Решение по дело №928/2020 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 260130
Дата: 30 ноември 2021 г. (в сила от 9 май 2022 г.)
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20205310200928
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

Град Асеновград, 30.11.2021г.

 

Четвърти наказателен състав с председател СТЕФКА ПАШОВА, като разгледа в открито съдебно заседание на тридесети септември две хиляди и двадесет и първа година, при участието на секретаря Юрия Кискинова, докладваното от председателя на състава нахд № 928.2020г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

 

Обжалвано е НП №  Е – НП – 15 от 26.08.2019г. на Министъра на енергетиката, с което на „НВГ Кариери“оод, ЕИК: ******** със седалище и адрес на управление: град Пловдив 4000, район Централен, ул. „Л.Б.“ № **, представлявано от В.Н.Е. – Управител, е наложена имуществена санкция по чл. 94, ал.1 предл. Първо от „Закон за подземните богаства“, в размер на 50 000 лева – петдесет хиляди лева, за нарушение по чл. 77 вр. Чл. 87, ал.1 и ал.2 т.2 вр.чл. 88, т.4 от ЗБП.

 

По същество:

Дружеството – жалбоподател, представлявано от адвокат Джостов, пледира за отмяна на обжалваното НП като постановено при съществено нарушение на административно – производствените правила и като  незаконосъобразно по съображения, изложени в жалбата, в съдебно заседание по същество и в допълнителни писмени мотиви.

Въззиваемата страна – Министерство на енергетиката, представлявано от ЮРК Й., пледира за потвърждаване на обжалваното НП, като постановено при спазване на административно – производствените правила и като законосъобразно по съображения, изложени в съдебно заседание.

Страните претендират разноски.

 

По процедурата:

АУАН № 5 от 06.03.2019г. е съставен от главен инспектор в Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“ при Министерство на енергетиката, за нарушение по чл.77, вр.чл.87, ал.1 и ал.2 т.2 вр.чл.88, т. 4 от ЗБП, който е компетентен орган по неговото съставяне, съгласно нормата на чл.  97 от „Закон за подземните богатства“ и чл. 37, ал.2 б.“Б“ от ЗАНН и Заповед № Е – РД -16 – 220 от 15.02.2017г. на Министъра на енергетиката.

НП също е издадено от компетентен орган, съгласно чл. 47, ал.1 от ЗАНН вр.чл. 97 вр.чл. 6, ал. 1 от ЗПБ.

АУАН е съставен на свидетел по неговото съставяне, като предвид на това,  че актът е съставен въз основа на официални документи, то съгласно чл. 40, ал.4 от ЗАНН такъв не се изисква изобщо. Това води до извода за липса на нарушение относно наличието само на един свидетел по съставяне на акта за установяване на административно нарушение.

Същият не е съставен в присъствието на представител на дружеството, който е бил надлежно поканен за това, с писмо изх. № Е -29- Н- 39 от 20.02.2019г., като същият поради неявяване в посочените в поканата дата и час, е съставен в негово отсъствие, съгласно чл. 40, ал.2 и  е връчен лично на управителя на дружеството – нарушител, на 07.03.2019г.

Не са спазени  сроковете по чл. 34 от ЗАНН предвид на това, че АУАН е съставен на 06.03.2019г. за нарушение, сочено за извършено на 30.04.2018г. : „Не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението,

     В случая нарушителят е известен, а една година от извършване на нарушението е изтекла на 30.04.2019г.АУАН е съставен месец и половина след това.

    Макар да е извършена проверка на 08.01.2019г., то тя не води да прекъсване теченето на този срок и започване да тече нов, тъй като сроковете, които разписват правомощия за ангажиране на административно – наказателна отговорност на лица и правомощия на държавата да преследва административно – наказателно, могат да се приемат за давностни, само ако това изрично е посочено в закона, който ги урежда, както и когато в този закон е уреден въпросът за тяхното спиране и прекъсване. С тълкувателни решения това не може да бъде изменено като характер на срока, който в случая не е давностен и не подлежи на прекъсване и продължаване, независимо от наличното ТР в обратния смисъл.

Този срок е изтекъл към момента на съставяне на акта за установяване на адм. нарушение и ЗАНН ясно посочва, че  в този случай, не се допуска образуването на административно – наказателно производство.

Като е образувано такова след изтичането на едногодишния срок от извършване на адм.нарушение, е било допуснато съществено нарушение на административно – производствените правила, което е накърнило съществено закона, правото на защита и е довело до Държавен произвол.

         АУАН съдържа изискуемите от чл. 42 от ЗАНН реквизити, а НП – тези по чл. 57 от ЗАНН.

Въпреки това, административно – наказателното производство е недопустимо по силата на чл. 34 от ЗАНН.

             За пълнота на съдебното решение, съдът разгледа делото и по същество.  

     

По фактите:

Въз основа на събраните в хода на съдебното производство доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, от фактическа страна, съдът намери за установено следното:

На 03.10.2013г. между Министерски съвет на Република България, в качеството му на концедент, представляван от Министъра на енергетиката и „НВГ Кариери“оод, като Концесионер, е сключен договор за концесия, по силата на който, Концедентът предоставя на Концесионера концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, ал.1т.5 от ЗПБ – строителни материали – мрамори, представляващи изключителна държавна собственост, от находище „Старите колиби“, разположено в землището на село Мулдава, община Асеновград, област Пловдив. Концесионната площ е с размер на 327 939 квадратни метра, индивидуализирана с координатите на точки от № 1 до № 12 в координатната система – „1970“, в която концесионна площ се включва: 1. Площта на находище „Старите колиби“ в размер на 231 635 квадратни метра, индивидуализирана с координати от точка № 1 до № 13 по външния контур на запасите в координационната система 1970г., неразделна част от концесионния договор и2- допълнителни площи, необходими за осъществяване на дейностите по концесията, извън добив.

Съгласно чл. 2 от този договор, Добивът на подземното богатство по чл. 1 се осъществява след съгласуване от министъра на икономиката и енергетиката на проектите и плановете по чл. 7, ал.2 т.3, изготвени въз основа на мерките и условията на Решение по оценка на въздействието върху околната среда № З-1/2012г. на министъра на околната среда и водите и съгласуване на цялостния проект за добив и първична преработка с Агенция „Пътна инфраструктура“ и въз основа на разрешение, издадено по реда на чл. 26 от „Закон за пътищата“.

По силата на чл. 7, ал.2 т.1 от този договор, Концесионера има основно задължение да извършва добива на подземните богатства по чл. 1 като изпълнява съгласуваните работни проекти и планове по този договор.

Находище „Старите колиби“ е публична държавна собственост, съобразно Акт за изключителна държавна собственост № 1310 от 29.06.2012г.

Добивът е бил съгласуван с Агенция „Пътна инфраструктура“, към Министерство на регионалното развитие и благоустройството, като Агенцията е разрешила добива на строителни материали – мрамори на находище „Старите колиби“, разположено в землището на село Мулдава, община Асеновград, област Пловдив, чрез използване на пробивно – взривни работи, с писмо, при следните условия:

-         Точно изпълнение на пробивно – взривните работи, съгласно проведените изчисления за безопасни разстояния по различните фактори, в определената зона за добив

-         Максималното количество взривно вещество за взривяване  в един сондаж, или в една серия следва да е до 60 килограма

-         Дейностите по добив на строителни материали д е осъществяват без да бъдат нанасяни повреди на Републиканските пътища, пътните съоръжения и принадлежностите им през срока на концесията.

Това е посочено в писмо изх № 5300-12254 от 04.11.2012г., което е адресирано и да управител на „НВГ Кариери“оод.

          Това писмо е и във връзка със спирането на договора за концесия, което е станало с писмо, получено от „НВГ Кариери“оод на 20.10.2015г., до получаване на положително становище от АПИ по цялостния работен проект за добив и първична разработка от  находище „Старите колиби“ и на разрешение, издадено на основание чл. 36 от „Закон за пътищата“.

Писмото от АПИ с изх. № 5300-12254 от 04.11.2012г. е изпратено от Управителя на „НВГ Кариери“оод до Министерство на енергетиката, като в него изрично е посочено, че това писмо на АПИ има и характер не само като изрично съгласуване, но и като Разрешение по смисъла на чл. 26 от „Закон за пътищата“, като от датата на получаване на становището – 04.11.2015г. се счита, че договорът за концесия продължава своето действие.

В това писмо е указано, че следва дейността по минно – взривни работи по находището да продължи след повторно съгласуване на изменения цялостен работен проект от страна на Министерство на енергетиката.

В този смисъл с това писмо е изпратен идентичен с внесеният в АПИ екземпляр на цялостния работен проект, изменен съгласно изискванията на Агенция „Пътна инфраструктура“, като е посочено, че въз основа на помените в цялостния работен проект е изготвен и годишния работен проект за 2016г.

С писмо изх. № 36 от 23.11.2015г. е изпратено на Министерство на енергетиката , от управителя на „НВГ Кариери“оод, Актуализирана част „Пробивно – взривни работи“ към Годишен работен проект за находище „Старите колиби“ за 2016г.

С писмо изх. № Е – 12 -00- 187 от 12.12.2015г. на Заместник министъра на енергетиката, до Управителя на“ НВГ Кариери“оод, е посочено, че след разглеждане от експерти на дирекция ПРК на направените корекции, съгласно протокол от заседание № 49 от 17.11.2015г. на ТИС към МЕ и на основание чл. 82 от „Закон за подземните богатства“, е съгласуван представеният от „НВГ Кариери“оод за находище да добив и първична преработка за срока на концесията в част „Пробивно – взривни работи“, изменението на цялостния проект за добив и първична преработка за срока на концесията в част „Пробивно – взривни работи“ и Годишен проект за добив и първична преработка за 2016г. по отношение на заложените технически и технологични решения за добив и първична преработка.В това писмо изрично е посочено, че Изработването на всеки паспорт за извършване на пробивно – взривни работи в находище „Старите колиби“, следва да се съобразено с изискването на разрешение изх. № 53 -00 – 12254 от 04.11.2015г. на Агенция „Пътна инфраструктура“ за максимално количество взривно вещество за взривяване на един сондаж или в една серия – 60 килограма.

С писмо от 14.11.2017г. НВГ „Кариери“оод  е изпратило на Министерство на енергетиката, Годишен Технически Проект за 2018г.

С писмо их. № Е – 26 – 74 -2 от 02.01.2018г. на Заместник – министъра на енергетиката, е съгласуван годишния работен проект за добив от находище „Старите колиби“ през 2018г.

Съгласно този одобрен работен проект за 2018г. , пробиването на сондажите с диаметър 110 милиметра,  ще се извършва със сонда „Atlas Copco ROC F9“, която ще бъде разположена върху предварително зачистена площадка, така, че ходовата й част да се намира на разстояние по – голямо от 3 метра от горния ръб на стъпалото. Разрушаването на скалите се извършва, както от ударите на намиращия се непосредствено в забоя на сондажа пневматичен ударник с длето, така и при завъртането му в интервалите между ударите. За разрушаване на скалния масив, ще се използва метода на сондажните заряди, които ще бъдат взривени по “NONEL” технология.Методът се състои в извършване на следните дейности:

-пробиване на сондажите

- изготвяне и поставяне на междинни детонатори

- зареждане на сондажите с взривно вещество

- монтиране и свързване на взривната мрежа

- взривяване на взривната мрежа

- оглед на взривното поле

- вторични взривни работи за взривяване на негабаритни късове

 Посочено е, че за всяко конкретно взривяване трябва да се изготвя самостоятелно и отделен паспорт при пробивно – взривните работи и най – вече за частите от кариерното поле с по – високи или по – ниски коти, с оглед придържането към нивата на отделните хоризонти.

              В приложението е посочено като параметри височина на стъпалото 6,8 и 10 метра, 110 милиметра диаметър на сондажа,  3,2 метра разстояние между сондажите, 6,4,, 8,4,, 10,44 е допустимата дължина на сондажа, 3 метра е минимално безопасното разстояние на сондажа от борда на стъпалото, количество взривно вещество в една серия на взривяване – т. 39 – 19,5,, 26,00 или 32,5 . Като максимално количество взривно вещество в един сондаж, в зависимост от височината на стъпалото е посочено в т.23 – 40,6 за стъпало от 6 метра, 55,9 за стъпало от 8 метра и 71,2 за стъпало от 10 метра.

В т. 24 от одобрения работен проект е посочено, че необходимо количество взривно вещество в един сондаж е 64,2 при височина на стъпалото от 10 метра.

Взривните работи по находище се извършват от фирма „Г.Б.“оод – град Варна, с която „НВГ Кариери“оод има договор от 03.11.2017г,  която фирма притежава Разрешително № 14 от 15.03.2019г. за извършване на технологични взривни работи за обект „Кариера за инертни материали „Старите колиби“ село Мулдава с концесионер „НВГ Кариери“оод.

Налице е разрешително на тази фирма № 1 от 12.01.2018г. в същия смисъл и за същото находище.

В това разрешително е посочено, че ръководството на взривните работи ще се извършва от Г.П.С.– проектант по взривни работи първа степен, притежаващ свидетелство за правоспособност № 005035, валидно до 24.01.2021г.

В това разрешително е посочено, че взривните работи следва да се извършват само по предварително изготвени паспорти и при стриктно спазване на изискванията по безопасност на ПБТ при взривните работи от 1997г.

Ползваните взривни вещества са съхранявани от фирма „Ескана Инвест“ АД, която има договор с „Г.Б.“оод за услуга № 19- 1Я003.

За съхраняване на взривните вещества, фирма „Г.Б.“оод е сключила споразумение за ползване на взривен склад с „О.М.Б.“АД.

Със Заповед № 1 от 04.01.2018г. „Г.Б.“оод е определило отговорно лице за употреба на взривни материали Г.П.С., като в неговото отсъствие да бъде заместван от Е.М.З., с който фирмата има сключен Трудов договор № 24 от 01.11.2017г

Съгласуван е и с Началника на РУП- Провадия, списък на лицата, които имат право да имат достъп до строителни материали.

Във връзка с взривните работи, извършвани на кариерата, са сезирани различни длъжностни лица, заемащи висши държавни постове, от Монахиня Ю., която  е посочила, че стената на манастира „Света Петка“ в село Мулдава е разрушена и се нанася силно замърсяване на околната среда.

По случая е била образувана проверка, съставен е констативен протокол от 08.01.2019г., като проверката е извършена по документи и обхваща изпълнението на задълженията по договора от датата на предишна извършена проверка – 10.08.2018г. до датата на настоящата проверка – 08.01.2019г.

            За извършени пробивно – взривни работи на 30.04.2018г.в поле 3 – 2018г. е посочена височина на стъпалото 17,3 метра, 36 броя сондажи, по 2 пресовки за един сондаж- серия, 4,2 метра разстояние между сондажите в реда, количество взривно вещество с сондажа – 95,39, по 36 броя от горен и долен електрически детонатор - по паспорт.

     Съставен е АУАН № 5 от 06.03.2019г.

       Издадено е Наказателно постановление № Е- НП – 15 от 26.08.2019г. за това, че на 30.04.2018г. пробивно – взривните работи в находище „Старите колиби“, чрез извършване на пробивно – взривни работи, при които употребеното количество взривно вещество EXAN в сондаж е 95,39 килограма, като надвишава допустимото за едно взривяване максимално количество взривно вещество за взривяване в един сондаж или една срия от 60 килограма, с което е нарушен утвърдения с цялостния работен проект за добив и преработка и годишния работен проект за добив и първична преработка от находище „Старите колиби“ за 2018г. ред за промишлено усвояване на запасите на подземните богатства, за първичната им преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и околната среда.

Посочено е, че с това дружеството – жалбоподател е нарушило разпоредбата на чл. 77 вр.чл. 87, ал.1 и ал.2 вр.чл.88 т. 4 от „Закон за подземните богатства“.

От изготвената по делото съдебно – техническа експертиза от вещото лице Х.С. се установява, че няма нормативно зададено съдържание на проектите в част „Пробивно - взривни работи“, поради което и в тях се посочва, че за всяко отделно взривяване трябва да се изготвя самостоятелен и отделен паспорт на ПВР и най – вече за частите от кариерното пол с по – високи или по – ниски квоти, с оглед съдържанието към нивата на отделните хоризонти.

Посочено е,  че ГПР и ЦРП е заложена височина на стъпалото – 8 метра, но в експлоатационни условия е възможно да се окаже, че завишената височина на стъпалото е техН.– технологично решение, отговарящо на оптимален синхрон между постигнатата в дълбочина природна даденост, взривен ефект, безопасност, приемлив риск.Респективно и съобразно завишената работна височина на стъпалото се разработват и по – дълбоки сондажи, които от своя страна ще изискват и завишено количество взривно вещество.С прилагането на системата “NONEL” и разсредоточен заряд, се постигат двете комплексно най – отговорни условия на ЦРП и ГРП, а именно:

-         Спазване на определения относителен разход на взривно вещество за находището кг/куб.м

-         Спазване на допустимото количество взривно вещество в степен на закъснение.

 

В цялостния работен проект за 2018година, приложената височина на стъпалото е съобразена с действително - необходимата технологична дължина на сондажите, но при спазени взривни параметри, заложени в проектната височина от 8 метра за работно стъ -пало.

 

Приложеният технологичен подход оптимално преодолява непредвидените ситуации и различия между етапите проектиране и условията, при които се реализира проекта.

 

Правилника за безопасността при извършване на пробивно – взривни работи определя реда за тяхното извършване, който е следния:

 

1.     Прави се паспорт на взривяването

2.     Осигуряват се взривните материали

3.     Залагат се материалите в реално осигурените сондажни пространства

4.     Извършва се взривяването

5.     Осигурява се достатъчна сигурност във взривния район за следващи дейности

6.     Следва надлежно оформяне на Протокол за действително изразходваните взривни материали.

 

          Паспортът от цялостния и годишните работни проекти, съгласно чл. 13 от проекта е примерен и той се ползва за при изготвянето на задължителния Паспорт за всяко конкретно взривяване, съобразен с конкретното работно място, актуалните работни условия и обезателно изготвен, непосредствено преди конкретното взривяване.

      Не винаги е налично съвпадение между Паспортите от Годишните и Цялостните работни проекти и тези за конкретното работно място.Нормално е да има разминаване. Едните са примерни и се правят при теоретични хипотези, а другите са реалните, които отразяват конкретните реални условия, в това число и спецификата на релефа на конкретното работно място.

По принцип е необходима преценка за всеки конкретен случай за особеностите на всяко едно конкретно работно място, преди съставянето на конкретен паспорт за него. Тук обаче е точно да се каже, че е необходимо да се прави оценка на риска и неговото управление и именно за това във всички цялостни и годишни работни проекти изрично е посочено, че паспортите са примерни и рамкови и предшестват реалните и конкретни паспорти.

    Нормално е да има разминаване между паспорта за взривяването и протокола за същото, защото паспорта се прави преди взривните работи, а протоколът – след тях.

  Принципно се доставят определени количества взривни вещества, които са прогнозни, но при зарядните работи, които предхождат взривните, е възможно да се констатират наличие на непредвидени каверни, пукнатини, разломи, стенно обрушване, намаляване на „светлото“ сондажно сечение, или други подобни подземни неизвестни, при които всяка непредвидена количествена промяна на взривното вещество изисква съответно компенсиране.

      Взривяването на един сондаж може да бъде извършено с единичен заряд,  един детонатор, но в много случаи от практиката, какъвто е и този тук, поради различната дължина на сондажите до 10 и повече метра, се извършва управление на взривния процес чрез разсредоточени заряди, които са изградени от съставни подзаряди, снабдени с детонатори, притежаващи различни степени на закъснение.

Съставните заряди на разсредоточените  сондажни заряди са дистанцирани един от друг с дозирано количество инертен материал, наречено „забивка“. Така в един сондажен отвор – заряд, могат да бъдат заредени няколко съставни заряди с различни времена на закъснение, което следва и от смисъла за спазване на допустимо разрешеното в една степен на закъснение безопасно количество взривно вещество.

На 30.04.2018г. взривните работи са били извършени с оптимално подходящата за случая технология на разсредоточения заряд.

П       ри извършените взривявания на 30.04.2018г. поради спецификата на работното място, минно техническите и инжинерните условия, са заложени завишената дължина на сондажа със съответстващото му количество  взривно вещество  в него. Спазвайки изискванията на ЦРП и ГРП за изготвяне на отделен конкретен паспорт в него се залага тази технология, разсредоточаваща във времето приложената взривна енергия. В противен случай не би могло изобщо да се осъществи взривяването.

 От изчислителната и графична части на Паспорта, както и от разходните документи за взривните материали се установява, че използваното взривно вещество във всеки сондаж е било разпределено в по два отделни съставни заряда с различни степени на закъснение, като съставните заряди са дистанцирани един от друг с инертен материал, наречен „забивка“.

За да се прецени обаче дали е налице административно нарушение и дали има превишаване, следва да се оценя действително взривеното взривно вещество в степен на закъснение, което е и реално отразеното в изготвения Протокол за разходвани взривни вещества.

Приложената технология за взривяване е така наречената неелектрическа технология с названието “NONEL”. Тази инициираща технология с притежаваната изключителна разрешителна способност за управление на взривния процес я подрежда като технически най- съвременната  и най – безопасната. Тези качество се постигат чрез неограничените закъснителни качества, фабрично притежавани от елементите на  тази технология, тъй като възможните закъснения в елементите й са по своята същност различни, вследствие на особените конструкции на детонатора й, конектора й  вълновода - шоковата тръба. Всичките тези изброени елементи притежават собствено закъснение и вложени в системата по начин,приет от специалиста, е възможно изпълнение на неограничен брой взривни нюанси. Основните закъснения се отразяват в схемата на заряда или сондажа, но има и такива, които са неявни, но допринасящи за оптималното съотношение между резултат, безопасност и риск.

Съгласно чл. 3 и чл. 2 от Правилника за безопасност на взривните работи, сеизмичното оразмеряване на параметрите на взривното вещество се извършва на базата на експериментални изследвания със специализирана апаратура, потвърждаващи теоретично определените стойности.

Поради това, за да се определи безопасната маса на заряда при многократно повтарящи се взривни работи в открити руднични обекти, се правят инструментални измервания, които са фактическия коректив или потвърждение на истинността на теоретично определените резултати. Поставя се и въпросът, защо посочената от АПИ безопасна маса на заряда до 60 килограма  в сондаж, или серия, е приета от държавна институция за гранично допустим заряд, след като липсва изпълнение на нормативно разписаното изискване за експериментално потвърждение. Прави впечатление че тази стойности са напълно несъобразени и с единствено извършения документиран взривен експеримент през 2015г., предоставящ и цитиращ стойности, категоризация и трактовки, които изобщо не съвпадат с теоретично определената от АПИ стойност от 60 килограма в заряд или серия.

          Видно от извършената през юли 2015г. „Разработка, осигуряваща безопасно сеизмично въздействие, породено от взривните работи в кариера „Старите колиби“, то е единственото замерване, което е недостатъчно и чиито резултати са единствените меродавни относно сеизмичните влияния от извършваните взривни работи в обекта „Старите колиби“.

От този протокол се вижда, че при заряд от 69 килограма взривно вещество, в степен на закъснение, предизвиканата от него сеизмика е категоризирана като по- ниска от „Първа степен“, като се посочва, че колебанията при „Първа степен“ са под границите на всякаква чувствителност и подобно земно поведение може да се регистрира само от прецизна, професионална сеизмоапаратура, като образуването на моментни или натрупване на остатъчни последствия се случват при „Четвърта степен“.

Както в ЦРП, така и в ГРП за 2018г. е осигурена необходимата широчина за пътните съоръжения по смисъла на чл. 7, ал.2 и ал.3 от „Закона за пътищата“.

АПИ посочва безопасните разстояние – 450 метра сеизмобезапосно разстояние, 370 метра безопасно разстояние относно УВВ, 430 метра безопасно разстояние от разлитане на раздробена взривена скална маса.

След преизчисления за 60 килограма в взрив, или серия, АПИ променя параметрите на безопасните разстояния както следва:

74 метра – сеизмобезопасно разстояние

180 метра – безопасно разстояние от УВВ за хора

500 метра безопасно разстояние за хора от разлет на взривена маса

150 метра безопасно разстояние за машини и съоръжения от разлет на взривена маса материал.

Експертът посочва, че всички тези стойности са теоретични, без експериментално доказателство, поради което е нямат никаква стойност и тежест.

При взривяването а 30.04.2015г. е спазена безопасната зона.

Въз основа на теоретично изчисления, чрез писмо, АПИ се е ангажирало с допустимо количество взривно вещество в серия, или сондаж, от 60 килограма, но съгласно чл. 3 от ПБТВР, тази стойност има правна основа и е задължителна, само ако е практически потвърдена посредством експериментално инструментално замерване. След анализ на получените резултати от замерванията и при липса на необходимост от корекция, тогава количеството взривно вещество се дефинира за „допустим работен взривен заряд“. Тук не са били по никакъв начин взети под внимание резултатите от единственото експериментално взривно замерване от 2015г., където изследваното количество е 69 килограма в степен на закъснение, а получените вибрации го категоризират в най – безобидното ниво – „първа категория“.

Оценка относно сеизмичното и останалите вредни въздействия от извършване на взривяване е изключително важна, но тя не е законово разписана, поради неясни причини.

От извършените взривявания на 10.05.2018г. липсват каквито и да било установени вредни влияния и последствия, дори и в най – близко стоящите обекти до работните взривни  площадки.

Не са установени и вредни влияния и последствия върху републиканския път и пътните съоръжения, като сеизмо - безопасните параметри са със стойности в безопасен диапазон, дои и с резерв.

При взривяването на 30.04.2018г. не са възникнали обществено опасни последици за околната среда, за човешкото здраве или за манастира „С.П.М.“, които най – вероятно се дължат на други действия, друго време и други причини.

Експертизата сочи, че за периода една година преди ангажиране на административно – наказателна отговорност за тези взривни работи, липсват каквито и д било негативни смущения при обекти, които са три пъти по – близко намиращи се от манастира и пътя.

 

 

По доказателствата:

Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за установени от показанията на свидетеля Р.Б. – актосъставител и на свидетеля по акта – Н.Т., които кредитира като логични, последователни, непротиворечиви и подкрепени и от писмените доказателства по делото, с изключение на частта, касаеща допустимото количество взривно вещество в сондаж или серия за проекта за 2018г., който съдържа такова от 74 килограма, а не соченото от свидетелите такова от 60 килограма, поради което и като опровергани в тази им част от писмените доказателства по делото, в тази им част, съдът не кредитира показанията на тези двама свидетели. Следва да се посочи, че за 2016г. и 2017г. съгласно писмо на АПК, което играе роля на съгласувателно решение, допустимото количество вещество в сондаж или серия е 60 килограма, съобразно писмо на АПИ, но в одобрения проект за 2018г. и примерния паспорт към него, относно взривяване на 30.04.2018г., това количество е одобрено на 71,2 килограма.

Като надлежно приобщени и достоверни, съдът кредитира и писмените доказателства по делото, а именно:

Писмо на АПИ № 53 -00-10183 от 11.08.2015г., писмо на Министерство на енергетиката изх. № Е – 12  -00- 187 от 12.12.2015г., Писмо от „НВГ Кариери“оод изх. № Е -12-00-187 от 12.11.2015г.,Писмо на Министерство на енергетиката изх. № Е 26 – 34- 2 от 02.01.2018г.,Писмо от „НВГ Кариери“оод № Е – 26 – Г – 132 от 15.11.2012г., Годишен работен проект за добив и преработка на строителни материали – мрамори, от находище „Старите колиби“ за 2018г.,Писмо от Монахиня Ю. № 18-00- 291 от 19.12.2018г.,комбинирана скица на имота на манастира и концесионната площ със застъпването им,  Скица за проучвателната площ, концесионната площ в находище „Старите колиби“, Решение № 4558 от 23.04.2015г. на ВАС, Решение № 12428 от 20.10.2014г. на ВАС, Констативен протокол от 08.01.2019г., Договор за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, ал.1 т.5 от Закон за подземните богатства  строителни материали – мрамори, от находище „Старите колиби“, разположено в землището на село Мулдава, община Асеновград, област Пловдивска, Отчет за дължимото концесионно плащане за добив на подземни богатства,  Акт № 1310 за изключителна държавна собственост, Писмо изх. № 5300-12254 от 04.11.2015г.,Писмо от „НВГ Кариери“оод изх. № Е 12-00-187 от 12.11.2015г., Писмо от „НВГ Кариери“оод изх. № 36 от 23.11.2015г.,Писмо от министерство на енергетиката № Е – 12 –„00 -87 от 12.12.2015г., Писмо от „НВГ Кариери“оод № Е 26 –Н- 132 от 15.11.2012г., Писмо от Министерство на енергетиката № Е – 26 – Н- 2 от 02.01.2018г., Договор от 03.01.2017г. между „НВГ Кариери“оод и „Пром Оферт“еоод, Споразумение за взаимно информирано осигуряване на ЗБУТ при едновременна работа на кариера „Мурдава“ от 23.11.2016г., Договор № 11  от 02.11.2017г. между „НВГ Кариери“оод и „Мад инженеринг“еоод, Констативен протокол № 0005494, Договор № Д- 2017 – 11-2 от 03.11.2017г., Договор за новация от 03.11.2017г., Разработка, осигуряваща  безопасно сеизмично въздействие, породено от взривните работи в кариера „Старите колиби“, Писмо от Министерство на енергетиката № Е – 26 – Н- 5 от 14.01.2019г., писмо от Министерство на енергетиката № 15-66-00-1 от 14.01.2019г., Писмо изх. № 13-26-Н-3 от 11.01.2019г., Паспорт за извършване на пробивно – взривни работи на 30.04.2018г., Разрешително № 1 от 12.01.2018г. за извършване на технологични взривни работи, Разрешение № 20160244678 от 20.10.2016г., Протокол № 23 от 30.04.2018г., Нареждане № 00089 от 30.04.2018г., Разрешение № 20170391995 от 16.10.2017г., с приложение към него, Разрешение № 20180412917 от 11.04.2018г.,с приложение към него, Разрешение № 20180438618 от 29.10.2018г. с приложение към него, Писмо от Министерство на енергетиката № Е – 26 – Н- 39 от 20.02.2019г., Приемо- предавателен протокол от 07.03.2019г., Възражение от „НВГ Кариери“оод, Писмо от Министерство на енергетиката № Е – 26 –Н-2 от 02.01.2018г., Писмо от Министерство на енергетиката № Е – 12 -00- 187 от 12.02.2015г., Паспорт за извършване на пробивно – взривни работи от 30.04.2018г., Констативен протокол № 000595 от 23.11.2018г., Писмо от Министерство на енергетиката № Е – 92 -00 – 297 от 15.04.2019г., Писмо от ГИТ № 19032109 от 19.04.2019г., Разрешително № 14 от 15.03.2019г.за извършване на технологични взривни работи, Заявление за издаване на разрешение за извършване на технологични взривни работи по реда на чл. 13г, ал.2 вр.чл. 13 в от ЗДБУТ, Свидетелство за придобита правоспособност за работа с взривни материали на Г.П.С., Списък на лицата, имащи достъп до взривни материали и пиротехнически изделия, собственост на „Г.Б.“оод, Утвърдени на 12.02.2010г. общи изисквания при работа с взривни материали, Договор за услуга № ЕИ 19 – 1 Я003 от 02.01.2019г., Споразумение за ползване на взривен склад от 28.02.2019г., Разрешително № 1 от 13.01.2018г. за извършване на технологични взривни работи, Заявление за издаване на разрешение за извършване на технологични взривни работи по реда на чл. 13г, ал.2 вр.чл. 13в от ЗЗБУТ, Идентификационна карта на „Г.Б.“оод, Заповед № 1 от 04.01.2018г., Трудов договор № 24 от 01.11.2017г.Свидетелство № 004531 за придобита правоспособност за работа с взривни материали, Списък на лицата, имащи достъп до взривни материали и пиротехнически изделия собственост на „Г.Б.“оод 2017г., Договор за услуга № ЕИ 17-1Я005 от 03.01.2017г.Допълнение към заявление за издаване на разрешение за извършване на технологични взривни работи, изх. №10 от 03.02.2018г., Писмо от Министерство на енергетиката № Е – 26- Н – 123 от 02.09.2019г., Пълномощно от В.Е., Заповед № Е – РД- 16-220 от 15.02.2017г. на Министъра на енергетиката,

Като обоснована и правилна, съдът кредитира и техническата експертиза по делото.

 

От правна страна:

Обжалваното НП е незаконосъобразно по следните съображения:

На първо място следва да се посочи, че писмото на АПИ, с което се указва теоретично становище за допустимо количество взривно вещество което да се ползва за взривните работи в находище „Старите колиби“ от 60 килограма в заряд, или в серия, е взето предвид относно годишните работни проекти за 2016г. и 2017година и е залегнало в параметрите по количеството вещество към тях, одобрено от Министерство на енергетиката само за тези две години.

За 2018г. обаче това писмо не е било взето предвид и в одобрения Годишен работен проект за 2018г. в частта му „Таблица“ с параметрите на ПВР при различна височина на стъпалото“ , в точка 23 е посочено максималното количество в сондаж от 71,2 килограма. Това обаче съгласно самия проект, е ПРИМЕРЕН паспорт.

Този проект и тази таблица е одобрена от Министерство на енергетиката, също като примерен паспорт. Следователно, не се установи тук да е отчетено писмото на АПИ от за 60 килограма взривно вещество в сондаж, или серия и то не е станало част от годишния работен проект за 2018г.

Следователно, когато на 30.04.2018г. са извършвани взривни работи с количество взривно вещество на находище „Старите колиби“ от 95,39 килограма, не е осъществено вмененото на дружеството – жалбоподател в посочения в обстоятелствената част на АУАН и НП смисъл адм.нарушение, тъй като допустимото количество взривно вещество по годишния проект за 2018г. в сондаж – единичен или взривен на серия от 60 килограма, не е одобрен в проекта за 2018г. От обективна страна, дружеството – жалбоподател, не е извършило вмененото му адм. нарушение.

На следващо място, това писмо на АПИ, което определя през годишните работни проекти за находище „Старите колиби“ допустимото максимално количество взривно вещество в сондаж или серия от 60 килограма, е незаконосъобразно, тъй като то противоречи на нормативен акт – правилника за безопасност на взривните работи.

От друга страна, е спазено изискването на  3.9.Сондажите и взривните дупки преди зареждането им се проверяват за съответствие с паспорта за ПВРот „Инструкция за безопасна работа с взривни материали“.Взривяването на 30.04.2018г е изцяло в съответствие с паспорта, изготвен за него.

Съгласно чл.169 от „Правилника за безопасност при извършване на взривни работи“

 Чл. 169. (1) Взривните работи се извършват по проект или по паспорт.

(2) При технологични (повтарящи се) взривявания всяко от тях се извършва по паспорт, съставен на базата на проекта и отчитащ конкретните условия.

 

В случая, взривяването е извършено по паспорт и видно от него количеството на взривно вещество, отчитащо конкретните условия е 95,39 килограма при височина на стъпалото 17,3 метра, което реално, при проекти при височина на стъпалото от 10 метра, допустимото количество взривно вещество е 71,2 килограма. Тоест, за 7 метра височина на стъпалото в повече от проекта, е изготвен паспорт за технологични взривни работи, който  отчел конкретните условия.

Този паспорт е съставен на базата на проекта, но следва да отчете конкретните условия. Така, този паспорт е съставен на база на проекта и съгласно нормативните изисквания, е отчел конкретните условия.Самият проект дава примерен характер на паспорта на взривните работи, в него.

Тук следва да се посочи, че проекта има характер на индивидуален административен акт, докато правилата относно взривните дейности, се регламентират от правилника за безопасност за тяхното извършване.

Следователно, проектът е просто един административен акт, който само очертава рамките на извършваните взривни работи, които обаче се извършват по силата на чл. 69 от правилника за това, въз основа на паспорт, изготвен на база на проекта, но отчитащ конкретните условия на взривните дейности. Реално, няма как за всяко взривяване, където се изисква индивидуален подход, съобразно релефа и ландшафта, да се иска изменение на проекта и да се съгласува всеки сондаж с Министерство на енергетиката. Затова проекта нормативно е зададен като параметър, с който паспорта за взривни дейности да се съобрази, но примерно и именно за това е нормативно допустимо паспортът, изготвен на база на проекта да има отклонения от него, съобразен с конкретните условия, което  сторено при взривните дейности на 30.04.2018г.

Следователно, реално погледнато, макар и да има отклонение от проекта за 2018г. за работа по находище „Старите колиби“ за 2018г. от установените с него примерни 71,2 килограма взривно вещество в сондаж при височина на стъпалото от 10 метра, то при височина на стъпалото 17,3  метра, отклонение на паспорта от проекти, при нормативно допустимо съобразяване на конкретните условия, е минимално и на следващо място, дадените параметри са примерни и в самия паспорт на взривните работи към проекта..

Съгласно чл. 11 от Правилника за безопасност при извършване на взривни работи, проектирането на същите се извършва от проектантска група от правоспособни лица по взривните работи: https://www.lex.bg/assets/images/blaws1.gifhttps://www.lex.bg/assets/images/blaws2.gifhttps://www.lex.bg/assets/images/blaws3.gifhttps://www.lex.bg/assets/images/blaws4.gif

Чл. 11. (1) Разрешение за проектиране се изисква само при специални взривни работи.

 (3) Минималният състав на проектантската група за специални взривни работи е трима души, от които един проектант на взривни работи - първа степен. Проектантът - първа степен може да бъде проектант на взривни работи - втора степен, завършил висше училище, в което е изучавал дисциплината "взривно дело".

 

          Не е ясно АПИ, когато е дал становище за количество взрив от 60 килограма в сондаж или серия, ца ГРП за 2016г. и за 2017г., на какво се е позовал и дали е ползвал проектантска група, съгласно чл.11 от Правилника за безопасност  при извършване на взривни работи. Не е ясно и на каква база са били определени тези 60 килограма в взрив или серия.

 

    От друга страна, „Законът за пътищата“ , въз основа на който е създадена и АПИ, не разпростира, видно от пределите му на действие, своето действие по отношение на взривните въпроси:

 

Чл. 1. (1) (Доп. - ДВ, бр. 39 от 2011 г.) С този закон се уреждат обществените отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението, стопанисването, изграждането, ремонта, поддържането и финансирането на пътищата, както и с управлението на безопасността на пътната инфраструктура в Република България.

 

Безопасността на пътната инфраструктура е изследвана в експерименталното взривяване на находището „Старите колиби“ през 2015г., където е установено, че при количество взрив в сондаж от 69 килограма, е предизвикало ниско степен на опасност до първа такава.

Друго проучване не е извършвано относно безопасността, а становището на АПИ е дадено неясно въз основа на какви правомощия и компетенции, както и неясно защо то е влязло в годишния работен проект за 2016г. и 2017г.,, без да има съответно становище на специалисти по взривни въпроси, касаещи пътната инфраструктура и нейната безопасност. Следователно, това писмо на АПИ е административен акт, който е нищожен по силата на липса на компетентност по взривните въпроси на неговия издател, поради което и не може да породи правно действие.

Такова не може да породи и дори да е инкорпориран по неясно какви причини в годишните работни проекти за 2016, и 2017г,. Не е взето предвид обаче в този за 2018г.

 

Следователно, от изложеното до тук се установява, че няма от обективна страна неспазване на годишен работен проект за 2018г. от страна на дружеството- жалбоподател, в посочения  в обстоятелствената част на обжалваното НП смисъл.

Като липсва осъществен обективен състав на вмененото адм.нарушение, издателят на обжалваното НП е нарушил материалния закон което е довело до незаконосъобразност на издадения от него санкционен акт и налага неговата отмяна и на това правно основание.

На следващо място, предвид на минималните отклонения от утвърдения работен проект, които са допустими в частта за взривните дейности, които винаги нормативно е допустимо да се съобразят при параметрите на проекта, но и с конкретните проблеми на релефа, това нарушение и отклонение първо е нормативно допустимо да бъде извършено от „Правилника за безопасността при извършването на взривни дейности“ и второ, то не е довело до реално нарушение на одобрения работен проект, тъй като паспортът за взривни работи  него е примерен, нито пък е довело до нерационалното използване на подземните огатства, тъй като дефинираното рационално използване на същите в нормата на чл. 87, ал.2 от ЗБП включва 7 точки, които всички вкупом дефинират рационално използване на подземните богатства и лекото отклонение от която и да е от тях сама по себе си, не води до нерационално използване на подземните богатства. До такова би могла да доведе неспазването на всички 7 точки но разпоредбата на чл. 87, ал.2 от ЗБП, тъй като всички те дефинират понятието „рационално използване на подземни богатства“.

Следователно, дружеството – жалбоподател реално не е нарушило нормата на чл. 77 от ЗБП, която указва, „Опазването на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства е основно задължение на всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират минно строителство, подготвят експлоатацията и добиват подземни богатства.вр.чл. 87, ал.2 вр.чл.88 т.4  от ЗБП.

От обективна страна липсва и обществена опасност на деянието. На първо място, взривните дейности на 30.04.2018г. са извършени въз основа на паспорт, съставен въз основа на годишен работен проект за 2018г. при нормативно отчитане на конкретните условия на работа. На следващо място, това нормативно допустимо отклонение не  е довело до нерационално използване на подземните богатства. Не е довело до проблеми или риск за хора,  животни, флора, фауна, инфраструктура, паметници на културата замърсяване на въздуха, или нарушаване, или застрашаване на безопасността на пътната инфраструктура.

Следователно, засягането на обществените отношения, доколкото такова изобщо е налице,  е в толкова незначителна степен, че реално липсват накърнени обществени отношения, които да се охраняват от закона. Макар и да няма обективен състав на вмененото адм.нарушение, следва да се каже, че деянието е нормативно допустимо и като такова по отклонение от работния проект, е малозначително и допустимо от самия работен проект и от нормативната уредба.

Като е ангажирал административно – наказателната отговорност за деяние, което не представлява от обективна страна адм.нарушение, издателят на обжалваното НП е нарушил материалния закон.

НП подлежи на отмяна и на това материално – правно основание.

 

По разноските:

Такива се дължат по силата на чл. 63д, ал.1 от ЗАНН.

Поради отмяна на обжалваното НП, се дължат разноски на дружеството – жалбоподател, съгласно нормата на чл. 143, ал.1 от АПК, като следва да бъде осъдено Министерство на енергетиката да заплати на НВГ Кариери“оод разноските  по делото – сумата от 7 500 лева – седем хиляди и петстотин лева - възнаграждения за адвокати, осъществявали процесуално представителство по делото съобразно договори и пълномощни, платени по банков път и сумата от 1500 лева – хиляда и петстотин лева - разноски за хонорар на вещо лице за изготвена по делото техническа експертиза.

Предвид разноски, направени от бюджета на Районен съд - Асеновград, в размер на 136 лева – доплащане на възнаграждението на вещото лице, съобразно справка – декларация от бюджета на съда и сумата от 17 лева – разноски за Еконт, следва Министерство на енергетиката да бъде осъдено да заплати на Районен съд Асеновград, сумата от 153 лева – сто петдесет и три лева, разноски по делото, платени от бюджета на съда.

 

С оглед горното на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,

Съдът

РЕШИ:

 

          ОТМЕНЯВА НП №  Е – НП – 15 от 26.08.2019г. на Министъра на енергетиката, с което на „НВГ Кариери“оод, ЕИК: ******** със седалище и адрес на управление: град Пловдив 4000, район Централен, ул. „Л.Б.“ № **, представлявано от В.Н.Е. – Управител, е наложена имуществена санкция по чл. 94, ал.1 предл. Първо от „Закон за подземните богатства“, в размер на 50 000 лева – петдесет хиляди лева, за нарушение по чл. 77 вр. Чл. 87, ал.1 и ал.2 т.2 вр.чл. 88, т.4 от ЗБП,  като постановено при съществено нарушение на административно – производствените правила и като незаконосъобразно.

      На основание  чл. 63д, ал.1 от ЗАНН вр.чл. 143, ал.1 от АПК, ОСЪЖДА Министерство на енергетиката на Република България да заплати н „НВГ Кариери“оод ЕИК: ******** със седалище и адрес на управление: град Пловдив 4000, район Централен, ул. „Л.Б.“ № **, представлявано от В.Н.Е. – Управител,сумата от 7 500 лева – седем хиляди и петстотин лева - възнаграждения за адвокати, осъществявали процесуално представителство по делото съобразно договори и пълномощни, платени по банков път и сумата от 1500 лева – хиляда и петстотин лева - разноски за хонорар на вещо лице за изготвена по делото техническа експертиза.

              На основание  чл. 63д, ал.1 от ЗАНН вр.чл. 143, ал.1 от АПК, ОСЪЖДА Министерство на енергетиката на Република България да заплати на Районен съд Асеновград, сумата от 136 лева – сто тридесет и шест лева, доплащане на възнаграждението на вещото лице, съобразно справка – декларация ,от бюджета на съда и сумата от 17 лева  седемнадесет лева, разноски за Еконт.

 

Решението да се съобщи на страните.

 

Същото подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, чрез Районен съд- Асеновград, по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания, визирани в НПК, в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ:…………………