Р Е Ш Е Н И Е
№
Гр.Провадия, 16.09.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПРОВАДИЙСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, І състав, в публичното си
заседание на двадесет и пети юни, две хиляди и деветнадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Д. М.
при секретаря М.М. като разгледа докладваното от съдия
НАХД № 169/2019г.по описа на РС-Провадия.
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „М.“ЕООД, ЕИК ********* с адрес:
с.*****, общ.*****, обл. *****, ул*****№3, против НП №23-0000278/14.05.2019г.
на Началника на ОО“АА“-*****, с което за нарушение на чл.6, ал.1 Наредба № 40
от 14.01.2004г. на МТС, МВР и МОСВ, вр. чл. 14, ал.1 от ЗАвП и т.1.8.3.1 от
Приложение А на ADR, на осн. чл.103, ал.1 от ЗАвПр на „М.“ЕООД, ЕИК
********* е наложено администранивно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лева.
В жалбата, се излагат доводи за незаконосъобразност на
обжалваното наказателно постановление. Сочи се, че дружеството има сключен
договор с лице, притежаващо съответната квалификация, който е бил представен по
време на проверката.Изтъкват се и допълнително доводи за отмяна на обжалваното
наказателно постановление.
В съдебно заседание въззивната страна, редовно призована,
не изпраща представител.
Въззиваемата страна ОО“ Автомобилна Администрация“-*****,
изпраща представител, който оспорва жалбата, моли за потвърждаване на НП.
Контролиращата страна, РП-Провадия, редовно призована, не
изпраща представител.
Като съобрази събраните по делото доказателства, съдът
прие за установено от фактическа страна следното:
На 22.03.2019г. св. Д.К. – служител на ОО „АА“ извършил
проверка в гр.*****, ул. *****, на превозвачът „М.“ЕООД, ЕИК *********,
притежаващ Лиценз на Общността за извършване на международен автомобилен превоз на товари № 9792/05.06.2008г.,
валиден от 10.06.2018г. до 09.06.2026г.
В хода на проверката се установило, че превозвачът е
извършил превоз на опасни товари – 25 тона „Амониево-нитратни
торове", тип А1 и А02 - UN
2067, без да има консултант по безопасността при превоз на опасни товари с
товарен автомобил-влекач марка „Рено Премиум“, кат.ИЗ, с per. № ***** и водач Н. М. В. с
ЕГН: **********, без да има консултант по безопасността при
превоз на опасни товари, видно от направената справка в деловодна система
"Архимед", където липсва информация, предоставена от превозвача
"М." ЕООД, за наличие на консултант по безопасността при превоз на
опасни товари.
Горното се установило от Справка за сключване, изменение
или прекратяване на трудовите договори и уведомления за промяна на работодател
В хода на проверката дружеството представило граждански
договор за възлагане на консултантска дейност (по безопасно превозване на
опасни товари) на лицето Н. И. Н. от дата 31.05.2018г., което лице имало
съответната компетентност.
Доколкото обаче било прието, че за валидното изпълнение
на изискването за наличие на такъв консултант е необходимо той да е назначен по
трудов, а не по граждански договор съгласно т.1.8.3.1. от Приложение А на ADR
на дружеството бил съставен АУАН на 22.03.2019г. и връчен на упълномощен
представител.
Въз основа на така издаденият АУАН впоследствие на
14.05.2019г. било издадено и процесното наказателно постановление, което
възприело изцяло направените фактически и правни констатации.
Описаната фактическа обстановка се установява и
потвърждава от събраните по делото доказателства, а именно от писмените
доказателства-преписката по АНП, както и от гласните доказателства –
показанията на св. Д.К., които са конкретни, подробни, логични и
непротиворечиви и изцяло се кредитират от съда.
По същество дружеството- жалбоподател не оспорва
описаните по-горе фактически констатации.
Съдът, предвид становището на страните и императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и
справедливостта на наложеното административно наказание, направи следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока на
обжалване от надлежна страна, поради което е и приета от съда за разглеждане.
НП е издадено от компетентен орган и в шестмесечния,
определен от закона срок за това (видно от приложената по делото заповед на
МТИТС).
Както АУАН, така и НП съдържат изискуемите по чл.42 и 57 ЗАНН реквизити, доколкото са описани обстоятелствата, касаещи съставомерните
елементи на нарушението и последното е индивидуализирано в изискуемата от
закона степен.
В случая НП е издадено за извършено нарушение на Наредба
№ 40 от 14.01.2004 г. за условията и реда за извършване на автомобилен превоз
на опасни товари. Същата е издадена на основание чл. 14, ал. 1 от Закона за
автомобилните превози /ЗАвтП/ и транспонира изискванията относно превоза на
опасни товари по шосе на Директива 2008/68/ЕО на Европейския парламент и на
Съвета от 24 септември 2008 г. относно вътрешния превоз на опасни товари.
„ADR“ е Европейската спогодба за международен превоз на
опасни товари по шосе съгласно която „опасни товари" са вещества и
изделия, чието транспортиране по пътищата е забранено или се разрешава само при
определени обстоятелства съгласно Приложение А и Приложение Б към Европейската
спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе /ADR/ - §1, т. 16 ДР
на ЗАвт.П.
По делото не се спори, че дружеството-превозвач,
ползвайки притежавания от него лиценз за Общността за извършване на
международен автомобилен предвоз на товари е извършвало на автомобилен превоз
на опасен товар.
Не се спори и че този превозвач има сключен граждански
договор с лице, консултант по превоз на опасни товари, притежаващо изискуемата
компетентност.
По делото единствено спорен остава въпроса, че
превозвачът е извършил превоз на опасни товари – 25 тона „Амониево-нитратни торове", тип А1 и А02 - UN 2067, без да има консултант по
безопасността при превоз на опасни товари с товарен автомобил-влекач марка "Рено Премиум", кат.ИЗ, с per. № ***** и водач Н. М. В. с
ЕГН: **********, без да има консултант по безопасността при
превоз на опасни товари
Цитираният текст от Приложението посочва, че всяко
предприятие, дейността на което включва превозването или свързаните с него
опаковане, товарене, пълнене или разтоварване на опасни товари по шосе трябва
да назначи един или повече съветници по безопасността за превозите на опасни
товари, които са отговорни за оказване на помощ за предотвратяване на
опасностите, присъщи на подобни дейности, по отношение на хора, имущество и
околна среда.
От своя страна разпоредбата на чл. 6, ал.1 от Наредба №
40 посочва, че предприятията, извършващи превози на опасни товари и/или
товарене и разтоварване на опасни товари, трябва да имат един или повече
консултанти по безопасността при превоз на опасни товари. Ал. 2 посочва, че
консултантът по безопасността съдейства за предотвратяване и избягване на
рискове и опасностите при превоз, товарене и разтоварване на опасни товари, а
разпоредбата на ал. 3 от друга страна предвижда, че консултантът по
безопасността може да бъде: лице, наето по трудов или граждански договор;
ръководителят на предприятието; лице, което изпълнява и други функции и
задължения в предприятието.
Видно от доказателствата по делото между въззивника и
лицето Н. И. Н., ЕГН ********** е бил налице сключен граждански договор за
консултантска дейност във връзка с изпълнение разпоредбите на Наредбата за
превоз на опасни товари от 31.05.2018г.-действащ към датата на проверката.
Поради изложеното съдът намира, че обжалваното НП следва
да се отмени като незаконосъобразно.
Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №
23-0000278/14.05.2019г. на Началника на ОО“АА“-*****, с което на „М.“ЕООД, ЕИК
********* с адрес: с.*****, общ.*****, обл. *****, ул*****№3за нарушение на
чл.6, ал.1 Наредба № 40 от 14.01.2004г. на МТС, МВР и МОСВ, вр. чл. 14, ал.1 от
ЗАвП и т.1.8.3.1 от Приложение А на ADR, на осн. чл.103, ал.1 от ЗАвПр на „М.“ЕООД,
ЕИК ********* е наложено администранивно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд –
гр. *****.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: