Решение по дело №663/2010 на Окръжен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 януари 2011 г. (в сила от 14 февруари 2011 г.)
Съдия: Радка Димитрова Дражева
Дело: 20102200200663
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 декември 2010 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр. Сливен, 28 януари 2011 година

 

                             В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

          Сливенският окръжен съд, наказателно отделение в публично съдебно заседание на двадесет и осми януари през две хиляди и единадесета година в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАДКА ДРАЖЕВА

 

          при участието на секретар Е.Х. и прокурор ДИМИТЪР ДИМИТРОВ сложи за разглеждане НАХД  № 663 по описа за 2010 г.

 

                                       Р    Е    Ш    И:

 

 

          ПРИЗНАВА обвиняемия П.С.П. ЕГН **********,***, българин, български гражданин, със средно образование, неженен, регистриран земеделски производител, неосъждан, за ВИНОВЕН в това, че на 30.05.2009г. в гр.Сливен пред Областна дирекция ДФ „Земеделие” – гр.Сливен, в Общо заявление за плащане на площ 2009г., вх.№ 16211709/30.05.2009г. /УРН 369184/, представил неверни сведения относно ползването на земеделски парцели /№ 2838946 с площ 0,42 ха в землището на с.Медвен, общ.Котел; № 2838951 с площ 0,14 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838974 с площ 0,13 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838909 с площ 0,45 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838973 с площ 1,02 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838959 с площ 2,64 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838934 с площ 2,33 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838949 с площ 2,11 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838958 с площ 5,64 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838963 с площ 0,58 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838964 с площ 0,42 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838954 с площ 0,2 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838906 с площ 1,34 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838942 с площ 1,05 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838962 с площ 0,69 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838965 с площ 0,75 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838925 с площ 0,21 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838915 с площ 1,11 ха в землището на с.Жеравна, общ.Котел; № 2838969 с площ 1,5 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838948 с площ 2,09 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838961 с площ 4,85 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838931 с площ 2,68 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838944 с площ 0,12 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838918 с площ 1,51 ха в землището на с.Жеравна, общ.Котел; № 2838932 с площ 0,67 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; 2838914 с площ 0,55 ха в землището на с.Медвен, общ.Котел; № 2838920 с площ 1,11 ха в землището на с.Медвен, общ.Котел; № 2838916 с площ 0,83 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел и № 2838933 с площ 0,28 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел/, в нарушение на задължение да предостави такива, произтичащо от чл.39, чл.41 и чл.43 ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл.2 и чл.3 от Наредба № 5/27.02.2009г. на Министъра на земеделието и храните за условията и реда за подаване на заявление по Схеми и мерки за директни плащания, за да получи средства от фондове, принадлежащи на ЕС, отпускани по Схемата за единно плащане на площ за 2009г. -  престъпление по чл.248а, ал.2, вр. ал.1 от НК като го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и му НАЛАГА административно наказание ГЛОБА в размер на 500 лева.

          Решението може да се обжалва в 15-дневен срок от днес пред Апелативен съд гр.Бургас.

 

 

 

 

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:


МОТИВИ КЪМ РЕШЕНИЕ № …. от 28.01.2011г по НАХД №663/2010г на СлОС:

С постановление от 27.12.2010г. на  прокурор от ОП – гр. Сливен е направено предложение за освобождаване на обв. П.С.П. от наказателна отговорност по чл. 78а от НК и налагане на административно наказание. В постановлението се твърди, че са налице всички законови предпоставки за приложение на този текст от закона.

В с.з. прокурорът поддържа предложението. Счита обвинението за безспорно доказано и предвид наличието на основанията по чл. 78а от НК предлага на обвиняемия да  бъде наложено административно наказание глоба около минималния размер, предвиден в закона.

Обвиняемият, редовно призован, се явява.  Моли съда да наложи наказание в минималния размер, предвиден в закона.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Обв. П.С.П. е на 33 години, със средно  образование, неженен, неосъждан. Регистриране като земеделски производител.

През 2008г. обработвал над 500 дка земеделски земи – в по-голямата си част ливади, находящи се в землището на с.Тича, с.Седларево, с.Стрелци и с.Медвен. Част от тези земеделски площи били негова собственост, а други – наел под наем. Обвиняемият разполагал със собствена техника – косачка и хресторез, но въпреки това не успявал да почисти и окоси редовно парцелите.

През 2008г. кандидатствал за подпомагане по СЕПП, но не получил субсидии в пълен размер.

През 2009г. П. е наел допълнително още земеделски земи, представляващи ливади в землището на с.Жеравна, и така стопанисваните от него площи станали 700 дка, обособени в 72 земеделски парцела. Въпреки, че и през 2009г. не успял да поддържа в добро състояние всички площи, решил отново да кандидатства по СЕПП. За целта в началото на м.май 2009г. обв.П. *** за да попълни и подаде необходимите документи за подпомагане.

Там бил запознат с изискванията на схемите и мерките за подпомагане и  бил уведомен, че право да кандидатстват за подпомагане по СЕПП имат само земеделски стопани, които ползват земеделска земя и то с онази земя, която действително ползват и обработват, както и че земята следва да се поддържа в добро земеделско и екологично състояние. С помощта на служителката от Общинската служба по земеделие – гр.Котел очертал по Картата на блок на земеделско стопанство /КБЗС/ 72 парцела в землището на с.Жеравна, Катунище, Седларево, Стрелци и Медвен с обща площ 64,43 хектара. Два от парцелите за които кандидатствал били заявени като ниви, един бил заявен като угар, а останалите 69 – като постоянно затревени площи.

Обвиняемият П. подписал лично заявлението за регистрация 2009г., като в таблицата на използваните парцели заявил, че към м.май 2009г използва, обработва и поддържа в добро земеделско и екологично състояние всичките 72 парцела, въпреки че 40 от тях изобщо не използвал и стопанисвал съобразно изискванията. Попълненото и подписано от него на 30.05.2009г Общо заявление за плащане на площ 2009 било заведено на 30.05.2009г. в РА на ДФ”Земеделие”-Сливен с вх.№16211709 /УРН 369184/.

През м.октомври 2009г. на основание Заповед № 126701/30.09.2009г. на Главен експерт при Технически инспекторат на ДФ „Земеделие”, Разплащателна агенция – Ямбол била извършена проверка на място на заявените за подпомагане от обв.П. земеделски парцели, на която последният не присъствал лично. При проверката извършена от служители при РТИ – Ямбол на ДФ „Земеделие” – Ямбол – свид.Л.А. и К.Б. е било установено, че горепосочените земеделски парцели в землището на селата Стрелци, Седларево, Жеравна и Медвен изобщо не били обработвани и почиствани от нежелана растителност. Петнадесет парцела заявени като естествени ливади били изцяло недопустими за подпомагане поради наличието на множество нежелана растителност. Два парцела заявени като просо и угари били недопустими за подпомагане, тъй като не били обработвани, а 23 парцела били частично допустими за подпомагане, тъй като част от тях макар и необработвани от П. представлявали естествени ливади. Тъй като всички тези 40 парцела не отговаряли на изискванията за поддържане на земята в добро агроекологично състояние било налице недопустимост за субсидиране на тези площи.

В резултат на констатацията от проверката на място и установеното наддеклариране, Разплащателната агенция на ДФ „Земеделие” е начислила санкции за бъдещ период и едновременно с това го лишила от субсидия по СЕПП за кампания 2009г. Необработваните и не поддържани в добро земеделско състояние парцели били следните: № 2838946 с площ 0,42 ха в землището на с.Медвен, общ.Котел; № 2838951 с площ 0,14 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838974 с площ 0,13 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838909 с площ 0,45 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838973 с площ 1,02 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838959 с площ 2,64 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838934 с площ 2,33 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838949 с площ 2,11 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838958 с площ 5,64 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838963 с площ 0,58 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838964 с площ 0,42 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838954 с площ 0,2 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838906 с площ 1,34 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838942 с площ 1,05 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838962 с площ 0,69 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838965 с площ 0,75 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838925 с площ 0,21 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838915 с площ 1,11 ха в землището на с.Жеравна, общ.Котел; № 2838969 с площ 1,5 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел; № 2838948 с площ 2,09 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838961 с площ 4,85 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838931 с площ 2,68 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838944 с площ 0,12 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; № 2838918 с площ 1,51 ха в землището на с.Жеравна, общ.Котел; № 2838932 с площ 0,67 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел; 2838914 с площ 0,55 ха в землището на с.Медвен, общ.Котел; № 2838920 с площ 1,11 ха в землището на с.Медвен, общ.Котел; № 2838916 с площ 0,83 ха в землището на с.Седларево, общ.Котел и № 2838933 с площ 0,28 ха в землището на с.Стрелци, общ.Котел.

 

 

Схемата за единно плащане на площ е система за директно плащане на субсидии от фондовете на Европейския съюз на земеделските производители в десетте нови държави-членки и е въведена като част от Общата селскостопанска политика в Европейския съюз. Тази Схема за безвъзмездно подпомагане предвижда еднакво плащане на единица площ, изразено в евро/хектар, чийто размер се определя ежегодно, като се раздели годишния финансов пакет определен за страната, на използваната земеделска площ. Схемата за единно плащане на площ у нас се прилага от Разплащателната агенция, създадена в рамките на Държавен фонд „Земеделие" и е една от основните й дейности. Прилагането на Схемата за единно плащане на площ е регламентирано в Закона за подпомагане на земеделските производители (обн. ДВ бр.58/22.05.1998 г.), а условията и редът за подаване на заявленията за подпомагане по нея през 2008г. са нормативно уредени в Наредба № 5/27.02.2009 г. издадена от Министъра на земеделието и храните за условията и реда за подаване на заявление по схеми и мерки за директни плащания /обн. Дв бр. № 22/24.03.2009г./

 По силата на действащите през 2009 г. нормативни актове – чл.39, чл.41 и чл.43 ал.1 от ЗПЗП и Наредба № 5/27.02.2009г. на Министъра на земеделието и храните право да кандидатстват за подпомагане по Схемите и мерките на общата селскостопанска политика имат онези земеделски стопани, които ползват земеделска земя и то с онази земя, която действително ползват и обработват, като минималният размер на стопанството трябва да е един хектар. В чл.41 ал.1 от ЗПЗП и в чл.2 ал.1 от Наредба № 5/27.02.2009г. е посочено, че могат да кандидатстват за плащане по СЕПП земеделски стопани, които стопанисват и ползват земеделска площ, включена в системата за идентификация на земеделските парцели. Помощи по СЕПП се отпускат за ползвани от земеделските стопани площи, които представляват обработваема земя, постоянно затревени площи /пасища, мери, ливади/, площи с угари, трайни насаждения / в т.ч. лозя/ и семейни градини, като минималния размер на стопанството трябва да  е 1 хектар.

За получаването на помощта по СЕПП съобразно разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗПП е необходимо земеделските производител единствено да спазват стандартите за опазване на околната среда и да поддържат земята в добро агроекологично състояние. Плащането се определя на хектар използвана земя и не е обвързано с продукция или брой отглеждани животни.

Заявлението за общо подпомагане, ведно с приложенията към него (по образец), се попълват в съответната Общинска служба по земеделие. Общото заявление за подпомагане включва заявление за регистрация, заявление за подпомагане. Земеделските стопани подават заявление за подпомагане в периода м.март – м.май на годината за която се кандидатства в Общинската служба по земеделие лично или чрез упълномощено за подаване на заявлението лице, при което автоматично получава от Системата за регистрация на кандидатите и на заявленията за подпомагане входящ номер с дата, която се счита за дата на подаване на общото заявление за директно подпомагане ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция”.  В общинската служба по земеделие кандидатът извършва очертаване на блоковете на земеделското стопанство с които кандидатства по СЕПП. При кандидатстване не се изискват документи, доказващи правното основание за ползване на парцелите. Разпоредбата на чл.3 от Наредба № 5/27.02.2009г. изисква в заявлението за подпомагане да бъдат описани всички земеделски площи, които бенефициентът ползва през текущата стопанска година. Когато кандидатът за подпомагане не може да поддържа земеделските парцели в състоянието, в което изисква СЕПП поради трайна нетрудоспособност или поради природно бедствие той е длъжен да уведоми Разплащателната агенция за наличието на тези форсмажорни обстоятелства в срок до 10 работни дни от датата на която е в състояние да го направи. Всяка година Разплащателната агенция чрез специално създадения за целта Технически инспекторат проверява на място най-малко пет на сто подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ на риска. В края на годината РА на ДФ „Земеделие” извършва директни плащания по подадените заявления ако установи, че кандидатът ползва заявените земеделски площи и ги поддържа в добро земеделско и екологично състояние.

Горната фактическа обстановка е несъмнена. Тя се установява по категоричен начин от анализа на наличния доказателствен материал, събран на досъдебното производство и предявен на страните по реда, предвиден в НПК. В хода на съдебното следствие не се установиха нови фактически положения, различни от изложените в постановлението на Окръжна прокуратура. Никоя от страните не поиска да се събират нови доказателства, Обвинението се доказа от доказателствения материал, събран на досъдебното производство, включващ обяснения на обвиняемия, показания на свидетели, много документи, съдържащи данни за изясняване на обстоятелствата по делото.  Писмените доказателства не бяха оспорени от страните, изготвени са по предвидения процесуален ред и отговарят на законовите изисквания да бъдат годни доказателствени средства в наказателния процес. 

Въз основа на приетото за установено от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Предложението на РП – гр. Сливен е основателно, законосъобразно и следва да бъде уважено. С деянието от описаната фактическа обстановка обв. П. е осъществил състава на престъплението по чл. 248а, ал. 2, вр.  ал. 1 от НК, тъй като на 30.05.2009г. в гр. Сливен, пред  Областна дирекция Държавен фонд „Земеделие” – Сливен в Общо заявление за плащане на площ 2009г. представил неверни сведения относно ползваните от него земеделски парцели в нарушение на задълженията, произтичащи от Закона за подпомагане на земеделските производители (обн. ДВ бр.58/22.05.98 г.) и Наредба № 5/27.02.2009 г. на Министъра на земеделието и храните за условията и реда на подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, за да получи средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз, отпускани по Схемата за единно плащане са площ за 2009 година.

Поведението на обв. П. е виновно. Той е извършил деянието си с пряк умисъл по смисъла на чл. 11, ал. 2 от НК  съзнавал е обществено опасния му  характер, предвиждал  е и е искал настъпването на обществено опасните последици от него. Обвиняемият е съзнавал, че представя неверни сведения  пред Областна дирекция на ДФ „Земеделие”, касаещи ползваните от него земеделски парцели с цел да получи неправомерно средства от фондовете на Европейския съюз. С оглед на неговата възраст, житейски и социален опит и образование той е разбирал, че действията му са нередни и недопустими от закона.

При определяне отговорността на обвиняемия, съдът отчете, че за извършеното престъпление по отношение на него е задължително приложението на чл. 78а от НК.  За престъплението по чл. 248а, ал. 2, вр. ал. 1 от НК се предвижда наказание лишаване от свобода  до една година и глоба от хиляда до три хиляди лева. Видно от свидетелството за съдимост на обвиняемия, той не е осъждан. Обв. П. не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на чл. 78а от НК. С деянието не са причинени имуществени вреди, които да са предмет на настоящото производство.

При определяне размера на административното наказание глоба, съдът се съобрази с имотното състояние на обвиняемия, прецени като смекчаващо вината му обстоятелство добрите характеристични данни. Чистото съдебно минало на обвиняемия съдът не отчете като смекчаващо вината му обстоятелство, тъй като значението му за обвиняемия в настоящото производство е отчетено изрично в специална правна норма (чл. 78а, ал. 1, б. „б” от НК), поради което не може да се отчита повторно.

Не бяха констатирани отегчаващи вината на обвиняемия обстоятелства.

Съдът съобрази ниската степен на обществена опасност на обв. П., който не е осъждан, няма противообществени прояви.

Обществената опасност на деянието не е по – висока от характерната за този вид престъпления, свързани  със злоупотреби с предоставените  на Република България средства за земеделските производители от европейските фондове.

Съдът съобрази и доводите на обвинението и защитата относно размера на  наказанието и с оглед на всички изложени обстоятелства, имащи значение за индивидуализацията на наказанието счете, че за извършеното от обвиняемия престъпление следва да му бъде наложено административно наказание глоба  в минималния размер, предвиден в закона, а именно  500 лв.  и го осъди да заплати тази сума в полза на държавата по бюджета на съдебната власт.

По делото няма направени разноски.

Ръководен от изложените съображения, съдът постанови решението си.

 

 

                                         ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: