Решение по дело №1341/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 510
Дата: 8 април 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Божидар Иванов Кърпачев
Дело: 20205330201341
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

     №510

гр. Пловдив, 8.04.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 12.3.2020 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЖИДАР КЪРПАЧЕВ

                                                                                         

          при участието на секретаря Станка Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД №1341/2020 г. по описа на ПРС, I наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Образувано е по жалба на Р.Р.  против Наказателно постановление № 24 от 14.01.2020  издадено от  **"Обществен ред" в Община Пловдив, с което на Р.Р.  е наложена глоба в размер на 50 лева.

С  жалбата и с допълнителна молба към нея се излагат конкретни съображения за незаконосъобразност на НП и се моли за неговата отмяна. Претендират се разноски

           Въззиваемата страна  взема писмено становище за неоснователност на жалбата.

            Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговата  отмяна  по следните съображения:

Както в АУАН, така и в НП е посочено, че жалбоподателят е наказан за това че на 11.09.2019г, в 9.30ч.  в гр. Пловдив, на ул. 4ти Януари срещу № 38 , паркира лек автомобил марка Ауди с per. № **върху тротоара на посочения адрес, без разрешение на собственика на пътя или администрацията.

Посочената фактическа обстановка съдът намира, че се установява от разпита на актосъставителя, който разпитан в съдебно заседание изрично потвърди констатациите в АУАН.

 

Съдът намира обаче, че при правилно установена фактическа обстановка, наказващия орган неправилно е приложил материалния закон.

Прави впечатление, че нарушението, за което е санкциониран жалбоподателят е квалифицирано като такова по чл.6, ал.2, вр, ал.1   от НРСППППСТГП, според която разпоредба се забранява паркирането върху тротоарите извън определените от собственика на пътя или администрацията места. Приложена е санкционната норма на чл. 43, ал.3 от Наредбата.

В същото време се установява, че това правило за поведение и санкцията за него са  налични в чл. 94, ал.3 ЗДвП и чл. 178е ЗДвП.

Налага се извод, че в НРСППППСТГП досежно процесното нарушение е налице пълно дублиране  на уредбата дадена със ЗДвП

Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА),  подзаконови нормативни актове се издават в случаите, когато е необходимо уреждането на други обществени отношения, които не са били първично регулирани със закон. Същевременно съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 2 ЗНА наредбата се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.В настоящия случай с посочените разпоредби на Наредбата /касаещи процесния случай/ не се уреждат обществени отношения, които да не са уредени и първично регулирани от закон, точно обратното уредбата им се дублира.

  От друга страна според § 2 от ПЗР към НРСППППСТГП, същата се издава на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА (Закон за местното самоуправление и местната администрация), чл. 76, ал. 3 АПК, чл. 8 ЗНА (Закон за нормативните актове) и чл. 23, във връзка с чл. 19, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП) и чл. 99 от ЗДвП. Обществените отношения, които следва да се доуредят в контекста на ЗДвП касаят определянето на зони за платено и безплатно паркиране и часовете за това. Уреждането на различни от тези обществени отношения е в противоречие и с  чл. 12 от ЗНА, според която разпоредба актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден.Тоест, нарушаването на пътните знаци и маркировката, когато касае правилата за движение, а не зони за платено и безплатно паркиране, е предмет на специалния закон –ЗДвП и няма място в разпоредбите на Наредбата. Аргумент  за това са самите разпоредби в Наредбата, а именно § 7 от ПЗР, според който разпоредбите на тази наредба се прилагат, доколкото не противоречат на нормативен акт с по-висока степен, както и чл. 41, според който при констатирани и/или установени нарушения на правилата за паркиране, за които няма изрично и конкретно определена санкция в Закона за движение по пътищата на лицата, извършили или допуснали нарушението, се налагат санкциите предвидени в настоящата наредба. Тоест, самият Общински съвет е ограничил действието на създадения от него подзаконов нормативен акт само до случаите, които не са уредени от закона.От тук следва,че административнонаказващия орган е следвало да квалифицира извършеното административно нарушение по чл. 94, ал.3 ЗДвП, а не по идентичната по съдържание норма на подзаконовия нормативен акт.Същото се отнася и до санкционната норма, като е следвало да се приложи тази по ЗДвП,а не по Наредбата. 

В този изричен смисъл е и актуалната практика на Административен съд Пловдив- Решение № 447 от 17.02.2020 г. по к. адм. н. д. № 3844 / 2019 г. на XXVI състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 468 от 18.02.2020. по к. адм. н. д. № 3586 / 2019 г. на ХХVI състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 2441 от 26.11.2019 г. по к. адм. н. д. № 3052 / 2019 г. на XXIII състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 1100 от 17.05.2019 г. по к. адм. н. д. № 1091 / 2019 г. на XXIII състав на Административен съд – Пловдив.

В случая допуснатото нарушение от наказващия орган с неправилната квалификация на деянието е особено съществено доколкото от съпоставката на съдържанието на приложената от наказващия орган санкционна норма на чл. 43, ал.3 от Наредбата и действително приложимата- чл. 178е ЗДвП се установява, че предвижданите санкции за същото нарушение в Наредбата и в закона са различни.

Допълнителен аргумент за особена същественост на нарушението на наказващия орган, който неправилно е квалифицирал деянието е и редакцията на самата Наредба, която се отличава с липса на достатъчна яснота и конкретност. Така от текста на наредбата е видно, че към нормата на чл. по чл.6, ал.2, вр, ал.1   от НРСППППСТГП еднакво приложими са две самостоятелни санкционни норми от същата наредба- чл. 43, ал.3 НРСППППСТГП (в която е направено изрично цифрово препращане към чл.6, ал.2 ) и чл.   43, ал.1 НРСППППСТГП, в която словесно се препраща към приложното поле на чл. 6, ал.2 от Наредбата, доколкото е посочено, че се забранява паркирането върху тротоари, извън разрешените за това места, тоест извън местата определени от собственика на пътя или администрацията. Следва да се има предвид и че двете норми на чл. 43, ал.1 и чл. 43, ал.3 НРСППППСТГП предвиждат различни санкции. Тази неяснота досежно приложимата санкция би била избегната, ако наказващия орган бе приложил правилно материалния закон, квалифицирайки нарушението по ЗДвП.

С оглед всичко гореизложено НП следва да се отмени.

При този изход на спора право на разноски съгласно новелата на чл. 63, ал.3 ЗАНН има жалбоподателят. Доколкото същият изрично е поискал разноски с допълнителната писмена молба и  е ангажирал доказателства за реално заплатени 300 лева за адвокатски хонорар и доколкото този размер кореспондира с минимума предвиден в Наредбата за минималните адвокатски възнаграждения, то тази сума следва да му се присъди.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ   Наказателно постановление № 24 от 14.01.2020  издадено от  **"Обществен ред" в Община Пловдив, с което на Р.Р.  е наложена глоба в размер на 50 лева.

 

ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на  Р.Н.Р., ЕГН ********** сумата от 300 лева, представляващи разноски по делото пред районен съд

 

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ:

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.И.