№ 466
гр. Варна, 23.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 15 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и шести януари през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Валя Цуцакова
при участието на секретаря Радостина Ив. Иванова
като разгледа докладваното от Валя Цуцакова Административно наказателно
дело № 20223110204828 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН и е образувано по жалба на "ТИЕМ
БИЙЧ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул. "
Селиолу" № 1а, представлявано от А. С. Й. /към момента на депозиране на жалбата/,
управител срещу НП № 658041-F668706/23.08.2022 г. на Началник отдел " Оперативни
дейности"-Варна в ГД " Фискален контрол" към ЦУ на НАП с което на дружеството са
наложени 5 имуществени санкции по 500 лева за всяко нарушение на основание чл. 355, ал.
1 от Кодекса за социално осигуряване за извършени 5 нарушения на чл. 4, ал. 1, т. 1 б. а от
Наредба № Н-13 от 17 декември 2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за
подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях
лица, както и от самоосигуряващите се лица вр. чл. 5, ал. 4 от Кодекса за социално
осигуряване.
С жалбата се изразява становище, че НП е издадено в противоречие с материалния
закон и процесуалните правила. Навеждат се доводи за допуснати нарушения на чл. 42 и 57
от ЗАНН, на чл.52 ал.4 от ЗАНН като се излагат аргументи и за маловажност на случа,
твърди се, че не е описана ясна и конкретна фактическа обстановка, както и за маловажност
на случая (липса на задължения към фиска, липса на вредни последици от извършеното
нарушение, както за бюджета, така и за трети лица, поведението на дружеството към
спазване на данъчната и бюджетна дисциплина) и се иска отмяна на атакуваното НП.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.
1
Административнонаказващият орган, редовно призован се представлява от юк.
Апостолова., която оспорва жалбата, а в хода на делото по същество моли наказателното
постановление да бъде потвърдено изцяло, като аргументира доказаност и съставомерност
на приетото за установено нарушение, и неприложимост на нормата на чл.28 от ЗАНН.
Претендират се и разноски.
Съдът, като съобрази изложените от страните доводи и възражения и служебно
провери законосъобразността и правилността на обжалваното наказателно постановление, с
оглед изискванията на чл. 314 НПК вр. чл. 84 ЗАНН, намира за установено от фактическа
страна следното:
При извършена проверка на 06.07.2022г. в 13:17ч. на търговски обект-ресторант
„ЖАР", с местонахождение гр.Варна, бул."Владислав Варненчик" 108, стопанисван от
„ТИЕМ БИЙЧ" ООД с ЕИК *********, както и документална проверка на 14.07.2022г. в ТД
на НАП гр. Варна, органът по приходите св.П. Д.-Б. е констатирала следната фактическа
обстановка: субектът в качеството си ла Осигурител с ЕИК по БУЛСТАТ:********* не е
изпълнил вмененото му по закон задължение да подаде в ТД на НАП гр. Варна Декларация
Обр.1 „Данни за осигуреното лице" от Наредба № Н-13 /17.12.2019г. във връзка с чл.5, ал.4
от Кодекса на социално осигуряване, в законоустановения срок до 25-то число на месеца,
следващ месеца, за който се отнасят данните за тях, в конкретния случай до 25.04.2022г.
включително, както следва:
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за И.А.Г. с ЕГН **********; Декларация обр.1 за
м.03/2022г. за К.Н.Т. с ЕГН **********;
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за К.С.М. с ЕГН **********;
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за М.Б.Б. с ЕГН **********;
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за М.С.Й. с ЕГН **********;
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за К.Н.Т. с ЕГН **********;
С което е нарушил чл.4, ал.1, т.1, б. "а" от Наредба № Н-13/17.12.2019г. за
съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от
работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите
се лица, във вр. с чл.5, ал.4 и чл.355, ал.1 от КСО. Декларация Обр.1 са подадени по
интернет с КЕП с Протокол с вх.№03 0002 23325652/06.07.202 2г.
Като доказателство за резултатите от проверката били съставени на основание
чл.110, ал.4, вр. Чл. 50. ат. 1 от ДОПК Протоколи за извършена проверка .
Предвид горното бил съставен АУАН за извършените нарушения срещу
процесното дружество. Актът бил съставен и предявен на управителя на дружеството, който
в графата бележки и възражения отразил, че има такива.
В срока по чл. 44 от ЗАНН е направено възражение, в което се твърди, че е имало
извънредни събития, свързани с КОВИД-19 пандемията, както и пожар, който навредил на
2
хода на фирмената дейност, технически и софтуерни проблеми и кражба на техника от
офиса на дружеството. Навеждат се доводи за приложението на чл. 28 от ЗАНН.
АНО не възприел така направените възражения и въз основа на така съставения
акт на 23.08.20222г. издал НП, предмет на настоящата въззивна проверка, с което за 5
нарушения на чл. 4, ал. 1, т. 1, б. "а" от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. за съдържанието,
сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите,
осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, във вр. с
чл. 5, ал. 4 и чл. 355, ал. 1 от КСО, наложил на дружеството пет имуществени санкции в
размер на 500 лв. всяка.
Разпитан в хода на съдебното производство в качеството на свидетел,
актосъставителят потвърждава констатациите в акта за установяване на административните
нарушения. Съдът кредитира показанията на св.Д. -Б., като ги намери за обективни,
безпристрастни, последователни и непротиворечиви.
Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на
събраните по делото гласни доказателства: показанията на св. Д. -Б., дадени в хода на
съдебното следствие, и от приложените по делото писмени доказателства прочетени и
приети от съда по реда на чл. 283 от НПК.
От правна страна:
Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено
атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред
надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е
допустима и следва да бъде разгледана.
Наказателното постановление е издадено в компетенциите на административно
наказващият орган Началник отдел " Оперативни дейности"-Варна в ГД " Фискален
контрол", въз основа на приложена Заповед
Компетентността на актосъставителя Д. -Б. произтича от същата заповед.АУАН и
издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл. 34, ал. 1 и 3 от ЗАНН.
АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и свидетел, присъствал при
извършване или установяване на нарушението.
Съдът не констатира нарушение на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН – относно
описание на нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението,
датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено.
Посочени са и законовите разпоредби, които са нарушени. Отразени са всички данни
относно индивидуализацията на нарушителя – наименование на дружеството, седалище и
адрес на управление, ЕИК по БУЛСТАТ, представляващ.
Спазено е от страна на административно - наказващия орган на изискването на чл.
57, ал. 1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно
описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата,
3
които потвърждават извършеното административно нарушение.
По приложението на материалния закон
Не е спорно, че жалбоподателят има качеството осигурител по смисъла на чл. 5,
ал. 1 от КСО. Съгласно чл. 5, ал. 4, т. 2 КСО осигурителите периодично представят в
Националната агенция за приходите данни за сумите за дължими осигурителни вноски за
държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване,
допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани
вземания на работниците и служителите" и данък по Закона за данъците върху доходите на
физическите лица. Декларация за сумите за осигурителни вноски за държавното обществено
осигуряване и за допълнителното задължително пенсионно осигуряване. На основание ал. 6
на чл. 5 КСО е издадена НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете,
начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за
осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, с която е отменена
НАРЕДБА № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и
от самоосигуряващите се лица. В чл. 2, ал. 1 от НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019 г. се
предвижда, че работодателите, осигурителите и техни клонове и поделения, осигурителните
каси, самоосигуряващите се лица или упълномощени от тях лица подават в компетентната
териториална дирекция на Националната агенция за приходите декларации по образец № 1,
3 и 5 съгласно приложения № 1, 2 и 3.
В чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредбата е предвидено, че Декларация образец № 1 се подава
в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите
от работодатели, осигурители и техните клонове и поделения - за всеки календарен месец:
а) до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните,
включително и при полагащо се обезщетение на трудоустроено лице, на което не е
предоставена подходяща работа; при начислено или изплатено възнаграждение за същия
месец след този срок - до края на месеца, в който е начислено или изплатено
възнаграждението;
Съгласно разпоредбата на чл. 355, ал. 1 КСО който наруши разпоредбите на чл. 5,
ал. 4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който
не подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от
самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не
са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в
размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.
В хода на настоящото производство се установи, че в срок до 25.04.2022 г.
включително дружеството-жалбоподател не е подало в ТД на НАП-Варна Декларация,
образец 1 " Данни за осигурено лице", както следва:
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за И.А.Г. с ЕГН **********; Декларация обр.1 за
м.03/2022г. за К.Н.Т. с ЕГН **********;
4
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за К.С.М. с ЕГН **********;
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за М.Б.Б. с ЕГН **********;
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за М.С.Й. с ЕГН **********;
Декларация обр.1 за м.03/2022г. за К.Н.Т. с ЕГН **********;
Нарушението е формално и е довършено с факта на забавата.
Същевременно, касае се за ангажиране на административнонаказателна
отговорност на юридическо лице, поради което и не следва да се обсъжда въпроса за вината.
Съдът приема, че неизпълненото задължение на жалбоподателя към държавата не
представлява маловажен случай, по смисъла на чл. 28 ЗАНН – такъв, при който
извършеното административно нарушение, с оглед на липсата или незначителността на
вредните последици или с оглед на други смекчаващи отговорността обстоятелства,
представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи
на административно нарушение от съответния вид. По тази причина наказаното лице не
следва да бъде освободено от административнонаказателна отговорност. Касае се за т. нар.
"нарушения на просто извършване" или "формални нарушения", което се явява довършено
със самия факт на неизпълнение на предвидените в Наредба Н-13/2019 на МФ задължения
на физическите и юридическите лица, без законът да поставя изискване за настъпване на
определен противоправен резултат. Не е предвиден и срок на забава. По този начин
законодателят е въздигнал в нарушение само застрашаването на обществените отношения,
предмет на закрила, без да е необходимо от това да са настъпили вреди (имуществени или
неимуществени).
По размера на имуществената санкция
Съгласно нормата на чл. 355, ал. 1 КСО, който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4
и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не
подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от
самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не
са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в
размер от 500 до 5 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. Доколкото санкцията е
отмерена в специалния минимум, подробни разсъждения по размера й са безпредметни.
По изложените съображения съдът приема, че НП е законосъобразно и следва да
бъде потвърдено.
По разноските
С оглед изхода на производството пред настоящата съдебна инстанция и защитата
от юрисконсулт, както и предвид изричната претенция, жалбоподателят следва да поеме
разноски за насрещната страна. С оглед липсата на фактическа и правна сложност на делото,
размерът следва да бъде определен към минималния по чл. 27е от Наредбата за заплащане
на правната помощ, издадена на основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, а
именно – 80 лева.
5
Така мотивиран и на основание, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДА НП № 658041-F668706/23.08.2022 г. на Началник отдел "
Оперативни дейности"-Варна в ГД " Фискален контрол" към ЦУ на НАП с което на "ТИЕМ
БИЙЧ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул. "
Селиолу" № 1а, представлявано от А. С. Й., са наложени 5 имуществени санкции по 500
лева за всяко нарушение на основание чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване за
извършени 5 нарушения на чл. 4, ал. 1, т. 1 б. а от Наредба № Н-13 от 17 декември 2019 г. за
съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от
работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите
се лица вр. чл. 5, ал. 4 от Кодекса за социално осигуряване.
ОСЪЖДА "ТИЕМ БИЙЧ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. Варна, ул. " Селиолу" № 1а, да заплати по сметка на Национална агенция за
приходите сумата от 80 лева, разноски за юрисконсулт.
Решението може да се обжалва с касационна жалба, по реда на АПК, чрез Районен
съд Варна пред Административен съд – Варна, в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
6