Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 2253 Година 2018,06,11 Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав
на
12.09.2018 година
в
публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
Секретар: С.С.
при
присъствието на прокурора ЙОРДАНКА ТИЛОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ
ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 3488 по описа за 2017 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Настоящото разглеждане на спора е повторно и е във
връзка с Решение №14743/04.12.2017г. по адм. д. №6261/2016г. на ВАС, III отд., с което е обезсилено Решение
№608 от 23.03.2016г. по адм. д. №1594/2015г. по описа на Административен съд
– Пловдив и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда при
съобразяване на дадените указания. ВАС е приел, че следва да бъдат дадени
указания на „*****ЕООД относно необходимостта от отстраняване на нередовността
на исковата молба, изразяваща се в липса на конкретизация досежно
правопораждащите отговорността на ответника факти – твърдените
незаконосъобразни действия на служителите на Агенция „Митници“, като изясни
дали твърди, че настъпването на претендираните имуществени вреди е свързано с
наведеното твърдение в исковата молба за отправяне до Агенция „Митници“ на
покана за връщане на отнетите цигари и представените доказателства в тази
насока.
При новото разглеждане на делото, съобразно дадените
указания, изложени в решението на ВАС, съдът намери за установено следното от
фактическа и правна страна.
Постъпила е искова молба от „*****ЕООД, със седалище и
адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Стара планина“№3 срещу Агенция „Митници“,
със седалище гр.София, ул.“Г.С. Раковски“№47, с която е предявена претенция за
заплащане на сумата от общо 74 870,36 лева, представляваща обезщетение за
причинени на ЕООД-то имуществени вреди, левовата равностойност на иззети с
Протокол от 08.07.2010г. и унищожени цигари, ведно със законната лихва върху
сумата за периода от 29.12.2011г. до 29.12.2014г. в размер на 22 976,91
лв., както и законната лихва върху сумата от предявяване на исковете до окончателното
изплащане.
В изпълнение решението на ВАС и дадените от съда
указания, от ищеца е направено уточняване на исковата молба, като се твърди, че
претърпените имуществени вреди са следствие от незаконосъобразни действия на
длъжностни лица от митническата администрация при изпълнение на
административна дейност, като: „…отнемане с протокол, издаване на констативен
акт, издаване на наказателно постановление и унищожаване на движимите вещи,
собственост на „*****ЕООД…“.
В съдебно заседание ищецът „*****ЕООД се представлява
от адв. Т., който моли съда да уважи предявените обективно активно съединени
претенции като основателни и доказани. Претендира разноски по делото. Подробни
съображения излага в писмена защита.
Ответникът – Агенция „Митници“ – София, чрез
процесуалния си представител юриск. Г., оспорва предявените срещу него
претенции, като счита същите за неоснователни и недоказани и моли съдът да ги
отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Допълнителни съображения
излага в депозирани по делото писмени бележки.
Участвалият по делото прокурор от Окръжна прокуратура
– Пловдив дава заключение за
неоснователност и недоказаност на така заявените претенции.
Административен съд – Пловдив, VII състав, като прецени събраните по
делото доказателства, ведно с доводите и становищата на страните, намира за
установено следното от фактическа страна.
Не
е спорно между страните, че при извършена проверка на търговски обект – склад
за търговия, намиращ се в гр.Пловдив, ул.“Брезовско шосе“№180, склад №97,
стопанисван от ЕТ“А. - А. М.“ е установено, че се държат на склад общо
18 360 бр. кутии цигари различни марки и 464 бр. пакета тютюн за пушене,
облепени с валидни бандероли, т.е. акцизни стоки, без разрешение за търговия
с тютюневи изделия, съгласно чл.100а ал.2 ЗАДС във връзка с чл.112 ал.1
ППЗАДС. За резултатите от извършената проверка е съставен Протокол за
осъществени контролни действия на лица, извършващи дейности с акцизни стоки
№3580/08.07.2010г. /л.4 от гр. дело № 3778/14г./.
Стоките
са иззети с Опис на иззети стоки №3580/08.07.2010г., неразделна част от
горецитирания протокол /л. 6 от гр. дело № 3778/14г./ и предадени за съхранение
в склад на Митница Пловдив със Складова разписка № 198/12.07. 2010г. /л.60-61
от гр. дело № 3778/14г./.
След
извършени допълнителни проверки и в присъствието на А. С. М. като ЕТ“А. - А. М.“
и свидетеля С. К. М., младши митнически специалист в ТМУ-Пловдив, е съставен
Акт за установяване на административно нарушение/АУАН/ № 351/07.10.2010г.,
връчен на М. на същата дата /л.12-15 от
гр. дело № 3778/14г./.
Въз
основа на съставения АУАН и с оглед депозирано възражение, което е счетено за
формално и немотивирано, съответно невнасящо нови факти и обстоятелства по
случая, е издадено Наказателно постановление/НП/ №330/ 29.11.2010г., с което на
ЕТ на основание чл.108а ал.1 ЗАДС е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 50 000 лева, а на основание чл.124
ал.1 ЗАДС стоките, предмет на нарушението, са отнети в полза на държавата от
ЕТ. Отделно и на основание чл.124а ал.1 ЗАДС е наложено и административно
наказание „лишаване от правото да упражнява търговска дейност в проверявания
обект за срок от 1 месец“ /л.55-59 от гр. дело № 3778/14г./.
По
жалба на ЕТ било образувано НАХД №495/2011г. по описа на Районен съд-Пловдив,
приключило с решение №2239 от 11.11.2011г., потвърждаващо спорното НП /л.70-78
от гр. дело № 3778/14г./. Това решение е оставено в сила с решение
№636/14.03.2012г., постановено по КНАХД №66/2012г. по описа на Административен
съд - Пловдив /л.79-81 от гр. дело № 3778/14г./.
С
други думи казано, НП №330/29.11.2010г. е влязло в сила на 14.03.12г.
В
изпълнение на влязлото в сила решение, с което НП е потвърдено, на основание
чл.124 ал.5 ЗАДС и чл.16, чл.17 и чл.18 от Наредба №7 от 02.09.10г. на МФ за
разпореждането с отнети и изоставени в полза на държавата акцизни стоки,
Началникът на Митница Пловдив е издал Заповед №РД15-527/03.07.12г., с която е
наредено отнетите в полза на държавата акцизни стоки – тютюневи изделия,
съгласно Приложение №1, между които и спорните отнети цигари и тютюн, които се
съхраняват в склада на Митница Пловдив, да бъдат унищожени, като е определен
срок за това – 05.07.12г. /л.63-64 от гр. дело № 3778/14г./.
Видно
от Протокол за предаване, приемане и транспортиране на акцизни стоки изх.
№9300/1075 от 05.07.2012г. и Протокол за унищожаване на отнети и изоставени в
полза на държавата акцизни стоки – тютюневи изделия, съхранявани в склада на
Митница Пловдив с изх.№ 9300-1075 от 05.07.2012г., унищожаването е сторено на
05.07.2012г./л.65-69 от гр. дело № 3778/14г./.
След
влизане в сила на НП, по обвинението на счетоводителя на ЕТ “А. - А. М.“а
именно В. А. К.за престъпление по чл.316 вр. чл.308 ал.1, вр. чл.26 ал.1 НК,
било образувано н.о.х.д. №400/2012г. по описа на ПРС, ХІІ н.с., по което е
постановена присъда №162/11.04.2012г., влязла в сила на 27.04.2012г., Кръстева
била призната за виновна по повдигнатите и обвинения и на основание чл.78а НК и
било наложено административно наказание
„Глоба“ в размер на 2 000 лева. В хода на съдебното следствие се
установило, че договорът за наем от 01.07.2010г. на склад №97, находящ се в
гр.Пловдив, ул.“Брезовско шосе”№180, не е бил подписан от Анжела М.. Този договор бил представен от В. К.пред
представител на ТЦ „Тракия”АД гр.Пловдив и по този начин последната наела
обекта от името на едноличния търговец, без самата А. М.да е знаела за това. Последната
не е имала представа и за развиваната от нейно име търговска дейност.
В
тази връзка и по предложение на Окръжния прокурор - Пловдив е образувано КНАХД
№3280/2012г. по описа на Административен съд Пловдив, приключило с окончателно
решение №2729/14.12.2012г., с което е възобновено административнонаказателното
производство по влязло в сила НП №330/ 29.11.2010г., издадено от Началник
Митница Пловдив, отменено е решение №636/14.03.2012г., постановено по КНАХД №66
по описа за 2012г. на ПАС, отменено е решение №2239/11.11.2011г., постановено
по НАХД №495 по описа за 2011г. на ПРС и делото е върнато за ново разглеждане
от ПРС/л.44-48 от адм. дело №1594/15г./.
При
новото разглеждане на делото, с Решение №872/05.04.2013г., постановено по НАХД
№8750/2012г. по описа на ПРС, НП №330/29.11.2010г. е отменено, като няма данни
решението да е било обжалвано /л. 31-35 от гр. дело № 3778/14г./
В
хода на първоначалното разглеждане на делото по искане на ищеца е допусната
ССЕ, вещото лице по която, след запознаване с наличните по делото
доказателства, е дало заключение, неоспорено от страните, в което е изчислило
стойността на описаните в исковата молба цигари, иззети с протокол №
3580/08.07.2010г. към момента на отнемането им, както и размерът на законната
лихва.
В настоящото
съдебно производство е изслушана и приета без възражения СТЕ във връзка с
допустимостта на исковата молба.
При
така установеното от фактическа страна съдът формира следните правни изводи.
Съгласно новелата на чл.203 АПК/действаща редакция,
ДВ, бр.30 от 11.04.2006г./, исковете за обезщетения за вреди, причинени на
граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или
бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда
на тази глава, за неуредените въпроси за имуществената отговорност се прилагат
разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди
/ЗОДОВ/.
Според чл.1 ЗОДОВ пък, държавата и общините отговарят
за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни
актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по
повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по
реда, установен в АПК.
За да възникне правото на обезщетение, задължително е
необходимо наличието на няколко кумулативно предвидени предпоставки, а именно:
причинена вреда - имуществена или неимуществена; незаконосъобразен акт, действие
или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината;
незаконосъобразният акт, действието или бездействието да са при или по повод
изпълнението на административна дейност; пряка и непосредствена причинна
връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието, и
настъпилата вреда. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически
състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.
Относно кръга “правоимащи” субекти, можещи да търсят
обезвреда по този ред, следва да се отбележи, че с допълнението на чл.1 ал.1 ЗОДОВ /ДВ бр.105/2005г./ кръгът бе разширен и с категорията “юридически лица”.
От тази гледна точка е безспорно, че ищецът е юридическо лице, следователно
исковата молба е подадена от лице с надлежна активна процесуална легитимация.
От друга страна, ответник е Агенция “Митници”, която съобразно
чл.7 ал.1 от Закона за митниците/ЗМ/ е юридическо лице на бюджетна издръжка и
може принципно да отговаря /да е ответник/ по искове по чл.1 ЗОДОВ, тъй като
съобразно правилото на чл.7 от последния закон, искът следва да се предяви
срещу органите по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, от чиито незаконни актове, действия или
бездействия са причинени вредите, като съобразно чл.205 АПК ответникът следва
да има и качеството на юридическо лице.
От изложеното следва, че както ищецът, така и ответникът са
легитимирани да бъдат страни в производство по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, т.е. са
надлежни страни в процесуалното правоотношение, като изводът дали същите са
такива и в материалното /по възникване на фактическия състав на отговорността/
следва и може да се направи само с решението по същество на правния спор.
На следващо място следва да се има предвид, че досежно предпоставките
за процесуална допустимост на исковете по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, които по силата на
ал.2 на същия член се разглеждат по реда, установен в АПК, е необходимо да е
налице: ако вредите са от незаконосъобразен административен акт – отмяната му
по съответния за това ред, докато при
незаконосъобразно действие или бездействие – същите се установяват от
съда, пред който е предявен искът за обезщетение.
В случая, ищецът твърди, че е налице хипотеза на
незаконосъобразни действия по отнемане на цигарите с протокол от 08.07.2010г.,
издаване на констативен акт, издаване на НП и унищожаване на движимите вещи,
собственост на „*****ЕООД.
Съгласно разпоредбата на чл.204 ал.4 АПК, когато вредите са
причинени от действие, както се твърди в настоящия казус, незаконосъобразността
се установява от съда, пред който е предявен искът за обезщетение. Терминът
„действие“ е употребен, както в чл.7 и чл.120 ал.1 Конституцията на Република
България, така и в чл.203 АПК и чл.1 ЗОДОВ. Легално определение на термина
„действие“, респ. „бездействие“, липсва в посочените нормативни актове, поради
което под „действие“, респ. „бездействие“, следва да се разбира всяко такова,
извършено от държавен орган или длъжностно лице, което не е юридически акт, а
тяхна физическа изява, но не произволна, а в изпълнение или съответно
неизпълнение на определена нормативна разпоредба.
В тази връзка следва да бъде съобразено на първо място, че
изземването от митническите органи на процесните стоки е правно действие в
изпълнение на правомощието им по чл.229 ал.1 ЗМ и част от динамичния
фактически състав на административнонаказателното правоотношение. Уредбата в
чл.229 ЗМ е специална по отношение на тази по чл.41 ЗАНН. Правилата за управление
и разпореждане с иззетите вещи се съдържат в ЗАНН - чл.42 ал.1 т.10; чл.46;
чл.54; чл.57 ал.1 т.8 ЗАНН.
Специалната уредба на чл.229 ал.2 ЗМ ограничава
съхраняването на иззетите вещи със срок - до приключване на административнонаказателното
и наказателното производство. Правилата за управление и разпореждане с иззетите
вещи се съдържат в ЗАНН, който с чл.84 препраща към разпоредбите на НПК, който
в чл.111-113 урежда приложимия ред за защита/в този смисъл Решение №14155 от 26.11.2014г.
на ВАС по адм.д.№3355/2014г., I отд., Решение №5936 от 22.05.2015г. на ВАС по
адм.д.№ 1412/2015г., 5-членен с-в, Определение №15161 от 11.12.2017г. на ВАС
по адм.д.№ 13327/2017г., II отд., /.
Съгласно разпоредбата на чл.111 ал.1 НПК, веществените
доказателства се пазят, докато завърши наказателното производство, а съгласно
чл.111 ал.2 НПК, предметите, иззети като веществени доказателства, с разрешение
на прокурора могат да бъдат върнати на правоимащите, от които са отнети, преди
да завърши наказателното производство, само когато това няма да затрудни разкриването
на обективната истина и не са предмет на административно нарушение. Съгласно
чл.113 НПК пък, когато възникне спор за право върху предметите, иззети като
веществени доказателства, който подлежи на разглеждане по реда на ГПК, те се
пазят, докато решението на гражданския съд влезе в сила.
В случая няма данни от страна на „*****ЕООД до приключване
на административнонаказателното производство, да е подадено искане по чл.111
ал.2 НПК за връщане на отнетите вещи. Няма и данни за спор за права върху
тютюневите изделия с третото лице ЕТ“А. - А. М.“, от което цигарите са били
иззети. В тази връзка няма и съответни актове на съдебния състав, постановил
окончателния съдебен акт по административнонаказателното производство, с
който той се произнася по въпроса с веществените доказателства, процесуален
ред, който е приложим на основание препращащата норма на чл.84 ЗАНН.
Все в тази насока следва да бъде съобразено, че съгласно разпоредбата
на чл.4 ЗОДОВ, отговорността може да се ангажира, когато претърпените вреди са
пряка и непосредствена последица от увреждането, в случая с твърдените
незаканосъобразни действия. С оглед прежде изложените съображения, очевидно
твърдените от „*****ЕООД вреди, са в пряка релация с бездействието му да упражни права,
като избегне причиняването на сочения вид вреди в патримониума му, поради което и следва да намери
приложение правилото на чл.5 ал.1 ЗОДОВ. Липсват доказателства за заявени
права пред митническите органи, вкл. и такива по гражданко-правен ред, което е
било допустимо с оглед правилото на чл.113 НПК.
Според въпросната норма, ако увреждането е причинено поради
изключителна вина на пострадалия, обезщетение не се дължи. Казано с други
думи, когато резултатът е причинен от поведението на субекта, в чиято правна
сфера са настъпили вредите, държавата, съответно общината, се освобождава от задължението
да заплати обезщетение.
Или, определено от една страна е налице каузална
зависимост между вредите и самото поведение на ищеца/бездействието му да
упражни права, като избегне причиняването на сочения вид вреди в патримониума
му/, поради което е налице основанието по чл.5 ЗОДОВ.
В случая ищецът твърди и че е налице хипотеза на незаконосъобразен
акт, отменен с решението на районния съд/наказателното постановление/, поради
което следва да се прецени дали всъщност НП е именно такъв акт по смисъла на
ЗОДОВ и дали всъщност са налице предпоставките – акт, постановен при или при
повод осъществена административна дейност от органи на изпълнително –
разпоредителната власт в държавата и дали този акт е отменен като
незаконосъобразен.
В последната насока следва да се има предвид, че е
безспорно, че наказателното постановление представлява правораздавателен акт,
който се издава по реда, посочен основно в ЗАНН/но и в други отраслови
закони/, като с него на определени правни субекти са налагат административни
наказания или имуществени санкции за извършени от тях административни нарушения
– деяния, нарушаващи установения ред на държавното управление, наказуеми с
административно наказание, налагано по административен ред.
В трайната си практика по чл.1 ЗОДОВ преди влизане в
сила на АПК, с който исковете по този член станаха подсъдни на
административните съдилища, ВКС на РБ последователно провеждаше разбирането,
че посочената дейност е административна – така например решение
№1973/30.01.2002г. по гр. дело №1615/2001г. по описа на ВКС на РБ –
непубликувано/в тази насока както нормотворческата, така и правораздавателната
дейности на администрацията вече се разглеждат в съвременната доктрина на
административното право и процес като част от присъща за изпълнителната власт
дейност, респ. се говори и за “правораздавателния административен акт”.
На практика това е резултат и от факта, че дейността
на цели звена от административния апарат/например секторите “ПП и КАТ” при
областните Дирекции на МВР/е насочена към осъществяване на
административнонаказателната отговорност/съставяне на актовете за
установяването им и издаване на наказателни постановления по тях/, т.е. по
същество тази дейност се е превърнала в съвсем типична за администрацията
дейност.
В тази насока след влизане на АПК в сила досежно
съдебното производство настъпиха известни колебания в практиката на
административното правосъдие, въпреки липсата на нови моменти, с оглед
материалноправните предпоставки по ЗОДОВ. Така например още с Определение
№136/23.11.2007г. по адм.дело № 155/2007г., постановено от смесен петчленен
състав на ВКС и ВАС на РБ се прие, че при търсена обезвреда в хипотеза на
неоснователно наложено и отменено от съда административно наказание, което
следва да се квалифицира като иск с правно основание чл.2 т.3 ЗОДОВ,
компетентен да се произнесе е съответният съд от системата на общите съдилища в
страната.
Отделно от това, с определение №2646 от 10.03.2008г.
на ВАС по адм. д. №2490/2008г., III о. се доразви изводът по-горе, като се
заключи, че в крайна сметка наказателното постановление не е административен
акт по смисъла на ЗОДОВ.
Впоследствие обаче, с няколко последователни решения
на смесени 5 – членни състави на ВКС и ВАС на РБ се отстъпи от последните
становища, като се прие, че в предметния
обхват на чл.1 ал.1 ЗОДОВ влиза в пълна степен и търсенето на обезвреда от
съответните субекти и в случаите на административни наказания, наложени с
НП/извън разбира се тези, наложени от органите по чл.2 ЗОДОВ/, впоследствие
отменени като незаконосъобразни, поради което отговорността за тази отмяна е на
съответния правосубектен административен орган, поради което и компетентни да
се произнесат по една такава искова претенция са специализираните
административни съдилища по реда на АПК /така определения №№39, 43 и 53
всичките от 2008г. по описа на ВАС на РБ и №123/04.04.2008г. по ч.гр.дело
№98/2008г. на ВКС на РБ –всичките на 5 –чл. смесени състави/. Т.е. по този
начин на практика се “запази” и продължи практиката на ВКС на РБ по този вид
дела.
Проблемът окончателно бе решен с приемането на
съвместното тълкувателно постановление
№2 от 19.05.15г. по тълк. д. №2/2014г. на ВКС и ВАС, с което изрично бе
разрешен въпросът с подсъдността на делата, образувани по такива искови
претенции, като в мотивите изрично бе посочено, че определящо за правната
квалификация в случая е не правната природа на отменения акт, а основният
характер на дейността на органа, негов издател. И това действително е така,
тъй като чл.1 ал.1 ЗОДОВ има много по-широко съдържание досежно предметния
обхват на реализираната чрез него специална деликтна отговорност чрез
използване на по-общите термини “актове” и “административна дейност”. Т.е.
обхватът на отговорността по ЗОДОВ не се стеснява само до индивидуалните,
общите или нормативните административни актове, дори не само собствено до
всички административни актове”/в казуса не ни интересуват действията или
бездействията/, а всички актове, постановени от органи и длъжностни лица при
или по повод изпълнение на административна дейност, понятие също доста
по-широко от дефинираните в АПК. Т.е. предметно тук следва да намерят място
всички правни актове, издавани в сферата изпълнително-разпоредителната власт,
независимо дали от тях се пораждат задължения за конкретни правни субекти,
създават се правила за поведение за определен или неопределен кръг субекти или
се извършва дейност по административно наказване от служители на същата тази
администрация.
Или следва де се обобщи, че е налице предпоставката,
свързана с акта по чл.1 ал.1 ЗОДОВ/по отношение на НП/, който е постановен при
осъществена административна дейност, като за целта наказателното постановление
се приема също за влизащ в обхвата на понятието “административен акт” по смисъла
на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.
Последният закон се състои преимуществено от
материалноправни норми/макар и да съдържа редица процесуални разпоредби – така
например чл.7, чл.9а, чл.10/, като с него е регламентирана една по съществото
си специална деликтна отговорност на държавата и общините, която по своята
същност има гражданскоправен характер. Тази отговорност не е административна, защото
същността и редът за прилагане на един такъв вид юридическа отговорност, е
съвсем друг. Поради това и тя е насочена към едно обособено имущество, фиск,
патримониум, въведени чрез изискването на чл.205 АПК – ответникът да е
юридическо лице, а не пряко срещу органа, издал незаконосъобразния акт, тъй
като специфичната цел, поставена тук е – да се получи обезвреда от деликта, но
този деликт не е “административен”, а граждански, тъй като са увредени
определени материални правоотношения на различните физически и юридически
лица, чиято трайна уредба като институти е на общото гражданско право.
Или следва да се отбележи, че всичките тези актове
засягат определени права с имуществен или неимуществен характер в сферата на
адресатите им, които са регулирани в преобладаващата си част от общото
гражданско право.
В тази връзка следва да се обобщи, че отговорността по
ЗОДОВ е всъщност осъществяване и понасяне от държавата в най-общ план на една
гражданска деликтна за нея отговорност, при която тя овъзмездява накърняването
на субективните имуществени и неимуществени права на различните правни субекти
– физически или юридически лица, резултат от незаконосъобразната дейност на
нейни органи или длъжностни лица, реализирана при и или по повод на
административна дейност, от собствения си патримониум, чрез обособеното
имущество на определените юридически лица.
В този ред на мисли, процесуалният ред по чл.1 ал.2 ЗОДОВ никога не може да изключи, промени или стесни материалните предпоставки
на този вид юридическа отговорност, тъй като се отнася само до способа/начина/
за реализирането им, т.е. той е само средство за ангажиране на отговорността.
Още повече, че новелата на чл.203 ал.1 АПК използва същите термини, като в ал.2
самият Административнопроцесуален кодекс изрично сочи, че досежно “имуществената
отговорност”, т.е. по отношение на материалните предпоставки, приложим е само
ЗОДОВ, който не стеснява полето и на приложение.
Консеквентно, според настоящия състав е налице
предпоставката, свързана с акта по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, който е постановен при
осъществена административна дейност.
В случая формално е налице един отменен от съда акт и
това е НП №330/29.11.2010г. на Началник Митница Пловдив, единствен адресат на
който обаче е ЕТ“А. - А. М.“, като тази отмяна е станала посредством извънредния способ, а именно
възобновяване на администрактивнонаказателното производство по влязло в сила
НП, съответно постановяване на ново съдебно решение, с което потвърденото
първоначално НП е отменено.
Действително, държавата отговаря за вреди, причинени
на граждани от незаконосъобразни актове, но на първо място, следва да се
установи наличието на вреда, и на второ място, тя да се намира в пряка и
непосредствена причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен
акт, издаден от длъжностни лица на ответника по делото. В тежест на ищеца,
който претендира обезщетението на основание чл.1 ЗОДОВ е, да представи доказателства,
установяващи по безспорен и категоричен начин наличието на вреда, както и
причинната връзка. В тази връзка не се представиха доказателства по делото от
страна на ищеца. Доколкото единствено вината се предполага при непозволеното
увреждане, от където произтича и отговорността по специалния ЗОДОВ, както и с
оглед тежестта от доказването, съдът приема за несъществуващо твърдението на
ищеца за наличието на вреда и причинна връзка между незаконосъобразния акт на
ответника и тази вреда, доколкото както вече се посочи, адресат на отмененото
НП е трето лице.
И не на последно място, във връзка с твърдените
незаконосъобразни действия по унищожаването на тютюневите изделия, съдът констатира, че доколкото
иззетите като веществени доказателства тютюневи изделия се явяват предмет на
нарушението, следва да бъде съобразена разпоредбата на чл.112 ал.2 НПК, съгласно
която предметите, иззети като веществени доказателства, притежаването на които
е забранено, се предават на съответните учреждения или се унищожават, като
наличието на забрана следва да се преценя към момента на произнасяне на съда,
защото законодателните рестрикции са съобразени с действащата нормативна
регламентация на конкретните обществени отношения, които защитава. В случая,
нормата на чл.100а ЗАДС, изрично забранява съхранението на тютюневи изделия от
търговци, които не притежават разрешение за тютюневи изделия.
С оглед на влязлото в сила НП № 330/29.11.2010г./потвърдено
с решение №2239/11.11.2011г., постановено по НАХД №495/2011г. по описа на ПРС и
решение №636/14.03.2012г., постановено по КНАХД №66/2012г. по описа на ПАС/ и на основание чл.124 ал.5 ЗАДС и чл.16, чл.17 и чл.18 от
Наредба №7 от 02.09.2010г. на МФ за разпореждането с отнети и изоставени в
полза на държавата акцизни стоки, правилно и законосъобразно Началникът на
Митница Пловдив е издал Заповед №РД15-527/03.07.2012г., с която е наредено
отнетите в полза на държавата акцизни стоки – тютюневи изделия, съгласно
Приложение №1, между които и спорните отнети цигари и тютюн, които се
съхраняват в склада на Митница Пловдив, да бъдат унищожени, като е определен
срок за това – 05.07.2012г. При това положение, не могат да бъдат споделени
твърденията на ищеца, че са налице незаконосъобразни действия по унищожаване
на въпросните тютюневи изделия.
Всичко изложено по-горе обосновава и извода на
настоящия състав – за отхвърляне на така предявените претенции като
неоснователни.
По разноските.
Съгласно
нормата на чл.10
ал.2 ЗОДОВ, ако искът бъде отхвърлен изцяло, съдът осъжда ищеца да
заплати разноските по производството. Разноските се заплащат от ищеца и при
оттегляне на иска изцяло или при отказ от иска изцяло. Разноските по
производството, по аргумент от чл.75 и чл.76 ГПК са средствата за възнаграждение на свидетели и вещи лица,
т.е. разноските, направени по процесуалните действия, които страната е искала
да бъдат извършени. По аргумент от горните текстове на ГПК и нормата на чл.10
ал.3 ЗОДОВ, отговорността на загубилия делото ищец за разноски се ограничава
само до разноските по производството/така решение №8985 от 10.07.17г. по адм.
дело №11180/2015г. на ВАС на РБ, III отд. и много
други в същия смисъл/.
Или разноски не следва да се присъждат на ответника.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав :
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ предявената от „*****ЕООД, със
седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Стара планина“№3 срещу Агенция
„Митници“, със седалище гр.София, ул.“Г.С. Раковски“№47 искова претенция за
заплащане на сумата от общо 74 870,36 лева, представляваща обезщетение за
причинени на ЕООД-то имуществени вреди, левовата равностойност на иззети с
протокол от 08.07.2010г. и унищожени цигари, ведно със законната лихва върху
сумата за периода от 29.12.2011г. до 29.12.2014г. в размер на 22 976,91
лв., както и законната лихва върху сумата от предявяване на исковете до
окончателното изплащане, като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСТАВЯ
БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Агенция
„Митници“ – София за присъждане на разноски по производството за осъществена
защита от юрисконсулт по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен
срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :