МОТИВИ
по АНД № 872/2019 г.по описа на ПлРС:
С постановление от
17.04.2019 г. прокурор при Районна прокуратура – гр.*** е установил, че
са налице основанията на чл.78 А от НК по образуваното срещу В.П.А. *** досъдебно
производство № ***/2018 г. по описа на Р. за извършено престъпление по чл. 343,
ал.1, б.”б”, във вр. с чл.342, ал.1,вр.
чл. 129, ал.2 от НК, във вр. с чл.5,
ал.1, т.1 и чл. 68, ал.2 от Закона за
движението по пътищата и е направил предложение
пред Районен съд – гр. *** за освобождаване на В.П.А. с ЕГН ********** от
наказателна отговорност чрез налагане на административно наказание за това, че на
***
година в гр. ***, обл. *** на автобусна спирка на ул. „***“, при управление на
моторно превозно средство – автобус „***", модел „***“, с peгистрационен №
*** е нарушил правилата за движение по пътищата регламентирани в ЗДвП, както
следва:
- чл. 5, ал.1, т.1 от ЗДвП „Всеки участник в
движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки
за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да
причинява имуществени вреди.“
- чл. 68, ал. 2 от ЗДвП „Водачът на пътно превозно
средство от редовните линии за обществен превоз на пътници е длъжен да
осигурява възможност за безопасно качване и слизане на пътниците“.
и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда
на И.Д.Н.от гр. ***, обл. ***, изразяваща се в счупване на лявата бедрена кост
в областта на шийката – горната част на костта, довело до трайно /за повече от
два-три месеца/ затрудняване движението на левия долен крайник.
Подсъдимият редовно призован, явява се лично в съдебно
заседание моли да бъде съобразено предложението на Р., като дава подробни обяснения
и моли за минимално наказание.
Районна прокуратура – ***,
редовно призована, не изпраща представител.
Съдът, като прецени
събраните по делото доказателства, намира за
установено следното:
Подсъдимият В.П.А. е роден на *** ***, обл. ***,
***, *** гражданин, с основно образование, женен, работи, неосъждан, ЕГН **********.
Подсъдимият В.П.А. е правоспособен водач на моторно
превозно средство и притежавал СУМПС № ***, с придобити категории С, В, DE, СЕ,
D, M, АМ, ТКТ, BE, валидно до 08.07.2020 година. Въз основа на трудов договор №***/09.07.2017
година заемал длъжността „шофьор спец. автомобил“ към общинско дружество „***“
ЕООД гр. *** и като такъв осъществявал междуградски превоз на пътници по
линията гр. *** – гр. *** и обратно.
На *** година подсъдимият А. изпълнявал служебните си
задължения, като управлявал моторно превозно средство – автобус, марка „***”,
модел *** с peгистрационен № *** по установения маршрут от гр. *** до гр. *** и
обратно. Управляваният от него автобус бил технически изправен, тип
туристически, с две врати с единично крило, управлявани от водача на автобуса,
като подхода към задната врата е с пет стъпала, първото от които на височина 1,20 м. Същият бил оборудван
с необходимите съоръжения за добра видимост към вътрешността на автобуса и по
неговите външни страни, а именно две външни огледала за обратно виждане и
огледало обратно виждане в салона, чрез което да се контролира движението на
пътниците от автобуса през вратите. На ***
година, контрольор в автобуса била свидетелката Д.И..
Пострадалата И.Д.Н.живеела в гр. ***, като към 2018
година същата била на 71 години. Живеела сама и се грижела сама за себе си. На ***
година трябвало да посети гр. ***, поради което рано сутринта се отправила към
спирката в гр. ***. В 06.45 часа спрял
автобуса управляван от подсъдимия А. и тя се качила в него. Седнала в задната
му част. Когато автобусът приближил спирката в гр. ***, находяща се на ул. „***“
срещу „***“, *** се приготвила за
слизане. От автобуса слезли няколко души, като тя останала последна. Застанала
пред задната, втора врата и започнала да слиза по стъпалата. Когато
свидетелката *** била на най-долното/първото/ стъпало, подала десния си крак, с
който почти стъпила на асфалта, като тялото и било още в габаритния тунел на
стъпалата. В този момент подсъдимият А. включил на скорост, при което автобуса
леко потеглил и задействал системата за затваряне на вратите, при което задната
врата притиснала левия крак на пострадалата ***, тя загубила равновесие и
паднала извън автобуса на пътното платно. В този момент намиращи се в автобуса
пътници, виждайки случилото се, започнали да алармират водача, който веднага
спрял. Намиращите се наблизо граждани оказали помощ на пострадалата и я
пренесли на една пейка. Подали сигнал на тел. 112. На място пристигнал екип на
спешна помощ, който отвел пострадалата *** в болнично заведение, където й била
оказана необходимата медицинска помощ. подсъдимият уведомил свидетеля *** –
управител на „***“ ЕООД за случилото се и след това продължил по установения
курс.
Горната
фактическа обстановка се установява от депозираните в хода на досъдебното производство показания
на свидетелите Т.Х.П., И.Д.Н., К.Б.П. и Д.Ц.И. от които се установява в
конкретика извършеното от подсъдимия деяние, които съдът кредитира като
обективни и кореспондентни с ценените от него писмени доказателства, находящи
се в досъдебно производство № 1349/2018 г. по описа на Р., прочетени пореда на
чл. 283 от НПК в съдебно заседание и приобщени към доказателствения материал по
делото по реда на чл.283 от НПК и в конкретност епикриза от Клиника по
ортопедия и травматология –УМБАЛ „***“–***, трудов договор № ***/2007 г., 2 бр.
длъжностни характеристики, допълнително споразумение № ***г. към трудов договор
№ ***/09.07.2007 г., свидетелство за регистрация част 1, свидетелство за
регистрация част 2, застрахователна полица Гражданска отговорност на
автомобилистите, справка за съдимост, справка за нарушител/водач, фактура № ***г.,
вносна бележка, фактура № ***/21.05.2018г. и история на заболяването № ***, всичките писмени ДП неоспорени.
Съдът цени и
назначената в хода на ДП съдебна
автотехническа експертиза от която се установява, мястото на произшествието е в гр. ***, на
ул. „***" на спирка НОН-СТОП, до училище „***" с автобус „***",
peг. № ***, собственост на фирма „***" ЕООД, пътуващ по линия гр. *** -
гр. ***.
Според експертизата няма данни за неизправности и нерегулирани огледала
на автобуса и врати. Произшествието не е свързано с техническото състояние на
автобуса или неизправности в системата за управление на вратите.
Вратите на автобуса са с
едно единично крило, които се управляват с въздух от водача на автобуса. За да
отваря и затваря вратите, водача трябва да е спрял автобуса. Да изчака всички
пътници от автобуса да слязат и съответно да се качат. За това условие водачът
контролира салона и пространството около
вратите на автобуса с помощта на огледалата за обратно виждане.
Експретът сочи, че водачът е управлявал автобус „***"
51- местен по автобусната линия гр. *** - гр. ***. На тази спирка водачът е
спрял за слизане и качване на пътници. При спиране на спирката, водачът на
автобуса е отворил вратите и пътниците от двете врати са слезли на спирката. От
задната врата последна е слизала пътничката И.Д.Н.. Водачът не е видял
пътничката в областта на задната врата на огледалата за обратно виждане,
включил на скорост потеглил и задействал системата за затваряне на вратите. От
движението на пътничката на последното стъпало и това на автобуса и вратите е
станало притискане на пострадалата и падането от последното стъпало на пътното
платно.
Вещото лице сочи, че при падането на пешеходката от
задната врата, автобусът е бил в движение, потегляне от спирката. Водачът към
този момент е включил на скорост, потеглил и подал команда за затваряне на
вратите.
Пътничката се е намирала на последното стъпало с
нагласа за напускане на автобуса и стъпване на пътното платно.
Автобусът на пътното платно е бил на автобусната
спирка в покой с предна част насочена на юг и най-вероятно работещ двигател. От
характера на спирката се определя, че е бил успоредно на надлъжната ос на ул. „***".
Пътното платно в тази част е за еднопосочно движение. Вратите на автобуса са
били отворени за слизане и качване на пътници.
При управление на автобуса и спрял на спирката,
експрета твърди, че водача следва да контролира движението на пътниците на
огледалото за обратно виждане в салона, при слизането и качване до последния
пътник на страничните огледала. Пътниците следва след спиране на автобуса да се
придвижат към вратите и да напуснат автобуса.
В заключението се сочи, че огледалото в салона на
автобуса е настроено така, че да се контролира и движението на пътниците от
автобуса към вратите. Водачът на автобуса не е имал възможност да вижда
последната пътничка слизаща от автобуса в габаритната част на стъпалата,
движението и по стъпалата преди излизането и извън габарита на салона на
автобуса. Възможност да вижда пътничката е имал когато част от тялото на
пътничката е било извън габаритите на вратата на автобуса.
Водачът управлява автобуса и той контролира движението
на пътниците в салона на автобуса, слизащите и качващите се пътници в автобуса.
Експерта сочи, че водачът е имал техническа възможност да предотврати
произшествието при изчакване да слезе и последния пътник от автобуса, да
затвори вратите и след това да потегли. От техническа гледна точка, изискването
е да се затворят вратите и автобуса след това да потегли.
Съдът цени заключението на вещото лице по назначената
съдебно –медицинска експертиза, от което се установява, че на пострадалата И.Д.Н.е
причинено: счупване на лявата бедрена кост в областта на шийката – горната част
на костта, довело до трайно /повече от два -три месеца/ затрудняване движението
на левия долен крайник.
В пълен синхрон с ценените гласни и писмени
доказателства са и обясненията на подсъдимия който преповтаря същите и изразява
съжаление и разкаяние за извършеното.
При така приетата
фактическа обстановка, съдът счита, че с деянието си подсъдимия В.П.А. е осъществил
от обективна и субективна страна състава на престъпление по чл.343, ал.1,
б.”б”, във вр. с чл.342, ал.1,вр. чл.
129, ал.2 от НК, във вр. с чл.5, ал.1,
т.1 и чл. 68, ал.2 от Закона за
движението по пътищата. За извършеното престъпление се предвижда наказание лишаване
от свобода до три години или Пробация, същият не е осъждан и не е освобождаван
към момента на деянието от наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК и в
тази връзка съдът намира, че са налице предпоставките за освобождаването му от
наказателна отговорност с налагане на административно наказание. При определяне
размера на наказанието - глоба в полза
на държавата в размер на хиляда лева, съдът съобрази доброто му процесуално
поведение в хода на ДП и СП и признанието на вината с което е съдействал за
изясняване на обективната истина, липсата
на нарушения по ЗДП освен за дребни и незначителни такива, липсата на данни за
по-добро материално положение. Следва да се отчете и обстоятелството че
подсъдимият е останал на мястото на произшествието .
На основание чл. 343г, във вр. с чл.343, ал.1, б.”б”, във вр. с чл. 37 ал. 1 т. 7 от НК е лишен
подсъдимия В.П.А. от право да управлява МПС за срок от три месеца, считано от
датата на влизане в сила на решението, което също е в минимален
размер по гореописаните съображения.
Поради описаното съдът
прецени да определи и наложи посочените по-горе наказания при превес на
смекчаващите отговорността обстоятелства. Отегчаващи такива не намери.
На основание чл.189,
ал.3 от НПК подсъдимия В.П.А., със снета по-горе самоличност е осъден, да
заплати по сметка на ***– гр. *** направените деловодни разноски в размер общо
на 428,25 лева.
По така изложените
съображения съдът постанови решението си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: