Решение по дело №6517/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 708
Дата: 10 февруари 2023 г.
Съдия: Галина Георгиева Господинова Стефанова
Дело: 20221110206517
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 708
гр. С., 10.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 147-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на пети декември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Г.Г.
при участието на секретаря ЛЮБА СТ. СТАТЕЛОВА
като разгледа докладваното от Г.Г. Административно наказателно дело №
20221110206517 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по постъпила жалба от ***, ЕИК ***, против
наказателно постановление № 118/17.12.2020 г., издадено от директор на
РИОСВ-гр. С., с което на основание чл. 136, ал. 2, т. 3, пр. 2 от ЗУО е
наложена имуществена санкция в размер на 7000 лева, за нарушение на чл.
35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от ЗУО.
Жалбоподателят оспорва процесното НП, като незаконосъобразно и
неправилно издадено.Навежда доводи, че неправилно е ангажирана
отговорността на дружеството, доколкото последното е сключило договор с
***, което дружеств е снабдено с изискуемите от закона документи за превоз
на отпадъци.Претендира присъждане на направените по делото разноски.
Ответната страна оспорва жалбата.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа и
правна страна:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и от лице,
притежаващо активна процесуална легитимация да обжалва наказателното
1
постановление.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства се
установява следната фактическа обстановка:
В изпълнение на изискванията по III. 1 на Заповед № РД-
124/07.02.2020 г. на Министъра на околната среда и водите на 26.05.2020 г. в
РИОСВ - Стара Загора постъпила информация от Оперативен център за
контрол на трансграничния превоз на отпадъците - МОСВ за извършен
трансграничен превоз на отпадък с код 15 01 02 от ***. Установено било, че
на 22.05.2020 г. *** транспортирал отпадъци с код 15 01 02 /пластмасови
опаковки/ от ГКПП „Русе“ като предназначението на същите било до
площадка, с местонахождение гр. Ямбол, Индустриална зона, м. „Чатал
могила“.
От страна на експерти от РИОСВ - Стара Загора била извършена
проверка по документи и на място на съоръжение за оползотворяване,
стопанисвано от „Екопласт файбър“ АД и посочено в Анекс VII. Установено
е, че превозвача посочен и в Анекс VII, в поле 5, осъществил превоза на
отпадък с код 15 01 02 е ***. Установено било, че посоченият отпадък не е
бил разтоварен на място на съоръжение за оползотворяване, стопанисвано от
„Екопласт файбър“ АД, ае бил транспортиран до обект в гр. С.. Резултатите
от проверката и всички документи, свързани с нея, били изпратени по
компетентност на РИОСВ - С., получени с вх. № 7124/03.06.2020 г.
В хода на извършената проверка се установило, че дружеството-
жалбоподател не притежава документ за събиране и транспортиране на
отпадъци, издаден по реда на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от ЗУО,
от компетентната РИОСВ - по седалище и адрес на управление на
дружеството. Въз основа на направените констатации бил издаден АУАН №
71/2020 г от 30.06.2020г., против ***, за това, че на 20.05.2020 г.,
транспортира отпадъци с код 15 01 02 /пластмасови опаковки/ от ГКПП
„Русе“ предназначени до площадка, с местонахождение гр. Ямбол,
Индустриална зона, м. „Чатал могила“, без наличие на документ издаден по
реда на чл. 35, ал. 3 във връзка с чл. 35, ал. 2, т. 2 от Закона за управление на
отпадъците.
Въз основа на направените констатации в АУАН, след като
2
възпроизвел описаната в акта фактическа обстановка и преценил подадените
възражения като неоснователни, компетентно длъжностно лице- директор на
РИОСВ-С. издал процесното НП с което на основание чл. 136, ал. 2, т. 3, пр. 2
от ЗУО наложил на дружеството-жалбоподател имуществена санкция в
размер на 7000 лева, за нарушение на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2,
във вр. с чл. 136, ал. 2, т. 3, пр. 2 от ЗУО.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа на събраните по делото гласни доказателства – показанията на
свидетелката С. А., които съдът кредитира с доверие, тъй като напълно
кореспондират на данните от събраните по делото писмени доказателства,
същите обективно и точно отразяват непосредствените й впечатления във
връзка с изпълнение на служебни задължения, без да са налице данни за
заинтересованост от изхода на делото, както и от приобщените по делото
писмени доказателства – материалите по административно-наказателната
преписка.
Съдът, предвид становището на жалбоподателя и императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му и справедливостта на наложеното административно
наказание, направи следните правни изводи:
АУАН и НП са издадени по предвидения в закона ред и форма, при
спазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Съдът констатира, че АУАН и НП
съдържат всички задължителни реквизити, предвидени в разпоредбите на чл.
42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението е описано ясно и точно със всички
съставомерни признаци. Правната квалификация е съответна на описанието
на деянието.
Съгласно разпоредбите на чл. 35, ал. 3, във вр. с ал. 2, т. 2 от ЗУО, за
извършване на дейностите по ал. 2, т. 2 - събиране и транспортиране на
отпадъци по смисъла на параграф 1, т. 41 и т. 43 от допълнителните
разпоредби, се изисква регистрация и издаване на документ по реда на Глава
пета, раздел II. Глава пета, раздел II от ЗУО, озаглавена "Регистрация за
дейности с отпадъци", урежда реда и условията за извършване на
регистрацията по чл. 35, ал. 3, по отношение на лица, регистрирани като
търговци по българското или по националното си законодателство, на
държавни и общински предприятия, сдружения на общини, кооперации и
3
бюджетни предприятия по смисъла на параграф 1, т. 1 от ДР на ЗУО, които
отговарят на изискванията на този закон. Регистрацията е безсрочна и за
нейното извършване, посочените лица подават заявление, ведно с изискуеми
документи към него, до директора на РИОСВ, на чиято територия е
седалището на заявителя, в случай че се заявяват дейности по събиране и
транспортиране на отпадъци. Регистрацията се извършва от компетентния
орган в 14-дневен срок от датата на подаване на заявлението или
отстраняване на нередовностите, и/или предоставяне на допълнителната
информация, и се удостоверява с регистрационен документ, издаден в този
срок.
По делото се установява, че дружеството-жалбоподател към датата на
извършване на превоза не е притежавало документ за транспортиране на
отпадъци, издаден по реда на чл. 35, ал. 3, във вр. с ал. 2, т. 2 от ЗУО.
Параграф 1, т. 43 от ДР на ЗУО съдържа легална дефиниция на понятието
"транспортиране", като определя, че това е превозът на отпадъци,
включително съпътстващите го дейности по товарене, претоварване и
разтоварване, когато се извършва от оператора като самостоятелна дейност.
Събраните по делото доказателства навеждат на еднозначен извод, че
дружеството-жалбоподател е осъществило изпълнителното деяние на
вмененото му нарушение, тъй като е извършило превоз, т. е. транспортиране
по смисъла на ЗУО, на отпадък код 15 01 02 /пластмасови опаковки/ през
ГКПП Русе.
С оглед на горното, направеното възражение от жалбоподателя, че
дружеството *** като дружество-изпращач е снабдено с изискуемите от
закона документи за превоз на отпадъци, поради което за *** не съществува
задължение в горепосочения смисъл, се явява напълно неоснователно. Видно
от материалите по делото,в Анекс VII като превозвач на отпадъците изрично
е посочен ***, а не ***, а съгласно чл. 79, ал. 4 от ЗУО, правата по издадени
регистрационни документи не може да се прехвърлят или преотстъпват на
други юридически лица и в този смисъл *** не може да се позовава на
регистрационния документ, издаден на ***.
Обстоятелството, че транспортираният отпадък е бил предназначен за
разтоварване до площадка, с местонахождение гр. Ямбол, Индустриална зона,
м. „Чатал могила“, докато крайната дестинация на товара е била на
4
територията на гр. С., не влияе върху съставомерността на деянието,
доколкото по делото безспорно се установява, че на 20.05.2020
г.дружеството-жалбоподател транспортира отпадъци с код 15 01 02
/пластмасови опаковки/ от ГКПП „Русе“ до гр. С.- обстоятелство, което не се
оспорва от страните.
Правилно е приложена санкционната разпоредба на чл. 136, ал. 2, т. 3,
пр. 2 от ЗУО, която предвижда да се наказват с имуществена санкция в размер
от 7000 до 20 000 лева едноличен търговец или юридическо лице, което
събира, транспортира и/или третира отпадъци или извършва рециклиране на
кораби по смисъла на Регламент /ЕС/ № 1257/2013, без разрешение или
регистрационен документ, когато такива се изискват. В случая е ангажирана
обективната и безвиновна отговорност на юридическото лице, поради което
въпросът за вината не е предмет на обсъждане в настоящото производство,
доколкото е безспорно установено осъществяване на нарушението от
обективна страна. Наложената на дружеството-жалбоподател имуществена
санкция от 7000 лева за извършеното нарушение е в рамките на минимално
предвидения размер в закона, при отчитане на обстоятелството, че е първо по
ред за дружеството-жалбоподател.
С издаване на процесното НП, наказващият орган правилно е
преценил, че нарушението не представлява маловажен случай. Макар и
формално, извършеното нарушение безспорно засяга нормативни изисквания,
които изначално са завишени, доколкото са относими към специфичната
дейност по управление на отпадъци, въздигайки в административно
нарушение неизпълнение на въведено безусловно формално задължение, без
изобщо законодателят да предвижда като съставомерен признак
причиняването на реални вреди. В конкретния случай, нарушението не
разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушение от съответния вид.
Предвид гореизложеното, съдът намира, че обжалваното НП следва
да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно издадено.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 63д от ЗАНН, право на
разноски има ответната страна по жалбата. Правоимащата страна, обаче, не
претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение,
поради което съдът не се произнася по този въпрос.
5
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА на основание чл. 63, ал. 2, т. 5, във вр. с ал. 9, във
вр. с чл. 58д, т. 1 от ЗАНН, наказателно постановление № 118/17.12.2020 г.,
издадено от директор на РИОСВ-гр. С., с което на основание чл. 136, ал. 2, т.
3, пр. 2 от ЗУО на *** е наложена имуществена санкция в размер на 7000
лева, за нарушение на чл. 35, ал. 3, във вр. с чл. 35, ал. 2, т. 2 от ЗУО, като
ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд С.-град, на основанията, предвидени в НПК, и по реда на Глава 12 от
АПК, в 14 – дневен срок от получаване на съобщението от страните, че е
изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6