. 2.14. от Опростените процедурни правила. Поддържа жалбата и се моли да бъде уважена.

Ответникът - Ръководителят на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и и.д. Главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката чрез пълномощник депозира писмени бележки със становище за неоснователност на жалбата. Решението в оспорената част било издадено от компетентен орган, при спазване на изискванията за форма и реквизити в чл.59, ал.2 от АПК, в законосъобразно производство. То било съобразено изцяло с условията за кандидатстване по процедурата, с които дружеството като кандидат било запознато, както и с критериите и методологията за оценка на проектните предложения. Правилно комисията констатирала, че не е изпълнено изискването на т.16 от Критерии и методология за оценка. Административният орган не допуснал нарушение на производствените правила, тъй като проверката извършена по критериите за допустимост на кандидата е на базата коректно подадена от кандидата Годишна данъчна декларация за 2019г. пред НАП към датата на извършване на проверката от оценителя – 29.06.2020г. и преди крайния срок за подаване на предложенията – 15.06.2020г. Именно от нея били извлечени необходимите данни за нетните приходи от продажби на дружеството. В случая не били налице предпоставките за прилагане на т.24 от Условията за кандидатстване, тъй като за оценителя е била налична и достатъчна информация за извършваната проверка, получена служебно от НАП. Оценителят не бил длъжен да проверява или съпоставя данните, които кандидатът сам е декларирал пред НАП в Годишната данъчна декларация за 2019г. С тези доводи претендира отхвърляне на жалбата като неоснователна и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Като взе предвид твърденията и становищата на страните, прецени по отделно и в съвкупност писмените доказателства и приложимите правни норми, при съобразяване на разпределението на доказателствената тежест, съдът достигна до следните фактически установявания и изводи:

Със Заповед №РД-16-375/12.05.2020г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. е утвърден пакет от документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по приоритетна ос „Предприемачество и капацитет за растеж на МСТ“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК. Утвърдени са условията за кандидатстване и изпълнение по процедурата, обявено е откриване на процедура на подбор на проекти. Разпоредено е документите да се публикуват на интернет страницата на Оперативната програма, както и в Информационната система за управление и наблюдение „ИСУН 2020“ /л.86-87 от адм.д. №3280/21 на АССГ/.

Със Заповед №РД-16-380/14.05.2020г. /л.77-85 от делото на АССГ/ същият орган определил състав на оценителната комисия– председател, секретари и членове с право на глас, която да извърши комплексна оценка. Състава на комисията считано от петнадесета оценителна сесия е изменен със Заповед №РД-16-696/10.08.2020г./л.30-43 от делото на АССГ/.

Със Заповед № РД-16-381/14.05.2020г. /л.74-76 от делото на АССГ/ са утвърдени опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, обективирани в Приложение № 1 към нея. Съгласно одобрената процедура предоставянето на безвъзмездна финансова помощ се осъществява по опростени правила в съответствие с чл.21 ал.1 т.1 от ЗМДВИП, обявено с решение на НС от 13.03.2020г., ЗУСЕСИФ и ПМС № 162/2016г.

По процедура се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Периодично, служителите с права на администратор на сесии в ИСУН присъединяват постъпилите проектни предложения в рамките на оценителна сесия. След присъединяването към оценителната сесия, определените със заповед за сформиране на оценителна комисия лица извършват предвидените в процедурата служебни проверки.

Проверката на всяко проектно предложение се осъществява от един член на оценителната комисия с право на глас, в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН. Съгласно т.2.18 от Правилата, кандидатите, на които е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Всички изисквания към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения са разписани в одобрените Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по процедура за подбор на проекти - BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ /л.88-101 от делото на АССГ/.

В изпълнение на заповедта от 12.05.2020г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкуретноспособност и ръководител на УО на оперативната програма всички документи с информация за Условията за кандидатстване, оценката и т.н. са публикувани на интернет страницата на Оперативната програма, както и в Информационната система за управление и наблюдение „ИСУН 2020“.

По делото няма спор, че срока за подаване на проектните предложения е от 14.05.2020г. до 15.06.2020г. и в този срок „Дъ Спот“ ЕООД-Варна е подало проектно си предложение с приложенията към него, което е регистрирано под № BG16RFOP002-2.073-26993 /л.60-72 от делото на АССГ/. Във формуляра за кандидатстване представляващият дружеството е посочил, че кандидатства за отпускане на безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 000лв.за разходи, необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19. Към формуляра дружеството приложило четири електронно подписани декларации, административен договор, пълномощно и удостоверение за наличието или липсата на задължения от НАП-ТД Варна. В декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП управителят му отразил, че е независимо предприятие и за 2019г. е със статус на микропредприятие, тъй годишния му оборот и стойността на активите му са под 3 900 000лева. В декларацията за финансовите данни е декларирало, че нетните му приходи от продажби, посочени в ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г. /част V, шифър 0110/ са 693062.12лв., а стойността на оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г. са 3323.40лева. С оглед на това е заявено, че предприятието е регистрирало спад поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот /нетните приходи от продажби/ през 2019г. Изрично в декларацията е посочило, че подадената от него ГДД за 2019г. пред НАП е с вх. № 0300И0802693 от 12.06.2020г. В декларацията към предложението от дружеството е посочено, че данните в декларацията са верни и е запознато, че управляващият орган може по всяко време да извършва документална проверка и в случай, че при проверката се установи, че не отговаря на изискванията в Условията за кандидатстване, получената от предприятието безвъзмездна помощ, вкл. начислената законна лихва следва да бъде възстановена.

На проектното предложение е извършена комплексна оценка от К. М. Т. - член на оценителната комисия под №111. По одобрените критерии за оценка той отразил констатациите и изводите си в оценителния лист /л.50-59 от делото на АССГ/ по утвърден и обявен формуляр за конкретната процедура. Проектното предложение получило от оценителя „не“ и забележки по критерии №10, №11 и №16.

Отрицателната оценка по критерий №10 е свързана с установеното наличие на задължения на кандидата в размер на 911.30лв., като не може коректно да бъде установено, дали същите превишават 1 на сто сумата от годишния общ оборот на кандидата за последната приключена финансова година предвид факта, че в подадена ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. стойността на нетните приходи от продажби е 0.00лв.

Отрицателната оценка по критерий №11 е свързана с установеното, че за представляващия кандидата С.А.С., не може да бъде издадено електронно свидетелство за съдимост.

Отрицателната оценка по критерий №16 е свързана с установеното при извършената служебна проверка, че в ГДД на дружеството за 2019г. e деклариран размер на нетните приходи от продажби 0,00лв. При тези данни в годишната данъчна декларация ГДД е направен извода, че дружеството не отговаря на изискването, посочено в 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване по процедурата - дружеството да е регистрирало спад от поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за м.април 2020г., спрямо средния месечен оборот /нетните приходи от продажби/ през 2019г. Отчетено е, че в декларацията за финансовите данни дружеството е посочило оборот за м.април 2020г. в размер на 3 323.40лв. и след като съгласно представената информация от НАП декларираните от него нетни приходи от продажби за 2019г. са били 0,00лв., липсвал спад от поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот през 2019г. Оценителят посочил в заключението в оценителният лист, че при наличие на несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27 в Приложение №4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ е регламентирано, че проектното предложение се отхвърля. Поради това направил крайния извод, че в случая е налице несъответствие с такова изискване, при което проектното предложение на кандидата „Дъ Спот“ ЕООД-Варна следва да се отхвърли.

След приключване на работата на оценителната комисия по тази оценителна сесия председателят й изготвил доклад №93-00-1074/26.02.2021г. до ръководителя на Управляващия орган на оперативната програма със списъци на проектните предложения от 20-та до 28-ма оценителна сесии, които предлага да бъдат отхвърлени с основанията за това.

На 02.03.2021г. РУО одобрил списъка с кандидатите и предложенията, по които отказва да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ, с конкретните основания за това за всяко предложение. В този списък оформен като таблица под №142 е проектното предложение на жалбоподателя „Дъ Спот“ ЕООД с рег. № BG16RFOP002-2.073-26993. Посоченото основание за отказа за одобряването му е, че не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване и Критерий 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение №4 към условията за кандидатстване/. Съображения за отказа са, че изискването от Условията за кандидатстване по процедурата е кандидата да е регистрирал спад поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за м.април 2020г., спрямо средния месечен оборот /нетните приходи от продажби/ през 2019г., а в декларацията за финансовите данни дружеството посочило 3 323.40лв. оборот за м.април 2020г., а в размер 0,00лв. са били нетните му приходи от продажби за 2019г. по представената информация от НАП, декларирана от кандидата в ГДД от 15.04.2020г. Поради това не бил установен спад от поне 20 % в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот през 2019г. на дружеството, а несъответствието с това изискване е сред тези, при които в критериите и методологията е предвидено отхвърляне на предложението. При несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27 в Приложение №4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ се предвиждало то да се отхвърли, поради което и това на дружеството е отхвърлено. На второ място е посочено, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 „Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект“ от Условията за кандидатстване и на Критерий 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение №4 към условията за кандидатстване/. Съображенията са, че изискването от Условията за кандидатстване определя предоставяната по процедурата безвъзмездна финансова помощ, да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“), или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г. (Приложение 2, Част III, шифър 2-30011 „Нетни приходи от продажби“) и допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в ГДД за 2019 г., а съгласно предоставената информация от НАП в подадената ГДД за 2019 г. от 15.04.2020г. нетните приходи от продажба за 2019г., декларирани от кандидата са 0.00лв.

Резултатите от 27-ма оценителна сесия и акта на ръководителя на управляващият орган по програмата са публикувани в сайта https://opic.bg/uploads/2021/03/bg16rfop002-2073-podkrepa-na-mikro-i-malki-predpriyatiya-za-preodolyavane-na-ikonomicheskite-posledstviya-ot-pandemiyata-covid-19-109.pdf съобразно т.2.15 от Опростените правила. На 12.03.2021г. на имейла на дружеството е изпратено съобщение с приложен списъка на отхвърлените предложения, сред които е и неговото и са дадени указания за реда и сроковете за оспорването му, каквото уведомяване на кандидатите е предвидено в т.2.18 от Опростените правила. На същата дата писмото е било отворено и узнато от дружеството /л.26 от делото на АССГ/. То е упражнило правото си на оспорване с жалбата, по повод на която е образувано настоящото производство.

Във връзка с твърденията в жалбата, че в срока предвиден в закона е подало коригираща декларация, с която отразило вярно размера на нетните си приходи от продажбите за 2019г. от 693062.12лв., по искане на жалбоподателя от НАП с писмо с.д.16158/03.11.2021г. e представено заверено копие на подадена по електронен път ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. с вх. № 0300И0771714/15.04.2020г. НАП уведомяват, че в подадената от „Дъ Спот“ ЕООД, ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г с вх. № 0300И0771714/15.04.2020г. е попълнена само част X от декларацията - Деклариране на вида и размера на авансовите вноски. На 12.06.2020г. дружеството подава по електронен път ГДД по чл. 92 от ЗКПО, в която декларира данните от стопанската си дейност - приходи, разходи, увеличения и намаления на финансовия резултат, както и дължимия корпоративен данък, но същата е отхвърлена, тъй като декларираният вид/размер на определените месечни/тримесечни авансови вноски в част X, образец 1010 не съответства на декларирания вид/размер на авансови вноски за 2020 г. във вече подадената годишна данъчна декларация за 2019г. на дата 15.04.2020г. На 30.06.2020г. „Дъ спот“ ЕООД подава ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. с вх. № 034352000339881/30.06.2020г на електронния адрес на НАП Варна. На същия ден дружеството подава през електронния портал на НАП още една декларация, чиито входящ номер е №0300И0812993/30.06.2020г. И в двете декларации са декларирани данните от стопанската дейност - приходи, разходи, увеличения и намаления на финансовия резултат, както и дължимия корпоративен данък.

С писмо с.д. 19125/31.12.2021г. НАП предоставят заверено копие на подадена на официалния електронен адрес на НАП Варна ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г с вх. № 034352000339881/30.06.2020г. В писмото е описано, че на 12.06.2020г. със съобщение изх. № №0300И0802693/12.06.2020г „Дъ спот“ ЕООД е уведомено, че подадената ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. с вх. №0300И0802693/12.06.2020г е отхвърлена, за което представят заверена разпечатка от информационната система на НАП на съобщение за резултати от обработката на декларация по чл. 92(1010) за 2019г. вх.№ 0300И0802693/12.06.2020г. След подадената на официалния електронен адрес на НАП Варна ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г, има подадена чрез електронния портал на НАП, ГДД по чл. 92 от ЗКПО с вх. № 0300И0812993/30.06.2020г, в която са декларирани нетни приходи от продажби - 693062.12лв.

С писмо с.д. 19138/31.12.2021г. НАП уведомяват, че чрез електронната услуга на НАП с контролиран достъп „Информация от декларации по чл. 92 от ЗКПО“ се предоставят следните данни, декларирани от задължените лица в годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО: - общо приходи; - общо разходи; - счетоводна печалба; - счетоводна загуба; - увеличение на финансови резултати; - намаление на финансови резултати. Цитираният обхват от данни на „Дъ Спот“ ЕООД съгласно подадената годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. с вх. №0300И0812993/30.06.2020 г. е предоставен за справки чрез електронната услуга от външни институции/администрации на 30.06.2020 г. в 16:23:32 ч.

От ответната страна бе представена и справка от ИСУН 2020, от която е видно, че проектното предложение на кандидата е подадено на 12.06.2020г. в 12:08ч.

Жалбата е допустима. Подадена е срещу подлежащ на оспорване пред съда акт, от лице с правен интерес и активна легитимация за оспорването му, тъй като засяга неблагоприятно правата и интереси му в частта относно заявлението на дружеството. Депозирана е по куриер на 26.03.2021г. чрез Главния директор и Ръководител на УО на ОПИК до Административен съд-София-град, при спазване на законоустановения 14-дневен срок, считано от датата на връчване на акта – 12.03.2021г.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл.38 т.1 от ЗУСЕСИФ в приложимата редакция (Обн. - ДВ, бр. 101 от 2015 г.) в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36 ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл.35, т.3. Съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ РУО е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – Министъра на икономиката. Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 2, предл. второ от Устройствения правилник на Министерство на икономиката, Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., съответно ръководителят на тази дирекция е и ръководител на Управляващия орган на ОПИК по смисъла на чл. 9, ал. 5, вр. ал. 4 от ЗУСЕСИФ, с правомощията по чл. 24, ал. 1 от ЗУСЕСИФ да предоставя безвъзмездна финансова помощ, респ. да отказва предоставянето й. Освен това, с изрична своя Заповед №РД-16-635/30.07.2020г. /л.29 от делото на АССГ/ Министъра на икономиката определил И. И., и.д. главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1,2,3 и 4 на ОПИК 2014-2020г.

С оглед съдържанието на оспорения акт от 02.03.2021г., който е подписан от И. И., именно в качеството й на РУО на ОПИК 2014-2020г. и предвид съдържанието на таблицата се налага извода, че обжалваната част отказа е издаден от компетентен орган, в изискуемата от закона писмена форма и с необходимото съдържание. Той съдържа конкретни мотиви с фактическите и правни основания за отказа по проектното предложение на дружеството, разпоредителна част, дата, подпис на издателя му и др. Поради горното, съдът намира, че оспореният акт, в частта касаещ дружеството не е засегнат от пороци, които да обосноват извод за наличие на основание по чл.146, т.1 и т.2 от АПК за обявяването му за нищожен или за неговата отмяна.

Не се установява да са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Процедурата е проведена при съобразяване с целта й посочена в обявените условия за кандидатстване- осигуряване на оперативен капитал на българските микро и малки предприятия за справяне с последиците от пандемията COVID-19, поради което неоснователни са доводите в жалбата за наличие на основание за отмяна по чл.146, т.3 от АПК. Производството е проведено съобразно Опростените условия за кандидатстване и утвърдените Опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия, които правила и условия са приети в съответствие с чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020г. и целят преодоляване на последиците. Според тази разпоредба управляващите органи на ЕСИФ имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ по опростени правила, вкл. без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая и съгласно опростените правила за работа на комисията по процедурата е извършена комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на всяко проектно предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка по отношение това, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Тази проверка е направена от един оценител, на когото е разпределено конкретно предложение и резултатите от нея са обективирани в оценителния лист. При извършената служебна проверка не се констатират допуснати съществени нарушения в проведената оценителна сесия, при разглеждането и оценяването на предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-26993 в ИСУН на дружеството.

За разрешаване на спора между страните за правилността на преценката в акта, че проектното предложение на „Дъ Спот“ ЕООД не съответства на предварително зададения критерий за допустимост и на изискването за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ и дали са допуснати съществено нарушения на процедурните правила като не е взета предвид подадената коригираща декларация на първоначално подадената ГДД за 2019г. от дружеството, съдът взе предвид, че утвърдената документация по процедурата, включително на Условията за кандидатстване, утвърдени по съответния ред от управляващият огран са със задължителен характер за кандидатите, чиито проектни предложения подлежат на допускане и оценка, тъй като актът, с който те се утвърждават обективира волеизявление на административен орган за създаване на конкретни права и задължения.

Съобразно т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване, кандидатите следва да са регистрирали поне 20% спад в оборота – на нетните приходи от продажби за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот за 2019г. В Условията за участие и в Приложение № 4 към тях с одобрените критерии и методология за оценяване, които са част от документацията по процедурата, е посочено, че посочените изходни данни ще се извличат от представената към проектното предложение Декларация за финансови данни /Приложение №2/ и от данните събрани чрез служебна проверка в НАП относно нетните приходи от продажби за 2019г., които ще се извличат от подадена декларация по чл.92 от ЗКПО.

В Приложение №4 е разписано, че при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното предложение ще бъде отхвърлено.

От доказателствата приети по настоящото дело, вкл. от оценителния лист се установи от фактическа страна, че при проверката на проектното предложение на жалбоподателя е констатирано, че към датата на подаване на проектното предложение на 12.06.2020г., подадената от него на 12.06.2020г. в НАП годишна данъчна декларация за 2019г. с вх. №03000И0802693 е отхвърлена. Видно от представената заверена разпечатка от информационната система на НАП, съобщението за резултатите от обработката на декларацията по чл. 92/1010/ за 2019г. е от същия ден – 12.06.20202г. /л. 63 от делото/, т.е. жалбоподателят още на 12.06.2020г. е бил запознат, че ГДД е отхвърлена, като причините за отхвърлянето й са ирелевантни по отношение на настоящия спор. Така отхвърлената ГДД не е налична в базата данни на НАП и оценителят при извършената оценка на 29.06.2020г. /л. 59 от делото на АССГ/ правилно е констатирал, че декларирания размер на общо приходи, посочени в ГДД за 2019г. е 0лв., както и декларирания размер на нетните приходи от продажби, посочени в ГДД за 2019г. е 0.00лв., като е посочена правилно и подадена ГДД с вх. №0300И0771714/15.04.2020г. Последващата коригираща ГДД с вх. №0300И0812993/30.06.2020г. не е спорно, че е предоставена за справки от външни институции/администрации на 30.06.2020г. в 16:23:32ч., т.е. един ден след извършената проверка от оценителя. Следователно правилно е констатирано от оценителя, че посоченото в подадената от дружеството с проектното предложение Декларацията за финансови данни, че размера на нетните приходи от продажби по ГДД за 2019г. в размер на 693 062,12лв., не съответстват на декларираните от кандидата приходи в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г., които възлизат на 0.00лв. В случая е релевантна ГДД, въз основа на която е извършена справката от административния орган, а не декларираните в декларацията за финансови данни нетни приходи от продажби. Допуснати грешки или неточности в подадена ГДД, следва да бъдат взети под внимание от УО единствено, ако са отстранени с подадена в последствие коригираща декларация и то в срока за подаване на проектните предложения. Поради това правилен и в съответствие с установеното при служебната проверка в НАП на декларираните от дружеството нетни приходи от продажби през 2019г. в размер на 0,00лв. е извода на оценителя и респ. на управляващият орган, че при съпоставката им с нетните приходи от продажби за месец април 2020г. в размер на 3 323.40лв., декларирано от дружеството в декрацията към проектното предложение, не се установява спад от поне 20% в оборота/в нетните приходи от продажбите му.

По правната си природа Условията за кандидатстване по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ представляват общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК – имат еднократно правно действие само за конкретната процедура, за която се отнасят, създават права и вменяват задължения на неопределен брой лица. С влизането им в сила те стават задължителни както за участниците в процедурата, така и за водещия административното производство орган. В случая още в обявените Условия за кандидатстване по програмата в т.25 е посочено, че срока за подаване на проектните предложения е от 14.05.2020г. до 15.06.2020г. Няма спор, че дружеството е подало в този срок проектното си предложение ведно с декларация за финансовите данни, в които е посочило, че е подало ГДД за 2019г. пред НАП с вх. № 0300И0802693 от 12.06.2020г., която декларация не е приета и съответно данните, по която не са отразени в регистрите на НАП. Съответно не е спорен и факта, че на 15.04.2020г. дружеството е подало нулева ГДД с вх. №0300И771714, като причините поради които в подадената през април 2020г. ГДД за 2019г. дружеството е посочило, че нетните му приходи от продажби са 0,00лв. са без значение за правилността на извода на оценителя и на управляващият орган. Последните имат само задължението да извършат проверка в НАП какво е декларирал съответния кандидат в подадената си ГДД за 2019г. и съобразно декларираната сума да направят извода налице ли е спад в оборота му с този през април 2020г. и той не по-малко от 20% ли е. Оценителят и решаващият орган нямат вменени в условията за кандидатстване, нито в опростените правила възможност или задължение да извършват допълнителни справки и проверки и да събират данни защо такива нетни приходи от 0,00лв. е декларирало дружеството в ГДД за 2019г. и да приемат, че дружеството е имало нетни приходи в различен размер от посочения от него в декларацията си до НАП. Дори да се дължи на грешка, неточност или др. причина посочването на сумата от 0,00лв. в подадената ГДД за 2019г. от дружеството през април 2020г., щом то е предприело подаване на проектно предложение, е следвало още при попълване на данните в декларацията за финансовите си данни да има предвид посочената стойност на конкретния ред за нетните си приходи пред НАП. След като на 12.06.2020г. дружеството е било уведомено, че ГДД е отхвърлена от НАП е следвало своевременно до 15.06.2020г. да подаде коригираща ГДД за 2019г., данните от която да станат достъпни за външни потребители веднага. В случая обаче дружеството е подало коректна коригираща ГДД за 2019г. едва на 30.06.2020г., т.е. повече от две седмици след като на 12.06.2020г. е получило уведомлението, че подадената с вх. № 0300И0802693 от 12.06.2020г. ГДД не е приета, както и след 15.06.2020г., когато вече е бил изтекъл срока за подаване на проектните предложения.

В обявените Условия за кандидатстване, с които дружеството е било запознато в т.9 изрично е посочено, че размера безвъзмездната финансова помощ, която се предоставя по процедурата може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани в ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г. или при едноличните търговци – в ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ за 2019г. Поради това изрично е посочено в условията, че допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000лв. „нетни приходи от продажби“ в ГДД за 2019г. Обявено е, че ще се извършат служебни проверки на декларираните нетни приходи за продажби в ГДД за 2019г., поради което е указано, че към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали ГДД за 2019г. пред НАП. Поради това се налага извода, че кандидатите за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по тази процедура най-късно до крайния срок за подаване на предложенията си – до 15.06.2020г. е следвало да са подали ГДД за 2019г. пред НАП, в които да са посочили коректно сумата на „нетните си приходи от продажби“, респ. ако са допуснали неточност в стойността на тези приходи във вече подадената ГДД за 2019г., да са подали и коригиращата декларация пред НАП и да са посочили това обстоятелство и номера на коригиращата декларация в декларацията за финансовото си състояние към проектното предложение. След като жалбоподателят не е направил това и не е подал своевременно коригиращата ГДД за 2019г. пред НАП, а е предприел подаване на такава след като предложението му е било оценено и намерено, че не съответства на критерий №16 и производството е било във фазата изготвяне на обобщен доклад от председателя на оценителната сесия за представяне на решаващия орган, неоснователно се претендират неправилно и незаконосъобразно процедиране при оценяването и произнасянето на административния орган.

Съгласно т.27.1 от Условията за кандидатстване ръководителя на УО взема мотивирано решение за отказ за предоставяне на БФП за проектно предложение при декларирани данни, които не се потвърждават от извършените служебни проверки и в резултат от установеното несъответствие кандидатите не отговарят на изискванията на условията за кандидатстване." Същото изискване е заложено и в т.27 от Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения", като е посочен и източник на проверката – служебна проверка от НАП. Отново в Приложение 4 на стр. 9 под таблицата с удебелени букви е посочено, че при несъответствие с изискванията по т. 13-23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля.

Видно от гореизложеното административният орган не е допуснал нарушение на производствените правила. Проверката, извършена по критериите за допустимост на кандидата е на базата коректно подадена от кандидата Годишна данъчна декларация за 2019 г. пред НАП, подадена към датата на извършване на проверката от оценителя – 29.06.2020г. и преди крайния срок за подаване на предложенията – 15.06.2020г. Именно от нея са извлечени необходимите данни за нетните приходи от продажби на дружеството.

Не е допуснато нарушение, а са спазени процедурните правила и изисквания, които са били публично оповестени на всички кандидати, вкл. на дружеството-жалбоподател още при стартиране на процедурата като независимо от декларираното в декларацията за финансовото състояние към предложението е извършена оценка за съответствието му с изисквания, въз основа на установеното при извършената задължителна служебна проверка в НАП по отношение данните от подадената ГДД за 2019г. В случая тази проверка, извършена в хода на сформираната оценителна сесия установила, че декларирания размер на нетните приходи от продажби за дружеството- кандидат през 2019г. са 0,00лв., което опровергава данните от представената декларация към проекта. В този смисъл настоящата инстанция намира за правно ирелевантно твърдението на жалбоподателя, че след като извънредните закони, чрез които реално се удължават сроковете за подаване на ГДД, то същият отговаря на изискванията на програмата. Доколкото в самите Условия, които са изцяло в оперативната самостоятелност на РУО, същият е определил краен срок за подаване на проектни предложения, то следователно към датата на подаването, същото следва да отговаря на всички посочени условия, вкл. ГДД да е вече подадена. Независимо, че сроковете за подаване на декларации по ЗКПО и ЗДДС са удължени, тези закони автоматично не удължават сроковете за подаване на проектни предложения по горепосочената програма. Фактът, че ГДД е подадена в предвидените от ЗКПО срокове води само до констатация, че не е налице противоправно поведение на жалбоподателя като същият е спазил данъчните закони. Но това обстоятелство не може да санира нередовността на отправеното предложение, доколкото програмата има краен срок за подаване на документи, който срок е преклузивен и не може да бъде саниран.

Неоснователно е и оплакването на жалбоподателя, че извършващият проверката е следвало да изпрати до кандидата уведомление за отстраняване причините за това несъответствие. От една страна, за оценителя не е съществувало такова задължение, тъй като формално не е установена каквато и да било нередовност- липса на данни или документи. Проверяващият е имал достатъчно информация, получена по служебен ред от НАП /какъвто е и разписаният ред/. От друга страна - комисията работи по приетите опростени правила, като се извършва документална проверка и проверка на декларираните данни, чрез служебен обмен на информация с НАП, като в т.21.2 от Условията за кандидатстване изрично е посочено, че в съответствие с чл.21, ал.1, т.2 от Законът за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020г., по процесната процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка. Т.е. за оценителят не е съществувало и задължение да проверява допълнително или да съпоставя данните, които сам кандидатът е посочил в декларацията с тези, които служебно са предоставени от приходната агенция, дори при наличие на разлика между тях, тъй като в условията за кандидатстване и критериите и методологията за оценка ясно е посочено, че за декларираните от кандидата данни се извършва служебна проверка за потвърждение от компетентен държавен орган, в чиято основна сфера на действие и регулация попада администрирането, обработването и контрола върху декларираната от задължените субекти данъчно-осигурителна информация. От своя страна Ръководителят на УО на ОПИК няма качеството на орган по приходите и не разполага с правомощие да извършва проверка на декларираните данни. По същите съображения административният орган не е бил длъжен да дава указания на кандидата за подаване на допълнителни документи. Ръководителят на УО на ОПИК е постановил акта си съобразно декларираните от кандидата данни, които УО е можел да провери единствено чрез справка в НАП, каквато е направена преди датата на издаване на административния акт. Други правомощия за друг вид проверки и справки УО на ОПИК по процедурата няма /в същия смисъл е и практиката на ВАС -Решение №5162/22.04.2021 г. по адм. д. № 2438/2021г., Решение №4436 от 07.04.2021 г. по адм. д. №13415/2020 г., Решение №5038 от 20.04.2021 г. по адм. д. №3302/2021 г., Решение №10517 от 18.10.2021 г. по адм. д. №7118/2021 г., Решение №10438 от 14.10.2021 г. по адм. д. №5634/2021 г./.

При подаване на формуляра за кандидатстване, жалбоподателят е декларирал, че е запознат с условията и заложените критерии и е съгласен с тях, в т.ч. и с изследване на посочените от него в заявлението обстоятелства. Служебната проверка в НАП е надлежно извършена и е събрана актуална и достоверна информация за декларирани обстоятелства към момента на извършването й. Поради това представената коригираща декларация, с която дружеството на 30.06.2020г. е декларирало нетни приходи в размер на 693062.12лв., вместо първоначално декларираните такива от 0,00лв., не води до различен извод и не следва да се взема предвид при условията на чл.142, ал.2 от АПК. Тази декларация не е била подадена пред НАП към момента на подаване на проектното предложение, не е била сведена до знанието на оценителя, нито на управляващият орган, поради което не е следвало да бъде съобразяване при изготвяне на оценката и при постановяване на акта за отказ да се одобри за финансирането му.

При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по опростени правила водещо значение има принципът на бързина. С оглед спецификата на процедурата и съобразно заложените критерии за допустимост при подаване на проектното си предложение кандидатът следва да декларира пред УО нетни приходи в същия размер, в който преди това са били декларирани от него с ГДД пред НАП. Облекченият ред за кандидатстване и разглеждане на проектните предложения по процедура № BG16 RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 цели своевременно предоставяне на помощта на нуждаещите се правни субекти - по опростени правила, при които редуцирането на критериите и етапите за предоставяне на помощта е оправдано с оглед водещата цел на процедурата да постигне преодоляване на последиците от пандемията.

Съдът намира за неоснователно и позоваването от жалбоподателя на представените с писмени бележки съдебни решения. Съдебното решение по адм.д. №13591/2020г. касае отказана верификация на разходи, какъвто настоящия случай безспорно не е. Решение по адм. д. №77/2021г. на АС-Габрово има за предмет удостоверение за наличието на публични задължения и няма данни да е влязло в сила. Решение по адм. дело №5696/2021г. също няма за предмет подадена коригираща ГДД по ЗКПО, поради което настоящата съдебна инстанция ги намира за неотносими към настоящия спор.

С оглед гореизложеното административният орган правилно е приложил относимия регламент по процедурата, като към момента на извършваната от него проверка и въз основа на служебната справка от НАП, отразяваща данните от подадена ГДД за 2019г. от самия кандидат е приел, че той и проектното му предложение не отговарят на условията за да бъде одобрено за финансиране и то е отхвърлено. Решението му в оспорваната част е издадено при правилно приложение на материалния закон и неговата цел и не са налице основания за отмяна по чл.146, т.4 и т.5 от АПК.

Поради това жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора и своевременно направеното искане за присъждане на разноски от представителя на ответника следва да бъде уважено. На основание чл.143, ал.4 от АПК вр. чл.78, ал.8 от ГПК вр. с чл.144 от АПК и чл.37 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ жалбоподателя „Дъ Спот“ ЕООД-гр.Варна следва да бъде осъден да заплати на ответната страна - Министерство на икономиката сумата в размер на 100лв. за юрисконсултско възнаграждение.

Воден от това и на основание чл.172 ал.2, предл. последно от АПК, Съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ оспорването с жалбата на „Дъ Спот“ ЕООД - гр.Варна с ЕИК ********* срещу Решение от 02.03.2021г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., с което е отказано да му бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.073-26993 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СOVID-19“ в рамките на приоритетни оси „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ и инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020г.“

ОСЪЖДА „Дъ Спот“ ЕООД- гр. Варна с ЕИК ********* да заплати на Министерство на икономиката сумата в размер на 100лв./сто лева/ за юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на глава ХII от АПК.

Председател: