О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 907
гр. Габрово, 10.10.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ГАБРОВО в закрито съдебно заседание на десети октомври две хиляди двадесет и трета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА
при
секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Гишина адм. дело № 187 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „*“ АД – гр. С*, в
която е посочено, че е против отказ за анулиране на Електронен фиш за налагане
на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № * от
01.04.2021 година, обективиран в писмо с изх. № * от 18.08.2023 година,
подписано от Директора на Национално ТОЛ управление.
При осъществената служебна проверка по допустимостта на оспорването, съдът констатира, че същото не е подсъдно на Административен съд – Габрово.
От представената административна преписка се установява, че във връзка с издаден Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № * от 01.04.2021 година /л. 97/ оспорващото дружество „*“ АД – гр. С* е депозирало пред Агенция „Пътна инфраструктура“ Декларация за анулиране на електронен фиш, придружена от копие на свидетелство за управление на МПС /л. 25-28/, в отговор на която е изпратено оспореното писмо с изх. № * от 18.08.2023 година, подписано от Директора на Национално ТОЛ Управление /л. 23-24/.
Съгласно чл. 187а, ал. 4 и ал. 5 от ЗДвП вписаният собственик, съответно ползвател, се освобождава от административнонаказателна отговорност по ал. 1 и 2 във връзка с административни нарушения по чл. 179, ал. 3–3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В случаите по ал. 4 въз основа на първоначално издадения акт за установяване на административно нарушение не се издава наказателно постановление и административнонаказателното производство се прекратява, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира. В тези случаи се образува административнонаказателно производство срещу лицето, за което са установени данни, че е извършило нарушението. Според чл. 189ж, ал. 5, изр. първо и второ електронният фиш подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено искане по ал. 3 – в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша.
Съобразно посочената нормативна уредба, следва да се приеме, че отказът да се анулира електронния фиш представлява потвърждение на установеното с фиша нарушение. Електронният фиш е актът, с който се установява извършеното нарушение, а отказът за неговото анулиране се постановява при липсата на изрично изброените в закона предпоставки и се явява потвърждение на вече констатираното с електронния фиш нарушение. В закона ясно са разписани сроковете и подсъдността за обжалване на електронните фишове, включително и при постановен от компетентния орган отказ за анулиране на електронния фиш.
Нормата на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН изрично сочи, че електронният фиш /като акт по чл. 58д, т. 4 от ЗАНН/ подлежи на обжалване пред районния съд, в района на който е извършено или довършено нарушението. Основателността на отказа да се анулира електронен фиш не може да бъде проверявана в отделно административно производство и отделно от законосъобразността на самия фиш. И тъй като производството се развива по реда на ЗАНН, компетентен да разгледа жалбата против самия електронен фиш или против отказа той да бъде анулиран, е районният съд.
Предвид гореизложеното следва да се приеме, че жалбата до Административен съд – Габрово не е насочена срещу индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК или отказ по чл. 197 от АПК, а срещу акт, подлежащ на разглеждане по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, откъдето следва, че компетентен за разгледа жалбата е Районен съд - София. В този смисъл е константната практика на смесени петчленни състави на ВКС и ВАС по повод идентични спорове, касаещи електронни фишове, издавани от ОД на МВР – напр. Определение № 19 от 31.05.2023 г. на ВКС и ВАС по адм. д. № 18/2023 г., 5-членен с-в; Определение № 22 от 20.05.2021 година на по адм. дело № 20/2021, ВАС - Смесен петчленен състав; Определение № 20 от 12.05.2021 г. по адм. дело № 26/2021, ВАС - Смесен петчленен състав и др.
Подведомствеността е абсолютна процесуална предпоставка, за която съдът следи служебно при всяко положение на делото до влизането на решението в сила. При липсата ѝ, както е в настоящия случай, производството следва да бъде прекратено и по правилата на подведомствеността и подсъдността /родова и местна/ - да бъде изпратено за разглеждане в надлежния общ съд – Районен съд - София.
Водим от горното и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 187/2023 година на Административен съд – Габрово.
ИЗПРАЩА по подсъдност на Районен съд – София жалбата на „*“ АД – гр. С* против отказ за анулиране на Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № * от 01.04.2021 година, обективиран в писмо с изх. № * от 18.08.2023 година, подписано от Директора на Национално ТОЛ управление.
Препис от определението да се връчи на оспорващото дружество и на АПИ – Национално ТОЛ Управление за сведение.
Определението не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: