РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК
РЕШЕНИЕ
№ 892 / 3.12.2021г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, II състав в открито съдебно
заседание на пети ноември през две хиляди двадесет и първата година в състав:
СЪДИЯ :
ГЕОРГИ ПЕТРОВ
СЕКРЕТАР :
ДИМИТРИНА ГЕОРГИЕВА
като разгледа докладваното от съдия Петров адм.
дело № 159 по описа на съда за 2021
год., за да се произнесе взе предвид следното:
I. За характера на
производството, исковете и становищата на страните:
1. Производството е по реда на Дял ІІІ, Глава Х, Раздел І от АПК,
във връзка с чл. 64, ал. 4 от Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
2. Образувано по Жалба на „МЕГА ХАШ“
ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пазарджик, ул.
„Константин Величков“ № 32, представлявано от управителя Янка Христова Илиева,
с посочен съдебен адрес ***, адв.
Д.С.М.-Т., срещу Решение № РД-16-79 от 25.01.2021 г. на Главен директор на
главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020 към Министерство на икономиката, с което е отказано да бъдат
верифицирани разходи в общ размер на 45909,52лв.,
от които безвъзмездна финансова помощ в размер на 36723,60лв., по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ № BG16RFOP002-2.024-0073- С01 от 10.06.2019 г. с бенефициент
„Мега Хаш“ ЕООД, по бюджетни редове 1.1; 1.2; 1.3; 1.4.
3. Жалбоподателя счита оспорения
административен акт за постановен в условията на допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила и в нарушение на материалния закон. Възразява се, че
процесното решение не съдържа мотиви, тоест конкретни и ясни фактически
основания, както и годна правна квалификация на твърдяната недопустимост на
разходите.
Поддържа се, че основната цел на
предприемаческата идея на дружеството е да се създаде предприятие за
предоставяме на информационни услуги по изработване на математически модели и
изчислителни операции за други цели — статистика, научни изследвания,
разпространение на данни и други. В тази насока се твърди, че за периода
11.01.2020-11.11.2020 г. са представени подробни отчетни доклада за извършената
работа, като в тях са посочени хронологично извършените дейности, посочени са
постигнатите резултати и изготвените математически модели, нещо повече
приложени са конкретни кодове за математическите модели.
Сочи се, че дружеството е
предоставило на административния орган исканите допълнително документи, но
допълнителна проверка не е извършвана. Според жалбоподателя, в обжалваното
решение се посочва, че в представения отговор чрез Междинен технически отчет
Версия 3, отново липсват категорични доказателства относно извършената работа
от екипа, но административния орган не е съобразил приложените към отчета
материали като математически модели и кодове, които са изготвени от екипа по
проекта.
Жалбоподателя счита, че основната
цел и поето договорно задължение са постигнати чрез успешното и поетапно
реализиране на следните подцели: 1. Закупуване
и въвеждане в експлоатация на специализирано оборудване - сървъри, спомагателна
техника; 2. Придобиване на
специализиран софтуер - Софтуерна платформа за предоставяне на ГГ услуги от
дейта център; 3. Сформиране на екип
от квалифицирани специалисти за изпълнение на информационните дейности 4.
Визуализация на проекта - със собствени средства. Сочи се, че на база на
принципа на осъществяването на изчислителни услуги, със закупената по проекта
техника и квалифициран екип, ще бъдат извършвани услуги по изработване на
математически модели и изчислителни операции с най-разнообразно приложение и
цели - статистика, научни изследвания, разпространение на данни и други. В този
контекст се поддържа, че постигането на целите не може да се реализира, без
сформиране на екип от специалисти, а тези специалисти са наети по договори, по
които е предвидено съответното възнаграждение и осигуровки. Според
жалбоподателя, неизплащането на сумите по втори междинен етап, всъщност оставя
дружеството без средства, за да продължи изплащането на възнаграждения и
осигуровки на персонала си, тъй като отказаните суми са за целия екип по
проекта. Сочи се, че като допълнителни цели, изпълнявайки програмата си
дружеството си поставя за цел постигането па социален и екологичен ефект, като
пряко следствие от реализацията на идеята, както и създаване на устойчива
заетост за поне три лица съгласно условията за кандидатстване.
Иска се оспореното решение да бъде
отменено, като се присъдят сторените разноски по производството.
4. Ръководителя на управляващия орган на
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г., чрез
процесуалния представител Б. Менцел е на становище, че жалбата е неоснователна.
Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи, формирани в
оспореното решение, което се счита за правилно, напълно мотивирано и законосъобразно.
По същество се поддържат изцяло
фактическите констатации и правните изводи, изложени в процесното решение.
Иска се жалбата да бъде отхвърлена,
като се присъдят сторените разноски по производството.
ІІ. За допустимостта :
5. Според представената разпечатка на данни от
ИСУН 2020(л.152), Писмо № 26-М-189 от
25.01.2021 г., с което дружеството е уведомено за отказа да бъдат верифицирани
процесните парични суми, е било връчено на неговия адресат на 26.01.2021 г. Според
приложената товарителница, жалбата срещу решението на административния орган е
предадена на куриер на 09.02.2021 г. Тоест, оспорването е предприето в рамките
на предвидения за това процесуален срок и при наличието на правен интерес,
поради което жалбата е ДОПУСТИМА.
ІІІ. За фактите :
6. Между Министерство
на икономиката, Булстат ********* гр. София, като Управляващ орган на Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. и „Мега Хаш“ ЕООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Пазарджик, ул. „Константин
Величков“ № 32, като бенефициент е сключен Административен договор за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма,
процедура чрез подбор с регистрационен № BG16RFOP002-2.024от 10.06.2019 г.(л.230), по силата
на който, ръководителя на управляващия орган се е задължил да предостави на
бенефициента, безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 200 000.00
лв., с % на интензитета, както е посочено в т. 5 „Бюджет“ от Приложение I по
процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.024 „Насърчаване на
предприемачеството“, Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж
на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.1. „Достъп до финансиране в подкрепа на
предприемачеството за изпълнение на проект с per. № BG16RFOP002-2.024-0073 и
наименование на проектното предложение „Развитие на предприятие в областта на
информационните /софтуерните/ услуги“.
Според договора и приложенията към
него, основната дейност по проекта е реализиране на пазара на предприемаческа
идея в областта на информационните услуги, като се създаде предприятие за
предоставяне на информационни услуги - по изработване на математически модели и
изчислителни операции за други цели - статистика, научни изследвания,
разпространение на данни и други, а основната цел е осигуряване на стабилност в
средносрочен и дългосрочен план на новосъздаденото предприятие, развиващо
дейността си в един от изведените от Националната стратегия за насърчаване на
МСП приоритетни сектори, конкретно - в ИКТ сектора. Уговорено е основната цел
да бъде постигната чрез успешното и поетапно реализиране на следните подцели:
1. Закупуване и въвеждане в експлоатация на специализирано оборудване -
сървъри, спомагателна техника; 2. Придобиване на специализиран софтуер - Софтуерна
платформа за предоставяне на IT услуги от дейта център; 3. Сформиране на екип
от квалифицирани специалисти за изпълнение на информационните дейности. 4.
Визуализация на проекта - със собствени средства.
Според Раздел 10 „Екип“ от проекта,
същият включва :
• Янка Христова Илиева,
специалист изготвяне на математически модели. Отговорности и задължения по
проекта - разработване на математически модели, поддръжка на същите в реална
среда, наблюдение на работата на моделите и адаптация към нови изисквания -
технически, програмни или по задание на клиенти, следене и отчитане на
резултати;
• Аида С. Марковска, специалист
обработка на данни. Отговорности и задължения по проекта - обработка на данни и
информационни масиви, конфигуриране и изчисляване на математически модели,
технически дейности при хостинга, частично системно администриране на техниката
и други съпътстващи дейности, само от областта на софтуерните и информационните
услуги;
• Борислав Янчев Янчев,
специалист обработка на данни. Отговорности и задължения по проекта - обработка
на данни и информационни масиви, технически дейности при хостинга, частично
системно администриране на техниката и други съпътстващи дейности, в областта
на поддръжката на достъпа на клиентите до предлаганите услуги.
• Емилия Радостинова Илиева –
Живкова, специалист двуезична обработка данни. Отговорности и задължения по
проекта - обработка на данни на английски и български език, следене за
съответствието на данните на двата езика с изискване за пълна текстова и логическа
идентичност, отстраняване на логически и смислови грешки в обработваните модели
и софтуерни текстове, предизвикани от езикови неточности и несъответствия,
други конкретно възлагани задачи от управителя.
7. От жалбоподателя е било заявено
Искане за междинно плащане № 1 регистрирано в ИСУН 2020 на 05.11.2020 г.(л.114)
В Раздел 7 „Екип“ на Техническия
отчет е посочено следното(л.39) :
• Янка Христова Илиева,
специалист изготвяне на математически модели. Извършена дейност - Разработване
на математически модели, поддръжка на същите в реална среда, наблюдение на
работата на моделите и адаптация към нови изисквания - технически, програмни
или по задание на клиенти, следене и отчитане на резултати. Изпълнявани са и
други задачи, свързани с длъжността и възникнали в процеса на работа. Конкретни
резултати - Разработена версия на математически модел и изследвания върху нея.
Разработени други документи, приложени към отчета в отделни файлове.
• Аида С. Марковска, специалист
обработка на данни. Извършена дейност - Обработка на данни и информационни масиви,
конфигуриране и изчисляване на математически модели, технически дейности и
други съпътстващи дейности, само от областта на софтуерните и информационните
услуги. Конкретни резултати -Разработена версия на математически модел и
изследвания върху нея. Разработени други документи, приложени към отчета в
отделни файлове.
• Борислав Янчев Янчев, специалист
обработка на данни. Извършена дейност - Обработка на данни и информационни
масиви, конфигуриране и изчисляване на математически модели, технически
дейности и други съпътстващи дейности, само от областта на софтуерните и
информационните услуги. Конкретни резултати - Разработена версия на
математически модел и изследвания върху нея. Разработени други документи,
приложени към отчета в отделни файлове.
• Емилия Радостинова Илиева –
Живкова, специалист двуезична обработка данни. Извършена дейност - Обработка
на данни на английски и български език, следене за съответствието на данните на
двата езика с изискване за пълна текстова и логическа идентичност, отстраняване
на логически и смислови грешки в обработваните модели и софтуерни текстове,
предизвикани от езикови неточности и несъответствия, други конкретно възлагани
задачи от управителя - участие в разработването на математическите модели във
чуждоезична версия, участие в разработката на други документи. Конкретни
резултати - Разработена версия на
математически модел и изследвания върху нея. Разработени други документи,
приложени към отчета в отделни файлове.
8. По повод така заявеното искане и
с оглед, явно идентичното описание на осъществената дейност от основната част
на екипа, управляващият орган е изпратил до бенефициента „Искане за пояснения и
допълнителни документи“, изходящ номер по кореспонденция в ИСУН 2020 № BG16RFOP002-2.024-0073-C01-M056
от 24.11.2020 г.(л. 137), като е задължил същия да представи : доказателства и
доклади/отчети за извършената работа от всеки един от членовете на екипа на
бенефициента през отчетния период от м. януари 2020 г. до м. септември 2020 г.
вкл., като отчетите на всеки един от четиримата експерти, следва да съдържат
конкретни доказателства за свършената през отчетния период работа, за която са
получени съответните възнаграждения, съобразно разписаните в длъжностните им
характеристики задължения.
В отговор на искането, от страна на
„Мега Хаш“ ЕООД, в Доклад към технически отчет за извършена работа от екипа за
периода 01.01.2020 г. – 30.09.2020 г.(л.61) е посочено, че в този период
са били извършени изключително съществени дейности, необходими за реализирането
на успешното завършване на целия проект. Специалистите по обработка на данни
преминали през въвеждащо обучение и запознаване с вече извършената работа от
Илиева, специалист изготвяне на математически модели. Те се запознали с
особеностите на работа на системите от възобновяеми енергийни източници, както
и с вече изготвения модел за анализ на данните за енергопотребление. Във връзка
с динамичната ИТ среда и постоянно навлизащите нови технологии, за екипа е било
важно да се запознае с новостите в технологиите на ниво сигурност на
въвежданите данни, на ниво комуникация между различни устройства както и
възможни подобрения в основната ни концепция настъпили във времето между
подаването на проекта и реалното му стартиране. Това е наложило срещи с фирми,
потенциални доставчици, за да се запознаят с технологичните възможности и след
това да отчетат тези новости в заданията за изработка на софтуерната платформа
за анализ и обработка на данни. През този период, специалистите по обработка на
данни, координирани от ръководителя си - специалистът по изготвяне на
математически модели, имали за основна задача да работят по комуникационната
свързаност на ниво комуникационен протокол за обмяна на данни между работещите
системи за генериране на енергия от възобновяеми източници и по-конкретни
устройства за преобразуване на постоянната ел. енергия в променлива - наречена
инвертор и софтуерната платформа, която ще предоставя автоматизация на услугите
от дейта центъра, която предстои да бъде доставена по проекта в готов вид.
Инженерите направили контакт с производители на такива инвертори и по -
конкретно фирмите Delta и Fronius и с помощта на специалистът по двуезична
обработка на данни успели да проведат успешни търговски преговори и да получат
изходни данни за необходимия комуникационен протокол. Била е разработена и
тествана синхронизацията посредством протокола за серийна комуникация modbus,
който използва етернет интерфейс или сериен кабел, разработени са били два
комуникационни протокола за обмяна на данни, тествани са били в реални условия
съответните протоколи с цел последващото им внедряване в новите услуги които ще
се предлагат от дейта центъра. Проведени са били множество срещи с
представители на бизнеса - потенциални потребители на услугите, за да се събере
информация за видовете данни, които ще им бъдат потребни и в последствие да се
оформи тяхното визуализиране във вид удобен за работа. Тествани са било
различни възможности за реакция при грешка, при отпадане на интернет при
отпадане на ел. захранването, за да може да бъдат избегнати при стартирането на
услугата. Била е проверена реакцията на системата и поведението на масивите от
данни при добавяне на нови обстоятелства, да се подсигури защитата на данните в
контролера. Специалистът по двуезична обработка на данни е предоставил подробен
пълен превод на английски на всички системи менюта на платформата, за да може
да бъдат заложени в платформата на дейта центъра. Разработени са били няколко
нови пазарни ниши, било е проучено търсенето и предлагането на специфични
системи за качествена документална подготовка на изгражданите обекти, защото от
страна на инвеститорите била изразена нуждата от предлагане на услуга по
автоматизиране на административния процес, но опитите и проучването на екипа
показало, че такава дейност много трудно
би могла да се бъде автоматично обработвана, заради трудностите при свързване с
държавните органи - Община, ЕРП, РИОСВ и други. Все пак това проучване било
проведено и в бъдеще може да бъде направен опит по стартиране на частична
услуга, предлагана от дейта центъра. При всички извършвани дейности, са били
спазени мерки, щадящи околната среда - всички данни се обработвали електронно,
без излишен разход на хартиен носител или други.
Представени са били персонални
отчети на членовете на екипа, както следва :
• Яна Илиева е заявила, че през м.
февруари част от времето отделила за
въвеждане в работа и обучение със спецификите на новопостъпилите колеги.
Запознала ги с особеностите на работа на системите от възобновяеми източници,
техническите средства, с които тези системи се изграждат и комуникационните
особености на различните марки и модели инвертори. Запознала ги с методиката на
изготвяне на алгоритъма за анализ на енергопотреблението и ги обучила да могат
да изготвят самостоятелни анализи. Извършила проучване на предлаганите на
пазара контролери за събиране на данни от соларните инвертори и съгласно
тяхната техническа спецификация избрали контролер, който да са съвместими с
инверторите. След контакт с производителите на инвертори станало ясно, че ще се
използва серийна комуникация по modbus. Ръководила и направлявала инженерите по
обработка на данни по време на разработката на комуникационния модел. Провела
срещи с клиенти, за да може да се адаптира софтуерната система за визуализация
и анализ към изискванията на клиентите - по тяхно задание опитали да разработят
органайзер на обслужването на фец. Изготвила и анализ на дейностите по
администриране на работещите централи, с цел да изготвят автоматизиран процес
по обслужване с документи, в следствие на потребителско търсене. Към
обясненията е приложен изготвения
анализ.
• Аида С. Марковска е заявила, че
при постъпване на работа в „Мега Хаш“ЕООД, се запознала с особеностите на
работа на системите от възобновяеми енергийни източници - начина на добив на
енергия и начина на монтаж и на събиране на данни от различните устройства и
комуникационната свързаност на устройствата. Запознала се с математическите
модели за симулация на енергодобива и с вече изготвения модел за анализ на
данните за енергопотребление. Участвала активно при имплементирането на
комуникационните протоколи между соларните инвертори Delta electronics - модел
Solivia и управляващия контролер, всички параметри на подаваната информация
били внимателно проучени и обработени. Марковска е пояснила, че разработката на
комуникационен протокол е функционална на език Phyton, като това е дълъг и
сериозен процес, при който комуникацията между двете устройства, ако не е
успешна или е грешна се натрупват смущения в устройствата и е възможно да
настъпи авария или дори да дефектират, а ремонтите са изключително скъпи.
Извършени били и тестове на системата и дебъгване в реални условия. Към
обяснението е приложен комуникационния код, който Марковска е
разработила.
• Борислав Янчев Янчев е заявил, че
след постъпването му на работа, започнал да се запознава с устройствата, които
извършват активна комуникация - управляващия контролер и мрежовите соларни
инвертори, като пояснява, че различните видове инвертори използват различен
протокол. Неговата задача е била да имплементира комуникационния протокол за
предаване на данни и обработка на данните между инверторите на Delta
electronics модел RPI и управляващия контролер. Използвал се обектно ориентиран
език за програмиране Codesys. Според Янчев, важно е да се определи обема на
предаваните данни, интервал на предаване и вида на параметрите. Процеса по
осъвместяване е сложен и бавен и изисква познаване на материята и дълъг период
на тестване и отстраняване на грешки в реални условия. Към обясненията е приложен
комуникационния протокол, който разработих.
• Емилия Радостинова Илиева –
Живкова е заявила, че в качеството ѝ на преводач
от английски на български и обратно, в практиката си е превеждала множество
видове текстове, но определено било предизвикателство да се превежда софтуерно
меню, тъй като се работи в софтуерна програма и се въвежда дума по дума,
проверява се смисловото разположение на менюто, а не се търси буквалния превод.
След това в програмния код трябвало да съпоставя всеки параметър и съответния
превод, така, че да се появи на правилното място в менюто. Подпомагала другите
членове от екипа при кореспонденцията с чуждестранни фирми на английски език.
9. До дружеството е било отправено,
второ искане за пояснения и представяне на документи с кореспонденция
в ИСУН 2020 № BG16RFOP002-2.024-0073-C01-M059 от 11.12.2020 г.(л.142). Указано на
бенефициера е, че към техническия отчет не са представени документи, доказващи
изпълнението на отчетените дейности от екипа по проекта (разработени
математически модели, поддръжката им в реална среда, отчетени резултати от
работата им, разработен комуникационен модел, анализ на дейностите но
администриране на работещите централи и други приложими). Посочено, е че към
междинния технически отчет, следва да бъдат прикачени документи отразяващи
цялостния аспект на изпълнението на заложените дейности. Пояснено е, че
съгласно чл. 2.6 от Общите условия към финансираните по Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г., административни договори за
предоставяне па безвъзмездна финансова помощ, междинните и финалните отчети
изготвени от бенефициентите следва да съдържат необходимите приложения с пълна
информация за всички аспекти на изпълнението за отчетния период, като към тях
се прилагат всички документи, доказващи изпълнението на извършените дейности и
разходи. В тази насока, на бенефициера е указано, че следва да се представят
адекватни документи отразяващи резултатите от положения труд на наетия за
изпълнението на проекта квалифициран персонал. При невъзможност да се
представят документите в общодостъпен формат е възможно предоставянето им във
вид на снимков материал, като от него следва да е виден и периода на
изготвянето им. Указано е било също така, че следва от страна на бенефициера да
бъде пояснено, какво е отношението на представения като доказателство към
отчета документ, озаглавен „Бизнес предложение за изграждане на фотоволтаична
инсталация 250 kWp за собствени нужди без отдаване па енергия в мрежата“ към
изпълнявания от дружеството проект.
10. В отговор от страна на
дружеството е представен Допълнителен разширен доклад към технически отчет за
извършена работа от екипа за периода 01.01.2020 до 30.09.2020 г.(л.42). В
допълнение към първоначално заявените факти и обстоятелства и приложен за
яснота екрана, който се визуализира след обработката на данните. Пояснено
е, че са били използвани натрупаните информационни масиви данни от
представители на бизнеса - потенциални потребители на услугите, за да се събере
информация за видовете данни, които ще им бъдат потребни и впоследствие да се
оформи тяхното визуализиране във вид, удобен за работа. Тествани са били
различни възможности за отработване и установяване на адекватна реакция при
грешка от поредица независими един от друг външни източници - при отпадане на
интернет, при отпадане на ел. захранването, за да може да бъдат избегнати при
стартирането на услугата. Била е проверена реакцията на системата и поведението
на масивите от данни при добавяне на нови обстоятелства, да се подсигури
защитата на данните в контролера и други. Пояснено от дружеството е, че в
техническия отчет за периода 14.06.2019- 31.12.2019, както и приложенията към
него става ясно, че екипа работи по създаването на концепция във вид на
математически модел, която да обобщи и предостави софтуерна услуга по анализ на
данните за енерго потребление с цел систематизиране, обобщаване и анализиране
на обработените данни. След разработката на тази концепция - от 01.01.2020
г., използват реални данни, събрани и предоставени им от клиенти и обработени
от членовете на екипа и съответно разработения вече молел, за да могат да
предложат анализ, като този, който е приложен, като доказателство за
действителната приложимост на модела. Пояснено е още, че този анализ е сам по
себе си прогноза, която в последствие,
клиентите ще очакват да се провери до колко е изпълнена и реалистична и
именно прогнозата се проверява за изпълнение в софтуерната услуга, предлагана
на собствениците на фотоволтаични централи, вследствие на изпълнение на на
математическия модел и свързаността (неговата ресурсна обезпеченост ), който
дружеството предлага сега.
Относно искането за пояснение на
отношението на представения като доказателство към отчета документ, озаглавен
„Бизнес предложение за изграждане на фотоволтаична инсталация 250 kWp за
собствени нужди без отдаване на енергия в мрежата“ към изпълнявания проект е
заявено, че документът е озаглавен „Бизнес предложение”, но с него дружеството
не предлага техническо изграждане на фотоволтаична централа, а предоставя
софтуерно изготвен анализ с възможностите на разработения математически модел,
каква би била ефективността от работата на една такава централа. Обяснено е, че
в този документ се вижда крайният резултат и обобщението от работата
на „Мега Хаш“ ЕООД - чрез самостоятелно създаден софтуер и обработени чрез него
информационни масиви данни да се достигне до една прогноза, максимално близка
до реалността(курсива мой). Тази прогноза според обясненията,
дава на крайните потребители информацията какво количество електрическа енергия
ще получат във времето, ако изградят собствена фотоволтаична централа.
Съпоставяйки цените на електрическата енергия за произведените количества и
средствата, необходими за изграждане на централата, клиентите сами могат да си
направят оценка, дали инвестицията ще
бъде от полза за тях, какъв ще бъде периодът на нейното откупуване и дали
произвежданата
електрическа енергия ще бъде достатъчна за тяхната постоянна консумация,
респективно и за възможности за продажба при генериране на излишъци. Според
бенефициера, освен това, клиентите могат да направят и преценка както по
отношение на целия период на функциониране на централата, така и за ежедневното
потребление в различни периоди от годината. Пояснено е, че специалистът по
двуезична обработка на данни е предоставил подробен пълен превод на английски
на всички системи менюта на платформата, за да може да бъдат приложени в
платформата на дейта центъра. В края на периода 30.09.2020 г. тя е довършила и
предоставила подробен пълен превод от английски език на всички системи менюта
на платформата, за да може да бъдат заложени в платформата на дейта центъра.
Пояснено е, че това изисква познаване на смисъла на всеки технически термин и
конкретното му приложение в системата, за да може да бъде предаден по коректен
начин към потребителите, които не знаят за какво служи даден бутон, поле или
стойност. Преводът не е във вид на текстов файл, който да бъде преведен на друг
език, а е програмен код и се въвеждат директно в него съответните думи, като и
извлечение от този код е предоставен на два езика към предишната версия на
междинния технически и финансов отчет.
Към тези обяснения на бенефициера са
приложени подробни доклади за извършената конкретна работа от всеки един член
на екипа, работещ по процесния проект - Яна Илиева, Аида Марковска, Борислав
Янчев и Емилия Илиева(л. 48 и сл.).
11. В тази хронологична
последователност е постановено, оспореното в настоящото производство Решение №
РД-16-79 от 25.01.2021 г. на Главен директор на главна дирекция „Европейски
фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 към
Министерство на икономиката, с което е отказано да бъдат верифицирани разходи в
общ размер на 45909,52лв., от които
безвъзмездна финансова помощ в размер на 36723,60лв.,
по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №
BG16RFOP002-2.024-0073- С01 от 10.06.2019 г. с бенефициент „Мега Хаш“ ЕООД, по
бюджетни редове 1.1; 1.2; 1.3; 1.4.
В обстоятелствената част на това
решение, административния орган е описал действията и документите представени в
административната процедура по неговото издаване. По отношение на първоначалния
технически отчет, е направена констатация, че в Раздел „Екип“ се отчитат едни и
същи дейности и едни и същи конкретни резултати, а относно Емилия Илиева са
представени14 страници на английски език. Без да се сочат конкретни факти и
обстоятелства, е формиран извода, че представеното от бенефициера „Бизнес
предложение за изграждане на фотоволтаична инсталация 250 kWp за собствени
нужди без отдаване на енергия в мрежата“ и „Задание-органайзер“, чиято
относимост към предприемаческата идея, а именно „Развитие на предприятие в
областта на информационните/софтуерните услуги“ и насоченост към реализация на
предприемаческата идея в областта на информационните услуги, обработка на
данни, хостинг и други подобни дейности не може да бъде установена. Поради какви конкретни причини е формиран
този извод, не става ясно по никакъв начин от обстоятелствената част на
решението.
Относно представения в отговор на
първото направено искане за представяне на обяснения и документи Междинен
технически отчет Версия 2, въпреки подробните обяснения от бенефициера и
персоналните пояснения направени от всеки един от екипа, работил за
дружеството, административния орган е посочил, че бенефициера „….не е посочил нови доводи по отношение
приложимостта на извършената от екипа работа за периода 01.01.2020 г. -
30.09.2020 г. към предприемаческата идея, като се констатира, че в приложените документи се описват бизнес срещи с
потенциални клиенти и запознаване на наетите лица с особеностите на работата,
което по никакъв начин няма отношение, няма връзка със заложените функции по
проекта. За изпълнение на дейностите по проекта е нает квалифициран персонал,
който следва да бъде наясно с дейността и функциите които ще изпълнява по
проекта, а не тепърва да бъде запознаван и обучаван за работата, която ще
изпълнява. Сформиран е екип от квалифицирани специалисти, чийто професионален
опит е в пълно съответствие с предприемаческата идея, тъй като е свързан именно
с поддръжка на информационни масиви, обработка на данни и други съпътстващи
дейности в информационните услуги…“. Това е било достатъчно за
административния орган, да посочи, че съобразно
чл. 2.6 от Общите условия към финансираните по Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014- 2020 г. административни договори за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ - междинните и финалните отчети изготвени от
бенефициентите следва да съдържат необходимите приложения с пълна информация за
всички аспекти на изпълнението за отчетния период, като към тях се прилагат
всички документи, доказващи изпълнението на извършените дейности и разходи.
Във връзка с представения в отговор
на първото направено искане за представяне на обяснения и документи Междинен
технически отчет Версия 3, относно още по-подробните обяснения от бенефициера и
подробните персонални пояснения направени от всеки един от екипа, работил за
дружеството, административния орган е посочил, че „…отново липсват категорични доказателства относно извършената работа
от екипа, както и приложимостта на представеното с разписаното в АДБФП и
изпълнявания по него проект, и със заложените в него цели. Отговорът съдържа
единствено разширен доклад/отчет за извършената работа в обем на 17 страници,
включващи представената вече информация, разширена с няколко графики, таблици и
диаграми. Не са представени никакви конкретни документи, изработени от екипа по
проекта за отчетния период…“
Персонално, по отношение на всеки
един от членовете на екипа е посочено следното :
• За извършената от Янка Илиева
работа за целия отчетен период, освен доклад от 1 страница (впоследствие след
Искане за пояснения и допълнителни документи докладът е разширен до 7 страници,
включващи и схеми, графики и таблици) не са представени доказателства и
документи, доказващи извършената от лицето работа, съобразно заложените й
функции по проекта, а именно: програмиране, администриране на данни, работа с
масиви данни, изчисления, разработване на математически модели, системно
администриране, следене и отчитане на резултати и други съпътстващи задължения.
Липсват описаните в общия отчет документи като: Резултати от извършено
проучване на предлаганите на пазара контролери за събиране на данни от
соларните инвертори; Разработен математически модел, свързан с прогнозиране на
данните за производство на енергия от възобновяеми източници, който да може да
регулира добива на енергия, съобразно нуждите на клиентите; Разработен комуникационен
модел; Изготвен анализ на дейностите по администриране на работещите централи;
Органайзер на обслужването на ФЕЦ; Аналитични разработки за първите 9 месеца на
2020 г.
• За извършената от Аида Марковска
работа за целия отчетен период, освен доклад/отчет от 1 страница, не са
представени доказателства и документи, доказващи извършената от лицето работа,
съобразно заложените й функции по проекта, а именно: обработка на данни и информационни масиви, конфигуриране и
изчисляване на математически модели, технически дейности при хостинга, частично
системно администриране на техниката и други съпътстващи дейности, само от
областта на софтуерните и информационните услуги. Не са представени конкретни
доказателства (Разработена версия на математически модел и изследвания върху
нея, както и разработени други документи), не е наличен краен резултат от
извършените дейности.
• За извършената от Борислав Янчев
работа за целия отчетен период, освен доклад/отчет от 1 страница, не са
представени доказателства и документи, доказващи извършената от лицето работа,
съобразно заложените му функции по проекта, а именно: обработка на данни и
информационни масиви, технически дейности при хостинга, частично системно
администриране на техниката и други съпътстващи дейности, в областта на
поддръжката на достъпа на клиентите до предлаганите услуги. Не са представени
конкретни доказателства (Разработена версия на математически модел и
изследвания върху нея, както и разработени други документи), не е наличен краен
резултат от извършените дейности.
• За извършената от Емилия
Илиева работа за целия отчетен период,
освен доклад/отчет от 1 страница, липсват, не са представени доказателства и
документи, доказващи извършената от лицето работа, съобразно заложените й
функции по проекта, а именно: Обработка на данни на английски и български език,
следене за съответствието на данните на двата езика с изискване за пълна
текстова и логическа идентичност, отстраняване на логически и смислови грешки в
обработваните модели и софтуерни текстове, предизвикани от езикови неточности и
несъответствия, други конкретно възлагани задачи от управителя - участие в
разработването на математическите модели във чуждоезична версия, участие в разработката
на други документи. Не са представени конкретни доказателства (Разработена
версия на математически модел и изследвания върху нея, както и разработени
други документи), не е наличен краен резултат от извършените дейности.
Тези идентични, общи и неосновани на
някакви конкретни факти съждения на административния орган, са били напълно
достатъчни, за да се формира окончателния извод, че според т. 14.1, подт. 1 от
Условията за кандидатстване по процедура N° BG16RFOP002-2.024 „Насърчаване на
предприемачеството“, за да бъдат допустими разходите по процедура за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, трябва да са необходими за
изпълнението на проекта, а от изложеното в процесното решение „…е видно, че представените за периода от
месец януари 2020 г. до месец септември 2020 г. резултати от труда на екипа,
назначен на трудови договори по никакъв начин не могат да бъдат определени
като необходими за изпълнението на проекта…“.
Според административния орган, това
обуславя несъответствие на отчетените разходи за възнаграждения с изискването
на чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ, във връзка с т. 14. 1, подт. 1 от Условията
за кандидатстване по процедурата.
Казано с други думи, с оспореното в
настоящото производство решение, административния орган е отрекъл изцяло,
бенефициера и неговия екип да са извършили каквато и да е работа в изпълнение
на проекта.
12. В хода на съдебното производство
е изслушано заключение по съдебно икономическа
експертиза, изготвено от вещото лице Д.(л.397). Според
експерта, според приложената по делото оборотна ведомост за периода от
11.01.2020г. до 11.11.2020г. на „Мега Хаш“ ЕООД, дружеството е отчело
задължения и плащания към доставчици по счетоводна сметка 4021 „Доставчици по
аванси проект BG16RFOP002-2.024-0073-C01“ в размер на 42 033,33 лв., от
които 33 626,67 лв., безвъзмездна финансова помощ и 8 406,66 лв.
собствено финансиране.
За същия период в счетоводните
регистри на дружеството са начислени суми по счетоводна сметка 6041 „Разходи за
заплати по проект BG16RFOP002-2.024- 0073-С01“ и по счетоводна сметка 6051
„Разходи за осигуровки - проект BG16RFOP002-2.024-0073-C01“. Осчетоводени са и
съответните разчети за осигурителни и данъчни задължения. Общо разходите за
възнаграждения и осигуровки са в размер на 45 965,15 лв. Дружеството е
начислило и превело осигурителни и данъчни задължения по сметки на НАП във
връзка с изплатените трудови възнаградения, в това число за сметка на
работодателя и за сметка на служителите, общо в размер на 15 997.10 лв. Начислените
съгласно ведомостите за заплати възнаграждения са изплатени в брой за което към
делото са приложени разходни касови ордери за всеки един от служителите за
съответния месец. Извършена е справка в информационната система на НАП за
актуалното състояние на сключените трудови договори от „Мега Хаш“ ЕООД към
26.10.2021 г. от която е констатирано, че всички трудови договори действащи
през периода 01.01.2020г - 30.09.2020г. са регистрирани в НАП. Дружеството не е
отчело приходи от дейността към 11.11.2020 год. Отразени са приходи от финансирания
проект BG16RFOP002-2.024-0073-C01 в размер на 8 908.04 лв.
V. За правото :
13. Както се посочи, оспореното в
настоящото производство властническо волеизявление е основано на следните норми
:
Според чл. 57, ал. 1, т. 2 от
ЗУЕСЕСИФ, разходите се считат за допустими, ако са налице едновременно следните
условия: разходите попадат във включени в документите по чл. 26, ал. 1 и в
одобрения проект категории разходи. Съобразно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ,
ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата
програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи
условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти.
Документите трябва да са съобразени и с изискванията на чл. 59, ал. 2.
Според т. 14. 1, подт. 1 от
Условията за кандидатстване по оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014 - 2020(л. 190), за да
бъдат допустими разходите по настоящата процедура за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ трябва да отговарят на следните условия: Да са
необходими за изпълнението на проекта и да отговарят на принципите за добро
финансово управление - икономичност, ефикасност и ефективност на вложените
средства. Указано е, че разход, който не е обоснован, ще бъде премахнат от
бюджета на проекта (т. 5 от Формуляра за кандидатстване) служебно от
Оценителната комисия. В случаите, когато Оценителната комисия премахне всички
разходи от бюджета на проекта, проектното предложение се отхвърля. Проектното
предложение се отхвърля и в случаите, когато оценителната комисия премахне
всички разходи, с изключение на разходите за възнаграждения (вкл. здравни и
осигурителни вноски за сметка на работодателя) на квалифициран персонал, защото
в този случай не може да бъде спазено изискването същите да са в размер до 50%
от общо допустимите разходи по проекта. В останалата част на текста на т. 14.
1, подт. 1 от Условията за кандидатстване, са пояснени въпросите свързани с
определяне на реалистичността на предвидените разходи за закупуване на
дълготрайни материални активи.
14. Цитирания текст на т. 14. 1,
подт. 1 от Условията за кандидатстване по оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014 – 2020 е насочена към установяване и удостоверяване
на разходите извършени от бенефициента за придобиване на дълготрайни материални
активи, а не относно разходи свързани с възнаграждения на нает персонал. Очевидно, като основание за постановения
отказ за верифициране на процесната сума, административния орган е възприел указанието,
че разходите следва да са необходими за изпълнението на проекта, както и че
разход, който не е обоснован, ще бъде премахнат от бюджета на проекта.
15. Както се описа в предходната
част от настоящото решение, именно по отношение на обосноваване на процесните
разходи, изплатени от бенефициента на наетия от него екип са били отправени две
искания за пояснения и допълнителни документи. Каза се, дружеството се е
отзовало добросъвестно спрямо отправените искания и е представило на
административния орган, възможната пълнота от доказателства и писмени
обяснения, включително писмени пояснения за извършената работа от всеки един от
членовете на екипа по изпълнение на проекта. Независимо от конкретността,
подробността и изчерпателността на дадените пояснения, административния орган е
заявил едно и също съждение по отношение на всички тях – „….не са представени доказателства и документи, доказващи извършената
от лицето работа, съобразно заложените й функции по проекта, а именно:
програмиране, администриране на данни, работа с масиви данни, изчисления,
разработване на математически модели, системно администриране, следене и
отчитане на резултати и други съпътстващи задължения….“. Това твърдение е
неистинно. От страна на бенефициера са представени както писмени, така и
документи на магнитен носител, които не са анализирани и съобразени от
административния орган при постановяване на процесното решение. С оглед
специфичния предмет на процесния проект е явно, че решаващия орган не е имал
сам експертизата да прецени същността на представените документи и дадените
пояснения от бенефициера и наетия от него екип.
16. В тази насока, според чл. 62,
ал. 3 от ЗУСИСИФ, управляващият орган извършва верифициране на разходите въз
основа на проверка на документите, представени към искането за плащане, и на
проверки на място, когато това е приложимо. В случая, управляващия орган не е
извършил проверка на представените документи и пояснения, посредством помощта
на съответен специалист или посредством извършване на специализирана проверка.
Едва в процесното решение, управляващия орган е заявил, че от бенефициера не са
представени : „…..Резултати от извършено
проучване на предлаганите на пазара контролери за събиране на данни от
соларните инвертори; Разработен математически модел, свързан с прогнозиране на
данните за производство на енергия от възобновяеми източници, който да може да
регулира добива на енергия, съобразно нуждите на клиентите; Разработен
комуникационен модел; Изготвен анализ на дейностите по администриране на
работещите централи; Органайзер на обслужването на ФЕЦ; Аналитични разработки
за първите 9 месеца на 2020 г …… Разработена версия на математически модел и
изследвания върху нея, както и разработени други документи, не е наличен краен
резултат от извършените дейности ….“. Такови конкретни искания, за представяне
на тези точно документи, управляващия орган не е отправял до бенефициента. По
никакъв начин не става ясно, защо представените на хартиен и на магнитен
носител документи и данни са деквалифицирани от управляващия орган и е прието,
че те не са относими към изпълнение на поетите от дружеството задължения по
договора за предоставяне на безвъзмездна помощ. Пълния отказ за верифициране на
сумата, реално изплатена за възнаграждения от наетия от дружеството екип, на
практика означава, че управляващия орган отрича изцяло, от страна на
бенефициера да е извършена каквато и да е дейност по изпълнение на одобрения
проект, доколкото е ясно, че сами по себе си разходите за консумативи и
материални активи без осъществяване на каквато и да е дейност от екипа по подготовка
и изработване на математически модели и изчислителни операции за други цели –
статистика, научни изследвания, разпространение на данни, не е равнозначна на
частично изпълнение на проекта. Независимо от това обаче, по делото се
представи отчет от сметка(л.417), от който е видно, че
управляващият орган е верифицирал и извършил окончателното плащане на
безвъзмездната финансова помощ в размер на 115966,91 лв. Този факт не е спорен
между страните. Той обаче, подлага на съмнение фактическите констатации и правните
изводи, които са послужили като основание за постановяване на процесното
решение, с което е отказано да бъдат верифицирани разходи в общ размер на
45909,52лв., от които безвъзмездна финансова помощ в размер на 36723,60лв., по
Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №
BG16RFOP002-2.024-0073- С01 от 10.06.2019 г. с бенефициент „Мега Хаш“ ЕООД, по
бюджетни редове 1.1; 1.2; 1.3; 1.4.
Казано с други думи,
административния акт е постановен при непълно и неточно установяване на
истинските факти от значение за случая и
при неизпълнение на изискването за събиране и преценка на всички
необходими доказателства, включително и когато няма искане от заинтересованите
лица, тоест в нарушение на принципите за истинност и служебно начало,
установени в чл. 7 и чл. 9 от АПК.
17. Това налага оспорения акт да
бъде отменен, а преписката върната на административния орган за произнасяне по
искането на „Мега Хаш“ ЕООД, при съблюдаване на указанията по тълкуване и
прилагане на закона, дадени в настоящото решение.
V. За разноските :
18. С оглед изхода на делото, претенцията на
жалбоподателя за присъждане на сторените разноски по производството, следва да
се определи като основателна в размер на 2889,79 лв., съобразно представения
списък по чл. 80 от ГПК(л.418) и приложените към него
писмени документи за извършени плащания.
Ето защо, Съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Решение № РД-16-79 от 25.01.2021 г. на Главен директор на главна дирекция „Европейски
фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 към
Министерство на икономиката, с което е отказано да бъдат верифицирани разходи в
общ размер на 45909,52лв., от които безвъзмездна финансова помощ в размер на
36723,60лв., по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ № BG16RFOP002-2.024-0073- С01 от 10.06.2019 г. с бенефициент
„МЕГА ХАШ“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.
Пазарджик, ул. „Константин Величков“ № 32, по бюджетни редове 1.1; 1.2; 1.3;
1.4.
ВРЪЩА административната преписка на Заместник министър на
икономиката и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 за произнасяне
по Искане за междинно плащане № 1 регистрирано в ИСУН 2020 на 05.11.2020 г.,
при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в
настоящото решение.
ОСЪЖДА
Министерство на икономиката да заплати на „МЕГА ХАШ“ ЕООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Пазарджик, ул. „Константин
Величков“ № 32, сумата от 2889,79 лв. (две хиляди осемстотин
осемдесет и девет лева и седемдесет и девет ст.), представляваща извършени от последното
разноски по производството.
Решението подлежи на обжалване с касационна
жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от
съобщаването на страните за неговото изготвяне.
Административен съдия :/п/
РЕШЕНИЕ
№7304/20.07.2022 Г. ПО АД №2884/2022 Г.
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение № 892/03.12.2021 год. по адм. дело № 159/2021 год. на
Административен съд – Пазарджик.
ОСЪЖДА Министерство на иновациите и растежа да заплати в полза
на „Мега Хаш“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Пазарджик, ул.
„Константин Величков“ № 32, представлявано от управителя Я. Илиева, сумата от 1
000 (хиляда) лева деловодни разноски в касационното производство.
Решението е окончателно.