Решение по дело №1424/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1301
Дата: 28 октомври 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Андон Вълков Вълков
Дело: 20192120201424
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1301/28.10.2019 г.

гр. Бургас

 

В  И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, LI състав, в открито съдебно заседание, проведено на 23.10.2019 г., в състав:

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ:  АНДОН ВЪЛКОВ

 

при секретаря Красимира Андонова, като разгледа докладваното от съдия Вълков НАХД № 1424 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод на подадена жалба от „Б“ ЕООД, срещу Наказателно постановление № 357469-F383361/10.09.2018 г., издадено от началника на отдел "Оперативни дейности" - Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ и на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, на жалбоподателя е наложена „имуществена санкция” в размер на 3000 лева.

Жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. Т., която поддържа подадената жалба.

Административнонаказващият орган, редовно призован, не се представлява. По делото е постъпило становище от 23.10.2019 г., с което се оспорва жалбата и се прави искане за потвърждаване на наказателното постановление.

Жалбата е подадена от легитимирано лице, в преклузивния седемдневен срок по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, срещу годен за съдебен контрол по реда на ЗАНН акт и пред надлежния съд, поради което е процесуално допустима.

Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено от фактическа и правна страна следното:

На 04.05.2018 г., в 14:40 ч., е извършена проверка на търговски обект - закусвалня, намиращ се в гр. Бургас, ул. „Ил. Макариополски" № , стопанисван от „Б" ЕООД, ЕИК №. По време на проверката се установило, че стойността на дневния оборот е в размер на 361,89 лв., от наличното в обекта фискално устройство DAISY с инд. № DY344520 и ФП № 36445322, съгласно междинен дневен отчет № 012677/04.05.2018 г. Фактическата наличност в касата била в размер на 156.20 лв. В касовата книга били отразени изведени суми на стойност 251,05 лв., както и начална касова наличност в размер на 30 лв., които не били отразени на ФУ чрез функцията служебно въведени/изведени суми. Фискалното устройство притежавало функциите служебно въведени/изведени суми, като за деня не били отразени такива. Установената разлика във фактическата касовата наличност била в размер на 205,69 лв., и представлявала въвеждане и извеждане на пари от касата, което не било отразено на ФУ в момента на извършването.

Административнонаказващият орган издал атакуваното наказателно постановление, като на основание чл. 185, ал. 2 ЗДДС наложил имуществена санкция в размер на 3000 лева.

 Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти.

Настоящият състав констатира, че при издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, които да обуславят неговата отмяна. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – началник на отдел "Оперативни дейности"-Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите, а АУАН е съставен от териториално и материално компетентно лице – инспектор по приходите в НАП. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок. При издаване на АУАН и наказателното постановление са спазени императивните разпоредби на чл. 42 от ЗАНН и чл. 57 от ЗАНН. В наказателното постановление, както и в предхождащият го АУАН правилно е описано нарушението с всички елементи от неговия състав. Ето защо, съдът намира, че в този му вид НП отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН и съдържа посочените задължителни реквизити.

Съгласно разпоредбата на чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС, министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност; сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях; изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат; видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им; условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ФУ/ИАСУТД); изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер; изискванията към лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин. Към датата на установяване на нарушението е действала Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, издадена от министъра на финансите и обнародвана в ДВ, бр. 106 от 27.12.2006 г., в сила от 1.01.2007 г. В акта за установяване на административното нарушение и наказателното постановление, като нарушена правна норма, е посочена разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредбата, съгласно която, извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.

Констатираната с акта фактическа обстановка не се оспорва от страните, същата кореспондира по безспорен начин от събраните по делото доказателства, в това число протокола за извършена проверка, опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката, дневен финансов отчет, и показанията на актосъставителя, които съдът кредитира като последователни и непротиворечиви.

 Неотразяването на всяка промяна в касовата наличност представлява нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредбата. Сумата от 205,69 лева е представлявала разлика във фактическата касова наличност и е следвало да бъде отразена във фискалното устройство като служебно изведени суми. Нарушението е безспорно установено, но съдът намира, че същото е наказуемо по чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС във връзка с ал. 1 от ЗДДС, а не както е посочил АНО, съгласно чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Съгласно разпоредбата на чл. 185, ал. 2, изр. 1 от ЗДДС, извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10000 лв. Съгласно разпоредбата на чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС, обаче, когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1, а именно: глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв. В настоящия случай, в акта и в наказателното постановление не се твърди установеното административно нарушение да е довело до неотразяване на приходи, отсъстват доказателства за укриване на приходи. С оглед на което жалбоподателят е следвало да бъде наказан с имуществена санкция в размер, съобразен с границите по чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, а именно: от 500 до 2000 лева, на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС във връзка с ал. 1 от ЗДДС. Като не е наложил санкцията в посочени граници по чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС във връзка с ал. 1 ЗДДС, административнонаказващият орган е допуснал неправилно приложение на материалния закон в санкционната му част. Допуснатото нарушение е основание за изменение на наказателното постановление, доколкото приложението на  разпоредбата по чл. 185, ал. 1 ЗДДС е значително по - благоприятна за нарушителя, в сравнение с приложената с постановлението разпоредба на чл. 185, ал. 2 ЗДДС. По делото не са представени доказателства за други нарушения от страна на жалбоподателя, поради което съдът приема, че извършеното нарушение е за първи път. Съдът намира, че наказателното постановление следва да бъде изменено по отношение на приложената санкционна разпоредба, като я преквалифицира на чл. 185, ал. 2, изр. 2 във връзка с ал. 1 от ЗДДС, и намали размера на наложената санкция от 3000 лева до установения в чл. 185, ал. 1 от ЗДДС минимален размер от 500 лева. Именно такъв размер на санкцията се явява адекватен на извършеното нарушение и достатъчен за постигане на предвидените в чл. 12 от ЗАНН цели на административното наказание.

Наказващият орган очевидно е преценил, че не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН. Съдът също споделя този извод, тъй като разминаването в касовата наличност не е на толкова ниска стойност, която да обоснове отпадането на юридическата отговорност.

Така мотивиран, съдът

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 357469-F383361/10.09.2018 г., издадено от началника на отдел "Оперативни дейности" - Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на „Б“ ЕООД, ЕИК  на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС е наложена „имуществена санкция” в размер на 3000 лева за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, като ПРЕКВАЛИФИЦИРА приложената санкционна разпоредба по чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС вр. ал. 1 от ЗДДС, и НАМАЛЯВА РАЗМЕРА на наложената санкция от 3000 лева на 500 лева.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд –  Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВО:К.А.