Решение по дело №215/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 декември 2019 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20197210700215
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 116

          гр. Силистра,  06 декември 2019 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Силистра, в открито съдебно заседание на единадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Е. Чернева

с участието на секретаря  Антония Стоянова, като разгледа докладваното от съдията административно дело номер 215 по описа за 2019 година на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на “Дръстър Туринвест“ ООД гр.Силистра, с ЕИК:11857288, представлявано от управителя Р. М. И., срещу Заповед № 304 - ФК от 20. 08. 2019 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП за прилагане на принудителна административна мярка, изразяваща се в запечатване и забрана за достъп за срок от 14 дни до ползвания от жалбоподателя търговски обект – ресторант „Дръстър“, находящ се в гр. Силистра, ул. “Капитан Мамарчев“  № 10.

В жалбата се изтъква, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, тъй като налагането на принудителна административна мярка по чл. 186 от ЗДДС предполага развило се административнонаказателно производство и издадено наказателно постановление за същото нарушение, за което е приложена мярката. Тълкувайки разпоредбата на чл. 187, ал. 4 от ЗДДС жалбоподателят счита, че липсата на издадено наказателно постановление преди издаването на заповедта на ПАМ ограничава правото му на защита, поради което моли оспорената заповед да се отмени.

Ответникът по жалбата - началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП - не изпраща представител в съдебно заседание. Подробни възражения срещу основателността на жалбата са развити в представени по делото писмени бележки. Моли се за отхвърляне на жалбата и за потвърждаване на оспорената заповед.

Производството е по реда на чл. 186, ал. 4 от ЗДДС във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Жалбата е подадена  в срока по чл. 149, ал. 1 АПК от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 АПК; атакува се индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред компетентния съд. В тази връзка жалбата се явява допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна по следните съображения:

Жалбоподателят “Дръстър Туринвест“ ООД гр.Силистра стопанисва търговски обект – ресторант „Дръстър“, находящ се в гр. Силистра, ул. “Капитан Мамарчев“  № 10. На 15. 08. 2019 г. в обекта е извършена проверка от органи по приходите с месторабота ГД "Фискален контрол", сектор „Мобилни групи“ – гр. Варна. При проверката е съставен протокол № 0306654 / 15. 08. 2019 г., от който се установява, че в 15. 50 часа е извършена контролна покупка на ястия и напитки на обща стойност 40. 50 лева, заплатени в брой, при която не е издадена фискална касова бележка от въведеното в експлоатация в обекта и работещо фискално устройство. При съпоставка на наличността на парични средства в касата и отчетените по фискален апарат средства се установява положителна разлика от 105. 72 лева, без да са били регистрирани операции, променящи касовата наличност. Поради неиздаването на касова бележка за покупката на дружеството е съставен акт за установяване на административно нарушение - № F506886 / 03. 09. 2019 г. за нарушение на чл. 25, ал. 1, т. 1  от Наредба № Н-18 / 13. 12. 2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

За това нарушение органът по приходите в условията на обвързана компетентност издава Заповед № 304-ФК / 20. 08.2019 г. за прилагане на принудителна административна мярка, изразяваща се в запечатване и забрана за достъп за срок от 14 дни до ползвания от дружеството търговски обект. Оспорването на посочената заповед е станало повод за инициирането на настоящото производство, в което, съгласно чл. 168 АПК, следва да се прецени законосъобразността на акта на всички основания по чл. 146 АПК.

Съгласно чл. 186, ал. 3 от ЗДДС принудителната административна мярка по ал. 1 се прилага с мотивирана заповед на органа по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице.  В чл. 7  от Закона за Националната агенция за приходи са посочени органите  по приходите, като в т. 1 е посочено, че такъв е изпълнителният директор на НАП и неговите заместници. Със Заповед № ЗДУ-ОПР-16 от 17. 05. 2018 г., приложена на л. 7 от делото и цитирана в обжалваната заповед, изпълнителният директор на НАП  на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 от ЗНАП е предоставил правомощия на началниците на отдели "Оперативни дейности" в дирекция "Фискален контрол" в ЦУ на НАП да издават заповеди за налагане на ПАМ-запечатване на обект по чл. 186 от ЗДДС.   С оглед изложеното процесната заповед, като издадена от началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, се явява издадена от компетентен орган в рамките на неговите правомощия, поради което възраженията на жалбоподателя в тази насока са неоснователни.

Оспорената заповед е издадена  в предписаната от закона писмена форма – чл. 59, ал. 2 от АПК.  В нея са описани фактическите основания, обуславящи издаването ѝ, доколкото се касае за едно констатирано бездействие – неиздаване на фискален бон от ЕКАФП. Налице са и конкретни мотиви, изложени от административния орган, доколкото същият от една страна препраща в оспорената заповед към съставения протокол от проверката, а от друга подробно е мотивирал определената продължителност на срока на ПАМ. Ето защо съдът приема, че формата на оспорения акт позволява ефективна съдебна проверка на неговата материална законосъобразност. Няма допуснати съществени нарушения на разписаната административна процедура, които да рефлектират върху законосъобразността на постановената заповед.

От приложения по делото протокол за извършена проверка (л. 13-14) се установява факта, че за извършената контролна покупка от проверяващите на храни и напитки на обща стойност 40. 50  лева не е била издадена фискална касова бележка. Тази констатация не се оспорва от жалбоподателя, поради което предвид коментирания протокол фактът на неотчитане на продажбата се явява установен в процеса.

  Нещо повече, от представения по делото дневен финансов отчет е видно, че в брой в касата на дружеството е следвало да има 271. 40 лева. Установената на място сума според представения опис на парите в касата е 377. 12 лева, без да е било регистрирано въвеждане на допълнително средства. От цитираните документи, неоспорени от жалбоподателя, се установява разминаване между отчетените и налични суми със 105. 72 лева - необоснована разлика, която е доказателство за слабости в създадената организация на работа в нарушение на изискванията на ЗДДС.

Съгласно чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" от ЗДДС принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до един месец, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба.  Цитираният текст е категоричен, че при неиздаване на фискална касова бележка при продажба, което е нормативно задължение по Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на министъра на финансите, органът не е могъл да преценява дали да наложи или не ПАМ, а е бил длъжен да го направи, т. е.   в този случай издаването на заповедта за ПАМ от компетентния орган се извършва при условията на обвързана компетентност. В тази връзка издаването на заповедта за ПАМ се явява законосъобразно на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" ЗДДС.

Съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя, че липсата на развило се административнонаказателно производство и издадено наказателно постановление преди издаването на заповедта на ПАМ води до незаконосъобразност на същата. Съдебната практика е категорична, че издаването на наказателното постановление и изпълнението на наложената административна санкция, не са част от материалноправните предпоставки за прилагане на мярката по чл. 186, ал. 1 ЗДДС (в този смисъл Решение № 7472 от 6.06.2018 г. на ВАС по адм. д. № 14765/2017 г., VIII о., Решение № 8186 от 18.06.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13923/2017 г., I о., Решение № 3986 от 19.03.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14990/2018 г., I о. и много други). Цитираната разпоредба изрично регламентира, че принудителната административна мярка се прилага, независимо от наложени глоби и имуществени санкции.

Предвид изложеното, съдът приема, че са налице както правните, така и фактическите основания, посочени от органа при издаване на оспорения акт.

При определянето на срока на ПАМ административният орган действа в условията на оперативна самостоятелност. Ето защо съгласно чл. 169 АПК съдебният контрол е ограничен единствено до спазването на пределите на оперативната самостоятелност и съответствието на акта с целта на закона (в този смисъл Решение № 3986 от 19.03.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14990/2018 г., I о. , Решение № 11465 от 27.09.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3490/2018 г., I о. и много други). Налагането на ПАМ за 14 дни е в границите на законоустановения срок, предвиден в чл. 186 ЗДДС – 30 дни. Целите на приложената ПАМ са свързани с предотвратяване и преустановяване на извършване на административни нарушения от посочения вид – конкретно се цели да се промени организацията на работа в търговския обект във връзка с коректното отчитане на касови приходи за в бъдеще, което от своя страна ще допринесе да не се допуска вреда на фиска. Според съда преценката на органа, че за постигане на посочените цели са необходими 14 дни е правилна, поради което заповедта съответства с целта на закона и принципа за съразмерност.

По изложените съображения жалбата се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Силистра

 

Р Е Ш И:

 

    ОТХВЪРЛЯ жалбата на “Дръстър Туринвест“ ООД гр.Силистра, с ЕИК:11857288, представлявано от управителя Р. М. И., срещу Заповед № 304 - ФК от 20. 08. 2019 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП за прилагане на принудителна административна мярка.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                       СЪДИЯ: