Решение по дело №2854/2009 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1051
Дата: 26 май 2010 г. (в сила от 15 февруари 2011 г.)
Съдия: Красимир Русев Кипров
Дело: 20097050702854
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2009 г.

Съдържание на акта

                                      Р Е Ш Е Н И Е

                  

                                                     2010 г.,  гр.Варна

 

 

                              В     ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

         ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,второ

         отделение,ХVІ-ти състав ,

         в публично заседание на 4.05.2010 г.,в състав :

                            Административен съдия: Красимир Кипров

         при секретаря  К.К.

         с участието на прокурора

         като разгледа докладваното от съдия Красимир Кипров

         адм.дело № 2854        по описа на съда за 2009  г.,

         за да се произнесе взе предвид следното :

 

 

         Производството е по реда на чл.215 от ЗУТ и е образувано по жалба на С.Р.Н. и П.В.В.,срещу Решение № 38-358/16.04.2009 г. на Общински съвет- гр.Бяла за одобряване на ПУП- ПР,обхващащ част от масив 37 в местността “Акча Ач”,землище с.Господиново,община Бяла,област Варна и образуването на квартали 47,48,49 и 50,в частта му по отношение на ПИ № 037024 и ПИ № 037040. С жалбата се иска обявяване на обжалваното решение за нищожно,а в условията на евентуалност отмяната му като незаконосъобразно. Относно двата имота изложените доводи са за неправилно прилагане от органа на нормата на чл.16 от ЗУТ,вместо приложимата норма на чл.17 от ЗУТ ; неспазване на процедурата по чл.128 ал.3 от ЗУТ за обявяване проекта за ПУП-ПР на заинтересуваните лица ; неправилно прокарване на пътя,който се явява западно от имот № 037024 и  северно от осева точка 62,граничещ на запад с имот № 037040 и имот № 037038.  За имот № 037024 се твърди,че Общински съвет гр.Бяла бил излязъл от компетентността си   като разделил с плана имота на два парцела / І-37024 и ІІ-37024 /,без да има за това искане от съсобствениците в лицето на С.Р.Н. и Държавата,както и  като променил правото на  собственост на Държавата с извършеното  в регистъра записване на Община Бяла за собственик на парцел ІІ-37024.  За имот № 037040 се излагат доводи за неправилно преместване източната му граница с повече от 16 м. на запад спрямо действащия кадастрален план на местността,в резултат на което неправомерно и без отреждането на равностоен имот се отнемат площи за улица -  115 кв.м. и за УПИ І-24 - 60 кв.м.. Жалбата се поддържа в съдебно заседание от процесуалния представител  само с искане за обявяване нищожност на обжалваното решение в оспорената му част,като се претендира и присъждане на разноските по делото.

         Ответникът Община Бяла не изразява становище по жалбата.

         Заинтересованата страна Министъра на регионалното развитие и благоустройството в качеството му на представител на държавата,чрез упълномощения юрисконсулт, изразява становище за основателност на жалбата.

         След преценка на събраните по делото доказателства,съдът намира за установено от фактическа страна следното : ПИ № 037024 по КВС на землище с.Господиново,община Бяла, с площ 6092 кв.м.,съгласно нотариален акт № ***,том ІІІ,вх.рег.№ 5902,дело № 505/2005 г. и АДС № 2270/ 22.02.1957 г. се притежава в съсобственост от С.Р.Н. ***. части  и  от Държавата за 2500 кв.м. ид.части.  ПИ № 037040 по КВС на землище с.Господиново,община Бяла,с площ 968 кв.м.,съгласно нотариален акт № ***,том І,рег.№ 409,дело № 19/2008 г. се притежава от П.В.В.. Двата имота се намират в местността “ Акча Ач” и остават извън действащия план за регулация на с.Господиново,одобрен със заповед № 584/14.04.1987 г.. По заявление на Ю. П. М. от с.Господиново с вх.№ РД 94-00-1011/13.06.2008 год.,Кмета на Община Бяла разрешава изработване на ПУП-ПР в обхвата на  масив 37,землище с.Господиново,местност “Акча Ач”. Съгласно обнародвания на основание чл.128 ал.2 от ЗУТ в ДВ бр.104/2008 год. проект на ПУП-ПР в обхват на част от масив 37 по КВС,местност “Акча Ач” в землището на с.Господиново за образуването на квартали 47,48,49 и 50,притежавания в съсобственост от С.Р.Н. и Държавата ПИ № 037024 е урегулиран в имот І-24,записан в регистъра като собственост на С.Р.Н. и имот ІІ-24,записан в регистъра като собственост на Община Бяла. Поради липсата на извършена делба и липсата на прехвърляне на правото на собственост,С.Р.Н. подава възражение по чл.128 ал.5 от ЗУТ срещу обявения проект,което е прието с вх.№ РД 9400-2553/23.12.2008 г. На същата дата Н. подава възражение относно пътя проектиран на запад от имот № 037024 и на север от осева точка 62,което е прието с вх.№ РД 9400-2554. Възраженията са разгледани на заседание на ЕСУТ-гр.Бяла и с решение по т.1.2 и 1.3 от Протокол №1/29.01.2009 г. не са уважени относно пътя. С решение № 38-358/16.04.2009 г. обнародвано в ДВ бр.47/ 23.06.2009 г., Общински съвет- гр.Бяла одобрява на основание чл.129 ал.1 от ЗУТ ПУП-ПР,съгласно който предназначението на ПИ № 037024 се променя от земеделска земя за жилищно строителство,като се отрежда на основание чл.16 от ЗУТ новообразуван УПИ І-24 в кв.48,целият с площ 5483 кв.м.,урегулиран с улични регулационни линии,определящи границите му с улици / от север,запад и юг/ и с вътрешна регулационна линия,определяща странична граница / от изток/ със съседен УПИ № ІІІ-25 в кв.48,който е записан като съсобственост на С.Р.Н. и Държавата. Притежавания от П.В.В. ПИ № 037040,който е съседен на ПИ № 037024,не е урегулиран и остава извън разработката на одобрения ПУП-ПР,но съгласно предвижданията на плана 115 кв.м. от площта на ПИ № 037040 попадат в предвидената улица,а 60 кв.м. попадат в УПИ № І-24. Срещу Решение № 38-358/16.04.2009 г. ,С.Н. *** жалба въз основа на която е образувано административно дело № 1817/2009 г.. С определение № 3502/17.07.2009 г. същата е оставена без разглеждане като просрочена и съответно производството по делото е прекратено. Определението е обжалвано от С.Р.Н. и е оставено в сила с определение № 1749/10.02.2010 г. по а.д. № 11214/2009 г. по описа на Върховен административен съд. Преди произнасянето на ВАС,С.Р.Н. и П.В. *** жалба срещу същото Решение № 38-358/16.04.2009 г.,която е приета с вх.№ 19900/29.Х.2009 год..

         При така установените обстоятелства жалбата е допустима за разглеждане на основание чл.149 ал.5 от АПК,само относно релевираните с нея основания за нищожност на оспорения административен акт,тъй  като тези заявени с евентуалното искане за отмяна по съображения за незаконосъобразност са преклудирани съгласно оставеното в сила  прекратително определение № 3502/17.07.2009 г. по а.д. № 1817/2009 г. по описа на АС-Варна,чийто предмет е идентичен с предмета на настоящото дело. Различието е само относно страната П.В.,чиято жалба относно основанията за унищожаемост е просрочена – решението е обнародвано в ДВ на 23.06.2009 г.,а жалбата е подадена на 28.Х.2009 г..

         Разгледана по същество жалбата е неоснователна. Заявените основания за оспорване,мотивирани с доводите за неприложимост на чл.16 от ЗУТ и приложимост на чл.17 от ЗУТ,евентуално за неправилно прилагане на чл.16 от ЗУТ,за нарушаване на процедурата по чл.128 ал.3 от ЗУТ за обявяване на проекта за ПУП-ПР,за незаконосъобразно проектиране на пътя западно от имот № 037024 и северно от осева точка 62,за липсата на отреждане на равностоен имот във връзка със засегнатите площи на имот № 037040,са такива за незаконосъобразност на оспорения административен акт.По своя характер наведените от страна на жалбоподателите пороци на обжалваното решение с изключение на този свързан с компетентността на органа за извършване делба на ПИ № 037024,дори да са налице,не се явяват такива несъвместими с установения правен ред,поради което същите не съставляват основания за нищожност. Нарушаването на процедурата никога и при никакви обстоятелства не се явява основание за нищожност,а в случая същата дори е спазена – нормата на чл.128 ал.3 от ЗУТ е приложима когато проекта за ПУП касае отделни поземлени имоти намиращи се извън границите на населените места и съответно е неприложима когато обхвата на ПУП е за повече от три квартала. В случая кварталите са  4 бр.,поради което правилно органа е извършил обявяването на проекта по реда на чл.128 ал.2 от ЗУТ – чрез обявление обнародвано в ДВ. От заключението на вещото лице по назначената съдебно-техническа експертиза се установява,а и от страна на жалбоподателите се признава факта,че към момента на издаване на обжалваното решение, ПИ  № 037024 и ПИ № 037040 попадат в неурегулирана територия съгласно предвижданията на последния действащ регулационен план, одобрен със заповед № 584/14.04.1987 г.. Регулацията на такава територия по реда на чл.17 от ЗУТ е възможна само за посочените в ал.2 на същата правна норма цели,съответно е неприложима за целите поради които е одобрен  обжалвания ПУП-ПР,а те са : създаване на нови квартали със съответната улична регулация,предвиждане на обслужващи територии и урегулиране на съответните имоти.При тези обстоятелства повдигнатия от жалбоподателите спор е за това дали отменената и действала към 1950 г. регулация на процесните имоти се явява пречка за приложението на чл.16 от ЗУТ.По пътя на инцидентния съдебен контрол е невъзможна проверката на законосъобразността на акта,с който имотите са изключени от дворищно-регулационния план и след като същите към момента на издаване на обжалваното решение са неурегулирани,то нормата на чл.16 от ЗУТ е приложима,още повече и заради това,че процесната територия видно от експертизата влиза в обхвата на ОУП. По сходен начин, на възражението за неправилно приложение на чл.16 от ЗУТ, от страна на жалбоподателите е придадено значението на основание за нищожност,вместо такова за незаконосъобразност на оспорения акт. В тази връзка, нормата на чл.16 от ЗУТ не предполага както се твърди в жалбата,отнемане на еднакъв процент площ от различните имоти,т.е. възможна е различна процентна част,но в рамките на предвидения в ал.1 размер – до 25 на сто.Изискването на закона е в посока различна от наведената от жалбоподателите,а именно да е налице равностойност по смисъла на чл.16 ал.4 от ЗУТ между неурегулирания и урегулирания имот.От заключението на вещото лице е видно,че ПИ № 037040 не е предмет на оспорения ПУП,което означава,че с този план правилно не е определен равностоен имот – при несъгласие с предвиждането за отнемане на площи ,включително и за пътя западно от имот № 037024 и северно от осева точка 62 ,собственика П.В. е следвало да оспори материалната законосъобразност на одобрения ПУП,което той очевидно не е сторил,съответно да претендира обезщетение по чл.205 от ЗУТ.Именно наличието за жалбоподателя В. на тези възможности обуславя несъстоятелността на неговата теза за нищожност на обжалваното решение – невъзможно е поради пропускане на срока за обжалване,да се подменят основанията за действителност на административните актове.Единствено възможното основание за нищожност,а именно липсата на компетентност на органа за извършване  делба на ПИ № 037024 и за промяна на собствеността без да е налице надлежно разпореждане с нея,видно от събраните по делото доказателства,не е налице. От заключението на вещото лице по назначената съдебно-техническа експертизата и от представената графична част на обжалваното решение е видно,че ПИ № 037024 е урегулиран в един имот,а именно УПИ № І-24,който в регистъра е записан като съсобствен на С.Р.Н. и Държавата.При тези обстоятелства очевидно е, че представеното от жалбоподателя копие на графичната част/ л.14/ ,съответства независимо от заверката му на 4.08.2009 г. на проекта за ПУП-ПР,но не и на одобрения такъв.По тези съображения оспорения административен акт не е нищожен,съответно жалбата следва да се отхвърли като неоснователна,а сторените от жалбоподателите разноски по делото следва да останат за тяхна сметка.Предвид изложеното съдът

 

                                               Р Е Ш И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Р.Н. и П.В.В. за обявяване нищожност на постановеното от Общински съвет- гр.Бяла Решение № 38-358/16.04.2009 г. за одобряване на ПУП-ПР,обхващащ част от масив 37 в местността “Акча Ач” землище с.Господиново,община Бяла,област Варна и образуването на квартали 47,48,49 и 50, в частта му относно ПИ № 037024 и ПИ № 037040.

Решението е постановено при участието на заинтересованата страна Министъра на регионалното развитие и благоустройството и е окончателно съгласно чл.132 ал.1 т.3 от ЗУТ.

 

 

 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :