Р Е Ш Е Н И Е
№ 260007 / 12.8.2020 г. Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд четиридесет и пети състав
На единадесети август Година две хиляди и двадесета
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА
Секретар : Маргарита Стефанова
като разгледа докладваното от съдията
НАХД № 776 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на „БРАБУС
СЕРВИЗ” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес ***, представлявано от И.Т.-управител,
чрез адв.И.Б., ВАК срещу НП № **********-4/29.01.2020
год. на Директор на РИОСВ Варна, с което за извършено нарушение на чл.150,ал.6
от Закона за управление на отпадъците, във вр. с
чл.128,т.2 от ЗУО на осн. чл. чл.150,ал.6 от Закона
за управление на отпадъците, във вр. с чл.128,т.2 от
ЗУО на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 15 000 лв..
В жалбата се иска отмяна на НП, като се твърди, че същото е недопустимо, незаконосъобразно и неправилно. Оспорват се констатациите, направени в констативен протокол относно площта на имота, както и относно субекта, който стопанисва прилежащата открита площ. Твърди се, че не е било категорично установено, че откритите в общинския двор ИУМПС принадлежат на дружеството. Посочва се, че след даденото предписание са били отстранени част от установените МПС, но по отношение на други се твърди, че се намират в чужд имот и в този смисъл са чужда собственост.В този смисъл се твърди, че предписанията са изпълнени в пълен обем.
Твърди се, че липсват данни, че струпаните в общинския двор автомобили части се използват от дружество, като е направено спекулативното предположение, че щом упражняваната дейност е сервизна, то и намиращите се в непосредствена близост до сервиза авточасти са негово задължение да бъдат стопанисвани, респ., че са негови. Не са събирани доказателствени средства, не са извършвани контролни покупки, не са събрат доказателства за извършвана такава дейност по никакви други начини, преки или косвени.
Твърди се, че е допусната грешка при посочване идентификатора на недвижимия имот, в който са открити МПС, с което е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила.
Оспорва се обективността на служителите от РИОСВ Варна, присъствали при извършване на проверката и се твърди, че липсата на независими свидетели представлява съществено нарушение на процесуалните правила, което поставя под съмнение и направените при проверката констатации.
В съдебно заседание жалбоподателя,
редовно призован, не се явява, представлява се от адв.
И.Б., ВАК, който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено.
Въззиваемата
страна – РИОСВ Варна, редовно призована, се представлява от юк
Костадинова , която моли НП да бъде потвърдено изцяло и по размер.
Актосъставителят
, редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените
констатации в съставения АУАН.
Съдът, въз основа на императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно
постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и
справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:
От фактическа страна:
С АУАН № **********/15.01.2020 год. административния орган е приел за установено от фактическа страна, че на 15.01.2020г. в гр. Варна, кв. „Аспарухово", ПИ 10135.5502.24, „Б.с." ЕООД не е спазило в срок наложената за задължително изпълнение Принудителна административна мярка /ПАМ/ № 278/ 12.11.2019 г. на директора на РИОСВ-Варна,а именно: в срок до 27.12.2019 год. дружеството не е предало за последващо третиране, съхраняваните в ПИ 10135.5502.24 излезли от употреба моторни превозни средства, в това число основни компоненти, части и детайли, получени в резултат от разкомплектоване на автомобилите.
Към настоящия момент същите са налични на площадката.
За гореописаното, РИОСВ-Варна е уведомена с писмо рег.№ РД19024477АС от 31.12.2019 г. на община Варна, район „Аспарухово".
Същевременно, видно от извършена проверка на място, безспорно е установено, че не са отпаднали мотивите за налагане на ПАМ, а именно:
Площадката не отговаря на нормативните изисквания за защита от замърсяване на компонентите на околната среда и изискванията, регламентирани в Приложение № 3 към чл.7, т.2 и чл.21, ал.1 и 2 на Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства и Приложение № 2 към чл.12 на Наредбата за третиране и транспортиране на производствени и на опасни отпадъци.
Дружеството не притежава разрешение по чл.35 от Закона за управление на отпадъците, издадено от директора на РИОСВ-Варна и не е подало заявление за издаване на такъв документ за извършваните дейности по третиране на отпадъци -излезли от употреба моторни превозни средства, в обект с местонахождение: гр. Варна, район „Аспарухово", ПИ с идентификатор 10135.5502.24 – нарушение на чл.150, ал.6 от ЗУО, вр. чл.128,т.2 от ЗУО.
Акта бил съставен и предявен на представляващия дружеството, който в графата бележки и възражения отразил, че ще представи такива.
В срока по чл.44 от ЗАНН било направено възражение, в което не е
оспорена установената фактическа обстановка. Твърди се, че ПАМ не е могла да
бъде изпълнена в срок, тъй като поради значителния брой автомобили не е могло
да бъдат предадени в пунктовете за прием на отпадъци. Посочва се, че в имота са
били оставени ограничен брой автомобили, необходими за извършване на сервизната
дейност на дружеството.
АНО не
възприел така направените възражения и въз основа на съставения АУАН, АНО издал
обжалваното НП, с което за
извършено нарушение на чл.150,ал.6 от Закона за управление на отпадъците, във вр. с чл.128,т.2 от ЗУО на осн.
чл. чл.150,ал.6 от Закона за управление на отпадъците, във вр.
с чл.128,т.2 от ЗУО наложил на дружеството имуществена санкция в размер на
15 000 лв..
В хода на съдебното производство е разпитан в качеството на свидетел актосъставителя Д.И., която потвърждава изложеното в акта. Посочва, че проверката е била съвместно с представители на ОД МВР Варна и е била във връзка с изпълнение на наложена ПАМ. Твърди, че първата проверка от 07.10.2019 год. е била извършена при обход на полицаи от район Аспарухово. Те сезирали Община Варна, която от своя страна е установила замърсявания на два имота, единия от които се експлоатирал от БРАБУС СЕРВИЗ ООД , а другия бил общинска собственост. Община Варна е дала предписания на дружеството да почисти замърсения общински терен и с ПАМ № 278/12.11.2019 год. дейността на дружеството е била спряна. На 15.01.2019 год. отново служители на РИОСВ Варна извършили контрол по изпълнение на ПАМ, като установили, че броя на автомобилите продължавал да е около 40, както било установено и в предходната проверка. Свидетелката посочва, че при проверката на 15.01.2020 год. установили, че общинския имот в съседство на имота на дружеството бил почистен.
С показанията си св. С. потвърждава казаното от св.И..
От показанията на св.М.А. се установява, че е присъствал при извършване на проверката от служителите на РИОСВ Варна в качеството си на полицейски служител. Потвърждава, че в имота е имало части от автомобили.
Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства: показанията на свидетелите И., С. и А. , дадени в хода на съдебното следствие, и от приложените по делото писмени доказателства , прочетени и приети от съда по реда на чл.283 от НПК.
От правна страна:
Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Директор РИОСВ Варна , въз основа на Заповед № РД-115/13.02.2017 год. на Министъра на околната среда и водите, като акта също е съставен от компетентно лице, въз основа на Заповед № 169/23.07.2019 год. на Директора на РИОСВ Варна.
АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.
АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и свидетел, присъствал при извършване или установяване на нарушението.
При извършената служебна проверка съдът констатира, че при съставянето на АУАН и при издаването на наказателното постановление са спазени изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, не са допуснати нарушения на процесуалните правила, обуславящи тяхната отмяна. Нарушението и обстоятелствата около извършването му са описани достатъчно пълно и ясно, като позволяват на санкционираното лице да разбере какво неизпълнение му е вменено.
Приложената по отношение на дружеството-нарушител санкционна норма на чл.150, ал.6 ЗУО съответства на нарушение свързано с неспазване на принудителните административни мерки - чл.113, ал.3 от ЗУО относно мерките посочени в чл. 127, т. 1 или чл. 128 на ЗУО. Мерките по чл.128 предвиждат дадени от Директорът на РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице: предписания за отстраняване на отпадъците за сметка на нарушителя и за възстановяване качествата на околната среда; спиране на дейностите по събиране, съхраняване, транспортиране, оползотворяване или обезвреждане на отпадъците; спиране експлоатацията на инсталации за третиране на отпадъци.
В конкретния случай на „Б.С.” ЕООД на осн. чл.128,т.2 и чл.129,ал.1 и 2 от ЗУО е издадена Заповед № 278/12.11.2019 год. за прилагане на преустановителна принудителна административна мярка: спиране дейностите по третиране / съхраняване- код R13 на излезли от употреба МПС, съгласно Приложение № 2 към пар.1, т.13 от ДР на ЗУО/ в обект с местоположение гр.Варна, район Аспарухово, ПИ с идентификатор 10135.5502.24, експлоатиран от „Б.С.” ЕООД ЕИК ********* със седалище ***, представлявано от И.В.Т.-управител. Обстоятелството, че посочения ПИ с идентификатор 10135.5502.24 се експлоатира от дружеството нарушител се установява от договор за наем за послужване от 17.03.2016 год..
В изложената в заповедта фактическа обстановка е отразено, че на 07.10.2019 г. е извършена съвместна проверка от експерт при РИОСВ-Варна и служители на община Варна и район „Аспарухово", община Варна, и установено, че в ПИ с идентификатор 10135.5502.24, стопанисван от „Б.с." ЕООД, са налични около 40 бр. МПС, частично разкомплектовани - с липсващи компоненти, в това число и основни компоненти, както и части и детайли, получени в резултат от разкомплектоване на автомобилите. Автомобилните компоненти се съхраняват на стелажи в наличните в имота три сгради, както и във временна п<£Щ$ЩЩ и всякои автомобилите. На открито, директно върху почвата са установени компоненти от МПС, получени в резултат от разкомплектоване - калници, капаци, седалки, тапицерии, разположени на територията на целия имот. Установени са разливи от нефтопродукти. Установено е и замърсяване на съседен имот - общинска собственост е автомобилни брони, табла, седалки, за което е съставен констативен протокол от район ,Аспарухово", община Варна, с който на управителя на дружеството са дадени две предписания за почистване на терена и представяне на договор с лице по чл.35 от Закона за управление на отпадъците, за предадените отпадъци. На произволен принцип са избрани 4 бр. автомобили с липсващи компоненти:
Мерцедес Е 250 с рег.№ В 4515 НН, тъмно син, № на рама WDB2100101А276863;
Мерцедес С 220 без рег.№, тъмно син металик, № на рама WDB2030061А32751;
Мердецес Benz AG без рег.№, тъмно син, № на рама WDB2021211А146379;
Мердецес Benz AG без рег.№, тъмно син, № на рама WDB2020201F312120.
С писмо до директора на ОД на МВР-Варна, изх.№ 08-01-4128(А4)/10.10.2019 г. е изискана информация за статуса и собствеността на посочените четири автомобила по отношение определянето им като излезли от употреба моторни превозни средства.
Съгласно представените с вх.№
08-01-4128(А7)/ 29.10.2019 г. данни от сектор „Пътна полиция" при ОД на
МВР-Варна,Мерцедес Е 250 с рег.№ В 4515 НН, тъмно син, № на рама
WDB2100101А276863, собственост на а.с.е със прекратена регистрация, статут
„прекратен служебно" на 24.07.2019 г., на основание уведомление от
лицензиран застраховател;Мердецес Ц220, рег.№ В 1141
КС, тъмно син, № На рама WDB2021211А146379, собственост на Златин Панделиев е с прекратена регистрация (съхраняване на ПС в
частен имот);Мердецес 220, рег.№ А 8990 ВВ, лилав
металик, № на рама WDB2020201F312120, собственост на А.М.е с прекратена регистрация,
статут „прекратен служебно" на 31.03.2017 г., на основание уведомление от
лицензиран застраховател;Мерцедес Е 250 с рег.№ В 4515 НН, тъмно син, № на рама
WDB2100101А276863 и Мердецес 220, рег.№ А 8990 ВВ,
лилав металик, № на рама WDB2020201F312120 се класифицират като отпадъци -
излезли от употреба моторни превозни средства по смисъла на параграф 1, т. 17
от Допълнителните разпоредби на Закона за управление на отпадъците - ЗУО
(„Отпадък" е всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава
или възнамерява да се освободи или е длъжен да се освободи) и параграф 1, т.1,
буква „а" от Допълнителните разпоредби на Наредбата за излезлите от
употреба МПС (МПС с прекратена регистрация, за което има изрично писмено
уведомление от лицензиран застраховател, съгласно чл.18а, ал.2, т.1 от Наредба
1-45 от
С ПАМ е наредено в срок до 30 дни от получаване на заповедта, наличните в обекта отпадъци да се предадат за последващо третиране на лица, притежаващи документ по чл.35 от ЗУО.
С Констативен протокол , сериен номер А/04-21 от 30.12.2019 год. е установено, че в имот с идентификатор 10135.5502.24, стопанисван от „Б.С.” ЕООД изготвен във връзка със Заповед № 278/12.11.2019 год. на Директора на РИОСВ Варна е констатирано, че в определения 30 дневен срок , отпадъците в обекта не са предадени за последващо третиране на лица, притежаващи документ по чл.35 от ЗУО. Към Констативния протокол са приложени и изготвен снимков материал.
Неизпълнението на предписание е деяние, което се извършва чрез бездействие. В случая се касае за продължено административно нарушение, т.е. за нарушение, чийто състав се осъществява непрекъснато (продължено) във времето до момента, в който бъде установено от съответния орган по реда на ЗАНН. При даване на задължителното предписание и срок за неговото изпълнение, след изтичане на този срок задълженото да изпълни предписанието лице вече е в нарушение. От тогава започват да текат и преклузивните срокове, разписани в чл.34, ал.1 и ал.2 от ЗАНН. След като деянието е извършено при формата на бездействие, то нарушение има след 12.12.2019 г., установено на 15.01.2020 г. от контролния орган, за което е съставен акта.
За неспазване на принудителните административни мерки по чл.127,т.1 или чл.128, съгласно чл.150,ал.6 от ЗУО физическите лица се наказват с глоба от 5000 до 10 000 лв., а на юридическите лица и едноличните търговци се налага имуществена санкция в размер от 10 000 до 20 000 лв.
В конкретния случай на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 15000 лв..
Настоящият съдебен състав намира, че АНО не е мотивирал решението си да наложи санкция в съответния размер – 15000 лева, която надвишава предвидения от закона минимум.
Съдът намира, че по делото не се установяват отегчаващи обстоятелства, поради което наложената санкция в размер на 15 000.00 лева е несправедлива, тъй като не съответства на степента на обществена опасност на конкретното деяние. По делото не са ангажирани доказателства за предходни нарушавания от жалбоподателя, поради което наложената имуществена санкция следва да бъде изменена до минимума предвиден в ЗУО, а именно 10 000 лв..
В случая не е налице маловажност на нарушението по чл.28 от ЗАНН.Процесното деяние не се характеризира с по-ниска обществена опасност в сравнение с други нарушения от посочения вид. С оглед характера на засегнатите обществени отношения случаят не може да се квалифицира като маловажен.
По разноските:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН страните имат право на разноски.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН на РИОСВ - Варна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл. 37 от Закона за правната помощ ЗПП/, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН.
Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.
В случая за защита по дела по ЗАНН чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ предвижда възнаграждение в размер от 80 до 120 лева.
Производството по делото не се отличава с фактическа или правна сложност, поради което следва да се присъди възнаграждение в размер на предвидения в закона минимум от 80 лева.
Водим от
горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И
:
ИЗМЕНЯ НП № **********-4/29.01.2020 год. на Директор на РИОСВ Варна, с което
на „БРАБУС СЕРВИЗ” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес ***, представлявано
от И.Т.-управител за извършено нарушение на чл.150,ал.6 от Закона за управление
на отпадъците, във вр. с чл.128,т.2 от ЗУО на осн. чл. чл.150,ал.6 от Закона за управление на отпадъците,
във вр. с чл.128,т.2 от ЗУО на дружеството е наложена
имуществена санкция в размер на 15 000 лв., като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция на 10 000 лв..
ОСЪЖДА „БРАБУС СЕРВИЗ” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес ***, представлявано от И.Т.-управител да заплати на РИОСВ-Варна сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението
подлежи на обжалване пред Административен съд гр.Варна в 14 дневен срок от
съобщението до страните, че е изготвено и обявено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: