Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
08.12.2023 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
23.11. |
Година |
2023 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мелиха Халил |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
403 |
по
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.
Депозирана е жалба от Т.Н.Р. от ***,
действащ чрез адв. Н.М., против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 23-1300-000341/02.10.2023 г., издадена от – Й. И. Х., в качеството му *** към ОДМВР -
Кърджали, с която на жалбоподателя е наложена принудителна административна
мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС
за срок от 6 месеца.
Счита, че процесната
заповед е незаконосъобразна, като издадена в противоречие с материалния закон,
в нарушение на процесуалните правила и несъответстваща на целта на закона.
Излага съображения, че оспорената ЗППАМ
е постановена при неясна фактическа обстановка, тъй като към датата на
постановяването й Т.Р. не бил лишен от право да управлява МПС. В тази връзка
сочи, че срещу жалбоподателя не е издавано НП № 23-1300-001749/30.09.2023 г.,
като е било налице издадено НП № 23-1300-001749/28.08.2023 г., което било
надлежно обжалвано пред Районен съд – Кърджали, по която жалба било образувано
АНД № 802/2023 г.
Оспорва компетентността на издателя на
оспорения акт.
Моли съда да постанови решение, с което
да отмени Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
23-1300-000341/02.10.2023 г., издадена от
– Й. И. Х., в качеството му *** към ОДМВР - Кърджали, с която на
жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а,
б. „а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.
В
съдебно заседание, редовно призован, не се явява и не се представлява. От
пълномощника адв. Н.М. е постъпила молба с вх. № 3088/17.11.2023 г., с която заявява,
че поддържа депозираната жалба. Представя писмени доказателства - Протокол №
895/01.11.2023 г. от проведено съдебно заседание по АНД № 802/2023 г. по описа
на РС - Кърджали, образувано по постъпила жалба от Т.Н.Р. от *** против НП №
23-1300-001749/28.08.2023 г. на Началник група в ОДМВР- Кърджали, сектор „ПП”. Моли
за решение, с което да бъде отменена Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 23-1300-000341/02.10.2023 г.
Ответникът по жалбата,
*** към ОДМВР – Кърджали, сектор „Пътна полиция” – Й. И. Х., редовно призован, не
се явява и не се представлява.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства в
тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
От представените и
приети по делото доказателства: Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 23-1300-000341/02.10.2023 г.; Акт за установяване на
административно нарушение Серия **, № *** от *** г.; Справка от ЕПЕП; Жалба с
вх. № 8797:26.09.2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали; Удостоверение с
изх. **/*** г.; Свидетелство за регистрация на МПС № ***; Справка за
нарушител/водач Т.Н.Р.; Справка за ПС с рег. № ***; Заповед №
8121р-1632/02.12.2021 г.; Заповед № 292з-1972/18.09.2023 г. на директора на ОД
на МВР – Кърджали, Протокол № № 895/01.11.2023 г. от съдебно
заседание по АНД № 802/2023 год. по описа на РС – Кърджали, се установява, че:
Т.Н.Р., с ЕГН **********, притежава СУМПС № ***, валидно до 29.03.2023 г.,
което свидетелство за управление е било отнето на 02.10.2023 г.; Жалбоподателят
е собственик на лек автомобил „Фолксваген Голф“ с рег. № ***; На 02.10.2023 г.,
около *** часа, в ***, бул. „***“, Т.Н.Р., с ЕГН ********** е управлявал собствения
си лек автомобил Фолксваген Голф“ с рег. № ***, при което му е била извършена
проверка от служители на с-р „Пътна полиция“ към ОДМВР - Кърджали; На жалбоподателя
е бил съставен АУАН серия GA № 1088361/02.10.2023
г. за извършено нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. В акта е отразено, че
водачът управлява МПС след като е лишен по административен ред с влязло в сила
НП № 23-1300-001749 от 30.09.2023 г. АУАН е връчен при отказа за получаване;
Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
23-1300-000341/02.10.2023 г., издадена от
– Й. И. Х., в качеството му *** към ОДМВР - Кърджали, на Т.Н.Р., с ЕГН ********** е наложена принудителна
административна мярка по чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП – прекратяване на
регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, при което са отнети 2бр.
регистрационни табели с рег. № *** и СУРМПС № ***. В заповедта е отразено, че
при издаването е взет предвид съставения АУАН серия GA № 1088361/02.10.2023 г. като при проверката се
констатирало, че водачът управлява МПС след като е лишен по административен ред
с влязло в сила НП № 23-1300-001749 от 30.09.2023 г.; Срещу Т.Н.Р., с ЕГН **********
е било издадено НП № 23-1300-001749/28.08.2023 г. на началник група в ОДМВР –
Кърджали, с-р „Пътна полиция“, което е обжалвано и е предмет на производството
по АНД № 802/2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали, което е било разгледано
в открито съдебно 01.11.2023 г.
При така установената по делото
фактическа обстановка, след преценка на допустимостта на жалбата и при извършената на основание чл.
168, ал.1 от АПК, проверка за
законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.
146 от АПК, съдът намира, че процесната жалба е
допустима като подадена в законоустановения 14 –
дневен срок от съобщаването на акта и от лице, имащо правен интерес от
обжалването, като разгледана по същество се явява основателна, респ. оспорената
заповед е незаконосъобразна.
Съгласно
чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2,
2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни
лица. Определянето на тези служби е в правомощията на министъра на вътрешните
работи с оглед разпоредбата на чл. 165, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата, което и е направено със Заповед рег. № 8121з-1632 от 02.12.2021 г. на
министъра на вътрешните работи, с която са определени да осъществяват контрол по Закона за движението по пътищата няколко
основни структури на Министерство на вътрешните работи, като в заповедта
изрично са посочени областните дирекции на Министерство на вътрешните
работи/ОДМВР/ и Столична дирекция на вътрешните работи/СДВР/.
Процесната заповед е издадена от компетентен
орган - *** към ОДМВР - Кърджали, с-р „Пътна полиция“, оправомощен
със Заповед № 292з-1972/18.09.2023 г. на директора на ОДМВР - Кърджали/л. 10/.
По делото не са въведени доводи и
липсват данни, че на 02.10.2023 г. издателят на заповедта да е бил възпрепятстван да изпълнява служебните си задължения.
С други думи, оспорената Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка № 23-1300-000341/02.10.2023
г. е издадена от компетентния по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП орган – ***
към ОДМВР - Кърджали, с-р „Пътна полиция“, действал по делегация, на основание
посочената по-горе Заповед № 292з-1972/18.09.2023 г. на директора на ОДМВР - Кърджали,
с която, същият е оправомощил посочените в нея
длъжностни лица да прилагат
принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5,
т. 6, т. 7 и т. 8 от ЗДвП.
Предвид
горното, според настоящия състав оспореният индивидуален административен акт е
издаден от компетентен по място, материя и степен орган в предписаната от чл.
59, ал. 2 от АПК писмена форма, съдържащ фактически и правни основания за
постановяването му и при спазване на административнопроизводствените
правила. Заповедта съдържа всички необходими реквизити, съобразно изискванията
на чл. 59, ал. 2 от АПК като е връчена лично и срещу подпис на лицето, спрямо
което е наложена ПАМ. При издаването на атакуваната заповед не са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствени правила. В
диспозитива на оспорената заповед е посочено правното
основание за издаването й – чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, при което е изписан
словесно и текста на мярката, поради което е пределно ясно, каква принудителна
административна мярка е наложена, а именно: „прекратяване на регистрацията на
пътно превозно средство“.
Въведеното
в АУАН и ЗППАМ словесно описание на административното деяние, не възпрепятства
установяването на нарушението по несъмнен и категоричен начин, респ. не води до
невъзможност да се установи правилната квалификация на деянието, не води
до ограничаване правото на защита на лицето, спрямо което е наложена ПАМ, а не
води и до неяснота на волята на административния орган, издал процесната заповед.
Обстоятелството,
че АУАН и ЗППАМ са издадени от едно и също лице – *** към ОДМВР - Кърджали не
представлява съществено процесуално нарушение, тъй като от горецитираните
заповеди на министъра на вътрешните работи и директора на ОДМВР – Кърджали се
установява компетентността на посоченото лице да издава АУАН за нарушения на
ЗДвП, каквото е и процесното и съответно, да издава
ЗППАМ при наличие на хипотезата, предвидена в нормата на чл. 171, т. 2а, б.„а“
от ЗДвП хипотеза.
В
оспорената ЗППАМ е конкретизиран и срокът на действие на принудителната мярка,
а именно: „за срок от 6 месеца“. Така отразеният срок е в съответствие с
минимално предвидения в разпоредбата на чл. 171, 2а, б. „а“ от ЗДвП, съгласно
която ПАМ от този вид се прилага от 6 месеца до една година.
Настоящият
съдебен състав обаче намира, че обжалваният административен акт е издаден в
противоречие с приложимите материалноправни
разпоредби на закона – отменително основание по чл.
146, т. 4 от АПК.
Съгласно
чл. 171, т. 2а, б.„а“ ЗДвП, на което основание е наложена процесната
принудителна административна мярка, за осигуряване на безопасността на
движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се
прилага принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на
пътно превозно средство на собственик, който управлява
моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава
свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада
управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право
да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или
свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4
или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на
собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са
налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.
В
конкретния случай оспорената ЗППАМ е наложена на Т.Н.Р. за нарушение на чл. 150а,
ал. 1 от ЗДвП, словесно описано като: управлява МПС, след като е лишен от това
право по административен ред. За това нарушение му е бил съставен и неспазване на забраната да управлява пътно
превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда и/или
след употреба на наркотични вещества или техни аналози, за което нарушение му е
съставен и АУАН серия GA №
1088361/02.10.2023 г. В АУАН и ЗППАМ е изрично посочено, че по време на
извършената проверка се констатирало, че Т.Р. управлява МПС, след като е лишен по административен
ред с влязло в сила НП № 23-1300-001749 от 30.09.2023 г.
Налагането
на принудителна административна мярка на основание чл. 171, т. 2а, б.„а“ ЗДвП е
обусловено от наличието няколко материалноправни
предпоставки, едната от които, а именно МПС да е собственост на лицето, срещу
което се налага ПАМ, при което следва същата задължително да е в кумулативност с някоя от останалите, посочени в горецитираната норма.
В
конкретния случай не е спорно, че Т.Н.Р. е собственик на процесното
МПС - „Фолксваген Голф“ с рег. № ***. Не е налице обаче посочената от
административния орган материалноправна предпоставка
– жалбоподателят да е бил лишен по административен ред от право да управлява
МПС. В представената административна преписка не се съдържат доказателства,
установяващи настъпването на релевантния юридически факт – лишаването на жалбоподателя
по административен ред от право да управлява МПС, като такива не са представени
от ответника, независимо от дадените от съда указания. В тази връзка следва да
се посочи, че видно от приетата по делото Справка за нарушител/водач Т.Н.Р., в
същата не е отразено издадено срещу жалбоподателя НП № 23-1300-001749 от
30.09.2023 г. Описани са: НП № 21-1300-002008/14.12.2021 г. в сила от
19.04.2022 г., с което е било наложено наказание лишаване от право да управлява
МПС за срок от 2 месеца/изтърпяно от 04.04.2022 г. до
04.06.2022 г. ; и НП № 23-1300-001749/28.08.2023 г. на Началник група в ОДМВР-
Кърджали, сектор „ПП”, с което е наложено наказание лишаване от право да
управлява МПС за срок от 12 месеца. Последното обаче е обжалвано и е предмет на
производството по АНД № 802/2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали, разгледано
в открито съдебно 01.11.2023 г.
Във
връзка с горното следва да се отбележи, че законодателят изрично е разграничил
лишаването на лицето от право да управлява моторно превозно средство по съдебен
или административен ред и временно отнемане на свидетелството му за управление
по реда на чл. 171, т. 1 или 4 от ЗДвП – арг. чл.
171, т. 2а, б. „а“, пр. 3 и пр. 4 от ЗДвП. Подобно разграничение е въведено и в
нормата на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. Предвид това следва извода, че за да е
налице посоченото фактическо основание, респ., за да е лишено лицето от право
да се управлява МПС по административен ред, то следва да е налице съответен
акт, с който на същия да е било наложено
административно наказание „лишаване от право да се управлява МПС“, същият да е
бил влязъл и да е констатирано водачът на МПС да управлява превозното средство
в срока на това лишаване. Данни за това по делото не са налични и не се сочат
от издателя на оспорената заповед. Без значение за настоящия процес е дали
СУМПС на Т.Н.Р. е било временно отнето
на основание чл. 171, т. 1 или 4 от ЗДвП. Както вече бе посочено по-горе, в
нормата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, временното отнемане на
свидетелството по реда на посочената норма, е въведено като самостоятелно
основание за налагането на ПАМ, различно от въведеното в процесната
заповед фактическо основание -
лишаването по административен ред от право да управлява МПС. В настоящия
случай в оспорената ЗППАМ изрично е отразено, че жалбоподателят е управлявал
МПС след като свидетелството му за управление на МПС средство е било отнето по
административен ред с НП № 23-1300-001749 от 30.09.2023 г. Както вече бе
посочено по-горе, липсват данни за отнемане на СУМПС по административен ред, НП
от тази дата да е издавано, като издаденото НП № 23-1300-001749/28.08.2023 г.
на Началник група в ОДМВР- Кърджали, сектор „ПП”, с което е наложено наказание
лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца, не е влязло в сила и е
предмет на обжалване по АНД № 802/2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали,
образувано на 26.09.2023 г., по което е било проведено открито съдебно
заседание на 01.11.2023 г.
С
оглед изложеното, съдът намира, че в конкретния случай не е била налице
посочената от административния орган материалноправна
предпоставка за налагането на ПАМ, поради което заповедта се явява издадена в
нарушение на материалния закона по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК.
Предвид горното, при така посоченото фактическо основание,
то в конкретния случай не може
да се приеме, че е налице и нарушение на чл. 150а,
ал. 1 от ЗДвП. В нормата на
чл. 150а, ал. 1 от са въведени изискванията на които следва да отговаря водачът на МПС, като отново при изписване на материалноправните предпоставки, законодателят е
разграничил липсата на наложено по административен път лишаване от право да се управлява МПС от това, СУМПС да
не е отнето по реда на чл. 171, т. 1 от . Принудителната
административна мярка е с превантивен характер и съгласно нормата на чл. 171,
ал. 1 от ЗДвП се налага за осигуряване на безопасността на движението по
пътищата и за преустановяване на административните нарушения.
По
изложените съображения съдът намира, че депозираната жалба от Т.Н.Р. от ***, е
основателна, респ. обжалваната Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 23-1300-000341/02.10.2023 г., издадена от – Й. И. Х., в качеството му *** към ОДМВР -
Кърджали, с която на жалбоподателя е наложена принудителна административна
мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС
за срок от 6 месеца, се явява незаконосъобразна като издадена в противоречие с
материалния закон и следва да бъде отменена като такава.
При този
изход на делото следва да бъде осъдена ОДМВР-Кърджали да заплати на
жалбоподателя деловодни разноски в размер на 610 лв., от които 600 лв.
заплатено адвокатско възнаграждение с ДДС, съгласно Договор за правна защита и
съдействие № **/*** г./л. 29 от делото/
и 10 лв., внесена държавна такса. Следва да се отбележи, че размерът на
заплатеното адвокатско възнаграждение е под минималния такъв, предвиден в чл.
8, ал. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. За понесените от жалбоподателя деловодни
разноски следва да бъде осъдено юридическото лице – ОДМВР гр.Кърджали, към
структурата на което принадлежи административния орган – младши автоконтрольор в сектор "Пътна полиция" към ОДМВР
– Кърджали, издал оспорения административен акт.
Водим от
горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка № 23-1300-000341/02.10.2023
г., издадена от – Й. И. Х., в качеството
му *** към ОДМВР - Кърджали, с която на Т.Н.Р. от ***, с ЕГН **********, е наложена
принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП –
прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, при което са отнети отнети 2бр. регистрационни табели с рег. № *** и СУРМПС № ***.
ОСЪЖДА
Областна дирекция на МВР-Кърджали, с административен адрес: ***, да заплати на Т.Н.Р.
от ***, с ЕГН **********, деловодни разноски в размер на 610 лв.
Препис
от решението да се връчи на страните.
На
основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, решението не подлежи на обжалване.
Председател: