РЕШЕНИЕ
Град Асеновград, 03.09.2020г.
ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ с председател СТЕФКА ПАШОВА,
като разгледа в открито съдебно заседание на двадесет и седми май две хиляди и
двадесета година, при участието на секретаря Таня Янева, нахд № 834.2019г. по
описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство
по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № Е-НП -14 от 26.08.2019г. на Министъра на
енергетиката, с което на „НВГ Краиери“оод, вписано в Търговския регистър при Агенция
по вписванията, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: град Пловдив
4000, район“Централен“, ****, представлявано от В.Н.Е.- Управител, е наложена
имуществена санкция в размер на 50 000 – петдесет хиляди лева, за
нарушение по чл. 94, ал.1 предложение
първо вр. чл.77 вр.чл. 87, ал.1 и ал.2 т.2 вр.чл. 88 т.4 от „Закон за
подземните богатства“.
По
същество:
Процесуалните представители на дружеството - жалбоподател - адвокатите Е. и Г., пледират
за отмяна на обжалваното НП като незаконосъобразно – издадено в нарушение на
материалния закон, както и като постановено при допуснати съществени
процесуални нарушения- липсва посочване на място на извършване на нарушението,
както и точно описание на същото. Пледира се за приемане на случая за
маловажен, тъй като нарушението не се отразява на цялостния ред установен на
работните проекти и не се отразява върху опазването на земните недра.
Въззиваемата страна, представлявана от ЮРК Й., пледира за
потвърждаване на обжалваното НП като издадено от компетентен орган и при
спазване на процесуалните правила. Сочи се, че нарушението е доказано и
извършено по посочения начин.
По
процедурата:
АУАН № 7 от 06.03.2019г. е съставен от главен инспектор в
Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“ към Министерство на
енергетиката, за нарушение по чл. 94, ал.1 от „Закон за подземните богатства“,
който е компетентен орган, съгласно чл. 95, ал.1 от „Закон за подземните
богатства“ и Заповед № Е-РД-16-220 от 15.02.2017г. на Министъра на
енергетиката. НП също е издадено от компетентен орган – Министъра на
енергетиката, съгласно чл. 95, ал.3 от „Закон за подземните богатства“.
АУАН съдържа изискуемите от чл.42 от ЗАНН реквизити, а НП
– тези по чл.57, ал.1 от ЗАНН.
Съдът отхвърли като неоснователни възраженията на
адвокатите на дружеството – жалбоподател Е. и Г. относно допуснати съществени
процесуални нарушения, предвид на
това,че както в АУАН, така и в НП ясно и
точно с дата, месец и година е посочена датата на извършване на вмененото
адм.нарушение, както и в пълен обем, повече от колкото представлява фактическия
състав на вмененото адм.нарушение, като са посочени факти, касаещи обстоятелства
около неговото извършване, са изложени такива, както в акта за установяване на
административно нарушение, така и в обжалваното НП.
С това в пълен обем са покрити законовите изисквания за
съдържание на акта за установяване на административно нарушение от една страна,
а от друга страна по този начин в пълнота е спазено правото на защита.Това важи
и за НП.
При служебна проверка съдът не констатира допуснати
съществени нарушения на административно – производствените правила, поради което и разгледа делото по
същество.
По
фактите:
На 03.10.2013г. е сключен договор между Министерски съвет на Република
България – концедент и „НВГ Кариери“оод – концесионер с предмет: предоставяне
на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, ал.1т.5 от ЗПБ – строителни
материали – мрамори, представляващи изключителна държавна собственост, от
находище „Старите колиби“,
разположено в землището на село Мулдава, община Асеновград, област Пловдивска.Определена
е концесионната площ в размер на 327 939
кв.м., индивидуализирана с координатите по точки от № 1 до № 12 в
координатна система „1970г.“, представляващо
Приложение № 1 към договора, в която концесионна площ е включено: 2.1 площта на находище „Старите колиби“ в
размер на 231 635 – двеста
тридесет и една хияди шестотин тридесет и пет квадратни метра,
индивидуализирана с координатите на точки от № 1 до № 13 по външния контур на
запасите в координатната система „ 1970г.“, неразделна част от концесионния
договор.
2.2. допълнителни площи, необходими за осъществяване на
дейностите по концесията, извън добива.
Разписани са условия за осъществяване на концесията, а
именно, добивът на подземното богатство по чл.1 да се осъществява след
съгласуване от Министъра на икономиката и енергетиката на проектите и плановете
по чл.7, ал.2, т.3, изготвени въз основа на мерките и условията на Решение по
оценка на въздействието върху околната среда № З-1/2012г. на министъра на
околната среда и водите и съгласуване на цялостния проект за добив и първична преработка с Агенция „Пътна
инфраструктура“ и въз основа на разрешение, издадено по реда на чл. 26 от
„Закона за пътищата“.
Съгласно чл.2, ал.2 от този договор, при експлоатацията
на подземните богатства, следва да се спазват нормативните изисквания, свързани
с опазването на земните недра, околната среда, водите, човешкото здраве,
защитените със закон територии и обекти, правата върху горските територии и
земеделските земи, културните ценности, националната сигурност, отбраната на
страната и обществения ред, пътищата и пътната инфраструктура.
Съгласно чл.3 от този договор, при осъществяване на
концесията и на свързаните с нея дейности, концесионерът е длъжен да извършва
всички дейности по предоставената концесия в съответствие с установените
технически и технологични стандарти. Съгласно чл. 6, ал.2 от договора, концесионерът може да осъществява дейност
върху концесионната площ въз основа на одобрен и влязъл в сила подробен
устройствен план, който включва концесионната площ и пътните връзки между
площта на находището и местните и/или републиканските пътища.Съгласно чл.7, т.1
от този договор, концесионерът има право да добива подземните богатства по
чл.1, когато изпълнява съгласуваните работни проекти и планове по този договор,
разработва находището добросъвестно, като не допуска неправилна изборна
експлоатация, която може да доведе до загуби на подземни богатства, или до
икономическа неизгодност за бъдещото разработване на находището. По силата на
т.3 на чл. 7 от този договор, концесионерът е длъжен да изработи и представи за
съгласуване на министъра на икономиката и енергетиката, а при необходимост и с
други компетентни държавни органи, цялостен работен проект за добив и първична
преработка на подземните богатства, изменения и допълнения на цялостния работен
проект за добив и първична преработка – при възникнала необходимост от това,
като при изменения и допълнения на цялостния проект, следва да уведоми „Регионалната
инспекция по околна среда и водите“ – Пловдив, за уточняване на необходимостта
от провеждане на процедури по реда на нормативната уредба по опазване на
околната среда. Следва да изработи годишен работен проект за добив и първична
преработка за всяка година от срока на концесията, като срокът за представяне е
31 януари на съответната година. Концесионерът също така е длъжен да уведоми
компетентните органи за всяко едно обстоятелство, което може да създаде
опасност за земните недра, околната среда, водите, човешкото здраве, защитените
със закон територии и обекти, правата върху горските територии и земеделските
земи, културните ценности, националната сигурност, отбраната на страната и
обществения ред, пътищата и пътната инфраструктура.Съгласно чл. 20 ал.1 от този
договор, концесионерът е длъжен да извършва дейностите по предоставената
концесия, съгласно изискванията по опазване на земните недра, чрез рационалното
използване на подземните богатства, като е длъжен да осъществява дейностите по
добив и преработка на подземни богатства в съответствие с изискванията на
действащото законодателство, както и да спазва утвърдения с работните проекти
ред за промишлено усвояване на запасите и ресурсите на подземните богатства, за
първичната им преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на
земните недра и околната среда.Съгласно чл. 21 от този договор, при последващо
възникване на опасност за националната сигурност и отбраната на страната, за
околната среда, за безопасността и здравето на населението, както и от
разрушаване, или увреждане на културни ценности, по причини, независещи от
концесионера, концесията може да бъде прекратена с решение на Министерския
съвет.Съгласно чл.25 от този договор, цялостния контрол по изпълнението на
концесионния договор, се осъществява от министъра на околната среда и
енергетиката.
Находище „Старите колиби“ е изключителна държавна
собственост, за което е съставен акт за изключителна държавна собственост №
1310 от 29.06.2012г., видно от който площта
на находището е 231 635 квадратни метра с вид на полезното изкопаемо –
мрамори.Посочени са координатните на находището.
С писмо № 5300-12254
от 04.11.2015г. Агенция „Пътна инфраструктура“ разрешава добив
на строителни материали – мрамори на находище „Старите колиби“, разположено в
землището на село Мулдава, община Асеновград, област пловдивска, чрез
използване на пробивно – взривни работи по следните условия:
-
точно изпълнение на пробивно – взривните работи, съгласно проведените
изчисления за безопасни разстояния по различните фактори, в определената зона
за добив
-
максимално количество взривно вещество за взривяване на
един сондаж, или в една серия да е 60 килограма.
-
Дейностите
по добив на строителни материали да се осъществяват без да бъдат нанасяни
повреди по Републиканските пътища, пътните съоръжения и принадлежностите им
през срока на концесията.
До получаване на това писмо
концесионният договор е бил спрян, като след неговото получаване, от „НВГ
Кариери“оод е внесено в „Министерство на енергетиката“, изменен работен проект,
съгласно изискванията на Агенция „Пътна инфраструктура“, като е посочено, че
въз основа на промените в цялостния работен проект, е изготвен и годишния
работен проект за 2016г.
В „Министерство
на енергетиката“ е изпратена и актуализирана част „Пробивно – взривни работи“
към „Годишен работен проект за находище „Старите колиби“ за 2016г. С писмо изх.
№ Е-12-00-187 от 12.12.2015г.това изменение на проекта е съгласувано от страна на
„Министерство на енергетиката“, като в това съгласувателно писмо изрично е
посочено, че изготвянето на всеки
паспорт за извършване на пробивно – взривни работи в находище „Старите колиби“,
следва да бъде съобразено с
изискването на разрешение изх. №
53-00-12254 от 04.11.2015г. на Агенция за „Пътна инфраструктура“ за максимално количество взривно вещество
за взривяване на един сондаж, или в една серия – 60 килограма.
С писмо вх. №
Е26-4-132 от 05.11.2017г. до „Министерство на енергетиката“ е изпратен Годишен
технически проект за 2018г. С писмо изх. № Е – 26-Н-2 от 02.01.2018г. на „Министерство
на енергетиката“, е съгласуван представеният от „НВГ Кариери“оод годишен
работен проект за добив от находище „Старите колиби“.
С договор от 03.11.2017г. сключен между възложителя „НВГ
Кариери“оод и „Геомакс България“ оод като изпълнител, е договорено извършването
на комплексно обслужване, което включва: изготвяне на технически паспорт за
пробивно – взривните работи, получаване на разрешителни, доставка на взривни
вещества и средства за взривяване и извършване на взривни работи на Кариера
„Старите колиби“, с.Мулдава.. Съгласно този договор, възложителят е длъжен –
т.10, да съгласува предварително с представител на изпълнителя, всички промени,
касаещи параметрите на пробивно – взривните работи и да предостави необходимата
документация за извършване на пробивно – взривните работи. От друга страна,
съгласно чл.14 от този договор, изпълнителят се задължава да изготвя технически
паспорти за взривните работи, съгласно годишния технологичен проект и
съгласуване със съответните оторизирани органи.
Изготвена е разработка, осигуряваща безопасно сеизмично
въздействие, породено от взривните работи в кариера „Старите колиби“ през юли
2015г., видно от която степените на сеизмичната интензивност – въздействие се
определят от скалата МШК, където най - пълно е извършена систематизация на
признаците за определяне ефекта на трусовете върху земната повърхност, която
скала е залегнала в „Наредба № РД – 02-20-2 от 27 януари 2012г. за проектиране
на сгради и съоръжения в земетръсни райони, като тя се използва и за оценка на
техногенните трусове, породени от взрив.
За целта е било проведено промишлено взривяване с
взривното вещество „Ексан“, като максималната маса на зарядите, взривени в една
степен на закъснение от 17 милисекунди между зарядите и 67 милисекунди между
редовете е 69 килограма.В конкретният случай, при 69 кг. на
зарядите, взривени едновременно, регистрираната степен на сеизмичната
интензивност по МШК е под първа степен.
Това е неусетно земетресение, тъй като интензивността на колебанията е под
границата на чувствителност на хората и сътресенията на почвата се наблюдават и
регистрират само от сеизмографи. С оглед на което и установеното сеизмично
въздействие от първа степен, породено от вривните работи в кариерата,
осигуряват нейната безопасност, съобразена със спецификата на обекта.
За 2018г. е изработен годишен работен проект за добив и
преработка на строителни материали – мрамори, от находище „Старите колиби“ за
2018 година. Съгласно него, за всяко конкретно взривяване трябва да се изготвя
самостоятелен и отделен паспорт на пробивно – взривните работи. Изчислени са
устойчивостта на стъпалата, по метода на Бишоп.Пробиването на сондажите с
диаметър 110 мм е предвидено да се извърши със сонда „Atlas
Copco ROC F9“, която е
предвидено да бъде разположена върху предварително зачистена площадка, така че
ходовата й част да се намира на разстояние по- голяма от 3 метра от горния ръб на
стъпалото.В проекта е предвидено взривните работи да се използва метода на
сондажните заряди, които ще бъдат взривени по NONEL технология, , като този метод се състои в извършване на следните
дейности:
1. Пробиване на сондажите
2. Изготвяне и поставяне на междинни детонатори
3. Зареждане на сондажите с взривно вещество
4. Монтиране и свързване на взривната мрежа
5. Взривяване на взривнанта мрежа
6. Оглед на взривното поле
7. Вторични взривни работи за взривяване на негабаритни
късове
По отношение на разположението
на сондажите в проекта е приета схема на същите в 4 реда, като по изключение,
когато минно- геоложките условия, или производството налагат това, сондажите
могат да бъдат разположени в три, или пет реда и да се промени количеството им
в ред. Посочено е, че прилагането на вертикални сондажи е много резултатно, тъй
като се създава еднакво съпротивление по цялата дължина на откоса, най- добро
използване на енергията на взрива по цялата дължина на заредената колонка,
както и създаване на устойчив откос на стъпалата.Направени са пълни изчисления
на височината на стъпалото, височината на сондажите и максималното количество
вривно вещество в тях, съобразно
височината на стъпалото е при 6 метра – 40,6 килограма, при 8 метра височина на
стъпалото – 55,9 килограма и при 10 метра височина на стъпалото е 71,2
килограма.
Тук следва да се посочи, че максималната височина на
стъпалото, допустима по проект е 10
метра, като съобразно таблицата с параметрите на взривното вещество при
различна височина на стъпалото, максималното количество взривно вещество е 71,2
метра. Но тук следва да се посочи, че писмото от АПИ действа и с оглед
безопасността на пътната инфраструктура, то е заложено на 60 килограма в серия или заряд, при височина на стъпалото от 10 метра – височина и по проекта,
издадено в писмо изх. № 53-00-12254 от 04.11.2015г. на Агенция „Пътна
инфраструктура“, като с писмо изх. № Е-12-00-187 от 12.12.2015г. на заместник –
министъра на енергетиката, с което е съгласувано представеното от „НВГ
Кариери“оод за находище „Старите колиби“ изменение на цялостния работен проект
за добив и първична преработка за срока на концесията в част „Пробивно –
взривни работи“, е дадено изричното указание : изготвянето на всеки паспорт за извършване на пробивно – взривни
работи в находище „Старите колиби“ да е съобразено с изискването на разрешение
изх. № 53-00-12254 от 04.11.2015г. на Агенция „Пътна инфраструктура“ за максимално
количество взривно вещество за взривяване на един сондаж или в една серия – 60
килограма.
Съобразно паспорти за пробивно – взривни работи,
извършвани през 2018година в находище „Старите колиби“е видно, че взривяването
на скалния масив се извършва чрез сондажна мрежа, разположена в 7 реда, в общ
брой сондажи 75, със средна дълбочина метра и линия на най-малкото
съпротивление 4 метра. За взривяването е предвидено да бъдат употребени
8 500 килограма взривни вещества. Видно от тези паспорти, касаеща пробивно
– взривни работи на 04.06.2018г., относно поле 4-2018г., в тези 75 сондажа,
диаметърът на всеки един от тях е 0,110, височината
на стъпалото е 16,4, обемното тегло на взривното вещество EXAN е 0,8, а количеството АНФО в сондаж е 105,62.В
един сондаж е налице 2 броя като количество пресовки. Наклонът на сондажа е 90
градуса. Общото количество пресовки е 150- тоест, сериен врзив на два етапа в
серия на сондажите, които са 75 броя.Във всеки един сондаж, двусериен, каквито
са всички тези в поле 4 – 2018г. е 105,62.,
разпределено на две пресовки. Във всеки сондаж е сложен по един горен
неел.детонатор 1000ms и по един долен неелектрически детонатор – 1000ms.Конекторите са 75 - съобразно броя на сондажите.
Безопасната зона при взривните работи е изчислена на 450 метра-при параметри на проекта, но не и по
паспорта.
С писмо изх. № 239000-999/19 от 23.01.2019г., взривните
работи през 2018г. са извършвани само от една фирма – „Геомакс България“оод-
град Варна.Същата притежава разрешително №1 от 12.01.2018г. за извършване на
технологични взривни работи за обект „Кариера за инертни материали „Старите
колиби“-с.Мулдава.В него е посочено, че взривните работи могат да се извършват
само на работните места, определени в годишния работен проект и при стриктно
спазване на паспортите за пробивно – взривни работи.Съгласно т.4 от
разрешителното, взривните работи следва да се извършват само по предварително
изготвени паспорти и при стриктно спазване на изискванинята по безопасност на
ПБТ при взривните работи от 1997г.“Геомакс България“оод има разрешение да употребява
взривни вещества и пиротехнически изделия, което е издадено от Главна дирекция
на Националната полиция.
За извършено взривяване на
04.06.2018г. на кариера „Старите колиби“, по приложение към нареждане № 98 от
04.06.2018г. е взривено взривно вещество
АНФО общо 8810 килограма, което е и доставено.Транспортирането на взривното
вещество е станало с издадени разрешения на „Геомакс България“оод, от РУ-
Асеновград.
Налице е договор с „Геомакс България“оод от една страна и
„НВГ Кариери“оод, от друга страна, за това.
В Министерски съвет е получено
писмо от монахиня Юлита – игумения на манастир „Света Петка“, която сочи
наличие на материални щети и опасност от срутване на манастирския комплекс от
взривните работи в кариерата наблизо, която отстои на около 800 метра от
Манастира.
По така постъпилия сигнал, е
извършена проверка по документи, а впоследствие и на място, за което е съставен
констативен прортокол от 08.01.2019г., а впоследствие и по документи, в хода на
която са установени нарушения. Дружеството – жалбоподател е поканено за
съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Такъв е съставен
с № 7 от 06.03.2019г., като въз основа на него е издадено и обжалваното НП,
касаещо изпълнително деяние на 04.06.2018г. за нарушение по чл.94, ал.1
предл.първо вр.чл.77 вр.чл. 87, ал.1 и ал.2 т.2 вр.чл. 88, т.4 от ЗПБ, за това,
че чрез извършване на пробивно – взривни работи на посочената дата в находище
„Старите колиби“, употребеното количество взривно вещество EXAN
в сондаж е 105,62 килограма, което надвишава допустимото
за едно взривяване максимално количество взривно вещество за взривяване на един
сондаж или в една серия от 60 килограма.
По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери
за установени въз основа на показанията на свидетелите Р.Б., които съдът кредитира
като логични, последователни, непротиворечиви и подкрепени и от писмените
доказателства по делото показания. Същите напълно кореспондират с писмените
доказателства по делото и с показанията на останалите свидетели по делото.
Като логични, последователни, непротиворечиви вътрешно и
с тези на актосъставителя Б., съдът кредитира и показанията на свидетеля Н.Т..
Същите напълно кореспондират и с писмените доказателства по делото и не се
опровергават от други гласни доказателствени средства.
Показанията на свидетеля Г.С. се кредитират от съда като
логични, последователни, непротиворечиви на показанията на свидетелите Б. и Т.
и съответстващи на писмените доказателства по делото, из изключение на една
част, която не се кредитира от съда като противоречаща на показанията на
свидетелите Б. и Т. и на писмените доказателства по делото, а именно, че
съгласувателното писмо на АПИ за извършване на взривове в един сондаж, дава
разрешение за максимално количество взривно вещество от 60 килограма в една серия.
Писмото на АПИ, което е съгласувателно, дава право на максимално количество от 60 килограма взривно вещество в сондаж, при
зададени параметри на височина на стъпалото и сондажа 10 метра, независимо дали е еднократно взирвяване, или
серия. В този смисъл, показанията на свидетеля С., че АПИ разрешава до 60
килограма в сондаж на всяка серия, не се кредитира от съда, предвид на пълното им
противоречие както с кредитираните от съда писмени доказателства, така и с
всички писмени доказателства по делото, които също в тази им част, ги
опровергават. В останалата им част, тези показания се кредитират от съда.
Съдът кредитира като логични, последователни и
непротиворечиви и с кредитираните от съда гласни доказателствени средства,
както и напълно съответни и на писмените доказателства по делото, показанията
на свидетеля Д.Д..
Показанията на свидетеля И.К. в по-голямата им част се
кредитират от съда. В неговите показания ясно е
посочено, тъй като той е изготвил и проектите за разработване на минното
находище, че количеството вещество в една серия, е максимално 30 килограма, относимо за най- високата
височина на стъпалото. Тя, тук следва да се каже, че е 10 метра, а не 16,5,
както това фигурира в паспортите за взривяването на 04.06.2018г. Проектът,
изработен от свидетеля К. относно максимално количество взривно вещество в
максимална височина на стъпалото 10 метра е 60 килограма, като същият е
съгласуван с горепосоченото становище за допустимост на взривното вещество
относно безопасност за други обекти, съоръжения и ландшафт.Надвишаването на
всеки един параметър- от височина на стъпалото по проект, до количество взрив,
нарушава правилата и минава в обсега на опасност от дейността и до разрушителен
ефект от същата, тъй като е над допустимите от становището за безопасност
параметри. Показанията на този свидетел ясно сочат, че ако по проект максимална
височина на стъпалото е 10 метра и максимално количество врзивно вещество в
сондаж- независимо дали същият ще бъде взривен еднократно, или в серия, е 60
килограма, то тези параметри трябва да бъдат спазвани и факта на това какъв е строежа
на скалите не оправдана и не допуска по –голяма височина на стъпалото, нето по –голямо количество взрив от него, предвид
на по-голяма производителност и минимализиране на разходите по добива. В този
случай следва да се направят повече сондажи с повече вризвявания в едно поле,
но не и да се увеличава височината на стъпалото, нито пък количеството взривно
вещество.Свидетелят К. ясно посочва, че ако има сериозни отклонения от
височината на стъпалото и количеството
взрив в сондаж, което се изготвя в паспорта за всяко взривяване, то това следва
първо да се съгласува по надлежния ред с „Министерство на енергетиката“ и след
това да се пристъпва към неговото изпълнение, което в случая не е сторено. В този смисъл,
показанията на свидетеля К. се кредитира от съда, тъй като същите напълно
кореспондират с писмените доказателства по делото и показанията на
кредитираните свидетелите Б., Т. и Д..
В частта, че сеизмичната вълна е 450 метра, а манастира
на село Мулдава отстои на около 800 метра от кариерното поле, поради което и е
налице разпространение на сеизмичната вълна, което е безопасно, съдът кредитира
тези показания, тъй като действително е
налице такова изчисление и в проекта за добив за 2018г., но при условие, че
параметрите на взривните дейности по проекта са спазени, а те не са. Сеизмичната
вълна и нейният разрушителен ефект при височина на стъпалото при реално
извършени взривове на 04.06.2018г. не е изчислен, тъй като в нарушение на
проекта, височината на стъпалото не е 10 метра, а е 16,5 метра и количеството
взривно вещество в един сондаж, незивисимо дали този сондаж се взривява
еднократно или на серии, не е допустимото по проект 60 килограма за серия, или
еднократно, а 105 килограма- много над допустимото. Тук при тези параметри на
взировете на 04.06.2018г., не е изчислена сеизмичната вълна и зоната на
безопасност, а от друга страна няма
изчисление на това дали взрив от този параметър предизвиква трус, който се
счита за безопасен по отношение на околните обекти, тъй като това изчисление от
2016г. е направено при спазване на параметрите на работни проект, които обаче
не са спазени. С оглед на това, показанията на свидетеля К., че зоната на
разпространие на сеизмичната вълна е 450 метра и трусът е безопасен, се
кредитират единствено в частта, че същите са относими при взривни дейности при
спазване на проекта и не се кредитират при констатирани от съда нарушение на
проектните параметри за взривяването на 04.06.2018г.
Като надлежно приобщени и достоверни, съдът кредитира и
писмените доказателства по делото, а именно: писмо на заместник – министъра на
енергетиката изх. № Е – 12-00-187 от 12.12.2015г., писмо до министерство на
енергетиката от „НВГ Кариери“оод изх. № Е – 12-00-187 от 12.11.2015г., писмо
изх. № Е – 26-Н-2 от 02.01.2018г. на Заместник – министъ на енергетиката, ,
писмо от „НВГ Кариери“ до Министерство на енергетиката изх. № Е 26-Н-132 от
15.11.2017г., годишен работен проукт за добив и преработка на строителни
материали – мрамори от находище „Старите колиби“ за 2018г., писмо изх. №
18-00-291 от 19.12.2018г. от кабинета на Министър – председателя, писмо от
Мулдавски манастир „Света Петка“ от 19.11.2018г., комбинирана скица на имота на
манастира и концесионнанта площ със застъпването им, скица на проучвателната
площ, концесионната площ и находище „Старите колиби“ , Решение № 4558 от
23.04.2015г., и Решение № 12428 от 20.10.2014г. на ВАС, констативен протокол от
08.01.2019г., договор за предоставяне на концесия за добив на подземни
богатства по чл. 2 ал.1 т.5 от закона за подземните богатства – строителни
материали – мрамори, от находище „Старите колиби“, разположено в землището на
село Мулдава, община Асеновград, област Пловдивска, отчет за дължимото
концесионно плащане за добив на подземни богатства, акт № 1310 от 29.06.2012г.
за изключителна държавна собственост, писмо изх. № 53-00-12254 от 04.11.2015г.
на Агенция „Пътна инфраструктура“, Писмо от „НВГ Кариери“оод до министерство на
енергетиката – дирекция „Природни ресурси и концесии“, „НВГ Кариери“оод до
Министерство на енергетиката- писмо изх. № 36/23.11.2015г., Писмо изх. № Е
-12-00-187 от 12.12.2015г. на Заместник – министъра на енергетиката, Писмо от
„НВГ Кариери“оод до Министерство на енергетиката изх. № Е26-Н-132 от
15.11.2017г., Писмо от заместник – министъра на енергетиката изх. № Е-26-Н-2 от
02.11.2018г., писмо изх. № С-94-с-2 от 09.01.2019г., договор от 03.01.2017г., споразумение за взаимно информиране и
съвместно осигуряване на ЗБУТ при едновременна работа на кариера „Мулдава“, договор от 02.11.2017г., договор № Д-2017-11-2 от 03.11.2017г., договор
за новация от 03.11.2017г., Разработка, осигуряваща безопасно сеизмично
въздействие породено от взривните работи в кариера „Старите колиби“, писмо изх. № Е26-Н-5 от 14.01.2019г., писмо изх. № 1Е-66-00-1 от 14.01.2019г., писмо
от „НВГ Кариери“ изх. № Е – 26-Н-3 от 11.01.2019г., Паспорт за извършване на
пробивно – взривни работи за 04 юни 2018г., писмо вх. № Е-66-00-1 от 24.01.2019г.,
Разрешително № 1 от 12.01.2018г., за извършване на технологични взривни работи,
Разрешение № 20160244678 от 20.10.2016г., Протокол № 91 от 04.06.2018г., нареждане
№ 98 от 04.06.2018г., писмо
изх.№20170391995 от 16.01.2017г., Приложение към разрешение с № 20170391995 от
16.10.2017г., писмо изх. № 20180412917
от 11.04.2018г., Приложение към разрешение с посочения номер, Писмо изх. № 20180438618 от
29.10.2018г., и приложение към него, писмо
изх. № Е-20-Н-39 от 20.02.2019г., възражение от управителя на „НВГ Кариери“оод,
, писмо изх. № Е-26-Н-2 от 02.01.2018г.,
писмо изх. № Е-12-00-187 от 12.12.2015г., паспорт за извършване на
пробивно взривни работи от 04.06.2018г., с приложения към него и годишен
работен проект за 2018г., КП № 0005494 от 26.11.2018г., писмо изх. № Е-92-00-297 от 15.04.2019г., писмо изх. № Е-24-00-21 от 22.04.2019г., Разрешително № 14 от 15.03.2019г. за
извършване на технологични взривни работи, заявление за издаване на разрешение за
извършване на технологични взривни работи, свидетелство за придобита
правоспособност и работа с взривни материали на Г.П.С., списък на лицата, имащи
достъп до взривни материали и пиротехнически изделия, собственост на „Геомакс
България“оод, Инструкция за безопасност и хигиена на труда и пожарна
безопасност при работа с взривни материали, договор за услуга № ЕИ-19-1Я003, споразумение
за ползване на взривен склад, Разрешително № 1 от 12.01.2018г. за извършване на
технологични взривни работи, Заявление за издаване на разрешение за извършване
на технологични взривни работи,
идентификационна карта, Заповед №
1 от 01.02.2018г., трудов договор № 24 от 01.11.2017г., Свидетелство за придобита правоспособност за
работа с взривни материали на Емил Здравков, Списък на лицата, имащи достъп до
взривни материали и пиротехнически изделия, Общи изисквания при работа с
взривни материали, Договор за услуга №
ЕИ17-1Я005, Допълнение към заявление вх. № 1800-566 от 08.01.2018г., писмо изх.
№ Е-26-Н-123 от 02.09.2019г., пълномощно , Заповед № Е- РД-16-220 от
15.02.2017г.на Министъра на енергетиката.
От
правна страна:
При така приетите за установени факти по делото, от
правна страна съдът намери, че по проект, съгласуван от Министерство на
енергетиката, относно добивни дейности на находище „Старите колиби“ за 2018г. с
предходно действащи съгласувателни процедури от 2016г. и за 2018г., при валидно
действащ и надлежно сключен договор за концесия, дружеството – жалбоподател
„НВГ Кариери“оод, е извършило на 04.06.2018г. чрез подизпълнител, с който има
сключен договор, взривни дейности по добив на мрамор в находите „Старите
колиби“-с.Мулдава, при височина на стъпалото 16,5 метра, взрив чрез 75 броя
сондажи, с количество взривно вещество АНФО/EXAN/в сондаж от 105,62 килограма, при допустими по проект
височина на стъпалото 10 метра и количество взривно вещество в сондаж 60
килограма – независимо дали то се взривява единично, или в серия, с което не е изпълнил
задължението си по опазване на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства, ивършил от обективна страна нарушение по чл. 94
ал. 1 предл. 1 вр. чл. чл. 77 вр.чл.
87, ал.1 и ал.2 т.2 вр.чл. 88 т.4 от „Закон за подземните богатства“.
Съгласно §1,т.16 от
„Допълнителните разпоредби“, "опазване на земните недра" е спазване на определените с нормативните
актове изисквания и ред за ползването
на земните недра, както и на изискванията за разумното и рационалното използване на подземните богатства при
проучването, добива и първичната им преработка;
Субект на задължението по
опазването на земните недра е разписано в нормата на чл. 77 от „Закон за
подземните богатства“, която норма сочи, че опазването на земните недра чрез рационалното
използване на подземните богатства е основно задължение на всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират минно
строителство, подготвят експлоатацията и добиват
подземни богатства.
Следователно, задължен
субект е концесионера - дружеството – жалбоподател, а не фирмата, подизпълнител,
която е осъществила въз основа на договор взиряването на 04.06.2018г. Именно
концесионерът е задължено лице да спазва всички изисквания по добив, в който се
включва и взривяване като етап, независимо от това дали с договори възлага тази
дейност на подизпълнители, или не.
С оглед на това съдът
намери, че независимо от това, че на 04.06.2018г. взривяването да е извършено
от подизпълнител, за спазване на съгласуваните проекти по добива, включително и
в част взривни дейности, е отговорен субект концесионера, поради което и съдът
намери, че неговата административна отговорност за вмененото му адм.нарушение
по чл. 94, ал.1 от „Закон за подземните богатства“, е законосъобразно.
Съдът намери, че съгласно §1
т.4 от ДР на „Закон за подземните богатсва“, добив" е цялостният технологичен процес на извличане на
твърди, течни и газообразни полезни изкопаеми от земните недра, включително и
чрез преобразуване на естественото им състояние, поради което и
взивяването, като част от проекта за разработване и добив на находището, е част
от него, с оглед на което и за дружеството – жалбоподател- концесионер,
съществува задължение при извършване на този добив, да опазва земните недра,
кри неговото извършване, като спазва всички нормативни изисквания за това.
В този смисъл са и нормите
на чл. 87 от „Закон за подземните богатства“, който сочи, че опазването на земните недра при търсенето,
проучването, добива и първичната преработка на подземни богатства се осигурява чрез рационалното им
използване.
(2) Рационалното използване на подземните богатства при търсенето, проучването, добива и
първичната им преработка включва:
1. спазване на утвърдените с работните проекти
методики, технологии и ред за търсене и проучване на подземни богатства;
2. спазване на утвърдения с работните проекти
ред за усвояване на запасите на подземни богатства;
В случая при извършване на пробивно
- взривни работи на 04.06.2018г.на
находище „Старите колиби“, които представляват част от технологичния процес на
добив на подземни богатства – строителни материали – мрамори, по смисъла на т.4
от параграф1 от ДР на ЗПБ, който е осъществен от дружеството – жалбоподател –
„НВГ Краиери“оод, чрез употребяване на количество взривно вещество/ АНФО/EXAN/ с сондаж от 105,62 килограма, е надвишило
допустимото за едно взривяване максимално количество за вривяване в един сондаж
или в серия в един сондаж от 60 килограма, с което е нарушило утвърдения
цялостен работен проект за добив и преработка на годишния работен проект за
добив и първична преработка на находище „Старите колиби“ за 2018г. ред за
промишлено усвояване на запасите от подземни богатства, за първичната им
преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и
околната среда, с което от обективна страна при разписано задължение е
нарушило същото и е осъществило състав на административно нарушение по чл. 94,
ал.1 вр.чл. 77 вр.чл. 87 ал.1 и ал.2т.2 вр.чл. 88 т.4 от „Закон за подземните
богатства“, за което законосъобразно е била ангажирана неговата административно
– наказателна отговорност.
Съдът намери, че преценката
на административно – наказващият орган за липса на маловажност на случая е
законосъобразна, предвид на това, че е налице извършен взрив в серия на 75
сондажа - по две серии, във всеки от които при серия е надвишено допустимото
при взрив в серия, или единично количество взривно вещество от 60 килограма с
над 45 килограма, което сочи на завишено накърняване на охраняваните обществени
отношения.
На следващо място, макар и
това да не е вменено като административно нарушение, е налице превишение на височината
на стъпалото- от 10 метра по проект, на 16,5 метра и то за всички тези 75
сондажа. Това води до пълно неспазване както на проекта, така и на условията за
безопасност при експлоатация на находището досежно инфраструктурата и сградите,
които са около него и на следващо място – при изчислена безопасност по проект
досежно сезимична вълна при височина на стъпало 10 метра и количество взривно
вещество в сондаж 60 килограма – 450 метра, то неспазването на тези параметри и
инструкция за отстояние на хора от 450 метра, води до реална опасност за тях, с
което е застрашен живота и здравето и на лицата, охраняващи и участващи в
взривните дейности. На следващо място, е налице напукване на стената на
манастира „Света Петка“-с.Мулдава, което не е изчислено дали е в резултат на
сеизмичните трусове, тъй като изчисленията за тяхната безопасност, направени
през 2016г., са за взривни дейности по спазване на проекта. В случая основните
параметри на тези взривни дейности не са спазени, при което реално липсва
изчисление, при 75 сондажа, с височина на стъпалото 16,5 метра и пълно с
взривно вещество, взривено на две серии общо в сондаж 105,62 килограма, какво е
сеизмичното въздействие. Факт е обаче, че за безопасно по посоченото по-горе
становище е такова при параметрите по проекта, но не и при тяхното превишение.
В този смисъл, е налице
опасност от увреждане и на пътната инфраструктура, която се намира около
находището, предвид съгласувателно писмо от АПИ, допускащо взрив в сондаж-
единично, или на серия до 60 килограма, което е драстично надвишено с над 45
килограма.С това се застрашава сериозно увреждането и на инфраструктура на
пътищата.
Отделно праховите частици
замърсяват околната среда и даденото в проекта време от 14 часа за
проветряване, е неотносимо към реално извършените взривове на 04.06.2018г., тъй
като те са в нарушение на проекта, поради което и е налице замърсяване извън
допустимите норми и на околната среда.
Всичко това налага извода за
това, че административно – наказващият орган е направил законосъобразна преценка
за липса на маловажност на случая.
По отношение на наложената
имуществена санкция, то предвид на това, че е ангажирана административна
отговорност на юридическо лице, предвидена като обективна и безвиновна такава в
ЗПБ, то видът на наложеното административно наказание се явява законосъобразен.
На следващо място, размерът
на същата от 50 000 лева- петдесет хиляди лева, е наложен към минимума,
предвиден в нормата на чл. 94, ал.1 от „Закон за подземните богатства“, който наложен
размер е силно занижен, предвид на това, че са налице силно увреждащи околната
среда, застрашаващи здравето и живота на хората и участниците в пробивно –
взривните дейности лица и околните сгради и пътна инфраструктура, фактори в
резултат на това нарушение, които не са били отчетени от страна на
административно – наказващият орган като утежняващи отговорността обстоятелства
при определяне размера на наложената имуществена санкция, като тя е наложена в
минималния законово предвиден размер с оглед на това, че нарушението е за първи
път. Но предвид на това, че по жалба, положението на жалбоподателя на може да
бъде влошаване чрез изменение на обжалваното НП чрез увеличаване на наложената
санкция, то съдът има правомощието единствено да я потвърди.
С оглед на изложеното, съдът
намери, че обжалваното НП е постановено при спазване на административно –
производствените правила и е законосъобразно, поради което и следва да бъде
потвърдено.
Разноски от страна на
въззиваемата страна не са претендирани, поради което и този въпрос не се
разгледа от съда.
С оглед на което и на
основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА
НП № Е-НП -14 от 26.08.2019г. на Министъра на енергетиката, с което на „НВГ
Краиери“оод, вписано в Търговския регистър при Агенция по вписванията, ЕИК:
********* със седалище и адрес на управление: град Пловдив 4000,
район“Централен“, ****, представлявано от В.Н.Е.- Управител, е наложена
имуществена санкция в размер на 50 000 – петдесет хиляди лева, за нарушение
на чл. 94, ал.1 предложение първо вр.
чл. 77 вр.чл. 87, ал.1 и ал.2 т.2 вр.чл. 88 т.4 от „Закон за подземните
богатства“.
Решението
да се съобщи на дружеството – жалбоподател, адвокатите Е. и Г. и въззиваемата
страна - Министерство на енергетиката.
Същото подлежи на обжалване
пред Административен съд- Пловдив, в 14 - дневен срок от съобщаването му, по
реда на глава 12 от АПК, на касационните основания, визирани в НПК.
Районен
съдия: